Mars en mogelijk leven

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerard R.
Superposter

Mars en mogelijk leven

Bericht door Gerard R. »

https://www.yahoo.com/news/curiosity-ma ... 00057.html
(..) "There is evidence that liquid water existed in Gale crater for millions of years and probably much longer, which means there was enough time for life-forming chemistry to happen in these crater-lake environments on Mars," said Daniel Glavin of NASA's Goddard Space Flight Center in the statement announcing this discovery. (..)
Het wordt steeds leuker in de ruimte.
Er kan nog heel wat onderzocht worden, zelfs in ons eigen zonnestlsel.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
dikkemick
Adelaar

Re: Mars en mogelijk leven

Bericht door dikkemick »

Als er al (bewijs van) (oud)- leven bij onze buurman gevonden zal worden lijkt me de kans heel aannemelijk dat dat elders, gezien de grootte van het heelal, ook heeft bestaan/bestaat.
Het lijkt me zelfs minder waarschijnlijk dat alleen planeet aarde uitverkoren was.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 21 apr 2025 19:48 Als er al (bewijs van) (oud)- leven bij onze buurman gevonden zal worden lijkt me de kans heel aannemelijk dat dat elders, gezien de grootte van het heelal, ook heeft bestaan/bestaat.
Het lijkt me zelfs minder waarschijnlijk dat alleen planeet aarde uitverkoren was.
Ik ga daar vanuit. Maar dat is op gevoel "er is zoveel, dat het niet anders kán". Speculatie.
Het grote probleem om 'leven' te vinden is tijd en wat doet een beschaving met techniek.

De mens is nog maar een jaar of 100 met radio e.d. bezig. Dat is nog niet een knipoog van het universum in tijd.
Van zelfs een miljoen jaar kan je 'zulks' :lol: zeggen. Een hele tijd hebben wij gedacht dat het ons bekende heelal een
13,82 miljard jaar bestaat, wat overigens op dit moment al flink wordt opgerekt door de James Webb vindingen.

En ergens in die miljarden jaren is leven dan bezig met die techniek. Het lijkt dus niet zo waarschijnlijk dat je via
techniek leven zal vinden als ze bezig zijn. Als je alleen al bedenkt dat wij mensen de radio na die 100 jaar al voor een flink deel hebben verlaten om van alles via satelliet en/of kabel te doen... Dan kunnen aliens lang luisteren naar leven wat wij hier hebben; dat vinden ze waarschijnlijk niet. En zo is het ook met ons luisteren naar hun. Misschien kunnen ze onze atmosfeer doormeten.

Dus moeten we het doen na speculatie vanwege wat wij in een atmosfeer kunnen vinden/meten.
Bijvoorbeeld koolstof of waterstof etc.. En dat lijkt al te lukken met JW veel verder weg dan Mars.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

David Bowie wist al heel lang dat er leven op Mars was.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 21 apr 2025 22:19 David Bowie wist al heel lang dat er leven op Mars was.
Ja, maar hij nam zelf allerlei signaturen aan. B.v. Catpeople.. en hij smeet met Gasoline :lol:
Toen zijn gebit nog niet onder handen was genomen zag hij er zelf ook altijd een beetje 'alien' uit.

https://www.youtube.com/watch?v=dAagFKdsSNs

:wink:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mijn gevoel zegt inderdaad: Er moet leven elders in het universum zijn. Het kan bijna niet anders.
Maar ik zal m'n kop er niet om verwedden. Mocht het eveneens intelligentie zijn geweest hebben ze elkaar naar alle waarschijnlijkheid al vernietigd. Maar met bacteriën ben ik al tevreden.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 22 apr 2025 08:10 Mijn gevoel zegt inderdaad: Er moet leven elders in het universum zijn. Het kan bijna niet anders.
Maar ik zal m'n kop er niet om verwedden. Mocht het eveneens intelligentie zijn geweest hebben ze elkaar naar alle waarschijnlijkheid al vernietigd. Maar met bacteriën ben ik al tevreden.
Het zou leuk zijn. Interessant.
Verder maakt het mij niet zoveel uit, we hebben zóveel bijzonders hier op aarde en dat moorden we deels uit. En contact met een andere beschaving is matig wenselijk, áls het al mogelijk zou zijn. Dat wordt waarschijnlijk weer oorlog. Dat gebeurt immer met mensen, daar angst en bedreigd voelen ons in de genen zit.
Plaats reactie