Nieuwe president Verenigde Naties: Annalena Baerbock

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HierEnNu
Superposter

Nieuwe president Verenigde Naties: Annalena Baerbock

Bericht door HierEnNu »

Nieuwe president Verenigde Naties, hoezo gekozen?

Het geeft mijns inziens aan hoe democratisch de VN niet is. Hoe begrijpelijk ook vanwege de balangen, spreek dan niet van 'is gekozen' maar zeg eerlijk 'is aangesteld'.
Ik bedoel, de Duitse oud-minister van Buitenlandse Zaken was de enige kandidaat. :roll:

Ik ben vooralsnog blij met haar, want ze gold de afgelopen jaren als stevig voorvechter van steun aan Oekraïne. Ook haar steun aan Israël staat me wel aan. Maar ja, ook zij is een politica ... Ze zal dus wel wat inbinden wat haar steun aan Israël betreft en dat is als bruggenbouwer natuurlijk ook wel handig, maar dat ze Israël in haar vorige functie altijd krachtig steunde is toch een goed voorteken!
Althans, hier en nu is dat mijn mening!
NOS Nieuws - vandaag, 17:43 schreef:
Duitse oud-minister Baerbock gekozen tot nieuwe president Verenigde Naties

"De voordracht van Baerbock heeft in eigen land wat politiek stof doen opwaaien omdat die ten koste ging van een ervaren Duitse diplomaat. Dat zette kwaad bloed bij haar tegenstanders. Ook wekt het verbazing dat Baerbock zo snel na de verkiezingen - waarbij zij als Bondsdaglid door mocht - de benen neemt. Anderzijds past Baerbock deze nieuwe baan goed, met alle internationale politieke ervaring die ze in de afgelopen onrustige jaren heeft opgedaan..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
B.S.
Bevlogen

Re: Nieuwe president Verenigde Naties: Annalena Baerbock

Bericht door B.S. »

Voor de duidelijkheid: ze is niet de nieuwe Secretaris-Generaal van de VN. (Dat is de functie waarin wereldwijd bemiddelt wordt, en van waaruit oproepen aan de mensheid gedaan worden.)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 04 jun 2025 00:17 Voor de duidelijkheid: ze is niet de nieuwe Secretaris-Generaal van de VN. (Dat is de functie waarin wereldwijd bemiddelt wordt, en van waaruit oproepen aan de mensheid gedaan worden.)
Dan is dat vast de reden dat ze haar president noemen en niet Secretaris-Generaal?
Er is trouwens geen nieuwe Secretaris-Generaal. Dat is helaas nog steeds die ouwe ... :wink:

Maar ff serieus: wat was precies je punt met die opmerking? Ging het je om een feitelijke correctie, of zat er ook een impliciete boodschap in? Want als je bedoelde dat Baerbock in haar functie van president geen morele oproepen zou mogen doen of bruggen zou mogen bouwen, dan zie ik dat toch heel anders. Zeker omdat ik het afzet tegen de huidige SG, die bij mij inmiddels een reputatie heeft opgebouwd van structurele partijdigheid, iets wat mijns inziens haaks staat op het VN-handvest.

Of zijn we allemaal reeds vergeten hoe hij laatst nog met Putin op dat Kremlinfeest verscheen? Welke oproep aan de mensheid werd er daar gedaan, volgens jou?

PS:
Sorry B.S., het bovenstaande is niet tegen jou gericht. Mijn sarcastisch cynisme en frustratie zijn niet persoonlijk of richting jou bedoeld. Ik wilde ook geen kwade trouw van jouw kant suggererren, integendeel. Maar mijn ergernis over de morele onmacht en diplomatieke selectieve verontwaardiging van de VN begint zich in mijn innerlijk op te stapelen. Dan kan een op zichzelf correcte opmerking kennelijk toch voelen als de druppel in een overvolle emmer. Dus bij dezen mijn excuus voor de toon. Maar inhoudelijk sta ik er wel achter.
.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Dat de president van de VN een functie is waar je normaal niets over hoort en het nu alleen nieuwswaardig is omdat Baerbock snel aan een baantje geholpen is.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 04 jun 2025 12:09 Dat de president van de VN een functie is waar je normaal niets over hoort en het nu alleen nieuwswaardig is omdat Baerbock snel aan een baantje geholpen is.
En nadat ik er naar aanleiding van jouw reactie dieper in ben gedoken, werd me duidelijk
dat ik me heb laten leiden door wishful thinking. Ze mag zoveel bruggenbouwer worden
als ze kan, daarin zal niemand haar teghouden, maar het is en blijft opzichzelf een
ceremoniële functie zonder echte macht.

Als opstapje naar de functie van Secretaris Generaal is ze sowieso vrijwel kansloos juist
door de door mij zo bejubelde uitgesproken voorkeuren van haar in het verleden. Zowel
de stem van Rusland als ook van China zijn daar kennelijk voorwaardelijk toe.

Mooi: ik ben alweer een illusie armer! Vrijdenkers zijn goed in het doen opgaan van door
mij gekoesterde illusies in lucht ... Och ja, het geeft meer lucht om te ademen en het
wandelt lichter door het leven door het verlies aan gewicht: bedankt!
  • Klinkt ook weer cynisch? Ik meen het wel echt zo hoor! :wink:
.
Plaats reactie