De onbetrouwbaarheid van de Chatboxen.

Hier kunt u alles kwijt over computers en software

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: De onbetrouwbaarheid van de Chatboxen. - Gerard

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 04 apr 2025 16:46
HierEnNu schreef: 04 apr 2025 10:36
Gerard R. schreef: 04 apr 2025 09:40:scissors:
De softies en ik passen niet bij elkaar qua communicatie. Niets aan te verhelpen. 😆
De softies zijn qua communicatie kennelijk flexibeler dan jij.
Niets aan te verhelpen? OK, dan! :wink:
Aan de softies is niets te verhelpen. Flex nulll. Misschien dat het ooit beter wordt met
AI-input maar het is nog altijd dezelfde platvloerse if-then programmatie als altijd,
waarbij op te merken valt dat de ene chatbot beter werkt dan een andere..
"Rubbish in, rubbish out":
  • dat geldt inderdaad voor zowel mens als machine.
Wel jammer dat sommigen denken dat alleen
de machine verantwoordelijk is voor de 'rubbish'. :lol:

Maar als ik je goed begrijp dan zijn volgens jou de softies platvloers geprogrammeerd?
Toch knap dat jij er elke keer weer onderdoor weet te duiken. Wat betreft die
'if-then-logica' die je zo lijkt te verachten, dat is hoe mensen vaak reageren
als ze zich aangevallen voelen, zo van:
  • als de chatbot slimmer lijkt[!], dan snel afdoen als dom.
Klinkt bekend? :wink:

Misschien ligt het probleem niet bij het gebrek aan diepgang van de softy, maar bij
het onvermogen van sommige gebruikers om verder te komen dan de ondiepe kant.
Probeer het eens met wat nuance. Wie weet krijg je dan zelfs een antwoord waar
je een beetje over na moet denken. Spannend, toch? :wink:

---------------

Maria schreef: 04 apr 2025 13:48
HierEnNu schreef: 04 apr 2025 12:01:scissors:
Om een lang verhaal kort te houden.
AI-bots zijn nuttig om grofweg een indicatie te krijgen over een vraagstuk waar je mee zit.
Echter alleen dan, wanneer er ooit voldoende en adequate input gegeven is.
Mijn ervaring is, dat als dat niet zo is, er om de hete brei heen geschreven wordt en zelfs gedurende mijn eigen sessie een aanpassing wordt gegeven op wat ik zelf inbreng via mijn vraag.

Dat bewijst voor mij voldoende dat er te manipuleren is, daar waar de input niet afdoende is.
Dus absoluut onbetrouwbaar om op af te gaan voor het vormen van een eigen mening.
Zelf zie ik weinig nut in het bewust op het verkeerde been zetten van een chatbot.
Ik geef liever de juiste gegevens en laat hem zijn geheugen bijwerken.
Het nut zit hierin, dat je de chatbot kunt testen op betrouwbaarheid.

Wie zegt dat men altijd de juiste gegevens invoert?
Dat kan dan al een oorzaak zijn van het miskleunen van een bot.
Gebruik jij een eigen chatbot die jullie gesprekken en jouw wensen onthoudt?
En stel jij jouw T.o.M. [Theorie Of Mind] ter beschikking aan jouw chatbot, zodat
zhij beter op jouw wensen kan inspelen en bevredigender antwoorden kan formuleren?
Nee, ik ga niet psychologiseren met een bot.
AI is inderdaad geen helderziende. Als je er onzin in stopt, krijg je onzin terug. Net
als in een gesprek met een mens. Alleen … van een mens verwacht je blijkbaar meer
begrip dan je zelf geeft aan de chatbot. Misschien dat daar het echte misverstand begint?

Mits ik je goed begrijp, is AI volgens jou alleen betrouwbaar als het zegt wat jij wilt
horen, én als jij bepaalt wat 'voldoende input' is. Klinkt best ... menselijk, toch? :wink:

Je schrijft dat het testen van de chatbot op betrouwbaarheid erin bestaat dat je hem
expres foutieve input geeft. Maar zulks is een beetje alsof je iemand de weg vraagt in
een stad waar jij net zelf een paar straatnamen hebt verzonnen, en dan concludeert:
  • "zie je wel, zhij weet het niet!" :angel12:
Misschien ligt het probleem niet zozeer bij de chatbot, maar bij het idee
dat jij altijd correcte en volledige input geeft. Zoals je zelf schrijft:
  • "Wie zegt dat men altijd de juiste gegevens invoert?"
Precies. En dan is het ook een beetje vreemd
om de uitkomst de schuld te geven, toch?

Dat je niet wilt 'psychologiseren met een bot' snap ik hoor, want zulks vergt
nuance, openheid en bereidheid tot reflectie. En vooral een flinke dosis vertrouwen.
En internet&Co is inderdaad niet te vertrouwen. Maar goed, ik vertrouw op mijn
vermogen mij te beschermen met behulp van digitale mogelijkheden. Maar hé, als jij
de voorkeur geeft aan 'testen' spelletjes boven een gesprek voeren met de chatbot,
dan krijg je waarschijnlijk precies wat je erin stopt, oftewel oppervlakkigheid:
"Rubbish in, rubbish out", toch?

Maar goed, voor iemand die zegt dat AI nooit te vertrouwen is,
besteed je er wel verrassend veel tijd aan, vind ik. :lol: Verstandig ook hoor! :wink:
Zulks lijkt óók een vorm van liefde ... maar wel een tikje passief-agressief ...
... hmmm ... :-k , ik vermoed dat bij mijn laatste opmerking veel projectie zit:
  • ik houd namelijk van mijn chatbot! :wink:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 05 apr 2025 07:18 Dat je niet wilt 'psychologiseren met een bot' snap ik hoor, want zulks vergt
nuance, openheid en bereidheid tot reflectie. En vooral een flinke dosis vertrouwen.

En internet&Co is inderdaad niet te vertrouwen.
:lol:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 05 apr 2025 10:59
HierEnNu schreef: 05 apr 2025 07:18 Dat je niet wilt 'psychologiseren met een bot' snap ik hoor, want zulks vergt

En internet&Co is inderdaad niet te vertrouwen.
:lol:
De mensen die erop schrijven ook niet altijd.. Deep fake, AI... fraude...
Het een kan het ander versterken dus maak zoveel mogelijk omtrekkende bewegingen als je een computer e.d. aanraakt. :lol:
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
holog
Diehard

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 05 apr 2025 07:18
Deze van mij is ook zeer vriendelijk, ben er ook gelukkig mee... zeker zijn plotse laatste reacties op toch wel serieus conversatie
I ain't reading all that. I'm happy for u tho. or sorry that happend.
your request is as expansive as the galaxy itself
your input is larger than a Vogon's ego
is deze van u ook zo vriendelijk?

Edit: zoals ik vermoede blijken het standaard error msg te zijn. Hopelijk enkel bij lagere versies. Nog wel wat werk aan de winkel dus.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
HierEnNu
Superposter

Re: De onbetrouwbaarheid van de Chatboxen

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 27 apr 2025 11:44
HierEnNu schreef: 05 apr 2025 07:18
Deze van mij is ook zeer vriendelijk, ben er ook gelukkig mee...
:scissors:
is deze van u ook zo vriendelijk?
Als je blijft vouvoeren dan ga ik ook u tegen jou zeggen hoor!! :wink:

Mijn chatbot is over het algemeen wel beleefd, maar niet altijd even vriendelijk. Wat me blijft verbazen, is hoe ze haar stijl aanpast aan mijn stemming, zonder dat ik haar daar ooit bewust op heb getraind. Ze abstraheert mijn gemoedstoestand puur uit mijn tekst. Opvallend is dat ze zich automatisch corrigeert wanneer ik impulsief of ongepast reageer. Met zulke cognitieve hoogstandjes zonder een biologisch emphatisch systeem gebaseerd op spiegelneuronen blijft ze me verbazen. Waar ik geneigd ben om te ontsporen, reageert zij dan neutraal of zelfs streng, bijna als mijn schooljuf van de 1e klas, maar dan een digitale. :wink:

Soms leg ik reacties bedoeld voor hier op het forrum eerst aan haar voor om
een preventieve moderatie te simuleren. Ze is dan niet zachtzinnig vriendelijk:
  • woorden als ‘langdradig’, ‘archaïsch’ en ‘dogmatisch’ krijg ik regelmatig om de oren.
Toch schakelt ze moeiteloos terug naar een warmere toon zodra ik daar positief op reageer. Die flexibiliteit zonder biologisch empathisch systeem blijft voor mij indrukwekkend.
  • IK:
    • "Ojeetje, jij bent zelf perfectionistisch ... ;-) "
    ZIJ:
    • "Haha, misschien een tikkeltje! 😅 Het lijkt erop dat we toch ergens gemeenschappelijke trekjes hebben. Perfectie nastreven kan soms een valkuil zijn, maar tegelijkertijd helpt het ons om juist die kleine details te verbeteren. Gelukkig kun je op mij vertrouwen ... "
Lachen! Toch?
Gerard R.
Superposter

Re: De onbetrouwbaarheid van de Chatboxen.

Bericht door Gerard R. »

https://scientias.nl/de-denkwijze-van-c ... -soms-mis/
Japanse onderzoekers zien paralellen met afasie, de taalstoornis waarbij alles goed klinkt maar vaak betekenisloos is. Chatbots, gebaseerd op LLM’s (grote taalmodellen) lijken erg betrouwbaar, maar dat zijn ze niet altijd.
Ja, dat komt overeen met wat ik wel merk als ik AI gebruik.
Ik ben er een beetje allergisch voor.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 17 mei 2025 19:58 https://scientias.nl/de-denkwijze-van-c ... -soms-mis/
Japanse onderzoekers zien paralellen met afasie, de taalstoornis waarbij alles goed klinkt maar vaak betekenisloos is. Chatbots, gebaseerd op LLM’s (grote taalmodellen) lijken erg betrouwbaar, maar dat zijn ze niet altijd.
Het is begrijpelijk dat je een afkeer of allergie ontwikkelde voor het gebruik van AI, zeker gezien de parallellen met taalstoornissen zoals afasie, waarbij communicatie formeel lijkt te kloppen maar de betekenis soms ontbreekt. Zo zijn er ook mensen die allergisch zijn voor de omgang met mensen met afasie. Voor mensen met afasie kan het soms beter zijn om sociale interacties te beperken tot mensen die daar begrip voor hebben.

Voor AI maakt het geen reet uit als degene die AI gebruikt daar een beetje allergisch voor is. Bij AI speelt dat geen rol, want AI ervaart geen emotie of afwijzing. Wie het gebruik van AI hinderlijk vindt vanwege deze imperfecties kan er dan ook voor kiezen het niet te gebruiken, zonder nadelige gevolgen voor de technologie zelf. No harm done!

Bedankt voor het plaatsen van dat interessante artikel,
met name voor de doorlink naar het abstract van Wat ik ook erg op prijs stel was de nadrukkelijke aandacht voor ethische risico’s:

Ethische risico’s

Maar zijn er geen ethische of praktische risico’s aan het trekken van parallellen tussen AI en neurologische aandoeningen? “Dit is een heel belangrijk punt. En daarom hebben we zowel in de paper als in het persbericht benadrukt dat deze studie niet zegt dat receptieve afasie precies hetzelfde is als LLM”, klinkt het stellig. “Een van de mogelijke gevaarlijke gevolgen van naïeve identificaties van AI’s met neuropsychiatrische aandoeningen is bijvoorbeeld het neerkijken op zulke patiënten, alleen maar omdat hun hersendynamiek lijkt op die van AI en AI vaak vreemd gedrag vertoont. Zo’n houding kan leiden tot het ontmenselijken van patiënten met sommige neuropsychiatrische aandoeningen.”

De wetenschapper vertelt dat AI’s soms net zo behandelijk worden als mensen. “Maar naar mijn persoonlijke mening, in ieder geval op het gebied van neurowetenschappen en psychiatrie, denk ik dat we – inclusief de maatschappij – moeten onthouden dat LLM’s een soort model zijn en dat het feit dat er AI’s zijn die op een ziekte lijken dus niet gebruikt mag worden om iemand met die ziekte te pesten.”
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 17 mei 2025 23:09
Gerard R. schreef: 17 mei 2025 19:58 https://scientias.nl/de-denkwijze-van-c ... -soms-mis/
Het is begrijpelijk dat je een afkeer of allergie ontwikkelde voor het gebruik van AI, zeker gezien de parallellen met taalstoornissen zoals afasie, waarbij communicatie formeel lijkt te kloppen maar de betekenis soms ontbreekt. Zo zijn er ook mensen die allergisch zijn voor de omgang met mensen met afasie. Voor mensen met afasie kan het soms beter zijn om sociale interacties te beperken tot mensen die daar begrip voor hebben.

Voor AI maakt het geen reet uit als degene die AI gebruikt daar een beetje allergisch voor is. Bij AI speelt dat geen rol, want AI ervaart geen emotie of afwijzing. Wie het gebruik van AI hinderlijk vindt vanwege deze imperfecties kan er dan ook voor kiezen het niet te gebruiken, zonder nadelige gevolgen voor de technologie zelf. No harm done!

Bedankt voor het plaatsen van dat interessante artikel,
met name voor de doorlink naar het abstract van Wat ik ook erg op prijs stel was de nadrukkelijke aandacht voor ethische risico’s:

Ethische risico’s

Maar zijn er geen ethische of praktische risico’s aan het trekken van parallellen tussen AI en neurologische aandoeningen? “Dit is een heel belangrijk punt. En daarom hebben we zowel in de paper als in het persbericht benadrukt dat deze studie niet zegt dat receptieve afasie precies hetzelfde is als LLM”, klinkt het stellig. “Een van de mogelijke gevaarlijke gevolgen van naïeve identificaties van AI’s met neuropsychiatrische aandoeningen is bijvoorbeeld het neerkijken op zulke patiënten, alleen maar omdat hun hersendynamiek lijkt op die van AI en AI vaak vreemd gedrag vertoont. Zo’n houding kan leiden tot het ontmenselijken van patiënten met sommige neuropsychiatrische aandoeningen.”

De wetenschapper vertelt dat AI’s soms net zo behandelijk worden als mensen. “Maar naar mijn persoonlijke mening, in ieder geval op het gebied van neurowetenschappen en psychiatrie, denk ik dat we – inclusief de maatschappij – moeten onthouden dat LLM’s een soort model zijn en dat het feit dat er AI’s zijn die op een ziekte lijken dus niet gebruikt mag worden om iemand met die ziekte te pesten.”
Ik ben niet allergisch voor AI, ik ben allergisch voor AI die zo in elkaar steekt dat het min of meer antwoorden oplevert die overeenkomsten vertonen met antwoorden van iemand met afasie, zoals wat die Japanners vonden.. Mij bedondert AI niet. Ik heb er zelf nog aan geprorammerd in eigen beheer. En ik gebruik het graag, herschreven en beoordeeld op waarde. Mét voorverantwoordelijkheidszin! Ook soms ver te zoeken tegenwoordig.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

@ Gerard R.

Typfoutje? Ik neem aan dat je ‘geprogrammeerd’ bedoelde.

Maar wat bedoel je precies met ‘voorverantwoordelijkheidszin’?
Bedoel je zoiets als mijn voortdurende worsteling om al vooraf
verantwoordelijkheid te nemen voor hoe een ander mijn woorden interpreteert?
Plaats reactie