CAK lijkt vatbaar voor islamisering

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: CAK lijkt vatbaar voor islamisering - Georgie definitie

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Georgie schreef: 25 mar 2025 17:39
Geen idee.
Maar ik neem aan van wel.
Waarom twijfelen?
De NOS is een integer nieuwsorgaan. Een stuk integerder dan de Telegraaf.
Ik neem dat niet zomaar aan.

Misschien hebben ze het voor zoete koek geslikt en niet verder doorgevraagd.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Georgie
Ervaren pen

Re: CAK lijkt vatbaar voor islamisering

Bericht door Georgie »

HierEnNu schreef: 25 mar 2025 17:34
appelfflap schreef: 25 mar 2025 15:39
HierEnNu schreef: 25 mar 2025 13:57 Het ritueel Iftar is onderdeel van de vijf zuilen van de islam en dus verplicht.
uit je eigen link, de 5 zuilen
De geloofsbelijdenis (sjahada)
De rituele gebeden (salat of salah)
Het geven van aalmoezen (zakat of zakah)
Het vasten tijdens ramadan (saum/sawm of siyam)
De pelgrimstocht naar Mekka (hadj)

ach ja, iftar staat ertussen; vet, cursief, onderlijnd, ... :)
Serieus? Gaat jouw kennis van de Islam niet dieper?
Dat verklaart wel wat ja.

Hoevelen zouden de verplichte vasten die dertig dagen duurt overleven zonder de Iftar? Nou is in Nederland zelfs hulp bij suïcide niet verboden, als degene met een doodswens zulks onderneemt doormiddel van het weigeren om vocht en voedsel tot zich te nemen, maar ook suïcide door versterving is Moslims toch echt verboden hoor:
The Hadith of the Prophet Muhammad schreef:
Sahih al-Bukhari » Funerals (Al-Janaa'iz) - كتاب الجنائز » Hadith 1365:
  • The Prophet (ﷺ) said,

"He who commits suicide by throttling
    shall keep on throttling himself in the Hell Fire (forever) and
    he who commits suicide by stabbing himself
    shall keep on stabbing himself in the Hell-Fire."
Ter verduidelijking en voor jouw diepergaande kennis van de Islam:
  • mocht iemand de Iftar niet nuttigen en daardoor sterven,
    dan zal men dus tot in de eeuwigheid in de Hel gemarteld worden
    met honger en dorst. Maar de Iftar is niet religieus verplicht? OK!

---------------

Georgie schreef: 25 mar 2025 17:20:scissors:
Zie wat Appelflap hierover schrijft.
Het zouden mijn woorden kunnen zijn.
Zie mijn antwoord hierboven op wat Appelflap hierover schrijft.
Ik spreek namelijk wel voor mezelf!

Zie ook de woorden van Mo de Profeet zelf,
die woorden spreken ook voor zichzelf!
Dat de mensen tijdens ramadan na zonsondergang wél eten maakt de iftar nog geen onderdeel van het religieus ritueel. De wet is uitdrukkelijk: "Tussen dageraad en zonsondergang is het verboden voedsel of drank te gebruiken". Er wordt niets gezegd over wat ze tussen zonsondergang en dageraad wel of niet moeten doen.

Je begint flauwe smoezen te verzinnen.
Moejeniedoenjoh
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Georgie schreef: 25 mar 2025 17:47:scissors:
Dat de mensen tijdens ramadan na zonsondergang wél eten maakt de iftar nog geen onderdeel van het religieus ritueel. De wet is uitdrukkelijk: "Tussen dageraad en zonsondergang is het verboden voedsel of drank te gebruiken". Er wordt niets gezegd over wat ze tussen zonsondergang en dageraad wel of niet moeten doen.

Je begint flauwe smoezen te verzinnen.
Moejeniedoenjoh
Jij herdefinieert de Islam vanwege kennisgebrek en om toch de discussie te winnen!
Het opnemen voor verdergaande Islamisering in combinatie
met jezelf op Freethinker profileren als fanatieke 'Strijder tegen Religies'
wordt mijns inziens steeds dubieuzer en om in voor jou verstaanbare taal te spreken:
  • moejeniedoenjoh!
Kinderachtig gedoe, vertel in plaats volwassen en openlijk
wat hier in dit topic jouw dubbele agenda is?
Laatst gewijzigd door HierEnNu op 25 mar 2025 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Georgie schreef: 25 mar 2025 17:47 Dat de mensen tijdens ramadan na zonsondergang wél eten maakt de iftar
moslims eten wel vaker tussen zonsondergang en opgang, dit betekent niet dat elke maaltijd een iftar is, da's onzin.
iftar behoort niet to de 5 zuilen, bewezen door hierennu
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 25 mar 2025 18:03
Georgie schreef: 25 mar 2025 17:47 Dat de mensen tijdens ramadan na zonsondergang wél eten maakt de iftar
moslims eten wel vaker tussen zonsondergang en opgang,
dit betekent niet dat elke maaltijd een iftar is, da's onzin.
Iftar is niet 1 van de 5 zuilen,
Iftar is onderdeel van de vasten en vasten is 1 van de 5 zuilen,
dat maakt Iftar dus onderdeel van de vijf zuilen.
De Iftar is alleen de eerste maaltijd, de maaltijd waarmee het vasten gebroken wordt.
Sahih al-Bukhari » Fasting - كتاب الصوم » Hadith 1957 schreef:
(45) Chapter: To hasten the Iftar

Allah's Messenger (ﷺ) said,

"The people will remain on the right path
as long as they hasten the breaking of the fast."

De Moslim die de Islam echt serieus neemt, doet zoals Mohammed deed
en heeft van daaruit zelfs de plicht om de Iftar te beginnen
met een oneven aantal dadels en water.
Sunan Abi Dawud » Fasting (Kitab Al-Siyam) - كتاب الصوم » Hadith 2356 schreef:
(787) Chapter: What To Use To Break One's Fast

The Messenger of Allah (ﷺ)
  • used to break his fast before praying with some fresh dates;
    but if there were no fresh dates, he had a few dry dates,
    and if there were no dry dates, he took some mouthfuls of water.
en
The Book on Fasting - كتاب الصوم عن رسول الله صلى الله عليه وسلم » Hadith 696 schreef:
(10) Chapter: What Has Been Related About What It Is Recommended To Break The Fast With

The Messenger of Allah
  • would break the fast with fresh dates before performing Salat.
    If there were no fresh dates then (he would break the fast) with dried dates,
    and if there were no dried dates then he would take a few sips of water.
Uiteraard is alles vrijwillig binnen de Islam, vrijheid van godsdienst toch?
Dus hoe kan er ooit sprake zijn van Islamisering als daar geen dwang is?
Dan zouden we toch heus wel berichten vernomen hebben over
dat ongelovigen en afvalligen onthoofd werden of zo? :angel12:
Koran schreef:
Al-Baqarah - De koe - 256 - Vrije keus om de islam te omarmen

Er is geen dwang in de godsdienst.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Georgie schreef: 25 mar 2025 17:14 Discriminatie is altijd het gevolg van onbekendheid en vooroordelen. De "Anders (onbekend) = Eng/raar/potentieel gevaarlijk" reflex. Het fight-flight-freeze-instinct.
De ontmoeting/kennismaking– en de ontdekking dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen helpt die vooroordelen weg te nemen en opent zo de weg naar acceptatie. Hardnekkig vasthouden aan je vooroordelen (zoals hier dus ook gebeurt) werkt contraproductief.
Ik laat jouw theorieen over oorzaken van discriminatie een buiten beschouwing.

Ik beperk me tot de vaststelling dat dit niet gaat over het ontdekken van overeenkomsten, in tegendeel: het gaat om het ontdekken van een islamitische traditie waar de meeste mensen geen overeenstemming mee zullen voelen.

Overeenstemming vind je in het bevorderen van normaal, sociaal contact tussen collega's.

