Ik weet niet wat ik lees... En toch ben ik niet verbaasd. Raai raai...Israël wil in het zuiden van de Gazastrook flink meer gebied gaan innemen. Het leger wil de stad Rafah ontruimen en onder eigen controle plaatsen. Daarmee zou Gaza volledig worden ingesloten door het Israëlische leger. Dat meldt de Israëlische krant Haaretz op basis van anonieme bronnen in het leger.(..)
Enkele uren na het uitlekken van de plannen is er kritiek losgebarsten. Breaking the Silence, een organisatie van Israëlische legerveteranen met veel aanzien binnen en buiten Israël, stelt dat Rafah met deze plannen "tot een complete woestenij wordt gereduceerd".
Breaking the Silence noemt de geplande inname door het leger "etnische zuivering, die nooit moreel te rechtvaardigen valt". De organisatie heeft op basis van ooggetuigenverslagen van soldaten die in Gaza werden ingezet een rapport gepubliceerd. Daarin vertellen de soldaten hoe ze Palestijnse huizen moesten platleggen en bezittingen moesten vernielen om de grenszone mogelijk te maken.(..)
Het zal nog echt zo worden dat de Gazaan moet leven op een postzegel.
O nee, dat kan niet, daar moet Trump golfen...