Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Mus
Diehard

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 19 feb 2025 09:14
Mus schreef: 19 feb 2025 08:45
Rereformed schreef: 19 feb 2025 08:12

Dit kan men heel gemakkelijk bevestigd zien door zich af te vragen wie van de personen die "begrip hebben voor Palestijnen" of "begrip hebben voor wat Hamas deed" ook bereid zijn om uit te spreken dat men begrip heeft voor wat Israel doet.
Het antwoord is niemand.
Vanzelfsprekend bedoelt men er dus "enigszins mee kunnen instemmen" mee. Dikkemick, die aan dagelijkse herhaling doet laat op een gegeven moment zelfs openlijk ontglippen dat hij er "sympathie voor" mee bedoelt, oftewel hij spreekt het openlijk uit.
Ho, ho, wacht even, je zegt dat niemand bereid is begrip te hebben voor “de andere partij”? What about me? Ik heb in dit topic meerdere keren uitgesproken, zelfs in een post als antwoord aan jouw wanneer ik me niet vergis, dat ik, als Palestijnse want dat moeten we niet vergeten, begrip heb voor wat de Israëli intrinsiek uiteindelijk drijft, telt dat niet mee?
Uiteraard telt dat mee!

Maar mag ik je nog een noot om te kraken geven? Ik herinner me dat je niet bereid was de barbaarse massamoord van Hamas te veroordelen. Moet ik uit jouw "begrip hebben voor wat de Israëli intrinsiek uiteindelijk drijft" opmaken dat je ook de Israëlische vergelding niet veroordeelt?
Wat je hier vraagt is geen te kraken noot voor mij. Het is een vanzelfsprekendheid en dus mag je er idd vanuit gaan dat ik ook de Israëlische vergelding niet veroordeel, waarom zou ik?

Fijn dat ik ook meetel in het verhaal, thanks
:)
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mus schreef: 19 feb 2025 09:53
Rereformed schreef: 19 feb 2025 09:14 Maar mag ik je nog een noot om te kraken geven? Ik herinner me dat je niet bereid was de barbaarse massamoord van Hamas te veroordelen. Moet ik uit jouw "begrip hebben voor wat de Israëli intrinsiek uiteindelijk drijft" opmaken dat je ook de Israëlische vergelding niet veroordeelt?
Wat je hier vraagt is geen te kraken noot voor mij. Het is een vanzelfsprekendheid en dus mag je er idd vanuit gaan dat ik ook de Israëlische vergelding niet veroordeel, waarom zou ik?

Fijn dat ik ook meetel in het verhaal, thanks
:)
Dan begin ik jouw opstelling niet te willen veroordelen te begrijpen.
Het niet willen veroordelen van wat Hamas deed was niet om ermee aan te geven aan welke zijde je sympathie ligt, maar om aan te geven dat je helemaal boven het veroordelen wil staan. Dat eindeloos daarmee bezig zijn geen nut heeft, dat we bezig moeten zijn op een andere manier.
En dat vind ik een heel verstandige houding.

Het enige wat ik er nog over zou opmerken is dat je mij antwoordde met "7 okt veroordelen is voor mij net een stapje te ver zo je zult begrijpen", terwijl ik (en ik denk iedereen) dat echt zonder bovenstaande uitleg niet op die manier zou kunnen begrijpen. Barbaarsheden vanzelfsprekend kunnen veroordelen is wat ieder gezond denkend mens meteen kan begrijpen.
Born OK the first time
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 19 feb 2025 08:54
Mus schreef: 19 feb 2025 00:23 Je wilt toch niet zeggen dat ik mezelf uit het water geblazen heb ? :wink:

Deze wijze persoon is bij mij altijd aan ook als het lijkt alsof dat niet zo zou zijn. Mijn uitdaging is dat ik mijn behoefde aan geliefd willen zijn overwin en ik ben mede dankzij 🙏 dit forum heel goed onderweg. Leren bij mezelf te blijven wat er ook gebeurd.

Dus zo zie je dat zelfs een topic als dit zinvol is in elk geval wel voor mij.
1.Ik heb gezien hoe je van geheel verzonken in de slachtofferrol opeens verborgen sterke vleugels uitspreidt die je hoog laten vliegen. Er is niets waarvoor ik zo'n grote bewondering heb. Ik ben nu een fan van je. :sunny:

mus schreef:Wat is bv jouw reden dat jij de Palestijnen zo graag wilt redden?
2. Ik ben bang dat ik helemaal geen Palestijnen wil redden, noch Joden. Ze zullen de naar hun mening goede zaak waarvoor ze zich inzetten helemaal zelf moeten opknappen.
3. Je eigen opstelling zoals je die kort weergeeft vind ik heel inspirerend.
Maar ik heb niets te bieden. :(
4.Ik leef niet voor niets op een plek waar de wereld bijna ophoudt. Ik heb niets met mensenmassa's. Ik zou willen dat die niet bestonden. Ik leef bijna een leven als een kluizenaar, zorg voor twee honden en vijf aquariums en leer op het moment dagelijks Noors en Frans, enkel omdat ik dat leuk vind.

5.Of het moet jou of ChaimNimsky zijn! Yep, Rereformed wil jullie redden! Komen jullie gezellig eens een weekje naar Finland bij Rereformed op bezoek. Gaan we samen mooie boswandelingen maken en genieten van vrede, harmonie en het wonder van het leven.
1. :oops:

2. Dat vind ik mooi om te horen, en ben ik het geheel en al mee eens, behalve dan dat het toch fijn zou zijn wanneer het daar ergens zou kunnen of mogen doordringen waar de basis ligt van dit probleem zodat het zich kan oplossen want dat is echt wel mogelijk met een beetje goede wil, tot die tijd? Tja heb ik, net als jij niet veel te bieden behalve wat ik hier, als druppel op een gloeiende plaat, op dit forum probeer m.b.t. bewustwording van de hart van het probleem en daar, zonder verwijd en/of een schuldige aan te wijzen of iets anders in die geest, erkenning in elkaar te vinden, dat moet voldoende zijn.

