Peter van Velzen schreef: ↑04 mar 2025 01:38
Georgie schreef: ↑03 mar 2025 23:17
gerard_m schreef: ↑03 mar 2025 20:41
@ Georgie:
Ik begrijp je reactie niet.
Christendom en islam zijn 1 pot nat maar we moeten beide religies wel verschillend behandelen?
Nee, dat moeten we niet. Integendeel.
Het zijn de religies die elkaar (letterlijk!) te vuur en te zwaard bestrijden Orthodoxe joden bombarderen moslims en roven en verwoesten al hun bezittingen, Orthodoxe moslims plegen overal, en met name in de christelijke wereld jihadistische aanslagen, orthodoxe christenen voeren overal ter wereld oorlog met de moslims, vooral in het M.O., maar ook, op kleinere schaal maar niet minder bloeddorstig in de eigen wereld tegen andersdenkenden, vermoorden abortusartsen, steken klinieken in brand besteden miljoenen om overal in de wereld de samenleving en de politiek tegen abortus, de LHBTI+ gemeenschap en allerlei seculiere verworvenheden op te zetten.
Daarom herhaal ik nog maar eens een keer: We moeten eens ophouden de islam van de andere religies te isoleren en steeds opnieuw te verketteren. De abrahamitische stromingen zijn in de kern identiek. Drie stammen uit één en hetzelfde giftige wortelstelsel.
Een (op dit moment heftig) vuurspuwende moederdraak met twee agressieve drakenjongen. Waarvan wij in Europa er gelukkig één redelijk onder controle (lijken te) kunnen houden.
Ik denk dat wij, als wij onze veelkleurige inclusieve, voor iedereen veilige seculiere democratische samenleving in stand willen houden en verder ontwikkelen, wij religie,
en dan bedoel ik alle religieuze stromingen op gelijke voet! in de publieke ruimte, inclusief het onderwijs en de politiek moeten verbieden.
Dit gaat mij een tikje te ver. Met name in de politiek. Dat komt mij ondemocratisch over. Op gelijke voet behandelen OK. maar wel op grond van seculaire criteria. ALs een religie geen kwaad doet, hoef je het ook niet te verbieden. Helaas doen vele religies wel kwaad, zeker die welke terug gaan naar een tijd waarin collectieve straffen schering en inslag waren, evenals racisme en slavernij.
Ik denk juist dat het bestaan van confessionele partijen ondemocratisch is. Met hun confessionele partijen doen religies kwaad. Zij blokkeren de ontwikkeling van een veelkleurige inclusieve samenleving waar iedereen, ongeacht huidskleur, culturele richting, geslacht, geaardheid of gender zich veilig kan voelen.
Religie is een persoonlijke manier van denken, gericht op het leven als mens op aarde, maar ook als “eeuwige ziel” in een “hiernamaals".
Gelovigen richten hun hele persoonlijke leven in naar deze overtuiging. Dat is hun goed recht. Daar wil ik niet aan tornen.Dit maakt deel uit van het private domein van ieder mens.
Politiek is iets heel anders.
Dat gaat over de inrichting en het onderhoud van de hele samenleving. Los van welke levensovertuiging dan ook. Dat is het publieke domein.
Confessionele partijen willen de persoonlijke (het private domein) levensvisie van de beperkte geloofsgroep waar zij uit voortkomen aan de rest van de samenleving (het publieke domein) opleggen.
Deze houding is naar mijn mening ondemocratisch en discriminerend.
En onaanvaardbaar in een samenleving die seculier, veelkleurig en inclusief wil zijn.
En leidt tot het uiteenvallen van de samenleving in verschillende groepjes die elkaar beconcurreren om de macht en invloed op de samenleving.
Los hiervan:
Ik denk dat wat het CAK doet met dat Iftar-feestmaal een goede eerste stap is in de richting van normalisering van de islam binnen onze veelkleurige samenleving. Als het nu nog lukt om de feestelijke bijeenkomst los te weken van de religieuze connotatie die er nu nog aan vastzit, zoals dat ook met de christelijke feestdagen gebeurd is: van kerstdienst naar kerstfeest naar eindejaarsfeest naar “winterglow”, dan is de veelkleurige, inclusieve samenleving een flinke stap dichterbij gekomen.