Natuurlijk moeten de oorzaken van discriminerend gedrag aangepakt worden.
Maar daarvoor moeten we wél eerst de mechanismen die die discriminatie veroorzaken begrijpen. En om te begrijpen moet men kennen. En om te leren kennen moet men ontmoeten.
Ik mag aannemen dat collega's van het CAK al contact met elkaar hebben. Wil je dat bevorderen: organiseer een teamdag, een afdelingsuitje of wat dan ook. Daar is geen religie bij nodig - in de religie zit nu juist geen overeenkomst.

En wat is er mis met de instructie om de keuken goed te reinigen of een dagje mee te vasten? Als wij vegetarische gasten krijgen eten wij ook een dagje vegetarisch. En toen wij nog gelovige vrienden hadden gaven we hen ook gel;egenheid om te bidden voor het eten (zij hebben ons later in de steek gelaten omdat we te kennen gavenn iet van hun bekeringsdrang gediend te zijn, maar dit terzijde.)
Hopelijk zie je het verschil tussen wat jij persoonlijk doet met vrienden en wat een werkgever faciliteert.
Dat is de kern van mijn betoog: religie is een prive zaak, net als andere liefhebberijen en denkbeelden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Georgie schreef: 25 mar 2025 17:14

Ik geef toe dat het een stap is naar moslims toe (heb ik steeds gedaan: "een goede eerste stap" in bijna elk van mijn reacties) en natuurlijk is dat in de richting van islamitische regelgeving. Dat is namelijk het knelpunt.
Maar integratie moet van twee kanten komen.
Wat bedoel je daarmee? Moeten we een soort compromis gaan maken? Als ik anderen accepteer in hun tradities en zij mij ook, is dat niet genoeg?

Het is een misvatting dat niet-moslims de islamitische tradities moeten begrijpen om een ander mens die toevallig moslim is te kunnen respecteren. Het gaat om tolerantie. Omgekeerd geldt hetzelfde: we mogen van moslims verwachten dat zij niet-moslims respecteren in hun keuzes. Veel ingewikkelder is het niet.

Je kunt niet van moslims verwachten dat ze eenzijdig hun cultuur en hun tradities aanpassen zonder zelf ook een stap in hun richting te doen.
Dat wordt ook helemaal niet van moslims gevraagd.
Ze kunnen hier prima leven zonder ook maar enige traditie aan te passen.
Sterker nog: we bouwen islamitische scholen en moskeeen.

Ik zou niet weten welke stap we nog meer richting moslims zouden moeten doen, anders dan tolerantie en een gelijke behandeling.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

moslims eten wel vaker tussen zonsondergang en opgang, dit betekent niet dat elke maaltijd een iftar is, da's onzin.
??
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Georgie schreef: 25 mar 2025 22:07
??
HierEnNu schreef:
Iftar is niet 1 van de 5 zuilen,
Iftar is onderdeel van de vasten en vasten is 1 van de 5 zuilen,
dat maakt Iftar dus onderdeel van de vijf zuilen.
De Iftar is alleen de eerste maaltijd, de maaltijd waarmee het vasten gebroken wordt.
Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 mar 2025 17:46
Georgie schreef: 25 mar 2025 17:39
Geen idee.
Maar ik neem aan van wel.
Waarom twijfelen?
De NOS is een integer nieuwsorgaan. Een stuk integerder dan de Telegraaf.
Ik neem dat niet zomaar aan
Misschien hebben ze het voor zoete koek geslikt en niet verder doorgevraagd..
Zie TIBERIUS CLAUDIUS » 24 mar 2025 09:08 (pag 17)
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 24 mar 2025 09:08 (pag 17)
lost and not found yet! schreef: ↑
23 mar 2025 21:09
Interessant artikel, niet helemaal aansluitend in deze discussie maar wel relevant denk ik.

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/12974 ... achtoffers

Met daaruit:

„In de categorie: reacties vormen het bewijs.” Zo twitterde Trouw-columniste Emine Uğur triomfantelijk over een onderzoek dat stelt dat moslims in Nederland lijden onder „ontwrichtende” vormen van discriminatie. Dit Nationaal onderzoek moslimdiscriminatie, uitgevoerd door de Universiteit Utrecht in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken, werd online namelijk met hoon onthaald: het rammelt inhoudelijk en methodologisch aan alle kanten. Zo is bijvoorbeeld met slechts 44 respondenten gesproken, die bij elkaar zijn gezocht via (citaat uit het onderzoek) „mailen en bellen met warme contacten bij bijvoorbeeld belangenorganisaties”. Zij werden vervolgens met een cadeaubon verleid om hun hart uit te storten over discriminatie.
Verdiepend. Uit vierenveertig voorbeeldjes op een miljoen moslims.

Een steekproef van 44 personen???
Dat moeten mensen zijn geweest met weinig kennis van dit soort onderzoeken.
En wat de Telegraaf schrijft neem je wel zomaar voor zoete koek aan?
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

HierEnNu schreef: 25 mar 2025 18:02 Jij herdefinieert de Islam vanwege kennisgebrek en om toch de discussie te winnen!
Het opnemen voor verdergaande Islamisering in combinatie
met jezelf op Freethinker profileren als fanatieke 'Strijder tegen Religies'
wordt mijns inziens steeds dubieuzer en om in voor jou verstaanbare taal te spreken:
  • moejeniedoenjoh!
Kinderachtig gedoe, vertel in plaats volwassen en openlijk
wat hier in dit topic jouw dubbele agenda is?
Hier word ik toch zo moe van:
In de loop van de verschillende discussies ben ik er al van beschuldigd een racist te zijn, allerlei zaken te herdefiniëren om mijn gelijk te halen, of zoals hierboven vanwege kennisgebrek, te trollen, te framen, kinderachtig te zijn. De moderatie is zelfs al eens gevraagd maatregelen tegen mij te nemen.
En nu heb ik opeens een dubbele agenda.
Elke keer weer een aanval op mij als persoon.
Allemaal ten onrechte. Allemaal ongegrond. Allemaal omdat telkens weer losse uitspraken uit hun context gerukt worden.

Dit is gewoon niet leuk meer.

Nog één poging:
Vertel me eens, H&N, Gerard_m, Axxianus, CT, Lanfy e.a.a.:
Wat is islamisering?
Hoe vindt islamisering plaats?
Hoe herken je islamisering?
Waarom zou het CAk vatbaar zijn voor islamisering?
Hoe gevaarlijk is islamisering?
Waarom zouden onze islamitische medelanders onze samenleving willen islamiseren?
Met argumenten onderbouwd graag.
Overtuig mij ervan dat een iftar organiseren en een op dat moment niet in gebruik zijnd vergaderzaaltje als gebedsruimte beschikbaar stellen een vorm van islamisering zijn.
Ik beloof jullei dat ik, als dat lukt mijn ongelijk ruiterlijk en onvoorwaardelijk zal toegeven.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Georgie schreef: 25 mar 2025 23:15
En wat de Telegraaf schrijft neem je wel zomaar voor zoete koek aan?
Nee.
Maar dat is geen rede om de NPO wel zonder meer te vertrouwen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Georgie schreef: 25 mar 2025 23:48 Wat is islamisering?
Het buiten proportie rekening houden met de gevoelens van moslims
Georgie schreef: 25 mar 2025 23:48Hoe vindt islamisering plaats?
Wat dacht je van sharia-rechtbanken in het verenigd koningkrijk.

Of scholen en gevangenissen die stilzwijgend op halal voedsel overgingen en dus iedereen ook de niet moslims halal voedsel voorzetten. Toegegeven dat is ondertussen grotendeels teruggedraaid maar de attitude die vroeger tot dat soort beslissingen leidde, is er nog steeds.

