Earthheart schreef: ↑28 mar 2025 22:46
Amerauder schreef: ↑28 mar 2025 15:57
Dat volgt uit het simpele feit dat mentale capaciteiten nu eenmaal
relatief van aard zijn. Het is niet: de slimme wezens aan de ene kant en de domme aan de andere, nee, het is een schaal.
het is een schaal ja. Het enige wat je moest weten is dat mijn IQ can 110 hoger is dan het IQ van een huisdier en dat van een kind.
Verhoudingen van IQ zijn niet relevant in deze discussie.
Je ziet het gevolg daar niet van.
Als wij het recht zouden hebben om wezens dwang op te leggen omwille van hun lagere intelligentie, (volgens ons!) dan zouden wezens met een nog hogere intelligentie (volgens hen!) datzelfde recht dus ook hebben ten opzichte van ons.
Snap je dat? Niet zo moeilijk hè! Als
dat zou zijn waar het om draait.
En dat is dus niet zo. Dat recht hebben ze niet, en zeker niet om die reden, en dat is ook erg gemakkelijk in te zien: jij zou dwang van mij naar jou toe immers ook niet gerechtvaardigd vinden, enkel omdat ik beweer wat slimmer te zijn dan jij. En wel in die mate dat het verschil tussen jou en mij vergeleken kan worden met het verschil tussen een wat minder intelligent persoon en zijn uitzonderlijke slimme huisdier. Of dat tussen menig ouder en kind, for that matter.
Ergo, beweringen omtrent mentale capaciteiten is niet waar we naar kijken wanneer we evalueren wanneer dwang gerechtvaardigd is. Dat is een dwaalspoor.
Begrijp je die gevolgtrekking? Leg dat eens uit dan, waar dat verschil in zit? Dat kun je niet, en al helemaal niet als je het bestaan van soorten ontkent en alleen naar individuen kijkt. De conclusie die hieruit naar voren treedt namelijk, die jij niet onder ogen wilt zien, is dat het helemaal niet om mentale capaciteiten gaat, maar om iets heel anders. Het kijken naar mentale capaciteiten is één grote
red herring, een afleidingsmanoeuvre. Je hebt je voor de gek laten houden.
het gaat wel om mentale capaciteiten. In dit geval gaat het om de mentale capaciteit om te weten wat onveilig is, wat het beste is voor je toekomst, wat er kan gebeuren als je wegrent.
Snap je dan werkelijk niet dat je dit breder kunt trekken, en dat je hiermee precies de rechtvaardiging beschrijft die dictators gebruiken om mensen iedere vrijheid te ontzeggen? “We doen dit voor je eigen veiligheid!”
In Asimovs klassieker
I, Robot is dit zelfs de manier waarop de mens aan robots onderworpen wordt: de robots worden geprogrammeerd om mensen geen ongelukken te laten begaan. Het directe gevolg daarvan is dat de robots ertoe overgaan de mens tot slaaf te maken. Om ze te beschermen! Het is opmerkelijk hoeveel overeenkomsten jouw redenaties vertonen met de denkbeelden die in dit soort werken bekritiseerd worden.
Kijk, het is heel simpel: een ouder heeft rechtsbevoegdheid over zijn kind. De dierentuindirecteur, over de dieren in zijn dierentuin. “De mens” als zodanig
niet over “de Natuur” als zodanig, en dus ook niet over wilde dieren in het wild. Je geeft voorbeelden van het eerste en probeert dat nu door te trekken naar het laatste. Maar dat willen doortrekken is nu juist precies wat het zo waanzinnig maakt.
dat onrecht bestond volgens jou uit het uitsterven van soorten, toch?
Uitroeien.
Niet moeilijk doen hé. Uitroeien impliceert uitsterven. Datgene wat uitroeiing erg maakt, is de uitsterving.
Je snapt echt het verschil niet hè?
Jij loopt over straat en het begint te regenen; nu ben je kletsnat.
Jij loopt over straat en ik spuit je nat met een tuinslang; nu ben je kletsnat.
Zoek de verschillen! Waarom zou het ene een ethische kwestie zijn, en het andere niet?
Je hebt nog wat stappen te zetten in de basis, beste man, bijvoorbeeld met betrekking tot de vraag waar persoonlijke verantwoordelijkheid begint en waar die ophoudt.
hoezo? Wat heeft dat met deze discussie te maken?
Wat heeft verantwoordelijkheid nou weer met ethiek te maken, vraagt de dokter in de moraalfilosofie?
Als je dat zou begrijpen dan zou je het verschil tussen uitroeien en uitsterven in kunnen zien. Ook zou je begrijpen wat er nu eigenlijk met “voor God spelen” wordt bedoeld, waarvan je toegeeft dat je het niet begrijpt.
je krijgt van mij een laatste kans om het nog eens helder uit te leggen wat je bedoelt met voor God spelen
Wat voor God spelen betekent kom ik zo nog even op terug, maar het is geen kwestie van uitleg: jij wenst dat niet te weten. Net zoals je ervoor kiest om de boodschap van
Jurassic Park niet tot je door te laten dringen, waardoor je denkt dat de dino’s de slechteriken zijn.
Die boodschap is redelijk simpel:
Your scientists were so preoccupied with whether or not they could, they didn’t stop to think if they should.
Het is een fout die jij ook maakt, en waar je op dezelfde manier van weg probeert te kijken.
Schijnbaar, in jouw beleving van de film, als de dino’s nu maar gewoon netjes achter het hek waren gebleven, was er niets aan de hand geweest! De hele diepere laag van de kritiek op het overtreden van bepaalde grenzen gaat langs je heen.
