gerard_m schreef: ↑23 mar 2025 11:20
is niet zo dat plotseling uit het niets een groot deel van de bevolking anti-moslim zou zijn. De meeste Wilders stemmers hebben problemen met voortgaande immigratie en met kenmerken van de islam.
Weet ik, ontken ik ook niet. Het is de inherente reflex: “‘Anders’ dus eng! Afstand bewaren! wegsturen!” Het fight-flight-freeze instinct.
Maar, zoals ik al eerder betoogd heb: Wilders cs exploiteren die reflexen en gebruiken ze om een cultureel/religieuze minderheid als crimineel en gevaarlijk weg te zetten en de samenleving ertegen op te hitsen.
Het CAK probeert daar tegenwicht tegen te bieden.
Zelfs als je een verband met populisme wil zien, zou dit een bijzonder naieve poging zijn. De niet-moslims die naar zo'n event gaan, zijn waarschijnlijk geen Wilders aanhangers die ineens het licht gaan zien dankzij een maaltijd. Wat denk je zelf?.
Het verband is duidelijk.
Je mag het wat mij betreft naïef noemen, maar het is in elk geval een positief initiatief tegnover al dat anti-islam geschetter dat momenteel de politiek beheerst.
Of die niet-moslims Wildersaanhangers zijn of niet kan ik niet beoordelen. En of ze ineens het licht gaan zien ook niet. Maar er is een begin. Een eerste ontmoeting. Een gesprek
" Okay, homo's kunnen in Amsterdam West niet meer hand in hand over straat, er zijn geen woningen en er is overlast door asielzoekers, maar ach, dat is niet zo erg: ik heb wel heerlijk halal kunnen eten op het werk ! " .
In Amsterdam Zuid Oost ook niet. En ook daar is woningnood en ook daar is overlast. Misschien niet zozeer door asielzoekers, maar wel door drugsdealers en hun verslaafden, maar roti is ook best lekker.
Zoals gezegd: het is geen wederzijds begrip kweken, maar eenzijdig begrip voor een islamitisch ritueel. .
Wat dacht je: Ontmoeten die moslims geen niet-moslims? Raken ze niet in gesprek met die niet-moslims? Is dat niet een begin van begrip voor de ander ontwikkelen?
gerard_m schreef: ↑22 mar 2025 18:14
Jawel, het ontkracht jouw stellen dat eenzijdig kritiek op de islam wordt gegeven.
Ik heb Wilders cs nog nooit kritiek horen uiten op het christendom of het joodse geloof. Baudet ook niet en Joost Eerdmans ook niet.
Maar het gaat niet in de eerste plaats om kritiek. Het gaat vooral om het wegzetten van een hele bevolkingsgroep als crimineel en gevaarlijk.
Kun je uitleggen welk begrip moslims krijgen voor niet-moslims door dit initiatief en door gescheiden gebedsruimtes te bouwen?n.
Niet in detail.
Ik vind het al mooi als zo’n initiatief ertoe leidt dat de deelnemers beginnen te ontdekken dat de overeenkomsten tussen “Eigen” en “Anders” veel groter zijn dan de verschillen.
En het CAK is al heel snel tot de conclusie gekomen dat 2 gescheiden gebedsruimtem toch niet zo’n goed idee was. Ze hebben één vergaderzaaltje, dat ’s nachts toch niet gebruikt werd ter beschikking gesteld aan degenen die vooraf wilden bidden.
Niks geen ‘bouwen’. Ter beschikking stellen.
Je geeft er nu een vreemde draai aan: (1) Het is wel degelijk een religieus ritueel en (2) christenen kunnen hierbij helemaal niet hun eigen religieuze rituelen volgen. Zij mogen meedoen met een halal maaltijd. Voor zonsondergang beginnen, een glaasje wijn of een varkenslapje erbij is not done.
Geen vreemde draai. Hoogstens een andere interpretatie.
Is het kerstontbijt na de nachtmis een religieus ritueel? Volgens mij niet.
Een paasbrunch met gekleurde eieren? Idem.
Dauwtrappen met koffie en een broodje na met hemelvaart? van hetzelfde laken een pak.
Tradities met hun wortels in de christelijke, maar meer nog in voorchristelijke culturen
Waarom zou de iftar anders zijn?
Noot: Itfar is onderdeel van de ramadan waarin verplicht wordt gevast. ik werk in een ziekenhuis die eenzelfde event heeft georganiseerd als het CAK. De hele dag vasten (vooral niets drinken) is uiterst ongezond. Je kunt je afvragen of een ziekenhuis een ongezonde traditie moet faciliteren.
We zouden ook geen whiskey proeverij of rokersevent organiseren.
Het CAK en ook jouw ziekenhuis faciliteren niet. Zij accepteren.
Een wezenlijk verschil.
Tussen haakjes: Wat doet jouw ziekenhuis met gelovige christenen die niet op zondag willen werken?
Dwingen toch te komen? Ontslaan? Niet aannemen? Of toch roosters aanpassen?