Mus schreef: ↑20 jun 2025 10:19
Gerard R. schreef: ↑19 jun 2025 18:08
@Mus
Het wordt ingewikkeld.
Geen internationaal recht meer.
VN krachteloos. VS bijna 'n dictatuur (uitspraak Obama recent).
Moorden, oorlog all over the Place..
Tegengestelde internationale meningen van het Westen&Israël/Russen&China...
Ukraine fietst daar nog tussendoor... Extreem dodelijk Sudan waar je niets van hoort.. Meer conflikten Afrika..
En alles wordt 'diplomatiek' gebruikt, lieg, bedrieg, treiter, inderdaad afleiding, deepfake, AI... etc.
Ik word weer een tikje naar van dit gedoe.
Ja, Gerard, het zijn spannende tijden. Ik heb steeds meer het gevoel dat de mensheid op een cruciaal keuzepunt staat. Gaan we door met de oude machtspolitiek, die vooral draait om ego en het beschermen van eigen belangen, ook als dat ten koste gaat van anderen? Of kiezen we voor een nieuwe weg, die meer gericht is op samenwerking, begrip en duurzaamheid?
Ik denk dat wij zó langzaam, zo stroperig kiezen (want wij willen waarachtig niet echt aanpassen), dat we alreeds te laat zijn. Dat wil niet zeggen, dat dingen niet tijdelijk kunnen verbeteren, maar dan gaat het weer fout. Trendmatig omlaag.
Dat is onze wereld van nu, want alle klemmen dat ik noemde die zijn er nog steeds voluit terwijl het echt al behoorlijk aangepast had moeten zijn in mijn ogen. We hebben wel wat beters te doen dan elkaar het leven zuur maken (of rood of donkerbruin en stinkend als het oud is). Sterker: het gaat steeds slechter. 'Kijkt u maar rond.' Onze genen spelen ons parten. Mensen zijn vechtjassen, positief, maar heel vaak ook in verkeerde zin. En dat gaat ons met ons vernuft de kop kosten. Dit is een principe dat je overal in de natuur en in het universum kan tegenkomen. Er komt van alles door de tijd heen en dan verdwijnt er ook van alles. Een soort natuurwet.
En dat proces kan je flink versnellen door verkeerde keuzes zijnde een min of meer intelligente soort. Doen we toch op alle denkbare manieren?
Vooralsnog, voor zover ik dat zie, lijkt het oude systeem scheuren te vertonen en probeert met alle mogelijke middelen de controle te behouden. De fouten en misstanden worden daardoor steeds zichtbaarder voor ons, het gewone volk, dat zorgt voor onrust en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het snel beter wordt.
Er is niet werkelijk degelijke, substantiële contrôle, Mus. Dat lijkt maar zo. Wij zijn hooguit een appendix van het universum en dat doet maar met ons.
Ik geloof dat deze moeilijke periode onvermijdelijk was zoals de seizoenen op deze aarde onvermijdelijk zijn. Zo is mest noodzakelijk om iets moois te laten groeien, kan uit de huidige chaos uiteindelijk iets goeds ontstaan. Wanneer we het oude onkruid niet langer de ruimte geven, ontstaat er hoop op een toekomst die rechtvaardiger en helderder is.
En dát is het doel waarnaar wij streeeeven (gezongen als liedje

)
We zijn met heel velen, we hebben het o zo ingewikkeld gemaakt en kunnen dat niet mannen, we zijn als de dood voor de buurman, zelfs de heel kleine en we gaan dan over tot hakken, vechten, bommen en granaten. En ik weet niet wat je aan zoiets bij de mens ingeprogrammeerds zou kuinnen veranderen. Voor je het weet krijgen ze kinderen, voeden die nauwelijks op en dan zijn alle goede vormsels weer vergeten want ook dié worden volwassen. Gevolg volkeren van heethoofden. "Ja, dan bombarderen we ze weg. Wat Recht en Slecht? Flikker op...!!" Enz.
"Dat van vroeger gaat overboord", jawel...
En inderdaad, wie weet komt er na de ellende iets moois opbloeien. Optimist tot in de kist is een van mijn lijfspreuken.
Het is niet meer dan een kwestie van keuzes: gaan we samen het pad op van meer begrip en samenwerking, of blijven we vasthouden aan de oude patronen die verdeeldheid en duisternis brengen? Dat is de hamvraag binnen het grotere geheel.
Nou, dát wordt een wereldwerk en ik heb er met de Mensch geen vertrouwen in. Ik denk zelfs dat we op het traject in tegengestelde richting zitten.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **