Joodse geschiedenis

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Joodse geschiedenis

Bericht door ChaimNimsky »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 mar 2025 11:20 Er wordt slechts gesproken van Het huis van David, meer niet.
Nee, Israel (𐤉𐤔𐤓𐤀𐤋) wordt driemaal genoemd en ook het huis van David (𐤁𐤉𐤕𐤃𐤅𐤃):
Tel Dan inscriptie schreef:1. [ 𐤀]𐤌𐤓.𐤏[ ]𐤅𐤂𐤆𐤓[ ]‎
2. [ ---].𐤀𐤁𐤉.𐤉𐤎𐤒[.𐤏𐤋𐤅𐤄.𐤁𐤄]𐤕𐤋𐤇𐤌𐤄.𐤁𐤀[ ]‎
3. 𐤅𐤉𐤔𐤊𐤁.𐤀𐤁𐤉.𐤉𐤄𐤊.𐤀𐤋[.𐤀𐤁𐤄𐤅]𐤄.𐤅𐤉𐤏𐤋.𐤌𐤋𐤊𐤉[ 𐤉𐤔]‎
4. 𐤓𐤀𐤋.𐤒𐤃𐤌.𐤁𐤀𐤓𐤒.𐤀𐤁𐤉[.𐤅]𐤄𐤌𐤋𐤊.𐤄𐤃𐤃[.]𐤀[𐤉𐤕𐤉]‎
5. 𐤀𐤍𐤄.𐤅𐤉𐤄𐤊.𐤄𐤃𐤃.𐤒𐤃𐤌𐤉[.𐤅]𐤀𐤐𐤒.𐤌𐤍.𐤔𐤁𐤏[𐤕---]‎
6. 𐤉.𐤌𐤋𐤊𐤉.𐤅𐤀𐤒𐤕𐤋.𐤌𐤋[𐤊𐤍.𐤔𐤁]𐤏𐤍.𐤀𐤎𐤓𐤉.𐤀[𐤋𐤐𐤉.𐤓]‎
7. 𐤊𐤁.𐤅𐤀𐤋𐤐𐤉.𐤐𐤓𐤔.[𐤒𐤕𐤋𐤕.𐤀𐤉𐤕.𐤉𐤄𐤅]𐤓𐤌.𐤁𐤓.[𐤀𐤇𐤀𐤁.]‎
8. 𐤌𐤋𐤊.𐤉𐤔𐤓𐤀𐤋.𐤅𐤒𐤕𐤋[𐤕.𐤀𐤉𐤕.𐤀𐤇𐤆]𐤉𐤄𐤅.𐤁𐤓[.𐤉𐤄𐤅𐤓𐤌.𐤌𐤋]‎
9. 𐤊.𐤁𐤉𐤕𐤃𐤅𐤃.𐤅𐤀𐤔𐤌.[𐤀𐤉𐤕.𐤒𐤓𐤉𐤕.𐤄𐤌.𐤇𐤓𐤁𐤕.𐤅𐤀𐤄𐤐𐤊.𐤀]‎
10. 𐤉𐤕.𐤀𐤓𐤒.𐤄𐤌.𐤋[𐤉𐤔𐤌𐤍 ]‎
11. 𐤀𐤇𐤓𐤍.𐤅𐤋𐤄[... 𐤅𐤉𐤄𐤅𐤀.𐤌]‎
12. 𐤋𐤊.𐤏𐤋.𐤉𐤔[𐤓𐤀𐤋... 𐤅𐤀𐤔𐤌.]‎

13. 𐤌𐤑𐤓.𐤏[𐤋. ]
...

𐤉𐤔𐤓𐤀𐤋 betekent "Jisra'el" (Israel) en ook 𐤉𐤔[𐤓𐤀𐤋 zijn de eerste twee letters (𐤉𐤔) zeer waarschijnlijk de eerste twee letters van "Jisra'el" en 𐤁𐤉𐤕𐤃𐤅𐤃 betekent letterlijk "bejt David" (het huis van David).
Zionist
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

ChaimNimsky schreef: 25 mar 2025 11:49
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 mar 2025 11:20 Er wordt slechts gesproken van Het huis van David, meer niet.
Nee, Israel (𐤉𐤔𐤓𐤀𐤋) wordt driemaal genoemd en ook het huis van David (𐤁𐤉𐤕𐤃𐤅𐤃):
10. 𐤉𐤕.𐤀𐤓𐤒.𐤄𐤌.𐤋[𐤉𐤔𐤌𐤍 ]‎

13. 𐤌𐤑𐤓.𐤏[𐤋. ]
...

𐤉𐤔𐤓𐤀𐤋 betekent "Jisra'el" (Israel) en ook 𐤉𐤔[𐤓𐤀𐤋 zijn de eerste twee letters (𐤉𐤔) zeer waarschijnlijk de eerste twee letters van "Jisra'el" en 𐤁𐤉𐤕𐤃𐤅𐤃 betekent letterlijk "bejt David" (het huis van David).
Doet niets af aan wat ik schreef.