Een ander voorbeeld is het hoofdoekendebat bij de ambtenarij. Voor de moslims een beduidende stem hadden, was de neutraliteit van de ambtenaar een vanzelfsprekendheid. Van de ambtenaar werd verwacht geen aanhang te tonen terwijl hij in functie was. Geen politieke aanhang en bij extentie geen levensbeschouwelijk aanhang. Maar toen moslims hun stem gingen verheffen, was dat plots niet meer zo vanzelfsprekend, plots moesten de carriẽrekansen van moslimvrouwen mee afgewogen worden. Daarvoor werd helemaal geen rekening gehouden met hoe bepaalde religieuze voorschriften iemand zouden kunnen beletten om als ambtenaar te werken maar voor moslims moest daar wel rekening mee gehouden worden.
Georgie schreef: 25 mar 2025 23:48Waarom zouden onze islamitische medelanders onze samenleving willen islamiseren?
Omdat het volgen van religieuze voorschriften en bepaalde beroepen voor moslims moeilijk ligt. Ze willen dus dat bepaalde seculiere regels ofwel afgezwakt worden of dat zij een uitzondering krijgen op die regels.

Een voorbeeld daarvan is de "naakt tot boven de pols" regel in de ziekenzorg. Om hygiënische redenen schrijven de kledijvoorschriften voor verzorgendpersoneel voor dat mouwen van het uniform duidelijk boven de polsen moeten stoppen. Dat is omdat men van dit personeel verwacht dat zij ieder keer hun handen wassen/ontsmetten, pols inbegrepen, als zij naar de volgende persoon gaan om te verzorgen. Mouwen tot op de pols, riskeren dan om nat te worden en zo een broeihaard voor besmettingen te vormen.

Maar in sommige moslimkringen worden naakte polsen als onzedig beschouwd. Dat sluit dus cariëre kansen af. Daarom worden er vanuit moslimkringen initiatieven genomen om deze regel af te zwakken of om een uitzondering te maken voor moslims.
Georgie schreef: 25 mar 2025 23:48Overtuig mij ervan dat een iftar organiseren en een op dat moment niet in gebruik zijnd vergaderzaaltje als gebedsruimte beschikbaar stellen een vorm van islamisering zijn.
Ik beloof jullei dat ik, als dat lukt mijn ongelijk ruiterlijk en onvoorwaardelijk zal toegeven.
Voor zover ik op de hoogte ben heeft het CAK tot nu toe voor geen enkele andere religieuze of levensbeschouwelijk groep dat zaaltje op de zelfde manier ter beschikking gesteld.

Dit initiatief is specifiek op moslims gericht. Het maakt BMW geen deel uit van een algemene politiek waarbij om het even welke religieuze , levensbeschouwelijk of politieke groep gebruik kan maken van dat zaaltje.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Hoofddoeken-infiltratie,
kwam die al langs?

Zo'n beetje in 2017 in de sport gestart en nu zolangzamerhand heel duidelijk bevorderend voor islamitisch meedoen.
https://nos.nl/artikel/2161869-nike-kom ... imsporters
Nike komt volgend jaar met een hoofddoek voor vrouwelijke moslimsporters. Het bedrijf zegt een jaar bezig te zijn geweest met de ontwikkeling van de hijab, een traditionele hoofddoek die haar, hals en schouders van moslima's bedekt als zij zich buitenshuis begeven. De sport-hijab is gemaakt van een speciale, lichte stof met een verlengde achterkant zodat hij op zijn plek blijft.

Niet alle sportbonden staan te trappelen bij het idee dat sporters hem gaan dragen. De wereldbasketbalbond FIBA ligt onder vuur omdat basketbalsters geen hoofddoek mogen dragen bij internationale wedstrijden.
Eergisteren NRC:
Wat hebben schermer Ibtihaj Muhammad, kunstschaatser Zahra Lari en boksers Zeina Nassar en Tina Rahimi gemeen? Ze bedrijven – met succes – topsport met een hoofddoek.

De Duits-Libanese Nassar was in 2018 de eerste moslima die een groot Duits bokskampioenschap op haar naam schreef.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

heeck schreef: 26 mar 2025 16:00 Zo'n beetje in 2017 in de sport gestart en nu zolangzamerhand heel duidelijk bevorderend voor islamitisch meedoen.
tof hé

blijkbaar blijven sommige hier volhouden dat elke maaltijd die moslims na de zonsondergang tijdens de ramadan nuttigen een iftar is. gewoon snel snel alleen iets eten? uiteraard een iftar volgens de kenners
Laatst gewijzigd door appelfflap op 26 mar 2025 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie