Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door lost and not found yet! »

HierEnNu schreef: 02 jun 2025 18:48
ChaimNimsky schreef: 02 jun 2025 14:40:scissors:
De aanwezigheid van buitenlanders is doorgaans
geen reden om niet toe te slaan bij mijn weten.
Het kan een gevaarlijke klus zijn.
:scissors:
Er zijn daar zelfs Nederlandse activisten op 'vrijwilligersvakantie' die vrijwillig
dienst doen als 'menselijk schild', letterlijk zo uitgesproken en zelfverklaard,
om aldoende Palestijnen te beschermen tegen extremistische kolonisten.
Dat is dus niet mijn interpretatie, maar dat zijn hun eigen woorden.

Ik weet dat juridisch gezien zij pas human shield zijn als militairen de boerderij aanvallen en de boerderij een legitiem militair doelwit is, maar los daarvan noemen zij zichzelf menselijk schild vanwege hun ervaring, dat extremistische kolonisten zich terugtrekken,
zodra zij ontdekken dat zich Europeanen op de boerderij bevinden.

En voor wie het gemist heeft of betwistte: :wink:
  • ja, Nederlandse vrijwilligers benoemen zichzelf letterlijk als 'menselijk schild'.
dat is dus geen persoonlijke interpretatie, maar hun eigen beschrijving. Zij zeggen dit expliciet in interviews, en de boer bevestigt dat hun aanwezigheid extremistische kolonisten op afstand houdt.

Als je wilt kan ik je daar over wel een videolink toesturen, laat maar ff weten.
Zou je die link wel met mij willen delen HierEnNu? Maar om ieders nieuwsgierigheid te bevredigen kun je deze link toch gewoon als antwoord op deze post plaatsen? Ik zou deze link om moverende redenen wel kunnen gebruiken denk ik.
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wederom een positief bericht.
Positieve cijfers dit keer. Cijfers waar je als land (Israël in dit geval) mee kunt pronken!

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1057 ... zij-europa

Israël wist in 2024 voor het vierde jaar op rij een recordexport van militaire goederen te realiseren. Er werd in totaal 14,8 miljard dollar aan defensiematerieel geëxporteerd, ruim 1,7 miljard dollar meer dan een jaar eerder.
Het zijn opvallende cijfers op het moment dat Israël ook een bloedige oorlog voert in Gaza, die volgens deskundigen omschreven kan worden als een genocide. Bij de oorlog in Gaza zijn meer dan 50.000 mensen omgekomen, onder wie vele kinderen en vrouwen.

Je moet als land maar ergens in uitblinken. Misschien wel concurrentie van Noord Korea?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

lost and not found yet! schreef: 04 jun 2025 17:05
HierEnNu schreef: 02 jun 2025 18:48
ChaimNimsky schreef: 02 jun 2025 14:40:scissors:
De aanwezigheid van buitenlanders is doorgaans
geen reden om niet toe te slaan bij mijn weten.
Het kan een gevaarlijke klus zijn.
:scissors:
Er zijn daar zelfs Nederlandse activisten op 'vrijwilligersvakantie' die vrijwillig
dienst doen als 'menselijk schild', letterlijk zo uitgesproken en zelfverklaard,
om aldoende Palestijnen te beschermen tegen extremistische kolonisten.
Dat is dus niet mijn interpretatie, maar dat zijn hun eigen woorden.

Ik weet dat juridisch gezien zij pas human shield zijn als militairen de boerderij aanvallen en de boerderij een legitiem militair doelwit is, maar los daarvan noemen zij zichzelf menselijk schild vanwege hun ervaring, dat extremistische kolonisten zich terugtrekken,
zodra zij ontdekken dat zich Europeanen op de boerderij bevinden.

En voor wie het gemist heeft of betwistte: :wink:
  • ja, Nederlandse vrijwilligers benoemen zichzelf letterlijk als 'menselijk schild'.
dat is dus geen persoonlijke interpretatie, maar hun eigen beschrijving. Zij zeggen dit expliciet in interviews, en de boer bevestigt dat hun aanwezigheid extremistische kolonisten op afstand houdt.

Als je wilt kan ik je daar over wel een videolink toesturen, laat maar ff weten.
Zou je die link wel met mij willen delen HierEnNu? Maar om ieders nieuwsgierigheid te bevredigen kun je deze link toch gewoon als antwoord op deze post plaatsen? Ik zou deze link om moverende redenen wel kunnen gebruiken denk ik.
Wat een onzin weer van HierenNu.. Als jij ergens vrijwillig op vakantie gaat om olijfbomen te planten of iets anders leuks te doen dan ben je in geen enkel geval een levend schild.. Het is weer slachtoffer en dader verwarren.

Tevens zijn de mensen ook geen human shield als soldaten een boerderij aanvallen, ook niet als het een legitiem doelwit zou zijn.
Hoe mensen het ook zelf noemen overigens. Gelukkig gaat de normale mens niet over wat juridisch wel of niet waar is.

