Finse gedachten
Moderator: Moderators
Re: Finse gedachten
Meent Tiberius Claudius dit soort opmerkingen nou echt of schrijft hij losse flodders uit de onderbuik maar gewoon op?
Voor het Finse moreel, uit de oude doos Njet Molotoff! https://youtu.be/sD4loScPD0Y?si=cP0GKVEt5qQZh4yl
Voor het Finse moreel, uit de oude doos Njet Molotoff! https://youtu.be/sD4loScPD0Y?si=cP0GKVEt5qQZh4yl
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Eenieder kan dat voor zichzelf bepalen aan de hand van vorige bijdragen.
Bijvoorbeeld één die hij twee weken vóór het uitbreken van de Oekraïense oorlog gaf, waarin hij de schuld van een mogelijke Oekraïense oorlog bij voorbaat al aan de VS/Obama/Biden/NAVO gaf.
En drie weken later een mogelijk Fins besluit om zich bij NAVO aan te sluiten al bij voorbaat interpreteerde als een Finse uitnodiging aan Rusland om de oorlog nog eens over te doen:
viewtopic.php?p=600173#p600173
Aangezien bij hem daarenboven alle begrip voor Rusland aanwezig was, en kritiek op Poetin in zijn bijdragen volledig ontbreekt merkte ik toen al op dat hij niet van een woordvoerder voor Poetin te onderscheiden is:
viewtopic.php?p=600179#p600179.
De volslagen dwaze nieuwe bijdrage van hem is alweer exact overeenkomstig de Russische propagandamachine waarmee dat land Europa bestookt.
Born OK the first time
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik schrijf zulke zaken niet zomaar, maar uit een lange ervaring.B.S. schreef: ↑26 mei 2025 19:14 Meent Tiberius Claudius dit soort opmerkingen nou echt of schrijft hij losse flodders uit de onderbuik maar gewoon op?
De VS heeft heel vaak dingen in scene gezet, om dan te kunnen reageren.
Het bekendste is wel het zogenaamde Tonkin incident om zo de misdadige bombardementen op Noord Vietnam te kunnen starten.
Ook de zogenaamde staatsgreep van de communisten was gefaked om zo de pro Wetsrse Suharto aan de macht te helpen.
(kostte wel miljoen het het leven)
De moord op Allende werd ondersteund op de VS.
Zo is er nog wel meer.
PS.
Ik ben niet zo zeer pro Russisch maar wel heel er Anti Amerikaans.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maar je opmerking ging over Finland. Op welke manier is de geschiedenis van de V.S. van belang om een inschatting te maken over wat Finland van plan is.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 mei 2025 10:39Ik schrijf zulke zaken niet zomaar, maar uit een lange ervaring.B.S. schreef: ↑26 mei 2025 19:14 Meent Tiberius Claudius dit soort opmerkingen nou echt of schrijft hij losse flodders uit de onderbuik maar gewoon op?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Al deze incidenten speelden buiten de VS, dus is je vraag niet relevant lijkt me.axxyanus schreef: ↑27 mei 2025 11:16Maar je opmerking ging over Finland. Op welke manier is de geschiedenis van de V.S. van belang om een inschatting te maken over wat Finland van plan is.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 mei 2025 10:39Ik schrijf zulke zaken niet zomaar, maar uit een lange ervaring.B.S. schreef: ↑26 mei 2025 19:14 Meent Tiberius Claudius dit soort opmerkingen nou echt of schrijft hij losse flodders uit de onderbuik maar gewoon op?
Finland heeft zich nauw met de VS en haar vazallen verbonden en deze troepen verplaatsingen zullen stellig zijn goedgekeurd door de VS
Natuurlijk is het relevant. Er is nog steeds een verschil tussen Finland die iets voorbereid en de V.S. die iets voorbereid.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 mei 2025 11:19Al deze incidenten speelden buiten de VS, dus is je vraag niet relevant lijkt me.
Finland heeft zich nauw met de VS en haar vazallen verbonden en deze troepen verplaatsingen zullen stellig zijn goedgekeurd door de VS
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Finland kan niet veel in deze zonder (informele) toestemming van de VS.axxyanus schreef: ↑27 mei 2025 11:55Natuurlijk is het relevant. Er is nog steeds een verschil tussen Finland die iets voorbereid en de V.S. die iets voorbereid.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 mei 2025 11:19Al deze incidenten speelden buiten de VS, dus is je vraag niet relevant lijkt me.
Nogmaals de VS heeft in dit soort zaken ook een hele kwalijke naam opgebouwd.
PS.
Overigens heb ik het slecht als mogelijkheid genoemd, daar zoiets niet de eerste keer zou zijn.
In dat verband zul je onderstaande quote van Jeffrey Sachs wel waarderen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 mei 2025 10:39 ...
PS.
