Dat is geen paniek, B.S., maar het besef dat waar je altijd rekening mee hebt gehouden opeens grote kans heeft om in je leven een realiteit te gaan worden. Ook als je denkt dat je land dat zal overleven en standhouden blijft oorlog iets verschrikkelijks, een ramp.
Omdat Finland zeer geoefend is om niet op oorlogspad te zijn, en niet de Beer uit te dagen. Een Fin wordt pas woest wanneer eigen land wordt aangevallen.Waarom speelt Finland niet een veel actievere rol in Europa om het tegen de Russen op te laten staan - behoudens de kernmacht lijkt Finland nu een sterkere militaire macht dan 'Brittannië'.
Ik denk ook omdat een Fin altijd met de gedachte geleefd heeft dat het alleen zal staan indien Rusland weer een keer aanvalt. Wij zijn niet gewend aan denken op Europese schaal. Finland is eigenlijk een eiland. Net als de Britten zeggen Finnen altijd dat ze naar Europa gaan wanneer ze naar het buitenland gaan.
Nog een reden is dat men weet enkel de kracht te hebben om eigen land te gaan verdedigen. Men kan niet meer van Finland vragen. Een paar dagen geleden vroeg een journalist of Finland bereid is om "vredestroepen" naar Oekraïne te sturen. De president antwoordde dat Finland 20% van de Europese grens met Rusland verdedigt. "Me dunkt dat dat voor een klein landje als Finland genoeg is".
Ik denk dat Finland inderdaad het sterkste leger heeft om tegen de Russen tegenstand te bieden. Niet voor niets heeft het de sterkste artillerie van Europa. Omdat men precies weet hoe de Russen vechten. En niet alleen het sterkste leger, Finland is ook het land met het hoogste percentage mensen in Europa dat bereid is zich in te zetten voor de verdediging van het land, ca. 85%. (Het cijfer voor Nederlanders schijnt 15% te zijn)
Maar dan moeten de Russen wel Finland aanvallen. Want voor Roemenië geven Finnen hun leven niet.
Zolang de Russen dat nog niet doen is Finland nu heel druk bezig met allerlei voorbereidingen. Net is de spoorlijn die van Narvik naar Finland gaat vernieuwd, en het Finse spoor verder naar Oulu nieuw aangelegd op Europese spoorbreedte, tevens wordt de aanvoerweg van Fins Lapland naar Noorwegen vernieuwd, zodat de aanvoer ook via Noorwegen kan plaatsvinden. Men is zelfs nu serieus bezig met plannen om een tunnel van Helsinki naar Tallinn te gaan bouwen en van Turku naar Stockholm.
Finland wel, in het uiterste geval 870.000. Dat is het aantal mannen onder de 60 die de dienstplicht hebben doorlopen en ingezet kunnen worden.Dat heeft echt niet tegen een miljoen reservisten (paraat) en dat op een veel grotere bevolking.
En dan kun je daarenboven nog de talloze mensen optellen zoals bijvoorbeeld ik, volgende maand 68 jaar, die zich eenvoudig zullen aanmelden en vragen of ze ook maar iets kunnen doen om het leger/het land te helpen.