Planten hebben geen sentience.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
Daar kun je onder (veel) meer óók lezen,dat we niet zo graag reacties van één regel zien.
Moderator: Moderators
Planten hebben geen sentience.
Als het gaat om het bepalen of een volwassen huisdier mentaal achter staat tegenover een volwassen, mentaal-valide mens, ben jij ook expert, want zo moeilijk is dat niet om vast te stellen. Je kunt zeggen dat het zo simpel is, dat er geen sprake meer is van een evaluatie door een wettelijk erkens expert. Je mag er wat mij betreft ook gerust op voorhand van uitgaan dat een volwassen huisdier mentaal achter staat, want nog nooit hebben we een huisdier tegengekomen die mentaal vergelijkbaar is met een volwassen, mentaal-valide mens.axxyanus schreef: ↑24 mar 2025 17:39 Je danst er omheen. Van geboorte tot volwassenheid, is er een verschil in hoe we formeel tot de vaststelling komen dat het volwassen wezen mentaal achter is, en dus onder toezicht geplaatst moet worden.
Indien het wezen een mens is, dan moet het wezen door een wettelijk erkend expert zijn geëvalueerd, alvorens die als volwassen exemplaar, geplaatst kan worden waar die niet weg kan lopen.
Indien het wezen een huisdier is, dan is er van een dergelijke evaluatie geen sprake. Men gaat er gewoon op voorhand van uit dat het volwassen wezen onder toezicht moet staan en dat daarom geen evaluatie door een wettelijk erkend expert nodig is.
nergens in die evaluatie werd gekeken naar de soort, nergens in bovenstaande kwamen soorten ter sprake, dus het is niet op soort gebaseerd. Ik maakte melding van huisdieren, maar de groep van huisdieren vormt geen biologische soort.En voor zover ik je begrijp heb jij geen probleem met dit op soort gebaseerd onderscheid.
Ik moet dat niet, jij moet dat.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 11:32 en ga nog eventjes verder terug in de tijd en toen waren er weer geen ratten op de plek waar nu je huis staat. Dus nu ga je eerst 'inheems' moeten definieren, en dan ga je afkomen met een erg willekeurige vergezochte definitie. Altijd hetzelfde liedje.
ah, je had het niet over wat biologen inheems noemen? Niet-inheems is synoniem van invasief. Ok, maar dan waren die ratten dus niet inheems en wel invasief.Dit deel van de gedachtenwisseling, kwam er omdat jij van een invasieleger sprak. Daarmee gaf jij aan dat er een verschil kan gemaakt worden tussen wie er een invasie pleegt en wie niet. Wat ik dan als niet-inheems vs wel inheems verwoorde.
de ratten hebben jouw huis niet gebouwd of gekocht.Dus leg mij nog eens uit op welke basis je ongedierte mag bestrijden/uitroeien, zonder dat dat gebaseerd is op soort. Er dus rekening mee houdend dat in heel wat gevallen wij mensen het "bezit" van het ongedierte vernietigd hebben om onze infrastructuur daar te kunnen bouwen.
ik maak inderdaad gebruik van een soort van gulden regel axioma of rechtvaardigheidsaxioma, ruw geformuleerd als: "als jij dat mag, dan ik ook" Dit axioma volgt uit anti-willekeurprincipe https://stijnbruers.wordpress.com/2015/ ... trariness/Sorry maar je bovenstaande beweringen hangen niet logisch aan elkaar. De enige manier waarop het bovenstaande met logica te maken kan hebben, is als je het bovenstaande als een wat omslachtige verwoording van de axioma's beschouwt. Maar ik ben niet geneigd om met die axioma's mee te gaan.
een eigenschap is iets wat men heeft, een morele eigenschap is een eigenschap dat bepaald wordt vanuit een moreel systeem (i.e. waarover gesproken kan worden vanuit een moreel systeem).Sorry ik begrijp niets van het bovenstaande. Wat zijn morele eigenschappen?
beetje zoals bij namen. Jouw naam is een eigenschap van jou (want we zeggen dat jij een naam hebt). Dan kun je de vraag stellen: hoe konden jouw ouders jouw naam laten ontstaan? Gewoon door je die naam toe te kennen. Een taalhandeling (speech act), zouden filosofen zeggen.Hoe kan het toekennen van een moreel denkend wezen, ze laten ontstaan?
Wat als je vader je een andere naam gaf dan je moeder? Welke naam heb je dan? Ik ga daar niet moeilijk over doen: wat mij betreft mag je dan gewoon zeggen dat je die twee namen hebt. Zo ook met rechten: wat mij betreft mag je dan zeggen dat die persoon die twee rechten heeft. Merk op: die rechten moeten universaliseerbaar zijn, dus de twee moreel denkende wezens moeten bereid zijn het recht dat ze aan dat ene individu toekennen, ook toe te kennen aan alles en iedereen in het heelal. Dan is de kans veel kleiner dat die rechten onderling tegenstrijdig zijn. Als ze dan toch nog zijn, dan is het zo maar. We mogen (omwille van antiwillekeurprincipe) niet naar willekeur een van die twee moreel denkende wezens aanduiden en zeggen dat die de juiste rechten toekende.Wat als twee moreel denkend wezens een met elkaar strijdig recht toekennen?
zeg dan gewoon dat ze bestaan als concept dat wel mogelijk is, dat wel vertegenwoordigd kan worden in de werkelijkheid. Net zoals bij namen: er bestaan geen namen die onmogelijk zijn.Dat ze bestaan als concept, daar ben ik ook niet veel mee. Het perpetuum mobile bestaat ook als concept. Maar sommige concepten hebben nu eenmaal geen vertegenwoordiging in de werkelijkheid.
Over welk ethisch systeem hebben we het dan?
die hoeft daar niet in mee te gaan. Die mag een ander ethisch systeem kiezen. Dat systeem mag echter geen inconsistenties en ongewenste willekeur bevatten, want als het die dingen wel bevat, dan mogen wij dat ethisch systeem verwerpen.Jij mag natuurlijk hier verkondigen over wat wel en wat niet zou mogen volgens jouw ethisch systeem maar waarom zou iemand anders daar in meegaan?
vandaar mijn vraag welke universele rechten jij zou kiezen. Bestaan er rechten in jouw ethische systeem (zoals dat er priemgetallen bestaan in het systeem van natuurlijke getallen)? Indien ja, welke rechten zijn dat dan? Aangezien je systeem ongewenste willekeur moet vermijden (dat is een fundamentele eis), moeten die rechten wel universeel zijn: je moet bereid zijn die rechten toe te kennen aan alles en iedereen, zonder willekeurige uitzonderingen.Voor zover ik jouw systeem begrijp, ben ik in ieder geval niet geneigd om daarin mee te gaan.
En dat is een argument gebaseerd op soort, of je het wil toegeven of niet. Het argument dat we mogen verwachten dat de nakomelingen van een bepaalde soort, grotendeels de eigenschappen van de soort zullen hebben. Je herkent dat je huisdier een hond is of een kat of wat dan ook en op basis daarvan, verwacht je bepaalde mentale ontwikkelingen.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35Als het gaat om het bepalen of een volwassen huisdier mentaal achter staat tegenover een volwassen, mentaal-valide mens, ben jij ook expert, want zo moeilijk is dat niet om vast te stellen. Je kunt zeggen dat het zo simpel is, dat er geen sprake meer is van een evaluatie door een wettelijk erkens expert. Je mag er wat mij betreft ook gerust op voorhand van uitgaan dat een volwassen huisdier mentaal achter staat, want nog nooit hebben we een huisdier tegengekomen die mentaal vergelijkbaar is met een volwassen, mentaal-valide mens.axxyanus schreef: ↑24 mar 2025 17:39 Je danst er omheen. Van geboorte tot volwassenheid, is er een verschil in hoe we formeel tot de vaststelling komen dat het volwassen wezen mentaal achter is, en dus onder toezicht geplaatst moet worden.
Indien het wezen een mens is, dan moet het wezen door een wettelijk erkend expert zijn geëvalueerd, alvorens die als volwassen exemplaar, geplaatst kan worden waar die niet weg kan lopen.
Indien het wezen een huisdier is, dan is er van een dergelijke evaluatie geen sprake. Men gaat er gewoon op voorhand van uit dat het volwassen wezen onder toezicht moet staan en dat daarom geen evaluatie door een wettelijk erkend expert nodig is.
Dat is een non sequitur. Kunnen vermijden om een bepaald woord expliciet te gebruiken spreekt niet tegen dat het handelen op dat concept gebaseerd is.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35nergens in die evaluatie werd gekeken naar de soort, nergens in bovenstaande kwamen soorten ter sprake, dus het is niet op soort gebaseerd. Ik maakte melding van huisdieren, maar de groep van huisdieren vormt geen biologische soort.
Maar dat weet jij niet. Jij verzint gewoon een verhaal dat je goed uitkomt en negeert mogelijke verhalen waarbij de situatie helemaal anders is. Zoals bv dat ik net een stuk bouwgrond gekocht zou kunnen hebben en dat blijkt dat er ratten zitten. Of dat ik als rijke miljardair een huis wil bouwen op een onbewoond eiland. Jij gaat gewoon uit van het feit dat ongedierte uit te roeien mag zijn, en zoekt nu gewoon naar die situaties waarin je die visie kan verdedigen en negeert daarbij andere mogelijkheden.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35de ratten hebben jouw huis niet gebouwd of gekocht.axxyanus schreef: ↑24 mar 2025 17:39Dus leg mij nog eens uit op welke basis je ongedierte mag bestrijden/uitroeien, zonder dat dat gebaseerd is op soort. Er dus rekening mee houdend dat in heel wat gevallen wij mensen het "bezit" van het ongedierte vernietigd hebben om onze infrastructuur daar te kunnen bouwen.