Ik ben niet zo zeer pro Russisch maar wel heel er Anti Amerikaans.
De enige reden dat er in de VS nooit een staatsgreep heeft plaatsgevonden is omdat er in de VS geen Amerikaanse ambassade is.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Die hadden ze 6 januari 2021 niet nodig. Was de quote ouder?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Je opmerking blijft volkomen dwaas. Ten eerste is zowel Bidens als Trumps politiek tijdens de Oekraïense oorlog het bewijs dat de VS niet bereid is om in een oorlog tegen Rusland verwikkeld te worden. Sterker nog, de huidige president van de VS laat vijandigheid jegens Europa zien, geeft niet om NAVO, en geeft vrij spel aan Rusland om de doelen te bereiken die dat land voor ogen heeft.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 mei 2025 11:19Al deze incidenten speelden buiten de VS, dus is je vraag niet relevant lijkt me.axxyanus schreef: ↑27 mei 2025 11:16Maar je opmerking ging over Finland. Op welke manier is de geschiedenis van de V.S. van belang om een inschatting te maken over wat Finland van plan is.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 mei 2025 10:39
Ik schrijf zulke zaken niet zomaar, maar uit een lange ervaring.
Ten tweede zijn jouw woorden over Finland er bewijs van dat jij totaal geen ervaring hebt met de politiek en denkwereld van Finnen. Finland is 80 jaar lang een voorbeeld geweest van vreedzaam samenleven met Rusland en hoe na oorlog weer een relatie met de vijand kan worden opgebouwd en trauma's kunnen worden overwonnen. Zozeer heeft men zich daarvoor ingespannen dat één president de Conference on Security and Cooperation in Europe voor elkaar kreeg, dat uitgroeide tot de Organisation for Security and Cooperation in Europe (OSCE), en een andere president de nobelprijs voor de vrede kreeg en een organisatie voor vredesonderhandelingen oprichtte, "actively doing work in over 20 countries and four regions."
Zou ik jouw opinie - Finland een vazal van de VS en wellicht uit op heroveren van verloren gebieden - laten zien aan een willekeurige op straat lopende Fin dan zou die opmerken dat je dat land moedwillig volledig misrepresenteert, oftewel jou beschouwen als woordvoerder voor Poetin, Finland-hater en oorlogsophitsende extremist.
Born OK the first time
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Wel, het wordt tijd voor wat luchtigers: hier is een Finse sketch voor een zaterdagavond TV in 2014, waar de toenmalige uiterst voorzichtige president Sauli Niinistö, en de media-savvy huidige president van Finland, Alexander Stubb op de korrel worden genomen. En goed tot uiting komt hoe Finland zich altijd gedragen heeft met betrekking tot Rusland.
Born OK the first time
Wat tussen de groene pijlen staat, stond bij mij in conceptvorm klaar,
vrijwel meteen na deze reactie jouwerzijds:
===============>
Dankjewel! Jij bent dus duidelijk ook zo een Fin: prachtig!Rereformed schreef: ↑25 mei 2025 10:09
Zoals ik net uitlegde gaat een Fin niet in op dit soort oorlogsophitsende kletspraat.
Ik hoop oprecht dat jij dat zeker in dit topic vol weet te houden.
Laat Finse gedachten alsjeblieft een plek blijven waar geen oorlogsophitsende
kletspraat of politieke loopgravenoorlog binnensijpelt. Dat hebben we elders al genoeg.
Sorry dat ik door het discussiëren hier in jouw ogen veranderde in een meedogenloze
[Finse?
Ik geef eerlijk toe dat ik soms eerder op een meedogenloze [Finse?
- dat raakte me heel diep.
Het spijt me dat ik toen zo over je grenzen ging. Sorry ...
gepaard gaat met groeipijntjes, regressie, vallen en weer opstaan. Door mijn omstuimige en
onverschrokken karakter en soms impulsieve reacties, zie ik vaak de valkuilen die voor me liggen niet, of negeer die gewoon vanwege de wijze lessen die er vaak uit voortkomen. Juist dat aspect van mijn karakter zorgt er echter voor dat ik weliswaar vaak val en mijn neus stoot, maar zorgt er tot op heden ook altijd weer voor dat ik opsta, waardoor ik toch vaker opsta dan val ...
... en daar ben ik fier op!
<===============
Ik stopte daar, want ik kon niet besluiten om het af te maken en te plaatsen.
Of als PB aan jou toe te sturen. Ik wilde er namelijk aan toevoegen, dat toen dikkemick
de Oekraïne-oorlog dit topic binnensleepte ik mijn hart al vast hield en in stilte verzuchte:
- "OMG! Dalik wordt dit prachttopic vol Finlandse gedachten ook weer overspoeld met de Oekraïne oorlog, met anti- en pro-Trump statements! Gelukkig is er voor het Israël/Palestina conflict inmiddels een apart topic gereserveerd!"