Je bent zelf een van de mensen die met deze film bekritiseerd worden. Verdere uitleg heeft weinig zin, want het is niet dat je dit niet
kan begrijpen, het is dat je dit niet
wenst te begrijpen. Dat is iets heel anders.
De vraag is of ze intern consistent zijn – of jij je wel aan je eigen spelregels houdt, binnen je eigen gedachte-experiment.
dat is de vraag ja. Als ik me niet aan mijn spelregels hou, als mijn opvattingen niet intern consustent zijn, dan kun je dat gewoon aantonen met wat logica. Dat heb je nog niet gedaan.
Je beroept je op dierenrechten, maar je stelt voor om honderden duizenden dieren tegen hun wil in genetisch te modificeren.
Niet alleen roofdieren, maar ook prooidieren, die je onvruchtbaar wilt maken. Wat je voorstelt gaat dus direct tegen je eigen principes in: je zegt voor de rechten van dieren op te komen, maar je wenst die juist te schenden. Simpel.
Nogmaals, als dit over een dierentuin zou gaan (of een Jurassic Park) zou het één ding zijn. Alle dieren in de dierentuin zijn de persoonlijke gevangenen en het bezit van de directeur, en vallen dus ook onder zijn verantwoordelijk, inclusief voor wat ze elkaar aandoen. Hij mag ze dus ook mishandelen (bijvoorbeeld door genetische manipulatie) als hem dat zo uitkomt, voor zover de andere mensen hem dat toestaan. Verschrikkelijk natuurlijk, maar enkel binnen die dierentuin.
Dat jij op die wijze naar de gehele wereld kijkt is dus evenzoveel malen enger. Niet alleen de dieren in de dierentuin en in de bio-industrie mogen mishandeld worden volgens jou, wat al erg genoeg is, maar alle dieren, zonder enige grens!
Als je dus enig gevoel zou hebben voor persoonlijke verantwoordelijkheid zou je dus ook het verschil kunnen zien tussen een dierentuin, waarin wat er gebeurt onder menselijke verantwoordelijkheid valt, en de wereld zelf, waarin dat niet zo is.
Te denken de hele wereld aldus te mogen manipuleren – alsof de hele wereld jouw persoonlijke dierentuin is, waarin wat de dieren elkaar aandoen ook onder jouw verantwoordelijkheid valt – dat is wat voor God spelen is. Alleen God zelf zou op die manier verantwoordelijk zijn voor alles wat er in de wereld gebeurt.
Zolang die zaken nog te moeilijk zijn voor jou, ben je helaas nog niet eens een beginner.
ik ben doctor in moraalfilosofie
En toch geef je aan het verschil niet in te zien tussen iets dat gebeurt, en iets dat gebeurt als gevolg van menselijk handelen.
Het verschil tussen zaken dus, die onder menselijke verantwoordelijkheid vallen, en zaken die dat niet doen.
Zeg jij het maar, wat dat betekent.
Eén ding staat in ieder geval vast, en jij bent daar zelf het levende bewijs van: doctorstitels delen ze ook aan beginners uit.
De vraag is slechts of jij wat jij zegt ergens op slaat binnen de grenzen van jouw eigen doorgeslagen fantasie, onafhankelijk van het feit dat het ondertussen haaks staat op alles wat wij weten over de werkelijkheid.
niemand hier heeft aangetoond dat wat ik zei haaks staat op wat wij weten over de werkelijkheid. Kun jij dat dan aantonen?
Nogmaals, daar is geen beginnen aan. Veel van wat je zegt is zo knettergek dat er behalve dat simpelweg niets over te zeggen valt.
Een enkel voorbeeld: iemand zegt tegen je: “dus je wilt Genesis nog eens dunnetjes overdoen?” en jij zegt simpelweg: “ja, problemen mee?”
Wat valt daar verder nog aan toe te voegen? Geen sterker argument voor je eigen onbekwaamheid kan gegeven worden dan de argumenten die je zelf al aandraagt… Nogmaals, dat is om die reden dus ook geen interessant discussiepunt.
Die vernietigingsdrang wil jij graag rechtpraten voor jezelf,
ik heb geen drang om te vernietigen. Roofdieren hebben wel een vernietigingsdrang wanneer ze achter een prooi jagen.
Nee. Het roofdier wil zich voeden. Dat zo’n muis daarvoor moet sterven, soit. De vernietiging is niet het doel. Bij jou is die vernietiging wel het doel: je hebt een hekel aan de Natuur, zoals je ook hebt toegegeven, en daarom wens je die kapot te maken. Groot verschil: bij jou is de drang ziekelijk, bij het roofdier niet. Het roofdier heeft er een hele goede reden voor, jij hebt enkel je misvattingen.
Earthheart schreef: ↑29 mar 2025 10:46
jawel, want als plant geen bewustzijn heeft, heeft het geen wil, en dan kun je die plant niet opeten tegen diens wil in, en dan schend je niet diens recht om niet gebruikt te worden tegen diens wil in. Dus planten eten is geen schending van fundamenteel universeel recht. Dieren eten wel.
Even terzijde, nog een leuk voorbeeld van de beginnersfouten die je maakt.
De wil is geen product van het bewustzijn, het bewustzijn is een product van de wil.
Je draait het precies om, de wil is evident vele malen fundamenteler dan het bewustzijn.
Dat planten geen bewustzijn hebben laat zich nog wel beweren ja, al is het niet vanzelfsprekend. Daaruit volgt echter niet dat ze geen wil hebben – integendeel, natuurlijk hebben ze dat, en als je maar een beetje over deze zaken zou hebben nagedacht (maar ja, je hebt de basis overgeslagen) dan zou je dat ook heel goed weten.