Je hebt helemaal gelijk!
Terwijl ik wist wat er ging komen, dacht ik toch:
"Ja, zo lijkt het net alsof hij de juiste definitie gaat geven."
Moderator: Moderators
Je hebt helemaal gelijk!
NOS Nieuws - vandaag, 15:54 schreef:
Opnieuw celstraffen geëist tegen verdachten na geweld rond Ajax-Maccabi
Hitlermemes
Tijdens de zittingen verwezen rechter en officier van justitie veelvuldig naar het appverkeer in Buurthuis 2, een WhatsAppgroep met ten tijde van de rellen zo'n duizend deelnemers. In de groep deelden D. en I. in die dagen memes, video's en berichten over waar zich in de stad Israëlische supporters bevonden. In dat onderschepte verkeer ziet het OM volop bewijs voor strafbare feiten.
Berichten over locaties van Israëlische supporters ('groepje zios steken over Leidse bij taxistandplaats') gingen hand in hand met teksten als 'vieze kankerjoden', 'een dode Jood is beter dan een levende Jood' en 'Hamas, Hamas, alle Joden aan het gas'. Later typte D. dat er in Amsterdam 'een Jodenjacht' gaande was, 'alleen maar joden die geramd werden overal'.
Voor de officier van justitie is het "zonneklaar" dat D. zich beledigend heeft uitgelaten over Joden. Omdat die uitspraken zijn gedaan in een grote Whatsappgroep is er van vertrouwelijkheid geen sprake, stelt de officier. Toetreden tot de appgroep was makkelijk en met zoveel deelnemers was de kans groot dat uitspraken een groot bereik zouden hebben.
Achteloos
Bagatellisering van de Holocaust, sinds vorig jaar een strafbaar feit, acht de openbaar aanklager ook bewezen. Die ziet bij de verdachte, een geboren Amsterdammer met baan en leeg strafblad, geen historisch besef van het leed dat Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog is aangedaan en noemt D.'s opmerkingen in de appgroep "achteloos".
Justitie wijst daarbij op een afbeelding van Anne Frank met de tekst 'Lachgas is voor pussies, ik gebruik Zyklon B', een verwijzing naar het middel dat nazi-Duitsland in de Tweede Wereldoorlog in gaskamers gebruikte om bevolkingsgroepen massaal te vermoorden. Verder plaatst hij afbeeldingen van Hitler met teksten als 'ik zeg: gas erop' en 'Hitler, pull up pull up gas'.
Kul!
Het was een zuiver on topic opmerking.HierEnNu schreef: ↑05 apr 2025 21:12
Antisemitisme in Nederland,
daar had mijn vorige bericht betrekking op en is beslist geen kul!
Om moverende reden hier een Israël topic van proberen te maken lijkt mij off-topic,
dus daar reageer ik niet op, want ik zou het jammer vinden als hier ook een slotje op komt.
Het toont hoe ziek antisemieten zijn: Jodenhaat om een misdaad van een groep binnen het IDF.
En daarmee zeg je iets bruikbaars over je eigen gedachtengang. Het is ziekmakend en gevaarlijk wanneer mensen een heel volk verantwoordelijk houden voor iets dat door een paar mensen is gedaan, zeker als dat gebeurt in een militaire of politieke context. Dat is antisemitisme.En dan zeg ik: Eigen schuld, dikke bult
Iemand die regelmatig laat blijken dat het niet erg is als heel veel mensen gedood worden, moet niets zeggen over een ander zijn gedachtengang.ChaimNimsky schreef: ↑05 apr 2025 22:15 En daarmee zeg je iets bruikbaars over je eigen gedachtengang
Of gaan we hier verder met dit topic?
Wat ik zou laten blijken doet niets af aan het feit dat het gevaarlijk is wanneer mensen een heel volk verantwoordelijk houden voor iets dat door een paar mensen is gedaan.
Jij vindt dus kennelijk dat de vrijheid van meningsuiting niet voor iedereen geldt.Bonjour schreef: ↑05 apr 2025 22:27Iemand die regelmatig laat blijken dat het niet erg is als heel veel mensen gedood worden, moet niets zeggen over een ander zijn gedachtengang.ChaimNimsky schreef: ↑05 apr 2025 22:15 En daarmee zeg je iets bruikbaars over je eigen gedachtengang