Het begrip: 'Huis van David' kon toen (150jaar later) al legendarisch zijn.
Dat is ook wat de meeste onderzoekers vinden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 25 mar 2025 10:16
Bonjour schreef: 24 mar 2025 22:37
ChaimNimsky schreef: 19 mar 2025 23:56 Joden hebben een historische en culturele band met het land Israel die duizenden jaren teruggaat. Oude Joodse koninkrijken, zoals het koninkrijk Jehoedah en Israel, bestonden al rond 1000 v Chr.
Ik heb even gegoogeld maar de enige bron daarvoor is het oude testament en het wordt niet door andere bronnen of vondsten ondersteund. Voor een atheïst en vrijdenker vind ik het dus een vreemde opmerking.
Er is aanzienlijke archeologische en historische ondersteuning voor het bestaan van de oude koninkrijken Israel en Jehoedah. De Stele van Merneptah uit ongeveer 1200 voor onze jaartelling is een van de oudste niet-bijbelse vermeldingen van Israel als een volk in Kana'an. De Tel Dan-inscriptie uit de 9de eeuw voor onze jaartelling verwijst naar het 'Huis van David', wat het bestaan van een Davidische dynastie bevestigt. Daarnaast beschrijft de Mesja-stele uit de 9de eeuw voor onze jaartelling een conflict tussen Mo'ab en Israel, wat de aanwezigheid van een Israelisch koninkrijk ondersteunt. Verder worden koningen van Israel en Jehoedah genoemd in Assyrische en Babylonische kronieken uit de 8e-6e eeuw voor onze jaartelling. Archeologische opgravingen in steden zoals Jeruzalem, Samaria (op de Westbank) en Lachis (nabij Be'ersjeva) en bieden ook fysiek bewijs van deze koninkrijken en hun ontwikkeling.
De Merenptah vernoeming van Israël als "zijn zaad is niet meer", klinkt eerder als het einde, dan als het begin van een volk! De vermeldingen uit de 9e eeuw BCE, zijn duidelijker, en over het bestaan van twee koninkrijkjes im 850 BCE is iedereen het dus eens. Salomo is zeer twijfelachtig. Zelf denk ik dat David wel eens echt zou kunnen hebben geleefd, omdat er tegenstrijdige verhalen over hem zijn, en hij allerminst als een moreel handelend mens wordt neergezet. Maar echt "bewijzen" doen de bewijsstukken dat (nog) niet.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Hadrianus veranderde van mening en bouwde wel een tempel in Jerusalem, maar een die was geweid aan zijn eigen familie en aan Jupiter (Capitolinus) Het was Rabbi Akiva die daarop de Messias aankondigde in de persoon van Simon Bar Kochba, die - anders dan bij eerdere opstanden - ook door de Samaritanen werd gesteund. diens opstand zou uiteindelijk door 7 Romeinse legioenen worden verpletterd. En na afloop waren ongeveer 1 miljoen inwoners van het gebied (grotendeels gewone burgers, want Bar Kochba had maximaal 200.000 man militie en een garde van 20.000 ter beschikking). Ook kondigde Hadrianus allerlei verboden voor Joden af, doch die werden door zijn opvolger antoninus Pius grotendeels teruggedraaid, al bleef de voormalige stad Jerusalem verboden terrein tot de regering van Caracalla. Maar naast het standbeeld van Hadrianus stond er nu ook een van Antoninus op het tempelterein. Jerusalem werd officiëel Aelia Capitolina genoemd, en het voormalige Judea (inclusief Samaria) Palestina, en samengevoegd met de provincie Syrië.

Ook daarna waren er nog joodse opstanden, zoals die tegen Gallus (351-354 CE) en die tegen Heraclius (602-628 CE), maar ze hadden minder dramatische gevolgen dan de eerst drie. Sam meld ook dat na de slachtpartij die volgde na de Bar Kochba opstand de bevolking van het gebied aanzienlijk was geslonken.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Sam keert zich tegen de benaming "Judeo-Christian" en stelt eenvoudig vast dat Judaism veel meer gemeen heeft met Islam dan met Christendom.
De bekering van de Khazaren tot het Judaïsm was volgens hem voornamelijk een politiek besluit, om niet te hoeven kiezen tussen de CHristenen en de Moslims, en hun rijk was bovendien gebaseerd op de Joden die handel dreven op de zijderoute. Toen de Han-dynastie in China viel, storte ook het CHazarenirjk ineen.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 26 mar 2025 00:23 Zelf denk ik dat David wel eens echt zou kunnen hebben geleefd, omdat er tegenstrijdige verhalen over hem zijn, en hij allerminst als een moreel handelend mens wordt neergezet. Maar echt "bewijzen" doen de bewijsstukken dat (nog) niet.
Ik denk (zonder hard bewijs) dat Saul , David en Salomo historische figuren zijn geweest.
Maar dat er vrij snel veel mythe vorming heeft plaatsgevonden.

David was in mijn ogen niet veel meer dan een omhooggevallen roverhoofdman.
Daar zijn wel reden voor maar dat lijkt me een topic apart.

PS.
De koning(en) voor Saul zijn denk ik legendarisch.

Maar nogmaals ten overvloede vermeld:
Dit is slechts wat ik (en wat anderen0 voor het meest waarschijnlijk achten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 25 mar 2025 11:49
10. 𐤉𐤕.𐤀𐤓𐤒.𐤄𐤌.𐤋[𐤉𐤔𐤌𐤍 ]‎

13. 𐤌𐤑𐤓.𐤏[𐤋. ]
...

Ik vind dit wel een mooie link naar List of inscriptions in biblical archaeology
Met oa. achter de link van de Tel Dan stele beschrijving van de tekst
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie