Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

ok, laten we zeggen dat het een hypothese is dat meer activiteit zorgt voor een cognitieve achteruitgang en minder hersenactiviteit zorgt voor een verruiming van het Bewustzijn. (of meer 'intense ervaringen')

We zouden dat kunnen testen door mensen met Alzheimer psilocybine te geven en te zien of dit de Alzheimer remt (of andere cognitieve achteruitgang). Dit zou een experiment zijn, die men zou kunnen doen om deze hypothese te testen.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

Bij patiënten met milde cognitieve stoornissen (MCI) werd aangetoond dat anti-epileptica de hippocampusactivatie verminderden en de geheugenprestaties verbeterden.
https://www.nature.com/articles/s41398-022-02024-7

De exacte citaten uit de studie die deze bewering ondersteunen zijn:

"Treatment with low dose levetiracetam significantly reduced that excess activity, such that hippocampal activation in patients on drug did not differ from age-matched control subjects. Additionally, drug treatment significantly improved 3-choice recognition performance."3

En:

"When aMCI patients were treated with 62.5 or 125 mg twice daily doses of levetiracetam, there was a significant improvement in memory task performance including improved accuracy and reduced errors, while normalizing fMRI activation in the hippocampus."5

Deze citaten tonen aan dat levetiracetam, een anti-epilepticum, inderdaad de hippocampusactivatie verminderde en de geheugenprestaties verbeterde bij patiënten met milde cognitieve stoornissen (MCI).
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Dus mensen, probeer LSD of psilocybine bij een dementerende persoon, en na het initiële trippen, zou er cognitieve verbetering kunnen optreden.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 02 mar 2025 11:20 ok, laten we zeggen dat het een hypothese is dat meer activiteit zorgt voor een cognitieve achteruitgang en minder hersenactiviteit zorgt voor een verruiming van het Bewustzijn. (of meer 'intense ervaringen')

We zouden dat kunnen testen door mensen met Alzheimer psilocybine te geven en te zien of dit de Alzheimer remt (of andere cognitieve achteruitgang). Dit zou een experiment zijn, die men zou kunnen doen om deze hypothese te testen.
De opeenhoping van Amyloïd-beta eiwitten tussen hersencellen is een van de voornaamste oorzaken van Alzheimer. Dat pado's (psilocybine) daar ook maar enige invloed op hebben lijkt mij, als leek, uitermate onwaarschijnlijk. Verder lijkt mij een experiment met psychedelica bij mensen die vanuit hun ziekte toch al veel problemen hebben de wereld te begrijpen op zijn zachtst gezegd ethisch niet verantwoord. En dan hebben we het nog niet eens over hoe enige zinvolle informatie uit deze mensen gekregenkan worden, al was het maar anekdotisch.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 02 mar 2025 13:52 Dus mensen, probeer LSD of psilocybine bij een dementerende persoon, en na het initiële trippen, zou er cognitieve verbetering kunnen optreden.
Eigenlijk moet je wel heel wanhopig op zoek zijn naar bevestiging van je ideeën als je met dit soort suggesties komt.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Mullog schreef: 02 mar 2025 14:27
MaartenV schreef: 02 mar 2025 11:20 ok, laten we zeggen dat het een hypothese is dat meer activiteit zorgt voor een cognitieve achteruitgang en minder hersenactiviteit zorgt voor een verruiming van het Bewustzijn. (of meer 'intense ervaringen')

De opeenhoping van Amyloïd-beta eiwitten tussen hersencellen is een van de voornaamste oorzaken van Alzheimer. Dat pado's (psilocybine) daar ook maar enige invloed op hebben lijkt mij, als leek, uitermate onwaarschijnlijk. Verder lijkt mij een experiment met psychedelica bij mensen die vanuit hun ziekte toch al veel problemen hebben de wereld te begrijpen op zijn zachtst gezegd ethisch niet verantwoord. En dan hebben we het nog niet eens over hoe enige zinvolle informatie uit deze mensen gekregenkan worden, al was het maar anekdotisch.
Je negeert gewoon falliekant het wetenschappelijk onderzoek dat ik je hier gaf over hoe anti-epileptica mensen met milde cognitieve achteruitgang (mci) significante verbeteringen toonden toen bleek dat de medicatie hun hyperactieve hypocampus kon terugbrengen tot dezelfde proporties aan hersenactiviteit dan bij de controlegroep die geen zulke cognitieve achteruitgang vertoonden.

Het hier massaal gelinkte wetenschappelijk onderzoek blijven negeren en blijven herhalen wat je eerder zei, kan je inderdaad jezelf de ilusie blijven geven dat er niets van aan is van wat Maarten hier zegt.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 02 mar 2025 14:34

Je negeert gewoon falliekant het wetenschappelijk onderzoek dat ik je hier gaf over hoe anti-epileptica mensen met milde cognitieve achteruitgang (mci) significante verbeteringen toonden toen bleek dat de medicatie hun hyperactieve hypocampus kon terugbrengen tot dezelfde proporties aan hersenactiviteit dan bij de controlegroep die geen zulke cognitieve achteruitgang vertoonden.

Het hier massaal gelinkte wetenschappelijk onderzoek blijven negeren en blijven herhalen wat je eerder zei, kan je inderdaad jezelf de ilusie blijven geven dat er niets van aan is van wat Maarten hier zegt.
Ik negeer niks. Ik deel alleen je conclusies niet.

En met alle respect, als je voortstelt om psychedelica aan Alzheimer patiënten te geven dan bewijs je daarmee vooral dat je geen bal begrijpt van neurologie wat een ernstige bom onder je conclusies legt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Mullog schreef: 02 mar 2025 14:42
MaartenV schreef: 02 mar 2025 14:34

Ik negeer niks. Ik deel alleen je conclusies niet.

En met alle respect, als je voortstelt om psychedelica aan Alzheimer patiënten te geven dan bewijs je daarmee vooral dat je geen bal begrijpt van neurologie wat een ernstige bom onder je conclusies legt.
okee, misschien ben ik daar inderdaad fout. Ik zou geen lsd of psilocybine aan een dementerende bejaarde aanraden, tenzij blijkt uit klinische studies met psychedelica dat dat inderdaad in een bewerkte pilvorm zonder de bijwerkingen kan worden gegeven. En het psychedelsch onderzoek voor therapie is momenteel veelbelovend. Ook dat is neurologisch onderzoek.

Maar ik blijf wel bij mijn idee dat meer hersenactiviteit blijkt te zorgen voor cognitieve achteruitgang (zie bijvoorbeeld studie hierboven geciteerd) en minder hersenactiviteit zorgt voor meer intense bewustzijnservaringen (zie onderzoek psychedelica). Dat blijkt volgens mij uit het onderzoek.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Mullog, misschien moet je toch maar eens dit artikel lezen over recent onderzoek
naar LSD als behandelingsmiddel tegen de ziekte van Alzheimer,
https://neurolaunch.com/lsd-alzheimers/
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik verwijs nog eens naar studies waarin milde cognitieve achteruitgang (MCI) en Alzheimer geassocieerd worden met overmatige neuronale activiteit, vooral in de hippocampus en andere corticale structuren.

Hyperexcitabiliteit en Cognitieve Achteruitgang

1. Hyperactieve hippocampus bij vroege cognitieve achteruitgang

Onderzoek met fMRI en EEG toont aan dat de hippocampus bij mensen met MCI sterk verhoogde activatie vertoont.

.2. Anti-epileptica verbeteren geheugen

In een klinische studie met levetiracetam (een mild anti-epilepticum) werd gezien dat het normaliseren van hippocampale hyperactiviteit het geheugen verbeterde bij patiënten met MCI.

Dit suggereert dat hyperexcitabiliteit niet alleen een symptoom is van plaque, maar mogelijk een directe oorzaak van cognitieve achteruitgang.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 02 mar 2025 10:47
axxyanus schreef: 02 mar 2025 10:37
MaartenV schreef: 02 mar 2025 10:28 We kunnen dus concluderen dat cognitieve degeneratieve ziekten, zoals Alzheimer, worden veroorzaakt door neuronale hyperexcitabiliteit en niet door neuronale vermindering van vuren.
Neen, dat kan men niet. Hoogstens kan men vaststellen dat het er gepaard mee kan gaan.
MaartenV schreef: 02 mar 2025 10:28 Dat laatste veroorzaakt echter een verruiming van het bewustzijn, zoals eerder gesteld.
Neen, ook dat is een conclusie die verder gaat dan de wetenschappelijke bevindingen.
Kijk, als wetenschap zegt dat neuronale degeneratieve ziekten veroorzaakt worden door hyperexitabiliteit van de neuronen
En wanneer diezelfde wetenschap ook zegt dat psychedelica zorgen voor een vermindering van hersenactiviteit en een verruiming van bewustzijn,
Dan is de logisch valide conclusie die Maarten hier trekt (ikzelf):

De hersenactiviteit werkt blijkbaar als een filter waarbij meer excitabiliteit van de neuronen zorgt voor cognitieve achteruitgang of zelfs uitvallen van bewustzijn, en minder hersenactiviteit zorgt voor toegang tot een breder en ruimer Bewustzijn.

Ik daag je uit om de ongeldigheid van het logisch verband dat ik meen te zien aan te tonen.
Wat een scherts!
In plaats van de door jou aangehaalde bronnen aan te schrijven met de vraag of jij een juiste conclusie trekt ga je er hier een logicaspelletje van maken.
En daarmee week je je los van de vereiste vakkennis.
Alleen kom je niet dichter bij enig waarnemen door een lijfloos bewustzijn.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Voor alle zekerheid Maarten zijn vergeten even illustreren met mijn eerste reactie in dit topic:

heeck schreef: 18 sep 2023 13:27
MaartenV schreef: 18 sep 2023 13:16
dikkemick schreef: 18 sep 2023 13:05 Als bewustzijn uitgefilterd wordt, waar komt bewust-ZIJN dan vandaan?
Mijn hypothese is dat wijzelf en de wereld als afgescheiden worden ervaren vanuit ons ego (een werkende default mode network in de hersenen) en wanneer dat ego stopt met werken wordt de wereld als eenheid ervaren.

Dat is voorlopig een onbewezen hypothese.
Dat zal wel zo blijven, net als jouw niet voorspellen wat een Out-of-Body-Experiencer zal rapporteren van een buitenlijfelijk waarnemen van een regenboog.

Hier een gidsje voor her opstellen van minstens de hypothese die uiteraard der zaak nog niet bewezen is, maar wel heel precies omschrijft hoe wordt getoetst en de hypothese evt het raam uit kan.

https://www.scribbr.nl/onderzoeksmethoden/hypothesen/

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV,

En nog eentje dd 27 mei 2020 waar je opschrijft wat je toen leek te hebben geleerd van James Cooke voor zijn boek uit was gekomen:
viewtopic.php?p=575426#p575426
James Cooke zet je met je eigen hoop gelijk aan de kant; iets dat je nu al heeeel erg lang volhoudt!
Dankzij deze discussie en door het luisteren naar dr. James Cooke ben ik tot het inzicht gekomen dat we een veranderend biochemisch geheel zijn van samenwerkende delen dat een constructie in het hoofd heeft ontwikkeld van een zelf dat echter een illusionaire constructie is. Er zit helemaal geen zelf in het hoofd. Slechts een netwerk van elektrische signalen vurende neuronen. Het gevoel van een stabiel zelf is een constructie van dat vurend netwerk. ik zie dat daardoor ons hele dagelijkse verhaal van wie we zijn met onze familie en vrienden eigenlijk een geconstrueerd verhaal is van die veranderlijke vergankelijke biochemische structuren die we in feite allen zijn. Na ons zal nooit nog diezelfde opgebouwde ik terugkeren. Die biochemische samenstelling van ons lichaam is slechts een unieke constellatie voor een korte periode en tijdens een mensenleven en is onderhevig aan verval. Verandert in iets anders en keert nooit weer naar diezelde samenstelling en identiteit terug. Dat vind ik een fatalistische maar ergens realistische gedachte na het zien van de reeks video's op Youtube waarnaar ik hier eerder verwees. Een gekmakende waarheid. Onze identiteit is een model in ons hoofd opgebouwd door de hersenen, leer ik uit deze discussie.

Ik hoop dat het bewustzijn, dat dit alles beleeft doorheen de tijd, toch het permanente zelf is dat constant is doorheen de veranderingen tot misschien zelfs over de dood heen.
Roeland
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 03 mar 2025 00:39 Mullog, misschien moet je toch maar eens dit artikel lezen over recent onderzoek
naar LSD als behandelingsmiddel tegen de ziekte van Alzheimer,
https://neurolaunch.com/lsd-alzheimers/
Ik heb het deels gelezen (het is niet mijn kennisgebied en sommige dingen zijn niet helemaal duidelijk voor mij). Ik weet niet zo goed wat ik aan moet met LSD als behandeling tegen Alzheimer in relatie tot negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn. Ik krijg meer de indruk dat je mij dit toestopt omdat ik nogal te keer tegen je ging over Alzheimer en LSD.

Hier schrijf ik
In dat artikel wordt juist behandeld dat neuronale hyperexcitabiliteit wordt veroorzaakt door Alzheimer en niet andersom, zoals jij hier stelt.
Ik zie geen reden in de link waardoor dat "andersom" van je verklaard wordt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Kijk, wat nu volgt is pure neurowetenschap:

Tijdens diepe slaap, anesthesie, coma en syncope (verlies van bewustzijn) is er een sterk gesynchroniseerd vuren van neuronen en trage golven met hoge amplitude. (hoge sterkte van het signaal).

Minder gesynchroniseerde activiteit en een veel zwakker signaal dat samenhangt met een verruimd bewustzijn, zoals bij psychedelische staten, waar de intensiteit van de subjectieve ervaring omgekeerd correleert (negatieve correlatie) met de mate van afname van hersenactiviteit.

Samen met de andere zaken die hier genoemd zijn (zoals hyperexcitabiliteit van de neuronen bij het ouder worden en samenhangend met cognitieve achteruitgang), kan je zeggen:

Er is een negatieve correlatie tussen sterkte gesynchroniseerd elektrisch vuren in de hersenen en bewustzijn: hoe sterker het signaal, hoe meer cognitieve problemen tot zelfs verlies bewustzijn. Hoe minder sterk (gesynchroniseerd) vuren neuronen, hoe intenser de subjectieve ervaring.
Gesloten