Off topic in Rusland en Oekraïne

Hierin worden grove overtredingen geplaatst waar de beheerders van https://www.freethinker.nl" uitdrukkelijk afstand van nemen.
Gesloten
HierEnNu
Superposter

Off topic in Rusland en Oekraïne

Bericht door HierEnNu »

@ Peter van Velzen

HierEnNu schreef: 26 jun 2025 21:10:scissors:
En goed bedoeld advies: schrap Fascisme uit je scheldproza!
Dus volgens jouw is Fascist geen scheldwoord? Op grond daarvan heb ik jou melding dus gesloten

Peter van Velzen
Dank voor de toelichting.
Mijn opmerking "schrap Fascisme uit je scheldproza" was bedoeld als inhoudelijke kritiek op het gemak waarmee het woord fascistisch werd gebruikt in een eerdere post, waarin iemand een ander "in hun geest fascistisch" noemde vanwege vermeende inperking van Vrijheid van Meningsuiting.

Mijn punt daarbij is niet dat fascist geen scheldwoord zou kunnen zijn, maar dat het woord naar mijn mening dermate beladen en historisch specifiek is, dat het weinig bijdraagt aan een zinvolle discussie wanneer het zo generaliserend wordt gebruikt. In die zin was mijn advies goed bedoeld en zeker niet bedoeld als miskenning van de ernst van fascisme zelf.

Mede gezien het feit dat dezelfde medeforummer ook termen als autist als scheldwoord gebruikt, versterkte dat voor mij het beeld van een weinig zorgvuldige stijl van framen, gebaseerd op willekeurig gebruik van een 'weelderig' scheldproza-vocabulaire.
Enig snoeiwerk kan dan geen kwaad. Als schrijver zeg ik dan: Eigenlijk vind ik fascisme dermate omvattend dat 'Fascist' als scheldwoord ongeschikt is, en
beter alleen gebruikt dient te worden wanneer men daadwerkelijk fascisten bedoelt.
Ongeveer zoals met Nazi of Neo-Nazi, daar heb ik dat ook bij.
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
B.S.
Bevlogen

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door B.S. »

Voor iedereen hier, ook diegenen die beweren dat ik zou leren van Trump, Poetin of Xi Jipin - mijn uitval tegen Berjan is niet lichtvaardig, maar ik weet waar ik het over heb. Hij weet nu waar hij en ik staan. Ik heb nooit gezegd dat hij zijn mening niet mag uiten. Daar zal ik niet voor gaan liggen en ik ben geen moderator hier, bewust.
Maar woorden en beweringen hebben consequenties. Dat heb ik gistermiddag in de privé-sfeer meegemaakt, maar los daarvan, Berjan weet nu waar ik sta tegenover hem. Duidelijkheid.
Gesloten