die soort van: als jij het zelf doet met anderen, moet je niet klagen dat ik het met jou doe. Soort van gulden regel: als jij het mag, dan mag ik het ook.
niet als ik dat doe om genetisch modificeren zonder consent juist te verminderen. Merk op dat het doden en opeten van iemand ook een vorm van genetische modificatie is, want de genen worden nogal uit elkaar gerukt. Roofdieren genetisch modificeren zonder consent zodat ze niet meer anderen genetisch modificeren zonder consent, is toegelaten, en jij mag mij dan niet genetisch modificeren zonder consent om mij te stoppen in het beperken van genetische modificatie zonder consent. Snap je? Zoals met moordenaars opsluiten: moordenaars beroven de vrijheid van anderen, dus die moordenaars mogen we oplsuiten om zo te vermijden dat ze de vrijheid van anderen beroven, en je mag dan niet de politie-agent die de moordenaar vangt en opsluit gaan opsluiten.Als jij die dieren genetisch mag modificeren zonder hun consent, mogen we jou en je nakomelingen dan ook genetisch modificeren zonder jouw consent?
De gulden regel is enkel bruikbaar als je kan vertrekken vanuit een gemeenschapelijk waardenkader.
hier is een gemeenschappelijk waardekader: het roofdier wil zelf ook niet graag gedood en opgegeten worden door een roofdier. En het roofdier wil ook niet graag iets moeten doen zonder zijn consent.
kan niet als je de gulden regel echt consequent toepast. Dat wordt dan de platinaregel.Zonder die gemeenschappelijke basis kan elk van de twee partijden de guldenregel zo formuleren dat de eigen waarden ermee bevestigd worden.
enkel als je zo dom bent om wetenschappelijke kennis te negeren. Maar achter de sluier der onwetendheid kun je niet willen dat men wetenschappelijke kennis (over de gevolgen van keuzes) negeert. Dus het zal blindheid illustreren enkel als je irrationeel bent. Wees dan maar gewoon rationeel.Dat soort oefening zal voornamelijk onze blindheid illustreren voor de gevolgen van onze wensen.