Ook: de ratten die nu in je huis zitten zijn niet dezelfde ratten die verdreven werden X aantal jaar geleden toen men jouw huis bouwde. Dus het "bezit" van de ratten die nu in je huis zitten, heb je niet afgepakt.
Als ik je nu goed begrijp, heb jij hier de hele tijd vanuit jouw moreel systeem geargumenteerd en verwachtte je gewoon dat wij dat ook zouden doen, zonder dat je dat duidelijk maakte. Want zoals jij hier argumenteert lijk jij ervan uit te gaan, dat jouw systeem gewoon algemeen aanvaard wordt.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35ik maak inderdaad gebruik van een soort van gulden regel axioma of rechtvaardigheidsaxioma, ruw geformuleerd als: "als jij dat mag, dan ik ook" Dit axioma volgt uit anti-willekeurprincipe https://stijnbruers.wordpress.com/2015/ ... trariness/axxyanus schreef: ↑24 mar 2025 17:39Sorry maar je bovenstaande beweringen hangen niet logisch aan elkaar. De enige manier waarop het bovenstaande met logica te maken kan hebben, is als je het bovenstaande als een wat omslachtige verwoording van de axioma's beschouwt. Maar ik ben niet geneigd om met die axioma's mee te gaan.
een eigenschap is iets wat men heeft, een morele eigenschap is een eigenschap dat bepaald wordt vanuit een moreel systeem (i.e. waarover gesproken kan worden vanuit een moreel systeem).
Dat helpt niet veel. Dat maakt van een recht niet meer dan een (virtueel) etiket. Iemand kan op die manier een recht in het leven noemen en ik kan dat dan volledig negeren, zonder dat ik daardoor plots voor verrassingen kom te staan in de werkelijkheid. Dus wat mij betreft bestaan dat soort rechten dan niet op een betekenisvolle manier. Zo'n recht lijkt me dan te vergelijken met een figuur uit een verhaal.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35 beetje zoals bij namen. Jouw naam is een eigenschap van jou (want we zeggen dat jij een naam hebt). Dan kun je de vraag stellen: hoe konden jouw ouders jouw naam laten ontstaan? Gewoon door je die naam toe te kennen. Een taalhandeling (speech act), zouden filosofen zeggen.
Hoe kan je twee tegenstrijdige rechten hebben? Stel dat de ene het recht uitroept dat iedereen de vruchten van om het even welke plant mag gebruiken, m.a.w. er is geen bezitsrecht wat betreft planten en een ander roept het recht op privébezit uit, ook dat van planten.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35 Zo ook met rechten: wat mij betreft mag je dan zeggen dat die persoon die twee rechten heeft. Merk op: die rechten moeten universaliseerbaar zijn, dus de twee moreel denkende wezens moeten bereid zijn het recht dat ze aan dat ene individu toekennen, ook toe te kennen aan alles en iedereen in het heelal. Dan is de kans veel kleiner dat die rechten onderling tegenstrijdig zijn. Als ze dan toch nog zijn, dan is het zo maar. We mogen (omwille van antiwillekeurprincipe) niet naar willekeur een van die twee moreel denkende wezens aanduiden en zeggen dat die de juiste rechten toekende.
Mogen van wie of van wat? Moeten we nu ook al een metasysteem aanvaarden voor ons ethisch systeem? Wat als ik dat metasysteem verwerp, is daar dan een metametasysteem voor? En hoe bepalen we de maatstaf voor ongewenste willekeur? Jij lijkt willekeur ongewenst te vinden als iets niet in een of ander rigide logisch systeem te passen is, mij lijkt dat een onmenselijke manier om met chaos van de werkelijkheid om te gaan.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35
gewoon een ethisch systeem. Elk moreel denkend wezen moet een ethisch systeem kiezen. We moeten elkaars gekozen ethische systemen tolereren. Conflicten tussen verschillende ethische systemen van verschillende personen kunnen democratisch beslecht worden. Voorwaarde is dat een ethisch systeem dat je kiest geen inconsistenties en ongewenste willekeur mag bevatten. Net zoals bij wiskundige systemen zoals de theorie van natuurlijke getallen)
En ik heb je mijn antwoord gegeven. Met die laatste voorwaarde, dat ik die rechten zou moeten toekennen aan alles en iedereen, zijn er zo geen rechten.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35vandaar mijn vraag welke universele rechten jij zou kiezen. Bestaan er rechten in jouw ethische systeem (zoals dat er priemgetallen bestaan in het systeem van natuurlijke getallen)? Indien ja, welke rechten zijn dat dan? Aangezien je systeem ongewenste willekeur moet vermijden (dat is een fundamentele eis), moeten die rechten wel universeel zijn: je moet bereid zijn die rechten toe te kennen aan alles en iedereen, zonder willekeurige uitzonderingen.
Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35axxyanus schreef: ↑24 mar 2025 17:39
Als het gaat om het bepalen of een volwassen huisdier mentaal achter staat tegenover een volwassen, mentaal-valide mens, ben jij ook expert, want zo moeilijk is dat niet om vast te stellen. Je kunt zeggen dat het zo simpel is, dat er geen sprake meer is van een evaluatie door een wettelijk erkens expert. Je mag er wat mij betreft ook gerust op voorhand van uitgaan dat een volwassen huisdier mentaal achter staat, want nog nooit hebben we een huisdier tegengekomen die mentaal vergelijkbaar is met een volwassen, mentaal-valide mens.
Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35
nergens in die evaluatie werd gekeken naar de soort, nergens in bovenstaande kwamen soorten ter sprake, dus het is niet op soort gebaseerd. Ik maakte melding van huisdieren, maar de groep van huisdieren vormt geen biologische soort.
Earthheart schreef: ↑21 mar 2025 20:52
en waar dient de classificatie dan voor? In deze context dient die classificatie om te kunnen spreken van biodiversiteit (soortendiversiteit), en dient ze dus om te weten of die diversiteit al dan niet behouden bleef. Jij maakt een willekeurige classificatie van dieren in soorten, om dan te kunnen zeggen dat herbivorisatie niet mag omdat er dan soorten verdwijnen en jij niet wil dat die willekeurige soorten verdwijnen.
Earthheart schreef: ↑21 mar 2025 20:52ja, maar neemt niet weg dat volgens jou dus beertje C tegelijk wel en niet een pandabeer is. En eens je een contradictie toelaat, laat je alle contradicties toe. Zoals in de logica: uit een contradctie kun je alles afleiden. Een contradictie is voldoende om heel het systeem in elkaar te laten stuiken.
Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35Wat als je vader je een andere naam gaf dan je moeder? Welke naam heb je dan? Ik ga daar niet moeilijk over doen: wat mij betreft mag je dan gewoon zeggen dat je die twee namen hebt.
Earthheart schreef: ↑22 mar 2025 18:58Dat het niet scherp afgelijnd is maakt een indeling nog niet vergezocht, wel willekeurig. Dag kunnen we eenvoudig van nacht onderscheiden door twee willekeurige tijdstippen te nemen, bijvoorbeeld 6 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends. Of we kunnen een willekeurige waarde van zonlichtintensiteit nemen. En kleuren kunnen we ook indelen door willekeurige frequenties te nemen.axxyanus schreef: ↑22 mar 2025 09:11
Helemaal niet. Beweren dat een indeling vergezocht is omdat ze niet altijd scherp afgelijnd is, komt erop neer dat de indeling in dag en nacht een vergezochte indeling zou zijn omdat er een schemerzone is. Of dat kleuren een vergezochte indeling zou zijn omdat er geen scherpe overgangen zijn.
Op basis van welke ethische theorie kan ik afleiden dat ik dieren niet als middel voor mijn doelen mag gebruiken? Ik heb een beetje gegoogled en kan nergens een ethische theorie vinden online waaruit ik kan afleiden dat dit niet mag.Earthheart schreef: ↑23 mar 2025 14:05We mogen dieren en kinderen niet tegen hun wil in gebruiken als middel voor onze doelen, dus niet gebruiken als slaven.axxyanus schreef: ↑23 mar 2025 09:47 Wel als indelen in soorten vergezocht is en dus moreel gezin geen verschil mag uitmaken, vermoed ik, dan lijkt de enige morele mogelijkheid dat we alle dieren volledige burgerrechten geven. Wie huisdieren houdt, moet die vrijlaten. Huisdieren beletten weg te lopen, is dan een vorm van ontvoering. Ongedierte bestrijden is dan massamoord.
Ik sta niet mentaal achter; je hebt geen geldige reden om mij op te sluiten
seg, vraag het eens aan een huiskat, en vraag het eens aan mij. Jij gelooft dat de kat en ik gelijkaardig reageren? Jij gelooft dat je met katten kan praten en dat ze zullen antwoorden op die vraag zoals ik dat kan?Oh wacht, je bent het daar niet mee eens? Maar dat maakt niets uit, huiskatten wordt immers ook niet gevraagd of ze zich kunnen vinden in jouw evaluatie van hun mentale capaciteiten.
en ik ben dus geen huisdier, voila.Ah oké ik moet je nog wel even classificeren als huisdier om dat te mogen doen, check.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35 nergens in die evaluatie werd gekeken naar de soort, nergens in bovenstaande kwamen soorten ter sprake, dus het is niet op soort gebaseerd. Ik maakte melding van huisdieren, maar de groep van huisdieren vormt geen biologische soort.
je weet heel zeker dat ik hoge mentale capaciteiten heb, want je zit met mij te discussieren, maar je weet niet zeker tot welke soort ik behoor (want ik kan een buitenaards wezen of een AI zijn ofzo).Gelukkig bestaan diersoorten niet, en hoeven we alleen naar mentale capaciteiten te kijken, dat maakt het stukken gemakkelijker in ieder geval om dat te doen!
Amerauder schreef: ↑25 mar 2025 11:28Dat is een uiterst verkeerde aanname van je. Het gaat hier helemaal niet om biodiversiteit maar om het onrecht dat jij dieren aan zou willen doen.Earthheart schreef: ↑21 mar 2025 20:52 en waar dient de classificatie dan voor? In deze context dient die classificatie om te kunnen spreken van biodiversiteit (soortendiversiteit), en dient ze dus om te weten of die diversiteit al dan niet behouden bleef. Jij maakt een willekeurige classificatie van dieren in soorten, om dan te kunnen zeggen dat herbivorisatie niet mag omdat er dan soorten verdwijnen en jij niet wil dat die willekeurige soorten verdwijnen.
Let wel, het gaat om dierenrechten, en dat is jouw stokpaardje.
hoe bedoel je?Het heeft geen enkele zin om jouw opvattingen te beoordelen naar externe maatstaven
en jij zegt dan: laten we abstracte, willekeurige, inconsistente categorieën introduceren, we noemen het "soorten", en we gaan dan spreken van behoud van soorten en zeggen dat soortbehoud veel belangrijker is dan dierenbescherming. Dat is onethisch, want als jij zoiets mag doen, dan mag iedereen dat en dat kun je niet willen. Dan neemt iemand bijvoorbeeld een categorie van moordenaars...Je doet een beroep op ethiek, maar wat je voorstelt is nu juist uiterst onethisch. Je pleit voor het beschermen van dieren, maar waar je naar verlangt is nu juist het toebrengen van ernstig letsel aan talloze dieren.
Simpelweg het gemakkelijk benoemen van al die dieren die jij uit zou willen roeien.
jij vind het niet meer rondlopen van moordenaars erger dan mensen die vermoord worden?(Niet alleen vermoorden – maar ook voorkomen dat er ooit nog iemand zoals hen rond zal kunnen lopen op Aarde, en vele malen ernstigere zaak.)
Een diersoort is gewon een handige verwijzing naar een grote hoeveelheid individuen tegelijk.
verhinderen dat een individu anderen onrecht aandoet omwille van eetgewoonten, is geen onrecht aandoen aan dat individu.In plaats van daarvan zouden we ook steeds “de duizenden en duizenden individuen die Earthheart onrecht aan wil doen omwille van hun eetgewoonten” kunnen zeggen, maar dat is ook weer zo’n hele mond vol iedere keer.
met wat jij zei, dat A en B tot dezelfde groep (soort) behoren, B en C tot dezelfde groep behoren, maar A en C niet, ga je niet kunnen verwijzen naar groepen. Waarom koos je per se voor een intarnsitieve relatie?Snap je een beetje hoe taal werkt? Soortnamen zijn verwijzingen naar groepen.
We verwijzen ergens naar, net zoals jijzelf de woorden “roofdier” en “huisdier” gebruikt om naar meerdere diersoorten (en dus ook individuen) tegelijk te verwijzen.
het is moreel toegelaten er wel een rekensommetje van te maken, want dat is consistent en bevat geen ongewenste willekeur.Dan kun je wel zeggen: “maar ik bescherm nog veel meer individuen!” maar ten eerste is het geen rekensommetje, geen “de meeste stemmen gelden” – wat een zeer kinderachtige visie is.
Bovendien klopt het niet eens. Want ook de individuen voor wie jij zegt op te komen wens jij onrecht aan te doen, bijvoorbeeld door ze gedwongen anticonceptie toe te dienen om het probleem van overpopulatie tegen te gaan.
bij mensen is er geeneens overbevolking (https://stijnbruers.wordpress.com/2019/ ... l-problem/), en mocht die er wel zijn, dan is gedwongen sterilisatie niet de vriendelijkste oplossing.Niet voor niets wordt dat als een grote misdaad beschouwd wanneer men dit mensen aandoet. En bij dieren zou het nu ineens oké zijn?
omdat het logica is. Ik zal eens doen zoals jij...Hahaha en jij noemt dat logica…
Hahaha, en jij noemt dat de wereld...Zo werkt het in een rekensom ja, maar niet in de wereld zelf.
Ja, volgens jouw zijn er drie individuen: A, B en C. A is Nederlander, A en B behoren tot hetzelfde land (en zijn dus beiden Nederlanders), B en C behoren tot hetzelfde land (dus beiden Nederlanders), maar A en C behoren niet tot hetzelfde land. Uiteindelijk is C dus tegelijk wel en niet Nederlander. Als jij zulke zottigheden toelaat, dan mag ik dat ook hé.Hoe kan iemand Nederlander zijn en toch ook weer niet?
Nee, bij de classificatie van mensen in landen zit het niet zo in elkaar.Ontzettend gemakkelijk. Deze dingen gebeuren constant, voortdurend. Dit is hoe onze wereld in elkaar steekt.
Ja, ik ben in staat te zien wanneer dergelijke mogelijkheid (het hebben van twee namen, van twee basisrechten,...) toegelaten is en wanneer niet. Hier is het toegelaten, omdat vader en moeder verschillende wezens zijn. Wat niet toegelaten is, is dat de vader twee namen geeft. Of dat een bioloog een nog nooit waargenomen wezen tegenkomt en zegt: "de soort waar dit wezen toe behoort, noemen we de flantidil en het struildier" Van die bioloog kunnen we zeggen dat hij fout zit. Maar stel bioloog A noemt de soort de flantidil en bioloog B noemt dezelfde soort het struildier, dan kun je niet zeggen welke bioloog het fout heeft.Hee kijk aan, op dit onderwerp begrijp je het ineens wel!Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35Wat als je vader je een andere naam gaf dan je moeder? Welke naam heb je dan? Ik ga daar niet moeilijk over doen: wat mij betreft mag je dan gewoon zeggen dat je die twee namen hebt.
de keuze van rechten (of morele waarden in het algemeen), is willekeurig, maar dat is onvermijdelijke willekeur en die is altijd toegelaten. Enkel de vermijdbare ongewenste willekeur is niet toegelaten.(En kom nu niet met: namen zijn inderdaad willekeurig, je hebt het hier over morele waarden, en als die voor jou willekeurig zijn dan stort alles in wat je zegt.)
Een mooi voorbeeld van de wijze waarop jij dus, nogmaals, spreekt alsof het leven een rekensommetje is.Earthheart schreef: ↑22 mar 2025 18:58 Dat het niet scherp afgelijnd is maakt een indeling nog niet vergezocht, wel willekeurig. Dag kunnen we eenvoudig van nacht onderscheiden door twee willekeurige tijdstippen te nemen, bijvoorbeeld 6 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends. Of we kunnen een willekeurige waarde van zonlichtintensiteit nemen. En kleuren kunnen we ook indelen door willekeurige frequenties te nemen.
ik toonde gewoon aan dat je wel een heel simpele, niet-vergezochte indeling tussen dag en nacht kunt maken. Dat was wat er moest bewezen worden. Dat wil niet zeggen dat het onderscheid tussen dag en nacht niet complex is.Hoe kom je erbij de complexe, gelaagde en genuanceerde woorden dag en nacht te willen reduceren tot zoiets kinderlijk simpels en eendimensionaals als tijd of zonlichtintensiviteit?
het is geen vergissing om te zeggen dat een precieze grens stellen altijd willekeur inhoudt. Als jij vindt dat het stellen van precieze grenzen een vergissing is, goed, dan nemen we vage, ambigue grenzen, en dan trekken we vage, ambigue grenzen rond soorten, en dan sterven soorten niet uit wanneer we predatoren herbivoriseren (want de herbivoordere predatoren zijn dan grensgevallen, helemaal tot aan de volledig geherbivoriseerde postpredatoren), en dan is je morele bezwaar van soortenuitsterving ongeldig.Dat wil zeggen, de willekeur die inderdaad optreedt als je een precieze grens zou willen stellen – wat een grove vergissing is
sorry, ben niet mee– om die willekeur te willen veralgemeniseren, en tot willekeur over de gehele categorie te verheffen, dat is een leugen. En dat is de leugen die jij gebruikt om deze categorisatie tegen te spreken.
En dat noem jij dan logica.
En wat er niet aan voldoet, alles dus, de gehele wereld, want niets is zo simpel als dat, noem jij willekeur.
weet ik, daarom was het niet zo correct dat axxyanus sprak over niet-inheems, terwijl we het over invasief hadden.
op zich maakt dat verschil niet veel uit, want die definities bevatten toch megaveel willekeur. Neem de definitie van niet-inheems:Niet-inheems:Invasief:
- Een soort die van nature niet in een bepaald gebied voorkomt.
- Wanneer een soort die van nature niet in een bepaald gebied voorkomt
schadelijk is voor dat bepaald gebied, dan wordt deze invasief genoemd.
de aarde is een bepaald gebied in het heelal, dus aardappelen zijn overal op aarde inheems.Voorbeeld:
Aardappelen zijn niet-inheems, maar verstoren de Nederlandse natuur niet.
maar we mogen ook verwachten dat de nakomelingen van een bepaald ras grotendeels de eigenschappen van het ras hebben. En dat de nakomelingen van een bepaalde genus de eigenschappen van de genus hebben. En dat de nakomelingen van een bepaalde infraorde de eigenschappen van de infraorde hebben. En dat de nakomelingen van een bepaalde klasse de eigenschappen van de klasse hebben. Dus is het ook een argument gebaseerd op ras, ondersoort, genus, infraorde, orde, klasse,... Dus ja, wat is het nu? Het kan niet tegelijk op al die dingen gebaseerd zijn hé.axxyanus schreef: ↑25 mar 2025 09:44En dat is een argument gebaseerd op soort, of je het wil toegeven of niet. Het argument dat we mogen verwachten dat de nakomelingen van een bepaalde soort, grotendeels de eigenschappen van de soort zullen hebben.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35 Als het gaat om het bepalen of een volwassen huisdier mentaal achter staat tegenover een volwassen, mentaal-valide mens, ben jij ook expert, want zo moeilijk is dat niet om vast te stellen. Je kunt zeggen dat het zo simpel is, dat er geen sprake meer is van een evaluatie door een wettelijk erkens expert. Je mag er wat mij betreft ook gerust op voorhand van uitgaan dat een volwassen huisdier mentaal achter staat, want nog nooit hebben we een huisdier tegengekomen die mentaal vergelijkbaar is met een volwassen, mentaal-valide mens.
ja, en daarvoor hoef je niet te weten tot welke soort het huisdier behoort, Je hoeft niet te weten of je labrador tot de hondensoort behoort, dat een kat, een hond en een mens tot verschillende soorten behoren,...Je herkent dat je huisdier een hond is of een kat of wat dan ook en op basis daarvan, verwacht je bepaalde mentale ontwikkelingen.
ah, je trekt het breder: het argument is gebaseerd op soort of iets vergelijkbaars met het concept "soort". En "vergelijkbaars" kan dan ook heel breed geinterpreteerd worden zekers? Een groep is dan vergelijkbaar met een soort, en de groep van huisdieren is dan vergelijkbaar met een soort, en zo is het dus vanzelf gebaseerd op iets vergelijkbaars met soort. Als je het zo breed trekt, ok dan.Je kan natuurlijk hardnekking het woord soort proberen te vermijden en beweren dat je het op basis van verwantschap doet maar afhankelijk wat je juist met die verwantschap bedoelt, heb je dan gewoon een concept vergelijkbaar met soort of hoe dat met die verwantschap omgaan zal afhankelijk zijn van of het om een huisdier gaat of om een mens. Het onderscheid dat gemaakt wordt zal blijven afhangen van een concept dat vergelijkbaar is met het concept "soort".
ik zou zeggen: als je in staat bent het woord te vermijden en toch de volledige betekenis te behouden, dan is het niet gebaseerd op het concept waar dat woord naar verwijst.Dat is een non sequitur. Kunnen vermijden om een bepaald woord expliciet te gebruiken spreekt niet tegen dat het handelen op dat concept gebaseerd is.
Maar dat weet jij niet.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35 de ratten hebben jouw huis niet gebouwd of gekocht.
Ook: de ratten die nu in je huis zitten zijn niet dezelfde ratten die verdreven werden X aantal jaar geleden toen men jouw huis bouwde. Dus het "bezit" van de ratten die nu in je huis zitten, heb je niet afgepakt.
En dan blijkt dat de overgrootouders van die ratten niet geboren waren op je bouwgrond en dus van elders kwamen, en dat die ratten andere dieren die op je bouwgrond zaten, hebben weggejaagd, en dat...Jij verzint gewoon een verhaal dat je goed uitkomt en negeert mogelijke verhalen waarbij de situatie helemaal anders is. Zoals bv dat ik net een stuk bouwgrond gekocht zou kunnen hebben en dat blijkt dat er ratten zitten.
ik zeg dat we die ratten als (mentaal gehandicapte) mensen moeten beschouwen, en mogen doen wat we met mensen mogen doen. Als we die ratten als mensen beschouwen, kan er geen sprake zijn van discriminatie op basis van soort.Of dat ik als rijke miljardair een huis wil bouwen op een onbewoond eiland. Jij gaat gewoon uit van het feit dat ongedierte uit te roeien mag zijn, en zoekt nu gewoon naar die situaties waarin je die visie kan verdedigen en negeert daarbij andere mogelijkheden.
Blijkbaar mogen wij als mensen, het leefgebied van dieren binnen vallen.
net zoals bij mensen. Enkel in heel extreme situaties mag je mensen uitroeien, ja. Dus enkel onder diezelfde voorwaarden mag je dieren uitroeien.Maar als de dieren dan op hun beurt het leefgebied van mensen binnenvallen, is dat een reden om die dieren te bestrijden en zelfs uit te roeien.
ik had zonet nog eens dat principe aangehaald: als een dier het mag, dan mag ik het ook.Ik zie daar weinig van het principe: "Als ik het mag, dan mag jij dat ook." Waar jij hieronder zo prat op gaat.
ik verwachtte dat jij argumenteert vanuit een coherent moreel systeem, maar dat hoeft niet hetzelfde systeem te zijn als het morele systeem dat ik gekozen heb. Je moet argumenteren vanuit een coherent moreel systeem. Een coherent moreel systeem bevat nooit ongewenste willekeur en inconsistenties. Dus jouw argumenten mogen dus geen ongewenste willekeur en inconsistenties bevatten.Als ik je nu goed begrijp, heb jij hier de hele tijd vanuit jouw moreel systeem geargumenteerd en verwachtte je gewoon dat wij dat ook zouden doen
het idee dat iedereen moet argumenteren en handelen vanuit een coherent moreel systeem, moeten ik, jij en iedereen aanvaarden., zonder dat je dat duidelijk maakte. Want zoals jij hier argumenteert lijk jij ervan uit te gaan, dat jouw systeem gewoon algemeen aanvaard wordt.
een speech act kan meer zijn dan een etiket. Zoals een belofte.Dat helpt niet veel. Dat maakt van een recht niet meer dan een (virtueel) etiket.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35 beetje zoals bij namen. Jouw naam is een eigenschap van jou (want we zeggen dat jij een naam hebt). Dan kun je de vraag stellen: hoe konden jouw ouders jouw naam laten ontstaan? Gewoon door je die naam toe te kennen. Een taalhandeling (speech act), zouden filosofen zeggen.
Iemand kan op die manier een recht in het leven noemen en ik kan dat dan volledig negeren,
Hoe kan je twee tegenstrijdige rechten hebben?
als er dan een conflict optreed, moet dat democratisch (niet-dictatorieel) beslecht worden. En die eerste persoon, die het recht op privébezit ontkent, moet ook eens even goed nadenken...Stel dat de ene het recht uitroept dat iedereen de vruchten van om het even welke plant mag gebruiken, m.a.w. er is geen bezitsrecht wat betreft planten en een ander roept het recht op privébezit uit, ook dat van planten.
van ons allemaal. Niemand kan consistent willen dat een ethisch systeem ongewenste willekeur mag bevatten.Mogen van wie of van wat?Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35
gewoon een ethisch systeem. Elk moreel denkend wezen moet een ethisch systeem kiezen. We moeten elkaars gekozen ethische systemen tolereren. Conflicten tussen verschillende ethische systemen van verschillende personen kunnen democratisch beslecht worden. Voorwaarde is dat een ethisch systeem dat je kiest geen inconsistenties en ongewenste willekeur mag bevatten. Net zoals bij wiskundige systemen zoals de theorie van natuurlijke getallen)
yepMoeten we nu ook al een metasysteem aanvaarden voor ons ethisch systeem?
dan mag ik dat ook doen, en dat kun je niet willen.Wat als ik dat metasysteem verwerp
dat is eenvoudig objectief te bepalen. https://stijnbruers.wordpress.com/2021/ ... imination/n hoe bepalen we de maatstaf voor ongewenste willekeur?
niet noodzakelijk: als niemand met dergelijke willekeur een probleem heeft, dan heb ik er ook geen probleem mee, en dan is die willekeur niet ongewenst.Jij lijkt willekeur ongewenst te vinden als iets niet in een of ander rigide logisch systeem te passen is
zoek dan toch nog maar wat verder dan...En ik heb je mijn antwoord gegeven. Met die laatste voorwaarde, dat ik die rechten zou moeten toekennen aan alles en iedereen, zijn er zo geen rechten.Earthheart schreef: ↑24 mar 2025 23:35
vandaar mijn vraag welke universele rechten jij zou kiezen. Bestaan er rechten in jouw ethische systeem (zoals dat er priemgetallen bestaan in het systeem van natuurlijke getallen)? Indien ja, welke rechten zijn dat dan? Aangezien je systeem ongewenste willekeur moet vermijden (dat is een fundamentele eis), moeten die rechten wel universeel zijn: je moet bereid zijn die rechten toe te kennen aan alles en iedereen, zonder willekeurige uitzonderingen.
ok, een goed begin, maar ik denk dat het nog wat verfijnd moet worden, en dat je beter dat recht nog wat uitbreidt of andere rechten toevoegt. Want ik zie wat ^problemen opduiken. Maar dat laat ik aan jou over om verder over na te denken. Ben te lui om je daarbij te helpen.OK, bij nader inzien zou je mijn visie kunnen gieten in een algemeen recht: Het recht om tot bindende wederzijdse afspraken te komen.
Dus alleen Aliens zijn uitheems?Earthheart schreef: ↑25 mar 2025 23:23 De aarde is een bepaald gebied in het heelal, dus aardappelen zijn overal op aarde inheems.
Ik hou het voor gezien! Het bovenstaande is gewoon onzin. Dat zou betekenen dat als je een synoniem van het woord gebruikt, je bewering niet gebaseerd zou zijn op het concept waar het woord naar verwijst.Earthheart schreef: ↑26 mar 2025 00:17ik zou zeggen: als je in staat bent het woord te vermijden en toch de volledige betekenis te behouden, dan is het niet gebaseerd op het concept waar dat woord naar verwijst.
Waarom gaan er zoveel vertical farming projecten bankroet, momenteel?Earthheart schreef: ↑16 mar 2025 12:34 met verticale, indoor landbouw en nieuwe voedinsproductietechnologieën zoals biomassafermentatie, nog veel meer. Opbrengsten in vertical farming zijn een paar honderd keer hoger dan in traditionele landbouw. Dus eerder een biljoen mensen te voeden.
ah nee, het melkwegstelsel is een bepaald gebied in het heelal, en die aliens komen van het melkwegstelsel, dus zijn ze inheems in het melkwegstelselTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 mar 2025 09:18Dus alleen Aliens zijn uitheems?Earthheart schreef: ↑25 mar 2025 23:23 De aarde is een bepaald gebied in het heelal, dus aardappelen zijn overal op aarde inheems.
beetje basisschoolkennis aardrijkskundeWaar haal je het in Godsnaam vandaan?![]()