Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 17 jun 2025 20:31 Trump heeft gezegd dat de Iraniërs maar beter Teheran kunnen evacueren wat niet zal meevallen met al die mensen.
Daar heeft Iran wat tegenover gesteld:

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... verdedigen
De bevelhebber van de Iraanse strijdkrachten heeft volgens het Iraanse persbureau MEHR de bevolking van de Israëlische steden Tel Aviv en Haifa opgedragen de steden te ontruimen. De melding volgt op een reeks Iraanse raketten en andere projectielen die dinsdag op Israël zijn afgeschoten. Die troffen volgens Israël geen doel.
Dat wordt een volksverhuizing als het zo doorgaat. :(
De Israeli's gaan echt niet massaal op de vlucht. Iran weet nog geen deuk in een pakje boter te slaan. Er zijn 0 militaire objecten geraakt, en met die paar raketten die er doorheen komen wordt slechts civiele infrastructuur beschadigd. Zelfs het Mossad hoofdkwartier schijnen ze op 700 meter te hebben gemist. De meeste Israeli's gaan gewoon naar hun bunker in Israel en wachten totdat Israel het sein geeft dat alles weer veilig is.

Iran ligt op z'n rug, want Israel heeft vrij spel in Iran.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 17 jun 2025 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 17 jun 2025 20:36
Gerard R. schreef: 17 jun 2025 20:31 Trump heeft gezegd dat de Iraniërs maar beter Teheran kunnen evacueren wat niet zal meevallen met al die mensen.
Daar heeft Iran wat tegenover gesteld:

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... verdedigen
De bevelhebber van de Iraanse strijdkrachten heeft volgens het Iraanse persbureau MEHR de bevolking van de Israëlische steden Tel Aviv en Haifa opgedragen de steden te ontruimen. De melding volgt op een reeks Iraanse raketten en andere projectielen die dinsdag op Israël zijn afgeschoten. Die troffen volgens Israël geen doel.
Dat wordt een volksverhuizing als het zo doorgaat. :(
Iran weet nog geen deuk in een pakje boter te slaan. Er zijn 0 militaire objecten geraakt, en met die paar raketten die er doorheen komen wordt slechts civiele infrastructuur beschadigd. Zelfs het Mossad hoofdkwartier schijnen ze op 700 meter te hebben gemist. De meeste Israeli's gaan gewoon naar hun bunker in Israel en wachten totdat Israel het sein geeft dat alles weer veilig is.

Iran ligt op z'n rug, want Israel heeft vrij spel in Iran.
Ik zie het ook, maar ze zijn wel dapper.
De overmacht is echter heel groot... viewtopic.php?p=662307#p662307
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 17 jun 2025 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 17 jun 2025 20:31 Dat wordt een volksverhuizing als het zo doorgaat. :(
Gaan ze toch gezellig samen met de Palestijnen in de Sinaï woestijn zitten?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 17 jun 2025 20:42
Gerard R. schreef: 17 jun 2025 20:31 Dat wordt een volksverhuizing als het zo doorgaat. :(
Nou, dát wordt me een feest voor Israël... :shock: :shock:
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 17 jun 2025 20:43
O, Israël krijgt nog genoeg te verduren. Geloof mij. Je kunt niet ongestraft bommen op burgers blijven gooien
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 17 jun 2025 20:45

O, Israël krijgt nog genoeg te verduren. Geloof mij. Je kunt niet ongestraft bommen op burgers blijven gooien
Zij denken dat dat heel goed kan. Het is ook mode in de geo-politiek. Het is bijna de norm. Gooi ze dood...!!! :twisted:
ChaimNimsky
Superposter

De Iraanse bevolking en het regime zijn twee zaken die nogal ver uit elkaar liggen. Voor de Islamitische Revolutie van 1979 hadden Iran en Israel nauwe banden. Vooral oudere generaties herinneren zich dat als een periode van relatieve openheid en samenwerking. Er is nostalgie naar die tijd, zeker bij Iraanse joden en liberalere groepen. Veel Iraniërs volgen buitenlandse nieuwsbronnen, waaronder Israelische media zoals i24 News en Voice of Israel via satelliet of internet, ondanks censuur. Nogal wat Iraniërs spreken bewondering uit voor Israel op sociale media, vooral vanwege technologische vooruitgang en democratische structuren. In periodes van protest in Iran verschijnen vaak hashtags zoals #WeStandWithIsrael of #NotInMyName als reactie op anti-Israelische uitspraken van het regime, en tijdens de Abraham-akkoorden prezen sommige Iraniërs de normalisering van relaties tussen Israel en Arabische landen, en vroegen zich af waarom Iran daar niet toe in staat is.

Die band is wederzijds, en de afkeer die er in Israel en veel Arabische landen bestaat voor Palestijnen, is in Israel zeker niet aanwezig voor de Iraniërs.

Hoewel Arabische leiders vaak in het openbaar zeggen dat ze solidair zijn met de Palestijnen, zijn de verhoudingen tussen Palestijnen en veel Arabische landen in werkelijkheid behoorlijk gespannen. In sommige gevallen is er zelfs sprake van duidelijke afkeer of achterdocht. Neem bijvoorbeeld Libanon: daar leven Palestijnen al decennialang in vluchtelingenkampen onder zware restricties. Ze mogen geen eigendom bezitten, worden uitgesloten van veel beroepen, en hebben nauwelijks burgerrechten. Veel Libanezen geven de Palestijnse milities deels de schuld van de burgeroorlog in de jaren 70 en 80, waardoor het wantrouwen diep zit. In Jordanië, waar een groot deel van de bevolking Palestijnse wortels heeft, is de relatie met de Palestijnse leiders vaak moeilijk geweest. In 1970 probeerde de PLO daar de macht te grijpen, wat leidde tot een bloedige zuivering door het Jordaanse leger. Sindsdien wordt de Palestijnse aanwezigheid politiek als gevoelig ervaren. Egypte onderhoudt ondertussen een moeizame relatie met Hamas, dat het als verlengstuk van de Moslimbroederschap beschouwt -- een beweging die door de Egyptische staat als bedreiging wordt gezien. Daarom houdt Egypte de grens met Gaza potdicht en voert het militaire acties uit aan die zijde van de grens. In Syrië is het niet veel beter, waar Assad in de Syrische burgeroorlog Palestijnse wijken, zoals het kamp Yarmouk in Damascus, zwaar heeft gebombardeerd en uitgehongerd. Duizenden Palestijnen kwamen daarbij om. Saoedi-Arabië en andere Golfstaten, zoals de Verenigde Arabische Emiraten en Bahrein, lijken de Palestijnse leiders ook steeds meer als een blok aan het been te zien. Vooral na de steun van sommige Palestijnse groeperingen aan Saddam Hoessein tijdens de Golfoorlog is er veel frustratie.

Dat verklaart mede waarom deze landen de banden met Israel zijn gaan aanhalen (zoals de Abraham Akkoorden), terwijl ze telkens meer afstand nemen van de Palestijnen. Iraniërs zijn een geheel ander verhaal -- verwar ze niet met het regime. De Iraniërs de Sinaï woestijn insturen? No way!
Zionist
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

Chaimnimsky schreef:
Dat verklaart mede waarom deze landen de banden met Israel zijn gaan aanhalen (zoals de Abraham Akkoorden), terwijl ze telkens meer afstand nemen van de Palestijnen. Iraniërs zijn een geheel ander verhaal -- verwar ze niet met het regime. De Iraniërs de Sinaï woestijn insturen? No way!
Inderdaad. En wat ik nog steeds niet begrijp is waarom het regime in Iran er zo op gebrand is om Israël te vernietigen! Waarom? Wat voor voordeel bied het ze? En zo begaan met Gaza zijn ze ook niet. Totaal geen gemeenschappelijke belangen, of misschien alleen het feit dat beiden Moslims zijn. Wat anders? Ze spreken niet eens dezelfde taal.
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lost and not found yet! schreef: 17 jun 2025 22:40 Chaimnimsky schreef:
Inderdaad. En wat ik nog steeds niet begrijp is waarom het regime in Iran er zo op gebrand is om Israël te vernietigen! Waarom? Wat voor voordeel bied het ze? En zo begaan met Gaza zijn ze ook niet. Totaal geen gemeenschappelijke belangen, of misschien alleen het feit dat beiden Moslims zijn. Wat anders? Ze spreken niet eens dezelfde taal.
Het was ze een gruwel, dat de Joden waren gedropped in Palestina.
De 'export van de Islamitische Revolutie' is bij de komst van Khomeini een heel belangrijke zaak geweest voor ze.
Alles moest toch Islam worden? Verder was Iran tijdens Mohammad Reza Pahlavi, de shah dus, lang het leidende land in de regio. Dat zijn ze kwijt geraakt en dat probeerden ze in verhevigde mate terug te klauwen. Egypte is het nu. En wellicht SA.
Israël was een blokkade voor hun. En dat had nog kernwapens ook en werd militair zeer sterk. De Palestijnen waren er
ook nog, al was dat bijzaak. En die groep is inderdaad niet erg gewenst in het MO.
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

Gerard R. schreef: 17 jun 2025 22:50
Het was ze een gruwel, dat de Joden waren gedropped in Palestina.
De 'export van de Islamitische Revolutie' is bij de komst van Khomeini een heel belangrijke zaak geweest voor ze.
Alles moest toch Islam worden? Verder was Iran tijdens Mohammad Reza Pahlavi, de shah dus, lang het leidende land in de regio. Dat zijn ze kwijt geraakt en dat probeerden ze in verhevigde mate terug te klauwen. Egypte is het nu.
Israël was een blokkade voor hun. En dat had nog kernwapens ook en werd militair zeer sterk. De Palestijnen waren er
ook nog, al was dat bijzaak. En die groep is inderdaad niet erg gewenst in het MO.
Sorry, dat is geen antwoord op mijn vraag. Welk voordeel biedt het Iran om Israel te vernietigen? Het feit dat de Joden gedropped werden in die regio was heel ver voor het huidige Iraanse regime. Toch? Dus welk voordeel hebben ze er nu mee? Ze strijken momenteel iedereen in het MO en eigenlijk overal tegen de haren in. Kortom, de vraag blijft staan: wat voor voordeel zou Iran hebben als ze Israël vernietigen? Kijk gewoon alleen even welke actieve bondgenoten Iran momenteel nog heeft. Noord Korea? Misschien. Rusland? Waarschijnlijk. En hoe nu verder? Ik denk dat het een zegening voor de vrije westerse samenleving is als Israel het totale nucleaire programma van Iran vernietigt. Hoelang zijn er al onderhandelingen hierover en wat heeft het gebracht? En ik denk dat mede door de aanvallen van Israël op strategische doelen in Iran ook uiteindelijk het dictatoriale regiem zal vallen. Ik hoop het eigenlijk meer dan dat ik het denk, maar niets is onmogelijk! De Iraniërs eindelijk het leven terug geven zoals het was voor november 1978.
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@lost and not found yet
(..) Sorry, dat is geen antwoord op mijn vraag. Welk voordeel biedt het Iran om Israel te vernietigen?
Zij willen de Islamitische (Iraanse) Revolutie verspreiden. Werven, maar dan knap vervelend in mijn ogen.
Het feit dat de Joden gedropped werden in die regio was heel ver voor het huidige Iraanse regime. Toch?
Ja, maar het speelt voortdurend en in toenemende mate, wellicht door wat er met de Palestijnen door de tijd heen gebeurde.
Ze strijken momenteel iedereen in het MO en eigenlijk overal tegen de haren in. Kortom, de vraag blijft staan: wat voor voordeel zou Iran hebben als ze Israël vernietigen? Kijk gewoon alleen even welke actieve bondgenoten Iran momenteel nog heeft. Noord Korea? Misschien. Rusland? Waarschijnlijk. En hoe nu verder?

Uitstekende vraag. Ik ken het antwoord niet. Een compleet onstabiel land, dat van alles kan gaan vertonen.
k denk dat het een zegening voor de vrije westerse samenleving is als Israel het totale nucleaire programma van Iran vernietigt. Hoelang zijn er al onderhandelingen hierover en wat heeft het gebracht? En ik denk dat mede door de aanvallen van Israël op strategische doelen in Iran ook uiteindelijk het dictatoriale regiem zal vallen. Ik hoop het eigenlijk meer dan dat ik het denk, maar niets is onmogelijk! De Iraniërs eindelijk het leven terug geven zoals het was voor november 1978.

Ik hoop het laatste, maar 'ik houd mijn hart vast'.
ChaimNimsky
Superposter

Het regime in Iran ziet Israel vooral als een vijand van zijn eigen politieke systeem, een tegenstander van zijn invloed in de regio en een symbool van de westerse wereld die zij verwerpen.

Waar Iran voorafgaand aan 7 oktober nog machtige bondgenoten had, zoals Rusland, Syrië, en proxies zoals Hezbollah, Hamas (ook al zijn ze Soenitisch) en de Houthi's, heeft Israel laten zien dat het maar even hoeft te duren om die gehele wereldorde om te keren: Hamas is gedecimeerd, zit met een wapenprobleem, is helemaal afgesloten van wapentoevoer en heeft aangeboden de macht af te staan en de gijzelaars terug te geven; ook al gaat Netanjahoe niet akkoord (waarschijnlijk omdat hij Gaza gewoon helemaal wil innemen en een miljoen Palestijnen naar elders wil sturen).

Hezbollah is ingemaakt en heeft - net als Hamas - alle leiders, heel veel strijders en z'n arsenaal verloren. En ook zij zijn nu afgesloten van wapentoevoer.

Het Syrische bondgenootschap met Iran is historisch sterk geweest, vooral door de steun aan Assad in de Syrische burgeroorlog. Maar Assad is niet meer de leider en nu helpt Syrië Israel tegen Iran door raketten uit de lucht te schieten en Israelische vliegtuigen in hun luchtruim toe te laten in de strijd tegen Iran.

Rusland heeft Syrië reeds verloren en is door de huidige geopolitieke druk en het conflict in Oekraïne zodanig verzwakt dat het Iran niet meer kan steunen.

De Houthi-beweging in Jemen is een Iraanse proxy, maar hun capaciteit is nog beperkter dan deze voorheen al was. Ze vormen geen strategische bedreiging die Iran iets oplevert.

En nu is Israel heer en meester in het luchtruim van Iran, heeft alle kopstukken van de Revolutionaire Garde en topwetenschappers geneutraliseerd en kan doen wat het wil. En recente ontwikkelingen, waaronder Syrië’s toenadering tot Saoedi-Arabië en sommige golfstaten, duiden op de volledige ondergang van de Iraanse regionale allianties. Nadat Iran z'n nucleaire capaciteit heeft verloren, zal het een relatief machteloze staat zijn geworden die niet meer als een serieuze speler kan worden beschouwd.

Als er iets van kan worden geleerd, is het: Don't f*ck with Israel!
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Yep. Ze vechten ook voor 'ons' of 'we' dat nou willen zien of niet.

Khamenei heeft alle operationele overgedragen aan de gisteren benoemde commandant van Revolutionaire Garde, zolang die nog in leven weet te blijven in ieder geval.
Rusland heeft Khamenei nu echt totaal laten vallen, asiel in Moskou zit er niet meer in. Iraanse ambassadeur in Moskou woest.
Trump 'niet in de stemming voor onderhandelingen'. Het regime heeft zijn kans gehad.
Mossad gebouw in Tel Aviv geraakt. Laconieke reactie Mossad. 'Prima. We zitten allemaal in Iran.'

En troonpretendent Reza Pahlavi heeft in een toespraak in het Perzisch de Iraanse bevolking opgeroepen om in opstand te komen en wil een transitie leiden.
Laatst gewijzigd door B.S. op 18 jun 2025 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

lost and not found yet! schreef: 17 jun 2025 22:40 Inderdaad. En wat ik nog steeds niet begrijp is waarom het regime in Iran er zo op gebrand is om Israël te vernietigen! Waarom? Wat voor voordeel bied het ze? En zo begaan met Gaza zijn ze ook niet. Totaal geen gemeenschappelijke belangen, of misschien alleen het feit dat beiden Moslims zijn. Wat anders? Ze spreken niet eens dezelfde taal.
10 minuten , je zult dit wel weten, maar misschien voor andere stille luisteraars (volledige interview nog stukken beter)

The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Holog, enorme dank voor deze link.
Alle haters hier, kijkt.!
Gesloten