Zionisme
Post-Zionist
Revisionistisch Zionisme
Babylonische spraakverwarring?
Daar komen we in terecht als ieder individu die deelneemt aan een groepsdiscussie de geheel eigen definitie van specifieke woorden die reeds een bepaalde betekenis hebben wil opleggen aan de andere deelnemers. Zonder enige consensus over woordbetekenissen verwordt iedere discussie eerder vroeg dan laat in kakofonie!
Ook in dit topic schreef ik daar al over:HierEnNu » 12 apr 2025 01:36 schreef:
sterker nog,
vanwege het feit dat in mijn eigen omgeving het antisemitisme almaar
sluipenderwijs en ook steeds openlijker toeneemt, sympathiseer ik steeds meer met
het Zionisme en eigenlijk ben ik inmiddels daadwerkelijk een Zionist.
Niet een Zionist met de betekenis zoals TC zulks pleegt te gebruiken als scheldwoord,
maar een Zionist met de zuivere, eenvoudige en oorspronkelijke betekenis:
Tegenwoordig wordt het woord Zionist ook vaak gebruikt als scheldwoord. Als iets negatiefs.
- iemand die streeft naar een onafhankelijke staat
waar Joden veilig kunnen wonen en leven.
Door veel Palestijnen en aanhangers van de Palestijnse zaak wordt tussen de woorden 'Jood', 'Israëli' [inwoners van Israël] en 'Zionist' geen onderscheid meer gemaakt. Dat is niet terecht. De meeste Joden wonen niet in Israël. Niet iedere inwoner van Israël is Joods; er wonen ook veel niet-Joden in Israël. En niet alle Joodse Israëli’s zijn 'kolonisten' die erop uit zijn om steeds meer Palestijns land te veroveren. Daarnaast zijn er ook nog eens grote onderlinge verschillen in ideeën over Israël en de Palestijnen tussen mensen die zich Zionist noemen. De grote meerderheid van de Joden vindt dat de staat Israël moet blijven bestaan. Maar veel Joden, zowel binnen als buiten Israël, zijn voorstander van een Palestijnse staat naast Israël, als mogelijke oplossing voor het conflict.
Datzelfde geldt voor Zionisten.
ff Samenvattend: veel Joden herkennen zich in het Zionisme, maar er zijn wel allerlei verschillende meningen en opvattingen, ook tussen Zionisten onderling. Genoeg redenen om de woorden 'Jood', 'Israëli' en 'Zionist' niet zomaar door elkaar te gebruiken.
Vooralsnog ben ik een 'Post-Zionist' en distantieer me hierbij
nadrukkelijk van het 'Revisionistisch Zionisme'
Zie eventueel in de Wikipedia:
Zionisme
Post-Zionist
Revisionistisch Zionisme