MaartenV schreef: ↑21 apr 2025 19:09
Bonjour, aan jou als natuurkundige vraag ik j dus: Is die 'golf' of 'golf-functie' een probabilistische kans van waar het elektron zich bevindt, en is dat dus nog niet iets bepaald fysieks, of is zo'n golffunctie iets werkelijks fysieks bestaands daarbuiten? Als natuurkundige kan je daar misschien dan meer duidelijkheid over verschaffen, dan de boeken waar ik mij tot richtte?
De golffunctie geeft de kans aan waar in de ruimte het deeltje zich bevindt. Het deeltje bestaat dus al, maar zolang we alleen de golffunctie weten, weten we niet waar.
Dit moeten we niet niet verwarren met de golf van het deeltje zelf. Een electron rond een atoomkern zit in een soort staande golf rond de kern en vanuit die staande golf kan de golffunctie bepaald worden. Hetzelfde bij het spleet experiment. Een foton of electron met een bepaalde golflengte gaat door de spleten en dat geeft interferentie op het scherm erachter. En daar heb je dus een golffunctie waar je het deeltje kan verwachten.
Zet je een detector in een spleet dan verstoor je de trilling van het deeltje en dus verstoor je het interferentiepatroon en de golffunctie.
De golffunctie heeft geen energie of lading of spin. Dat zijn eigenschappen van het deeltje. De golffunctie geeft een complex (imaginair) getal voor een bepaalde plek. De kans dat het deeltje op die plek is, is het kwadraat van dat getal. Dat is de gemakkelijke uitleg. Er komen altijd nog wat integralen bij kijken.
Een mooi gedachten experiment is Schrödinger kat die in een doos opgesloten zit in een doos met een flesje gif waarvan we niet weten wanneer het open gaat. alleen dat het afhankelijk is van het radioactief verval van de dop. In een bepaalde tijd T is er 50% kans dat het flesje open gaat. Na een tijd T is er dus 50% kans dat de kat nog leeft, na 2T 25% enz. Bij 2T is de kans dus 75% dat de kat dood is. Maar zolang de doos dicht is, weten we het niet. Je kan dan zeggen dat de kat 25% levend en 75% dood is, maar eigenlijk is dat een domme beschrijving. Als je kijkt en de kat leeft nog verandert de golffunctie en is de kat weer 100% levend. De kat merkt niets van die 75% toename. Natuurkundigen kijken na 2T nog eens en filosofen hebben voer om er eeuwen over door te blijven kletsen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.