MaartenV schreef: ↑20 apr 2025 23:11
Maar het feit dat wat je zegt waar is, verandert niets aan het feit dat voor jou, vanuit jouw perspectief, nooit je eigen dood of bewusteloosheid kan bestaan, in jouw ervaren van de wereld. Het ene sluit het andere niet uit.
Je zal nooit dat zalige onbewuste meemaken van Rest in Peace. Dat zijn tijdsperiodes die wegvallen in jouw ervaring als je ooit binnen de eeuwigheid opnieuw ergens ter wereld komt. Zoals iemand onder algemene verdoving vaak zegt dat ze niet hebben ervaren dat ze 'onder' waren.
Ik betrek bij jouw schrijfsel ook jouw topictitel en jouw onderschrift:
MaartenV schreef:
De dood bestaat enkel vanuit het tweede persoonsperspectief van de buitenstaander
Bewustzijnsverlies en de dood zijn slechts ontbrekende tijdsperiodes, gezien vanuit het eerste persoonsperspectief tijdens een voortdurende bewustzijnsstroom.
Dat interpreteer ik, tesamen met andere schrijfsels van jouw hand, als een overtuiging dat het bewustzijn dat jij ervaart, een soort voortdurende stroom is waarin de dood niet het einde vormt maar slechts een
'leeg moment' in jouw ervaring, een afwezige tijdsperiode vormend. Zoals bij verdoving of diepe slaap:
- het bewustzijn ervaart de afwezigheid zelf niet, en dus
is het voor dat bewustzijn alsof er niets is gebeurd.
Misschien lees ik dat verkeerd, maar dat is de interpretatie waar ik hier en nu op reflecteer.
Ik lees in jouw woorden een subtiele poging om een idealistisch uitgangspunt te verdedigen binnen het materialisme. Alsof je twee kanten van de werkelijkheid tegelijk als een feit wilt aantonen. Althans, dat is wat ik sterk herken, maar ik formuleer het zelf als volgt.
De werkelijkheid heeft twee
'gezichten', zoals een munt een kop- en een muntzijde heeft. Gooi de munt op en laat je haar vallen, dan zie je slechts één kant, terwijl de andere uit het zicht is verdwenen. Dat betekent echter niet dat die kant er niet is. De echte illusie is dus:
- denken dat alleen wat we hier en nu waarnemen, het geheel vormt.
Materie en bewustzijn lijken twee verschillende werkelijkheden:
- de een tastbaar, de ander ervaarbaar.
Maar zoals een munt alleen bestaat bij gratie van beide zijden, zo bestaat
ook de werkelijkheid pas ten volle als we beide perspectieven erkennen.
Het doet me tevens denken aan een spiegel. De ene kant toont vormen en gebeurtenissen,
de wereld zoals we die kennen. De andere kant is wat vóór die vormen ligt, het bewuste
zelf, datgene wat waarneemt, de waarnemer. Maar noch de spiegeling, noch dat wat erin
verschijnt is de werkelijkheid. De spiegel zélf, het stille oppervlak waarin alles verschijnt,
dát is de dragende werkelijkheid.
Zoals een film pas zichtbaar wordt op een scherm, zo verschijnt de wereld pas in bewustzijn.
Niet als iets buiten ons, maar als iets waarin wij zélf geworteld zijn.
Onze individuele ervaring ontstaat niet door een bewustzijn dat we bezitten,
maar door het bewustzijn dat we zijn.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!