Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door dikkemick »

Leon schreef: 18 jun 2025 11:22
dikkemick schreef: 18 jun 2025 11:15 In dit geval had Israël geen recht aan te vallen. Een vermoeden van een aanval met mogelijk kernwapens is niet voldoende. Maar het superieure Israël meent altijd te moeten starten met conflicten
Dat laat ik aan het Strafhof. Omdat vanuit het nieuwe conflict (7 oktober) gedacht Israel is aangevallen (en Iran daar achter zou kunnen zitten) hebben ze wel een soort recht op vergelding, maar niet mateloos. vanuit oudere conflicten gedacht is dat recht er misschien niet. En ja je kunt heeeel ver terug gaan. Voor nieuwere generaties zal het toch een keer op vergeven moeten aankomen.
Haal nou aub 7 oktober er niet bij. Dat is wel een heel makkelijke manier om het op zelfverdediging te gooien.
Israël is dit conflict gestart en ook Gaza had na een maand of zo, niets meer met zelfverdediging te maken maar meer met veroveringsdrang/annexeren/koloniseren.
Vergeet niet dat er op dit moment een bijna dictatoriale rechts ultra-nationalistiche regering zit.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 18 jun 2025 11:23
dikkemick schreef: 18 jun 2025 06:59
Het gaat erom dat Jan altijd gesteund wordt door de grote Kees en dat Jan iedereen terroriseert met zijn enorme spierballen. Dan vind ik het (noem het maar) gerechtigheid dat ook Calimero een keer een 'Kees' toegewezen krijgt.
Blijkbaar ook als Calimero terrorisme in de hele regio steunt, vrouwen onderdrukt en homo s vermoord. En op deze manier een conflict in stand wordt gehouden en de oorlog zich verder kan uitbreiden.

Want Jan is altijd de slechterik. Toch? Dus wie Jan bestrijdt, is goed.

Steun toejuichen voor een theocratie die atheïsme met de dood bestraft... Ik zit nog steeds op freethinker, toch ?
Gaan wij bepalen welke regeringsvorm wel of niet correct is? En als we het er niet mee eens zijn, dan vallen we aan?
Ik zit nog steeds op freethinker toch?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Geen doelpalen verschuiven ...
Ik heb het niet over of de aanval wel of niet rechtsgeldig was.

Jij juicht toe als een theocratie steun krijgt, waarmee het conflict mogelijk nog groter wordt. Uitsluitend omdat de slechterik het aanvalt. Daar heb ik het over.

En ja. Een vrijdenker kan een standpunt hebben over een regime dat atheïsten vermoord
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 18 jun 2025 11:23
dikkemick schreef: 18 jun 2025 06:59
Het gaat erom dat Jan altijd gesteund wordt door de grote Kees en dat Jan iedereen terroriseert met zijn enorme spierballen. Dan vind ik het (noem het maar) gerechtigheid dat ook Calimero een keer een 'Kees' toegewezen krijgt.
Blijkbaar ook als Calimero terrorisme in de hele regio steunt, vrouwen onderdrukt en homo s vermoord. En op deze manier een conflict in stand wordt gehouden en de oorlog zich verder kan uitbreiden.

Want Jan is altijd de slechterik. Toch? Dus wie Jan bestrijdt, is goed.
Jan bestrijden kan gerechtvaardigd zijn, ook al is wie Jan bestrijd ook slecht.
gerard_m schreef: 18 jun 2025 11:23Steun toejuichen voor een theocratie die atheïsme met de dood bestraft... Ik zit nog steeds op freethinker, toch ?
Wat is het probleem daarmee? Men kan in een specifiek conflict een bepaalde partij steunen, ook al zou men die zelfde partij op een ander vlak bestrijden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

dikkemick schreef: 18 jun 2025 11:26
Leon schreef: 18 jun 2025 11:22
dikkemick schreef: 18 jun 2025 11:15 In dit geval had Israël geen recht aan te vallen. Een vermoeden van een aanval met mogelijk kernwapens is niet voldoende. Maar het superieure Israël meent altijd te moeten starten met conflicten
Dat laat ik aan het Strafhof. Omdat vanuit het nieuwe conflict (7 oktober) gedacht Israel is aangevallen (en Iran daar achter zou kunnen zitten) hebben ze wel een soort recht op vergelding, maar niet mateloos. vanuit oudere conflicten gedacht is dat recht er misschien niet. En ja je kunt heeeel ver terug gaan. Voor nieuwere generaties zal het toch een keer op vergeven moeten aankomen.
Haal nou aub 7 oktober er niet bij. Dat is wel een heel makkelijke manier om het op zelfverdediging te gooien.
Israël is dit conflict gestart en ook Gaza had na een maand of zo, niets meer met zelfverdediging te maken maar meer met veroveringsdrang/annexeren/koloniseren.
Vergeet niet dat er op dit moment een bijna dictatoriale rechts ultra-nationalistiche regering zit.
Helaas is de realiteit dat rechts gericht is op een geidealiseerd verleden en links op een geidealiseerd toekomst. Never the twain shall meet.
Misschien…
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 18 jun 2025 09:44
Het lullige is dat er niemand is die iemand iets toewijst en dat ‘Kees’ zelf kiest voor wat hij gerechtigd vindt en dat is medeplichtig zijn aan het in het zadel helpen en ondersteunen van een terroristische regime ( men noemt zichzelf Israel ). Kees gaat zichzelf natuurlijk niet in de vingers snijden door plots van richting te veranderen door het juiste te gaan doen.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 17 jun 2025 23:54
lost and not found yet! schreef: 17 jun 2025 22:40 Inderdaad. En wat ik nog steeds niet begrijp is waarom het regime in Iran er zo op gebrand is om Israël te vernietigen! Waarom? Wat voor voordeel bied het ze? En zo begaan met Gaza zijn ze ook niet. Totaal geen gemeenschappelijke belangen, of misschien alleen het feit dat beiden Moslims zijn. Wat anders? Ze spreken niet eens dezelfde taal.
10 minuten , je zult dit wel weten, maar misschien voor andere stille luisteraars
(volledige interview nog stukken beter)

Code: Selecteer alles

[youtube]JjBV_WxY4gY[/youtube]
Hartstikke bedankt voor het wijzen op het volledige interview.
Je hebt gelijk: dat is nog informatiever en completer:
TRIGGERnometry - 8 dec 2024 schreef:
The Real Reason Iran Wants to Destroy Israel - Elica Le Bon

Elica Le Bon is an Iranian-American attorney, activist, and artist.
  • 00:00 Introduction
    00:38 Elica's Story
    05:25 Iran Before The Revolution
    09:40 What Is Life Like In Iran In 2024?
    13:54 Monetary Metals Advert
    14:59 What Does The Iranian Regime Want?
    22:18 Explaining President Biden Giving Billions Of Dollars To Iran
    33:10 What Is Jihad?
    41:11 Verso Advert
    44:22 Losing Friends For Not Supporting Palestine
    56:35 What Would You Like The West To Do?
    01:00:14 What's The Thing We're Not Talking About That We Should Be?

VIDEO duurt 1 uur:

Vraagjes:
  1. In hoeverre is de naar voren gebrachte info gefact-checked?
  2. Betreft het hier een door AI gegenereerde video?
  3. Betreft het hier door AI gegenereerde teksten?
  4. Heb je het bovenstaande überhaupt ff gechecked?
BTW:
  • Mijn vragen zijn niet bedoeld als aanval,
    maar om onnodig dubbel werk door mij en/of anderen te voorkomen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 18 jun 2025 00:06
B.S. schreef: 17 jun 2025 23:50 Mossad gebouw in Tel Aviv geraakt. Laconieke reactie Mossad.
'Prima. We zitten allemaal in Iran.'
:lol:
Gelukkig:
  • voorlopig hoeft niemand bang te zijn dat het 'duivelse' Israël :evil:
    Iran vernietigt met een paar atoombommen ... :wink:
Bijlagen
Zucht.jpg
Zucht.jpg (6.58 KiB) 579 keer bekeken
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Waarom Israël wel, Iran niet?

Pure arrogantie!
https://www.nu.nl/buitenland/6359466/wa ... antie.html

Het is de macht van de arrogantie", zegt Aarts. "Want de Israëlische premier Benjamin Netanyahu weet dat de Verenigde Staten en veel Europese landen Israël blijven steunen."

"Het recht van de sterkste is daarbij belangrijk. Het is eigenlijk ontoelaatbaar, maar het gebeurt wel."
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Wie wil dat Iran atoomwapens ter beschikking krijgt en waarom?

Wat zijn geldige argumenten om Iran een kernarsenaal te gunnen?
.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 18 jun 2025 13:37 Wie wil dat Iran atoomwapens ter beschikking krijgt en waarom?
Ik niet. Maar dat betekent nog niet dat een ander land met geweld dat moet proberen te voorkomen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Bonjour schreef: 18 jun 2025 13:47
HierEnNu schreef: 18 jun 2025 13:37 Wie wil dat Iran atoomwapens ter beschikking krijgt en waarom?
Ik niet. Maar dat betekent nog niet dat een ander land met geweld dat moet proberen te voorkomen.
Jawel, want de kolonisator heeft het in het midden oosten voor het zeggen! De kolonisator is immers über-machtig en heeft wel kernwapens!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 18 jun 2025 14:01
Bonjour schreef: 18 jun 2025 13:47
Jawel, want de kolonisator heeft het in het midden oosten voor het zeggen! De kolonisator is immers über-machtig en heeft wel kernwapens!
Ja en dat is een uiterst ongezonde toestand daar.
Wie in de regio wil ook nog wat kernwapens verwerven? Vinger opsteken maar..
Dat 'levelt' wat beter.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Wat mij toch steeds zo intrigeert: wat er allemaal gezegd is over Iraanse kernwapens:

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... endiensten
Volgens de Amerikaanse inlichtingendiensten is Iran nog jaren verwijderd van de voltooiing van kernwapens en werkt het momenteel ook niet aan de ontwikkeling ervan. Het hoofd van de Amerikaanse inlichtingendiensten verklaarde dat onlangs nog onder ede. Desondanks gelooft president Trump iets anders: 'Het interesseert me niet wat ze zegt. Ik denk dat ze er heel dicht bij zijn', zei hij vannacht, toen hij daar door verslaggevers mee werd geconfronteerd. Hij lijkt liever af te gaan op de beweringen van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu.

Irak werd een paar jaren terug op de schop genomen omdat het z.g. massavernietigingswapens zou hebben gehad. Wat niet zo bleek te zijn. Daarna kreeg je ISIS vanwege de onstabiliteit en fragiliteit van het land door die oorlog.
Zien we nu weer zoiets? Of is het anders..?

Ondertussen heeft de geestelijk leider van Iran Khamenei gezegd, dat Iran nooit zal capituleren. (o.m. de BBC)
Verder zei hij dat als de VS (evt. samen met Israël) het land aanvalt dat gevolgen zal hebben, die niet te herstellen zullen zijn.
Wat hij precies bedoelde is me nog niet duidelijk.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Gerard R. schreef: 18 jun 2025 14:30 Wat mij toch steeds zo intrigeert: wat er allemaal gezegd is over Iraanse kernwapens:

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... endiensten
Volgens de Amerikaanse inlichtingendiensten is Iran nog jaren verwijderd van de voltooiing van kernwapens en werkt het momenteel ook niet aan de ontwikkeling ervan. Het hoofd van de Amerikaanse inlichtingendiensten verklaarde dat onlangs nog onder ede. Desondanks gelooft president Trump iets anders: 'Het interesseert me niet wat ze zegt. Ik denk dat ze er heel dicht bij zijn', zei hij vannacht, toen hij daar door verslaggevers mee werd geconfronteerd. Hij lijkt liever af te gaan op de beweringen van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu.

Irak werd een paar jaren terug op de schop genomen omdat het z.g. massavernietigingswapens zou hebben gehad. Wat niet zo bleek te zijn. Daarna kreeg je ISIS vanwege de onstabiliteit en fragiliteit van het land door die oorlog.
Zien we nu weer zoiets? Of is het anders..?

Ondertussen heeft de geestelijk leider van Iran Khamenei gezegd, dat Iran nooit zal capituleren. (o.m. de BBC)
Verder zei hij dat als de VS (evt. samen met Israël) het land aanvalt dat gevolgen zal hebben, die niet te herstellen zullen zijn.
Wat hij precies bedoelde is me nog niet duidelijk.
Er is een zeer duidelijke natuurwet die zegt dat actie en reactie gelijk zijn. Zelfs als je de ' vijand' volkomen vernietigt blijft sentiment bestaan en komt een keer terug, niet zo netjes als bij fysische processen, maar alles is in principe een fysisch proces.

Ik ben geen hater, maar ook geen lover.
Misschien…
Gesloten