Ach.. Gaza...

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Ach.. Gaza...

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2562976
Israël wil in het zuiden van de Gazastrook flink meer gebied gaan innemen. Het leger wil de stad Rafah ontruimen en onder eigen controle plaatsen. Daarmee zou Gaza volledig worden ingesloten door het Israëlische leger. Dat meldt de Israëlische krant Haaretz op basis van anonieme bronnen in het leger.(..)

Enkele uren na het uitlekken van de plannen is er kritiek losgebarsten. Breaking the Silence, een organisatie van Israëlische legerveteranen met veel aanzien binnen en buiten Israël, stelt dat Rafah met deze plannen "tot een complete woestenij wordt gereduceerd".

Breaking the Silence noemt de geplande inname door het leger "etnische zuivering, die nooit moreel te rechtvaardigen valt". De organisatie heeft op basis van ooggetuigenverslagen van soldaten die in Gaza werden ingezet een rapport gepubliceerd. Daarin vertellen de soldaten hoe ze Palestijnse huizen moesten platleggen en bezittingen moesten vernielen om de grenszone mogelijk te maken.(..)
Ik weet niet wat ik lees... En toch ben ik niet verbaasd. Raai raai...
Het zal nog echt zo worden dat de Gazaan moet leven op een postzegel.
O nee, dat kan niet, daar moet Trump golfen...
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
dikkemick
Adelaar

Re: Ach.. Gaza...

Bericht door dikkemick »

Her meest afgrijselijke van deze hele situatie kan ik.als volgt samenvatten

Israël werd 7 oktober laf aangevallen.
Deze aanval had een oorzaak
Israël is gaan vergelden. Een logische reactie
Israël is gaan doorslaan en is overgegaan tot genocide (eigenlijk in hoofdletters)plegen. Het land schendt zo,n beetje alle rechten.

Maar het meest afschuwelijke en inhumane is de houding van het westen en wat mij betreft als inwoner van dit land, Nederland. En maar blijven wegkijken en vooral niet veroordelen of actie ondernemen.
Hier schaam ik me voor als Nederlander. Zelfs veel inwoners van Israël gaat het nu te ver, maar Nederland gooit het op een ongelukje! Echt waar: Een ongeluk (de ambulances met in een massagraf gedumpte ambulance medewerkers).
"Helaas" kwam het bewijs boven water (aarde moet ik zeggen).

Dan zeg ik nu: ( :wink: voor HierEnNu). Bombardeer dat hele Gaza naar de kloten en vermoord alle Palestijnen op de westelijke Jordaan oever en pik deze grondgebieden in godsnaam in. Plemp het vol.met zionisten! De steun van het westen is immers onvoorwaardelijk.
Wel verontwaardigd reageren als er aanslagen worden gepleegd!
In 1 woord: Godsschandaal!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 10 apr 2025 12:39 ...
Maar het meest afschuwelijke en inhumane is de houding van het westen en wat mij betreft als inwoner van dit land, Nederland. En maar blijven wegkijken en vooral niet veroordelen of actie ondernemen.
...
Dat kan niet anders. Als gevolg van de holocaust is het voor het westen nog steeds niet mogelijk de staat Israël als staat te beschouwen en niet als de veilige haven voor een geteisterd joods volk.

Ik denk dat daar nog wel wat generaties overheen gaan.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 10 apr 2025 13:05
dikkemick schreef: 10 apr 2025 12:39 ...
...
Dat kan niet anders. Als gevolg van de holocaust is het voor het westen nog steeds niet mogelijk de staat Israël als staat te beschouwen en niet als de veilige haven voor een geteisterd joods volk.

Ik denk dat daar nog wel wat generaties overheen gaan.
Ja, verschrikkelijk.
Veilige haven voor een geteisterd Joods volk is wat de meeste mensen op aarde willen.
Maar 'verdediging' door dat volk vanwege een groep Palestijnse idioten, die ontaardt in een grote oorlog in het MO, die ontaardt in iets VEEL ergers dan die aanslag tot aan genocide aan toe, daar mag wel wat over worden gezegd door de regeringen in de wereld. En dan Gaza omvormen tot een bezopen plan van vriend Trump...
Bewaar me...
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Ik dacht dat daar reeds een topic over bestond dat volgens de moderatie nog zo'n 3 weken gesloten zal blijven.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 10 apr 2025 13:53 Ik dacht dat daar reeds een topic over bestond
dat volgens de moderatie nog zo'n 3 weken gesloten zal blijven.
Dat dacht jij goed, maar beter hier dan daar weer dat topic op slot:

viewtopic.php?p=657493#p657493

Dat was in dat topic al dikkemicks tweede poging, eerder daar:

viewtopic.php?p=657253#p657253

en toen B.S. daar op geheel eigen wijze tegen protesteerde kreeg B.S. rode lettertjes:

viewtopic.php?p=657265#p657265

Al met al vind ik het een goed idee van Gerard R. om een nieuw topic te openen,
jij niet? Beter dan dat andere topics allemaal op slot gaan, toch?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden."

.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Gerard R. schreef: 10 apr 2025 11:16 https://nos.nl/l/2562976
Israël wil in het zuiden van de Gazastrook flink meer gebied gaan innemen. Het leger wil de stad Rafah ontruimen en onder eigen controle plaatsen. Daarmee zou Gaza volledig worden ingesloten door het Israëlische leger. Dat meldt de Israëlische krant Haaretz op basis van anonieme bronnen in het leger.(..)

Enkele uren na het uitlekken van de plannen is er kritiek losgebarsten. Breaking the Silence, een organisatie van Israëlische legerveteranen met veel aanzien binnen en buiten Israël, stelt dat Rafah met deze plannen "tot een complete woestenij wordt gereduceerd".

Breaking the Silence noemt de geplande inname door het leger "etnische zuivering, die nooit moreel te rechtvaardigen valt". De organisatie heeft op basis van ooggetuigenverslagen van soldaten die in Gaza werden ingezet een rapport gepubliceerd. Daarin vertellen de soldaten hoe ze Palestijnse huizen moesten platleggen en bezittingen moesten vernielen om de grenszone mogelijk te maken.(..)
Ik durf er bijna vergif op in de te nemen dat, hoe afschuwelijk ook, 7 okt 2023 met goedkeuring van de staat Israël heeft kunnen plaatsvinden om een excuus te hebben de Gazastrook, wat nog altijd een vluchtelingenkamp is, in zijn geheel te kunnen ontdoen van haar Palestijnse bewoners zodat deze staat de gehele strook kan annexeren. Ik heb begrepen dat er vooralsnog onderzoek wordt gedaan naar het gegeven of deze staat wel of niet moedwillig de aanval van Hamas heeft laten doorgaan.
Hoe dan ook met dat ontruimen zijn ze wat traag maar daarom niet minder zeker aardig onderweg. Misselijkmakend.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 10 apr 2025 13:53 Ik dacht dat daar reeds een topic over bestond dat volgens de moderatie nog zo'n 3 weken gesloten zal blijven.
Zie dit topic dan maar als een topic van gelijkgestemden. Zij die het afschuwelijk vinden wat Israël uitvreet.
Lijkt me derhalve geen topic voor sommige forummers.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mus schreef: 10 apr 2025 15:15
Gerard R. schreef: 10 apr 2025 11:16 https://nos.nl/l/2562976

Ik durf er bijna vergif op in de te nemen dat, hoe afschuwelijk ook, 7 okt 2023 met goedkeuring van de staat Israël heeft kunnen plaatsvinden om een excuus te hebben de Gazastrook, wat nog altijd een vluchtelingenkamp is, in zijn geheel te kunnen ontdoen van haar Palestijnse bewoners zodat deze staat de gehele strook kan annexeren. Ik heb begrepen dat er vooralsnog onderzoek wordt gedaan naar het gegeven of deze staat wel of niet moedwillig de aanval van Hamas heeft laten doorgaan.
Hoe dan ook met dat ontruimen zijn ze wat traag maar daarom niet minder zeker aardig onderweg. Misselijkmakend.
Ik kan me nog altijd ook niet onttrekken aan de indruk en het trieste gevoel, dat men het met moedwil heeft laten gebeuren. Het 'er op aan heeft laten komen'. Een soort heel bijzondere 'false flag', echter deze keer begaan door 'de maximaal geïrriteerde vijand, Hamas', die een keer een grandioze stommiteit beging omdat men dacht dat zulks wel kon met dat festival in de buurt..
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat bovenstaande betreft wil ik me niet laten leiden door geruchten maar wacht liever gedegen onderzoek af (als dat er al komt). Liever geen complot aanhanger.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 10 apr 2025 16:41 Wat bovenstaande betreft wil ik me niet laten leiden door geruchten maar wacht liever gedegen onderzoek af (als dat er al komt). Liever geen complot aanhanger.
Heel verstandig. Maar ik zie wat er al een poos ter 'verdediging' wordt gedaan. En dat is wel een heel groot 'verdedigingswerk'.
Met dié inlichtingendiensten (beste ter wereld en dat gaat héél ver...) had men gemakkellijk van alles kunnen weten en vervolgens militair kunnen ingrijpen. Al die tunnels... al die raketten (wat zelfs hier ook wel bekend was).. En wat ging men doen, een festival op de grens van Gaza en Israël.

Het zal wel aan mij liggen, maar dat is ook wel smeken geweest om moeilijkheden; Hamas zijjn geen lieverdjes. Er zijn ook resultaten van onderzoeken gepubliceerd. Voorbeeld:

https://nos.nl/l/2557587
Het Israëlische leger heeft jarenlang de plannen van Hamas verkeerd ingeschat en heeft grote fouten gemaakt tijdens de terreuraanval van 7 oktober 2023. Dat zijn enkele conclusies uit een intern rapport, dat onder meer de krant Yedioth Ahronoth in handen heeft gekregen.

Voor de terreuraanval ging het leger ervan uit dat Hamas niet uit zou zijn op een grootschalige oorlog en die ook niet voorbereidde. Materiaal dat het tegendeel bewees, werd verkeerd geïnterpreteerd en militaire inlichtingendiensten trokken hun eigen conclusies vrijwel nooit in twijfel, wordt onder meer gezegd.

Zestig aanvalsroutes
Israël onderschatte tevens de capaciteiten van Hamas. Ten onrechte werd aangenomen dat de afscheiding tussen Israël en Gaza genoeg veiligheid bood en signalen op de dag voor de aanval werden genegeerd. (..)
Er is nog veel meer, maar niet altijd terugvindbaar.
Ik houd dat vreemde gevoel over dit conflikt.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Dit wordt een klucht...topic na topic openen, dan weer afsluiten, weer een ander openen waarin iederen eigenlijk weer hetzelfde wil gaan zeggen... #-o
Geen obsessie hoor...

De pre-7 oktober 2023 Gazastrook is voorbij. 'Ze' hebben dat voor heel groot deel vooral zelf gedaan. Het is niet anders. Zo kun je er ook tegenaan kijken.
Onofficieel zitten er al zo'n driehonderdduizend Gazanen in Egypte bijvoorbeeld. Hoor je weinig over, maar er gaan sowieso al mensen weg uit Gaza als ze de kans krijgen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 10 apr 2025 17:19 Dit wordt een klucht...topic na topic openen, dan weer afsluiten, weer een ander openen waarin iederen eigenlijk weer hetzelfde wil gaan zeggen... #-o
Geen obsessie hoor...

De pre-7 oktober 2023 Gazastrook is voorbij. 'Ze' hebben dat voor heel groot deel vooral zelf gedaan. Het is niet anders. Zo kun je er ook tegenaan kijken.
Onofficieel zitten er al zo'n driehonderdduizend Gazanen in Egypte bijvoorbeeld. Hoor je weinig over, maar er gaan sowieso al mensen weg uit Gaza als ze de kans krijgen.
Vrije meningsuiting, ook al is van alles al gezegd, is een groot goed. Daar zijn nou die fora zo mooi voor.
Maar ik snap je best...

Het verhaal Israël is een altijd voortgaand verhaal. En een zwaartepunt in de wereldpolitiek en ook militair. En daar móet wat over gezegd kuinnen worden als men dat wil.
Ik kon een post over wat men in Israël zelf te melden heeft niet meer kwijt.
viewtopic.php?p=657488#p657488
Dan maar een nieuw topic. Doe ik niet zo vaak.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

NOS schreef:De Israëlische luchtmacht gaat alle reservisten ontslaan die een open brief hadden getekend tegen de oorlog in de Gazastrook. Vanochtend stond er in verschillende kranten in Israël een advertentie waarin bijna duizend (oud-)reservisten van de luchtmacht oproepen tot een einde aan de oorlog en de terugkeer van de gegijzelden.
(...)
(Bron: NOS)

Er zijn in Israel grofweg 2 groepen: degenen die de voorkeur geven aan het vrijkomen van de gegijzelden en desnoods een deal wil sluiten met Hamas, en degenen die de voorkeur geven aan het militair en politiek vernietigen van Hamas en desnoods de gijzelaars opofferen.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 10 apr 2025 18:09
NOS schreef:De Israëlische luchtmacht gaat alle reservisten ontslaan die een open brief hadden getekend tegen de oorlog in de Gazastrook. Vanochtend stond er in verschillende kranten in Israël een advertentie waarin bijna duizend (oud-)reservisten van de luchtmacht oproepen tot een einde aan de oorlog en de terugkeer van de gegijzelden.
(...)
(Bron: NOS)

Er zijn in Israel grofweg 2 groepen: degenen die de voorkeur geven aan het vrijkomen van de gegijzelden en desnoods een deal wil sluiten met Hamas, en degenen die de voorkeur geven aan het militair en politiek vernietigen van Hamas en desnoods de gijzelaars opofferen.
Volgens mij sluit het een het ander niet uit.
Als de deal is gedaan kun je altijd nog Hamas pakken.
Gesloten