Een human shield is ook pas een human shield als het van de eigen partij is. Dus in WWII gebruikten nazi's Nederlandse krijgsgevangenen om zaken te vervoeren zodat de nazi's zich achter de Nederlanders konden verschuilen. In de hoop dat Nederlanders niet gingen schieten op Nederlanders.
Dus de gijzelaars kan je gebruiken als human shield, niet de Palestijnen (aangezien we zien dat dit voor de IDF niks uitmaakt) en ook niet de Europeanen..

Het is ook bedoeld om kolonisten af te schrikken, dus als voorkomen van, dan om de IDF zelf af te schrikken. Want die schrikken niet meer van 1 of meer doden. Bulldozers genoeg om hun misdaden mee te verbergen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

WEER positief nieuws! Het houdt niet op....

https://www.nu.nl/nujij/6358111/na-chao ... -gaza.html

Na dodelijke incidenten bij hulppunten in Gaza sluit de Global Humanitarian Foundation (GHF) tijdelijk haar deuren...
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ze moesten vast de kogels aanvullen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

VN-Veiligheidsraad stemt vanavond over nieuwe Gaza-resolutie

De stemming vindt vanavond plaats rond 22.00 uur Nederlandse tijd. Maar de uitslag is zo voorspelbaar! Waartoe dient dit theater nog? Wil de VN daarmee hun slagvaardigheid aantonen? Of juist bewijzen dat het niet veel meer is dan een papieren tijger zonder tanden?

De voorspelbaarheid? Die vloeit voort uit het vetorecht van de VS.
Midden-Oosten - NOS Nieuws - vandaag, 17:17 schreef:
10:14
VN-Veiligheidsraad stemt vanavond over nieuwe Gaza-resolutie

Voor het eerst sinds november vorig jaar gaat de Veiligheidsraad van de VN stemmen over een resolutie over de oorlog in Gaza. De ontwerptekst roept Israël en Hamas op om de strijd "onmiddellijk, onvoorwaardelijk en blijvend te staken", alle gijzelaars te overhandigen en de humanitaire hulp in Gaza onbeperkt toe te staan.
Zou toch geweldig zijn als Hamas&Co eindelijk eens een VN resolutie op zou volgen?
Gewoon de strijd onmiddellijk, onvoorwaardelijk en blijvend staken, alle gijzelaars overhandigen en de humanitaire hulp in Gaza onbeperkt toe staan. Waarom is dat te veel gevraagd aan de partij die de Gazanen vertegenwoordigd in dit conflict? Bizar!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
de voorwaarde is voor alle andere waarden."

.
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

HierEnNu schreef:
Zou toch geweldig zijn als Hamas&Co eindelijk eens een VN resolutie op zou volgen?
Gewoon de strijd onmiddellijk, onvoorwaardelijk en blijvend staken, alle gijzelaars overhandigen en de humanitaire hulp in Gaza onbeperkt toe staan. Waarom is dat te veel gevraagd aan de partij die de Gazanen vertegenwoordigd in dit conflict? Bizar!
Bizar, een woord wat de lading goed dekt. Helaas, gaat het niet worden denk ik, hoe mooi het ook zou zijn. En na deze keer ga ik nog één keer het woord Hamas noemen. Hamas vertegenwoordigd inderdaad de Gazanen maar geeft er geen flikker om, maar daar stonden ze al vanaf het begin af aan om bekend.
We are dancing again!
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

lost and not found yet! schreef: 04 jun 2025 22:51 HierEnNu schreef:
Bizar, een woord wat de lading goed dekt. Helaas, gaat het niet worden denk ik, hoe mooi het ook zou zijn. En na deze keer ga ik nog één keer het woord Hamas noemen. Hamas vertegenwoordigd inderdaad de Gazanen maar geeft er geen flikker om, maar daar stonden ze al vanaf het begin af aan om bekend.
Dat laatste is inderdaad bepaald geen nieuwe ontwikkeling in het Midden Oosten, maar juist één van de diepere oorzaken van veel ellende die Hamas over de Gazanen heeft afgeroepen. Ik hoop met je mee dat je het woord Hamas binnenkort ook nooit meer hoeft te gebruiken doordat ze verdwenen zijn, zodat de Gazanen eindelijk kunnen beginnen aan de wederopbouw, of als ze daar de voorkeur aan geven, een bestaan elders op mogen bouwen in vrede en voorspoed.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
de voorwaarde is voor alle andere waarden."

.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hamas dit
Hamas dat

Lees maar:
Altijd maar naar Hamas blijven wijzen. Maar Hamas weet donders goed als ze de gijzelaars vrij laten dat Israël volkomen schijt heeft aan welke resolutie of afspraken dan ook.
Gaza wordt een NOG groter droeviger genocide slagveld en op de westbank gaat het gedonder in alle hevigheid weer verder onder toeziend oog van het humaanste leger ter wereld.