Nu staat toch deze meedogenloze [LimLandse!dikkemick schreef: ↑25 mei 2025 07:35 Ai!
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... land-grens
Rusland bouwt steeds meer militaire infrastructuur aan de grens met Finland. Het lijken voorbereidingen op een toekomstige oorlog. Daarom nemen de Finnen nu tegenmaatregelen, bijvoorbeeld door een 200 kilometer lang hek te bouwen aan de grens. Het eerste deel was deze week klaar.
Hoe was die leus in de jaren 70 ook weer?
Slim beleid is op Poetin voorbereid.
Ik hoop oprecht dat jij zulks, met name in dit topic, vol weet te houden en dit prachttopicRereformed schreef: ↑25 mei 2025 10:09
Zoals ik net uitlegde gaat een Fin niet in op dit soort oorlogsophitsende kletspraat.
genaamd 'Finse gedachten' op die wijze wijze gevrijwaard weet te houden van dit soort oorlogsophitsende kletspraat. Jij bent tenslotte een echte Fin, toch? Mooi! Dankjewel!
Ik gedraag me soms als een miezerig klein eikeltje, maar dat komt omdat zelfs
de grootste en sterkste eik ook als een miezerig klein eikeltje moest beginnen,
want dat kan niet anders. Maar mede dankzij de wijze lessen van een Meester
die ik heb leren kennen, hoef ik niet meer zo nodig een grote en sterke eik te
worden. Want Ik ben veranderd en aan het oefenen om me als een rietzaadje
te gedragen in plaats van als een klein miezerig eikeltje ...
. .
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
.
.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Haha, ik kwam vanmorgen als eerste kijken op de bijdrage van B.S, en mijn onmiddellijke reaktie op zijn vraag was:
Ik wil het niet weten en indien Tiberius Claudius zich nader uitlegt in dit topic kieper ik het subiet in de prullenmand. Finnen kun je niet grover beledigen en karikaturiseren dan door de woorden uit te spreken waar T.C mee aankwam.
Maar ja, ik bedacht me dat ik net een week geleden opkwam voor de vrijheid van meningsuiting op dit forum en dat de deelnemers allemaal hollanders en belgen zijn, voor wie het Fin-zijn onbekend is, en dat het niet gepast is om mijn moderatorfunktie op deze manier te gebruiken.
Ik ben heel blij dat je ziet hoe dit meteen tot off-topic discussie leidde en hoezeer dat een topic schaadt! Bravo, je hebt goede forumtechniek nu onder de knie!
En op z’n tijd moet er hout gehakt worden! Dat weet iedere Fin. Maar of ik een bedachtzame Fin ben?...De Finnen zijn allang niet meer zoals ik ze leerde kennen in 1977. En ikzelf werd geboren toen Nederland er zó uitzag en deze schitterende film gemaakt werd:
Eind 80-er jaren werd die film een keer op de Finse TV uitgezonden. Ik moest toen uitleggen dat Nederland heeeel anders is. En inderdaad, wanneer ik tegenwoordig soms in Nederland kom kijken is alles zo anders dat het buitenland is geworden voor mij, waar ik vreemd genoeg kan verstaan wat mensen zeggen. Ze praten wel heel anders dan ik vroeger gewend was. Zo gaat het ook met de mens. Ik weet, na wat wat al een op een lang leven begint te lijken, niet meer wat Nederlands is in mij en wat Fins, en wat geen van beiden.
Ik wil het niet weten en indien Tiberius Claudius zich nader uitlegt in dit topic kieper ik het subiet in de prullenmand. Finnen kun je niet grover beledigen en karikaturiseren dan door de woorden uit te spreken waar T.C mee aankwam.
Maar ja, ik bedacht me dat ik net een week geleden opkwam voor de vrijheid van meningsuiting op dit forum en dat de deelnemers allemaal hollanders en belgen zijn, voor wie het Fin-zijn onbekend is, en dat het niet gepast is om mijn moderatorfunktie op deze manier te gebruiken.
Ik ben heel blij dat je ziet hoe dit meteen tot off-topic discussie leidde en hoezeer dat een topic schaadt! Bravo, je hebt goede forumtechniek nu onder de knie!
En op z’n tijd moet er hout gehakt worden! Dat weet iedere Fin. Maar of ik een bedachtzame Fin ben?...De Finnen zijn allang niet meer zoals ik ze leerde kennen in 1977. En ikzelf werd geboren toen Nederland er zó uitzag en deze schitterende film gemaakt werd:
Eind 80-er jaren werd die film een keer op de Finse TV uitgezonden. Ik moest toen uitleggen dat Nederland heeeel anders is. En inderdaad, wanneer ik tegenwoordig soms in Nederland kom kijken is alles zo anders dat het buitenland is geworden voor mij, waar ik vreemd genoeg kan verstaan wat mensen zeggen. Ze praten wel heel anders dan ik vroeger gewend was. Zo gaat het ook met de mens. Ik weet, na wat wat al een op een lang leven begint te lijken, niet meer wat Nederlands is in mij en wat Fins, en wat geen van beiden.
Born OK the first time
Kunnen alle Finnen zo makkelijk vergevingsgezind lachen? Bedankt voor dat
mooie compliment: doet me echt goed en motiveert me om de lat die
waarschijnlijk weer hoger komt te liggen toch weer aan te gaan!
Zie ook in topic TouTube:
.
.
.
.
LimLands gemijmer over Finse gedachten ...
Dat er bijna geen leven meer is zonder smartphone, betekent niet dat er sprake isRereformed schreef: ↑01 jun 2025 07:39
Dat geeft te denken. We lijden bijna allemaal aan smartphoneverslaving en het dat is zonder er zelf erg in te hebben een probleem geworden. Er is bijna geen leven meer zonder smartphone. Ik merkte onlangs mijn eigen smartphoneverslaving op.
van verslaving. Zo is er zonder zuurstof al gauw sprake van bijna geen leven meer,
Maar om nou te stellen dat we allemaal verslaafd zijn aan zuurstof?

Zolang je niet fysiek en/of mentaal afhankelijk bent, en je niet voortdurend gericht
bent op, en gestuurd wordt door je smartphone, ten koste van andere sociale activiteiten,
ben je daar ook niet aan verslaafd. Tenzij er ontwenningsverschijnselen optreden bij
abstinentie van digitale media gebruik.
Kan zijn dat ik je weer eens overschat, maar dat is toch geen verslaving waar jij last van hebt? Ik zie het als een bewustwording van onbewust gedrag, voortvloeiend uit een bewust gemaakteRereformed schreef: Altijd wanneer ik mijn honden uitlaat luister ik naar een podcast of wereldnieuws. Terwijl het mei/juni is, de mooiste tijd van het jaar, en het bos waarin ik altijd loop vol zingende vogels is en heerlijk geurt. Daar loop je dan, terwijl je niets van de natuur om je heen opmerkt, zelfs de honden die je uitlaat niet meer opmerkt, nooit je eigen gedachten meer tegenkomt... Opeens drong het tot me door hoezeer die verslaving zoveel het leven heeft verschraald.
keuze om efficiënt en effectief om te gaan met de korte tijd van leven die je nog rest.
Hoezo, hoe laat is het? Later dan je denkt! Ondanks dat is het leven veel minder moeilijk
dan te veel mensen denken hoor, maar ja, door te veel denken wordt het leven wel moeilijk ...
Als ik het over mijn leeftijd heb, dan denken velen dat ik bedoel dat ik inmiddels 69 jaar oud ben, omdat ik sinds kort reeds 69 jaar lééf, terwijl ik zelf bij 69 nog steeds aan dat heerlijke standje denk. Leeftijd, dat is voor mij de resterende tijd dat ik nog lééf,
vanuit hier en nu tot en met mijn sterven ...
... en die vraag stel ik me al van jongs af aan:
- "Hoeveel leeftijd zou ik nog hebben?"

.
Maar, om toch ff terug te komen op de zorgen die je maakt
vanwege de door jouw veronderstelde verslaving van je:

Volgens mij hoef je [nog?] niet naar een afkickkliniek hoor!
Dat is toch geen verslaving? Integendeel:
je hebt volgens mij last van hersenspinsels!
Ben je misschien verslaafd aan denken?
Wees eerlijk tegen jezelf, je had er tenslotte ook voor kunnen kiezen,
om podcast en wereldnieuws thuis te beluisteren, toch? Zoiets:
- Nog ongeschoren, ongewassen en in je pyama, half lighangend in de luie zetel, boven in je mancave op die stoffige zolder zonder ramen, met je ogen dicht en in de ene hand een dikke bolknak en in de andere een glas ijs- en ijskoude Finlandia wodka.
Je lieve vrouw komt helemaal naar boven met een heerlijk ontbijt, maar loopt tegen de gesloten deur aan waar een bordje "Niet storen!" aan hangt. Ze twijfelt ff en bekijkt teleurgesteld het niemandalletje dat ze speciaal voor deze gelegenheid had aangetrokken, vervuld van verlangen en ondeugende gedachten om de viering van jullie trouwdag wat van de glans te geven zoals die schitterde door al dat genot tijdens jullie wittebroodsweken ...
ff Wordt ze overweldigd door sehnsucht,
die zoete smart van onvervuld verlangen ...
... en zucht dan diep.
. .
Met een innerlijke snik draait ze zich om en gaat naar beneden, denkend:- "OK, dan maar de keukenkastjes nog eens poetsen!".
.
.
.
.