Ik neem dat niet zomaar aan.
Misschien hebben ze het voor zoete koek geslikt en niet verder doorgevraagd.
Moderator: Moderators
Ik neem dat niet zomaar aan.
Dat de mensen tijdens ramadan na zonsondergang wél eten maakt de iftar nog geen onderdeel van het religieus ritueel. De wet is uitdrukkelijk: "Tussen dageraad en zonsondergang is het verboden voedsel of drank te gebruiken". Er wordt niets gezegd over wat ze tussen zonsondergang en dageraad wel of niet moeten doen.HierEnNu schreef: ↑25 mar 2025 17:34Serieus? Gaat jouw kennis van de Islam niet dieper?appelfflap schreef: ↑25 mar 2025 15:39uit je eigen link, de 5 zuilen
De geloofsbelijdenis (sjahada)
De rituele gebeden (salat of salah)
Het geven van aalmoezen (zakat of zakah)
Het vasten tijdens ramadan (saum/sawm of siyam)
De pelgrimstocht naar Mekka (hadj)
ach ja, iftar staat ertussen; vet, cursief, onderlijnd, ...
Dat verklaart wel wat ja.
Hoevelen zouden de verplichte vasten die dertig dagen duurt overleven zonder de Iftar? Nou is in Nederland zelfs hulp bij suïcide niet verboden, als degene met een doodswens zulks onderneemt doormiddel van het weigeren om vocht en voedsel tot zich te nemen, maar ook suïcide door versterving is Moslims toch echt verboden hoor:Ter verduidelijking en voor jouw diepergaande kennis van de Islam:The Hadith of the Prophet Muhammad schreef:
Sahih al-Bukhari » Funerals (Al-Janaa'iz) - كتاب الجنائز » Hadith 1365:
- The Prophet (ﷺ) said,
"He who commits suicide by throttling
shall keep on throttling himself in the Hell Fire (forever) and
he who commits suicide by stabbing himself
shall keep on stabbing himself in the Hell-Fire."
- mocht iemand de Iftar niet nuttigen en daardoor sterven,
dan zal men dus tot in de eeuwigheid in de Hel gemarteld worden
met honger en dorst. Maar de Iftar is niet religieus verplicht? OK!
---------------
Zie mijn antwoord hierboven op wat Appelflap hierover schrijft.
Ik spreek namelijk wel voor mezelf!
Zie ook de woorden van Mo de Profeet zelf,
die woorden spreken ook voor zichzelf!
Jij herdefinieert de Islam vanwege kennisgebrek en om toch de discussie te winnen!Georgie schreef: ↑25 mar 2025 17:47
Dat de mensen tijdens ramadan na zonsondergang wél eten maakt de iftar nog geen onderdeel van het religieus ritueel. De wet is uitdrukkelijk: "Tussen dageraad en zonsondergang is het verboden voedsel of drank te gebruiken". Er wordt niets gezegd over wat ze tussen zonsondergang en dageraad wel of niet moeten doen.
Je begint flauwe smoezen te verzinnen.
Moejeniedoenjoh
Iftar is niet 1 van de 5 zuilen,appelfflap schreef: ↑25 mar 2025 18:03moslims eten wel vaker tussen zonsondergang en opgang,
dit betekent niet dat elke maaltijd een iftar is, da's onzin.
iftar behoort niet to de 5 zuilen, bewezen door hierennu
De Moslim die de Islam echt serieus neemt, doet zoals Mohammed deedSahih al-Bukhari » Fasting - كتاب الصوم » Hadith 1957 schreef:
(45) Chapter: To hasten the Iftar
Allah's Messenger (ﷺ) said,
"The people will remain on the right path
as long as they hasten the breaking of the fast."
enSunan Abi Dawud » Fasting (Kitab Al-Siyam) - كتاب الصوم » Hadith 2356 schreef:
(787) Chapter: What To Use To Break One's Fast
The Messenger of Allah (ﷺ)
- used to break his fast before praying with some fresh dates;
but if there were no fresh dates, he had a few dry dates,
and if there were no dry dates, he took some mouthfuls of water.
Uiteraard is alles vrijwillig binnen de Islam, vrijheid van godsdienst toch?The Book on Fasting - كتاب الصوم عن رسول الله صلى الله عليه وسلم » Hadith 696 schreef:
(10) Chapter: What Has Been Related About What It Is Recommended To Break The Fast With
The Messenger of Allah
- would break the fast with fresh dates before performing Salat.
If there were no fresh dates then (he would break the fast) with dried dates,
and if there were no dried dates then he would take a few sips of water.
Koran schreef:
Al-Baqarah - De koe - 256 - Vrije keus om de islam te omarmen
Er is geen dwang in de godsdienst.
Ik laat jouw theorieen over oorzaken van discriminatie een buiten beschouwing.Georgie schreef: ↑25 mar 2025 17:14 Discriminatie is altijd het gevolg van onbekendheid en vooroordelen. De "Anders (onbekend) = Eng/raar/potentieel gevaarlijk" reflex. Het fight-flight-freeze-instinct.
De ontmoeting/kennismaking– en de ontdekking dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen helpt die vooroordelen weg te nemen en opent zo de weg naar acceptatie. Hardnekkig vasthouden aan je vooroordelen (zoals hier dus ook gebeurt) werkt contraproductief.
Ik mag aannemen dat collega's van het CAK al contact met elkaar hebben. Wil je dat bevorderen: organiseer een teamdag, een afdelingsuitje of wat dan ook. Daar is geen religie bij nodig - in de religie zit nu juist geen overeenkomst.Natuurlijk moeten de oorzaken van discriminerend gedrag aangepakt worden.
Maar daarvoor moeten we wél eerst de mechanismen die die discriminatie veroorzaken begrijpen. En om te begrijpen moet men kennen. En om te leren kennen moet men ontmoeten.
Hopelijk zie je het verschil tussen wat jij persoonlijk doet met vrienden en wat een werkgever faciliteert.
En wat is er mis met de instructie om de keuken goed te reinigen of een dagje mee te vasten? Als wij vegetarische gasten krijgen eten wij ook een dagje vegetarisch. En toen wij nog gelovige vrienden hadden gaven we hen ook gel;egenheid om te bidden voor het eten (zij hebben ons later in de steek gelaten omdat we te kennen gavenn iet van hun bekeringsdrang gediend te zijn, maar dit terzijde.)
Wat bedoel je daarmee? Moeten we een soort compromis gaan maken? Als ik anderen accepteer in hun tradities en zij mij ook, is dat niet genoeg?Georgie schreef: ↑25 mar 2025 17:14
Ik geef toe dat het een stap is naar moslims toe (heb ik steeds gedaan: "een goede eerste stap" in bijna elk van mijn reacties) en natuurlijk is dat in de richting van islamitische regelgeving. Dat is namelijk het knelpunt.
Maar integratie moet van twee kanten komen.
Dat wordt ook helemaal niet van moslims gevraagd.Je kunt niet van moslims verwachten dat ze eenzijdig hun cultuur en hun tradities aanpassen zonder zelf ook een stap in hun richting te doen.
??appelfflap schreef: ↑25 mar 2025 18:03moslims eten wel vaker tussen zonsondergang en opgang, dit betekent niet dat elke maaltijd een iftar is, da's onzin.
HierEnNu schreef:Georgie schreef: ↑25 mar 2025 22:07??appelfflap schreef: ↑25 mar 2025 18:03moslims eten wel vaker tussen zonsondergang en opgang, dit betekent niet dat elke maaltijd een iftar is, da's onzin.
Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?Iftar is niet 1 van de 5 zuilen,
Iftar is onderdeel van de vasten en vasten is 1 van de 5 zuilen,
dat maakt Iftar dus onderdeel van de vijf zuilen.
De Iftar is alleen de eerste maaltijd, de maaltijd waarmee het vasten gebroken wordt.
Zie TIBERIUS CLAUDIUS » 24 mar 2025 09:08 (pag 17)TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑25 mar 2025 17:46Ik neem dat niet zomaar aan
Misschien hebben ze het voor zoete koek geslikt en niet verder doorgevraagd..
En wat de Telegraaf schrijft neem je wel zomaar voor zoete koek aan?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑24 mar 2025 09:08 (pag 17)
lost and not found yet! schreef: ↑
23 mar 2025 21:09
Interessant artikel, niet helemaal aansluitend in deze discussie maar wel relevant denk ik.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/12974 ... achtoffers
Met daaruit:
„In de categorie: reacties vormen het bewijs.” Zo twitterde Trouw-columniste Emine Uğur triomfantelijk over een onderzoek dat stelt dat moslims in Nederland lijden onder „ontwrichtende” vormen van discriminatie. Dit Nationaal onderzoek moslimdiscriminatie, uitgevoerd door de Universiteit Utrecht in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken, werd online namelijk met hoon onthaald: het rammelt inhoudelijk en methodologisch aan alle kanten. Zo is bijvoorbeeld met slechts 44 respondenten gesproken, die bij elkaar zijn gezocht via (citaat uit het onderzoek) „mailen en bellen met warme contacten bij bijvoorbeeld belangenorganisaties”. Zij werden vervolgens met een cadeaubon verleid om hun hart uit te storten over discriminatie.
Verdiepend. Uit vierenveertig voorbeeldjes op een miljoen moslims.
Een steekproef van 44 personen???
Dat moeten mensen zijn geweest met weinig kennis van dit soort onderzoeken.
Hier word ik toch zo moe van:HierEnNu schreef: ↑25 mar 2025 18:02 Jij herdefinieert de Islam vanwege kennisgebrek en om toch de discussie te winnen!
Het opnemen voor verdergaande Islamisering in combinatie
met jezelf op Freethinker profileren als fanatieke 'Strijder tegen Religies'
wordt mijns inziens steeds dubieuzer en om in voor jou verstaanbare taal te spreken:Kinderachtig gedoe, vertel in plaats volwassen en openlijk
- moejeniedoenjoh!
wat hier in dit topic jouw dubbele agenda is?
Nee.
Het buiten proportie rekening houden met de gevoelens van moslims
Wat dacht je van sharia-rechtbanken in het verenigd koningkrijk.
Omdat het volgen van religieuze voorschriften en bepaalde beroepen voor moslims moeilijk ligt. Ze willen dus dat bepaalde seculiere regels ofwel afgezwakt worden of dat zij een uitzondering krijgen op die regels.
Voor zover ik op de hoogte ben heeft het CAK tot nu toe voor geen enkele andere religieuze of levensbeschouwelijk groep dat zaaltje op de zelfde manier ter beschikking gesteld.Georgie schreef: ↑25 mar 2025 23:48Overtuig mij ervan dat een iftar organiseren en een op dat moment niet in gebruik zijnd vergaderzaaltje als gebedsruimte beschikbaar stellen een vorm van islamisering zijn.
Ik beloof jullei dat ik, als dat lukt mijn ongelijk ruiterlijk en onvoorwaardelijk zal toegeven.
Eergisteren NRC:Nike komt volgend jaar met een hoofddoek voor vrouwelijke moslimsporters. Het bedrijf zegt een jaar bezig te zijn geweest met de ontwikkeling van de hijab, een traditionele hoofddoek die haar, hals en schouders van moslima's bedekt als zij zich buitenshuis begeven. De sport-hijab is gemaakt van een speciale, lichte stof met een verlengde achterkant zodat hij op zijn plek blijft.
Niet alle sportbonden staan te trappelen bij het idee dat sporters hem gaan dragen. De wereldbasketbalbond FIBA ligt onder vuur omdat basketbalsters geen hoofddoek mogen dragen bij internationale wedstrijden.
Wat hebben schermer Ibtihaj Muhammad, kunstschaatser Zahra Lari en boksers Zeina Nassar en Tina Rahimi gemeen? Ze bedrijven – met succes – topsport met een hoofddoek.
De Duits-Libanese Nassar was in 2018 de eerste moslima die een groot Duits bokskampioenschap op haar naam schreef.
tof hé