Maar! Ergens begrijp ik het wel. Er is "voedselhulp", uitgemergelde Palestijnen kruipen naar de 3 verdeelpunten. Dan worden ze beschoten.
Dan kun je uiteraard als humane regering maar 1.ding doen: Sluiten die "voedselhulp"! Je noemt dan de uitdeelpunten: Gevechtszones. Hoe handig!
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

@dikkemick: dus eigenlijk is het wel logisch wat hamas doet ?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 05 jun 2025 09:49 @dikkemick: dus eigenlijk is het wel logisch wat hamas doet ?
? Wat doet Hamas wel/niet?
Bedoel je de gijzelaars vrijlaten? In dat geval een volmondig JA!
Ja, ik vind dat logisch. Want (om in termen van een zeer gewaardeerd mede forummer te spreken)
ALS Hamas de gijzelaars vrij laat
DAN is het einde Hamas, Gaza, alle Palestijnen en ligt de weg naar Westelijke Jordaan oever volkomen vrij.
De enige troefkaart lijkt de gijzelaars nog te zijn.
Hoewel een klein stemmetje in mijn hoofd fluistert dat Netanyahu dit ook worst zal wezen!
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Het onderstaande interview is al wat ouder maar nog altijd zeer actueel.
Voor belangstellenden:

‘We’r not kidding’ live - Alana Hadid & Mehdi Hasan on Palestine and the flight for liberation

On this week’s special LIVE episode of ‘We’re Not Kidding,’ filmed in front of a studio audience in the Washington, DC area, Mehdi Hasan is joined by activist, influencer and fashion designer Alana Hadid, who has been one of the most vocal advocates for the people of Gaza over the past nine months. Alana’s family is arguably the most famous Palestinian family on Earth, and the Hadids have received a ton of backlash - and a lot of threats - due to their outspoken criticisms of Israel’s genocidal campaign.

Mehdi and Alana, who is also creative director for Watermelon Pictures, discuss her family’s history of being displaced from Palestine in 1948, the double-edged sword of speaking out on a massive social media platform, the experience of losing friends since October 7th, and why ‘hope’ shouldn’t be confused with ‘optimism.’ They also take live questions from Zeteo paid subscribers who were invited to the taping!

Een uitspraak die wel even binnen kwam was:

‘Onderdrukte mensen begrijpen onderdrukte mensen’ waar bij mij direct daarop volgend de volgende trieste gedachte langs kwam:” dat is niet voor iedereen zo - er zijn onderdrukten die later, wanneer ze het huis van een ander voor zichzelf hebben geclaimed, zelf in onderdrukkers, en erger, in moordenaars veranderen, zoals we dat hebben zien gebeuren - en tot op de dag van vandaag zien gebeuren, in Palestina.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"Mooie" gedachte:
Er zijn onderdrukten die later, wanneer ze het huis van een ander voor zichzelf hebben geclaimed, zelf in onderdrukkers, en erger, in moordenaars veranderen, zoals we dat hebben zien gebeuren - en tot op de dag van vandaag zien gebeuren, in Palestina.
Zij die de mond vol hebben van vrede, melk en honing, holocaust-verschrikking, onderdrukking, dit-nooit-weer en altijd, te pas en te onpas "antisemitisme" schreeuwen maken zich schuldig aan hetgeen ze nu 80 jaar zo openlijk verfoeien.

Het zal ingebakken zitten in de mens en het zal genetisch zijn. Ik heb geen idee.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 05 jun 2025 10:01
gerard_m schreef: 05 jun 2025 09:49 @dikkemick: dus eigenlijk is het wel logisch wat hamas doet ?
? Wat doet Hamas wel/niet?
Bedoel je de gijzelaars vrijlaten? In dat geval een volmondig JA!
Ja, ik vind dat logisch. Want (om in termen van een zeer gewaardeerd mede forummer te spreken)
ALS Hamas de gijzelaars vrij laat
DAN is het einde Hamas, Gaza, alle Palestijnen en ligt de weg naar Westelijke Jordaan oever volkomen vrij.
De enige troefkaart lijkt de gijzelaars nog te zijn.
Hoewel een klein stemmetje in mijn hoofd fluistert dat Netanyahu dit ook worst zal wezen!
Het is logisch als je je eigen dictatuur in stand wilt houden.
Niet als je vrede wil.

Hamas wist vanaf de aanvallen op dorpjes en een muziekfestival allang welke ellende dit zou gaan brengen. Geen enkel land zou dit accepteren en zeker Israel niet. Vervolgens zet Hamas eindeloos een oorlog voort die alleen tot vernietging van Gaza leidt. Dus ja, logisch als je aan de macht wilt blijven. Niet als je ook maar iets geeft om je eigen volk.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 05 jun 2025 12:09
Hamas wist vanaf de aanvallen op dorpjes en een muziekfestival allang welke ellende dit zou gaan brengen.
Nou, zelfs Hamas (dat tot heel veel ellende creëren in staat is) had nooit kunnen bevroeden dat Israël ZO ver zou gaan dat zelfs pro Israël landen van GENOCIDE gaan spreken.
Israël is volkomen doorgeschoten en

Is nog lang niet klaar!
Gesloten