3. Thanks, dat ik nog eens inspirerend zou mogen zijn voor anderen, dat maakt me blij, thanks

4. Vind daar veel herkenning in, leef op dit moment als een relatieve kluizenaar in een kleine stad in Nederland en dat bevalt me prima.

5. :lol: Klinkt heel verleidelijk, bij mij moet ik de natuur met een vergrootglas zoeken, maar dat lukt. Heerlijk met de grijze massa de geijkte fiets en/of wandelroutes volgen, geeft me een gevoel van ergernis en tgt een gevoel van veiligheid en ook. Wanneer ik even vergeet dat Nederland vooral een door de mens ontworpen land is, ook de schoonheid van de natuur ervaar. Hoe dan ook ik begrijp dat je daar woont, de helft van het jaar in het donker en de andere helft in het licht, hoe mooi en evenwichtig kan het uiteindelijk zijn wanneer je er ogen voor hebt maar ik blijf toch in Nederland wonen, de dag dat het 21 december wordt staat in mijn agenda aangestipt als een feestdag, 21 juli, is het geloof ik, ontken ik zo lang als maar enigszins mogelijk tot het echt belachelijk gaat worden….hoe dan ook: dank voor de uitnodiging en wie weet, you never know :)
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 19 feb 2025 10:06 Het enige wat ik er nog over zou opmerken is dat je mij antwoordde met "7 okt veroordelen is voor mij net een stapje te ver zo je zult begrijpen", terwijl ik (en ik denk iedereen) dat echt zonder bovenstaande uitleg niet op die manier zou kunnen begrijpen. Barbaarsheden vanzelfsprekend kunnen veroordelen is wat ieder gezond denkend mens meteen kan begrijpen.
Het lag ook aan de energie op dat moment in dat gesprek en ik op dat moment in een uitgestrekte spagaat zat want mijn neefje aan de ene kant die zwaar getraumatiseerd uit de vakantieoorden van Israël gekomen was en de vraag van de andere kant om 7 okt met een soort vanzelfsprekendheid te moeten veroordelen was en is een onmogelijke positie voor iemand als mijzelf. Ik ben dan toch een mens, en kies voor mijn neefje en zijn afschuwelijke ervaring in de vakantieoorden om ook die kant van het verhaal te laten zien want dat gegeven is nauwelijks zichtbaar en moet, ondanks haar pijnlijkheid, wel zichtbaar worden gemaakt. De boze reakties van deze en gene, waaronder jij, snap ik maar zullen me niet tegen houden er een licht op te werpen, wat gebeuren moet dat moet gebeuren. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden tenslotte, laat mij dan die heelmeester dan maar even zijn….

Ik ga even naar buiten, het is een prachtige dag vandaag :)

Groetjes en tot later. 💐
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mus schreef: 19 feb 2025 10:25
Rereformed schreef: 19 feb 2025 08:54 Ik ben bang dat ik helemaal geen Palestijnen wil redden, noch Joden. Ze zullen de naar hun mening goede zaak waarvoor ze zich inzetten helemaal zelf moeten opknappen.
Dat vind ik mooi om te horen, en ben ik het geheel en al mee eens, behalve dan dat het toch fijn zou zijn wanneer het daar ergens zou kunnen of mogen doordringen waar de basis ligt van dit probleem zodat het zich kan oplossen want dat is echt wel mogelijk met een beetje goede wil, tot die tijd? Tja heb ik, net als jij niet veel te bieden behalve wat ik hier, als druppel op een gloeiende plaat, op dit forum probeer m.b.t. bewustwording van de hart van het probleem en daar, zonder verwijd en/of een schuldige aan te wijzen of iets anders in die geest, erkenning in elkaar te vinden, dat moet voldoende zijn.
De allerdiepste basis van het probleem is religieus, zo schijnt het mij toe. En dat geeft mij niet veel hoop. :(
Maar goed, Martin Luther King had a dream, en John Lennon had er één, en zelfs Nietzsche klampte zich daaraan vast, en ze blijven hoop bieden.

mus schreef:
Rereformed schreef:Je eigen opstelling zoals je die kort weergeeft vind ik heel inspirerend.
Thanks, dat ik nog eens inspirerend zou mogen zijn voor anderen, dat maakt me blij, thanks
Haha, ik wens je toe dat je ooit nog eens in één adem aan die vorigen toegevoegd zal worden! :-({|=

mus schreef:
Rereformed schreef:Of het moet jou of ChaimNimsky zijn! Yep, Rereformed wil jullie redden! Komen jullie gezellig eens een weekje naar Finland bij Rereformed op bezoek. Gaan we samen mooie boswandelingen maken en genieten van vrede, harmonie en het wonder van het leven.
dank voor de uitnodiging en wie weet, you never know :)
OK!
P.S en twijfel niet of ik het meende hoor.
Born OK the first time
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Dikkemick schreef:
Mag ik daar mijn hond weer even bijhalen om als voorbeeld te stellen.

Ik heb jarenlang mijn hond misbruikt. Verwaarloosd en om niets geslagen. Ook delen van zijn mand steeds ingepikt. Hij kon niets terugdoen want was gemuilkorfd.
Echter, op een goede dag vergeten hondlief te muilkorven en ja hoor, ik werd gebeten. En niet zo zachtjes ook.
Heb mn hond daarna etnisch gezuiverd naar het asiel.

A: Begrijpen we het gedrag van de hond?
B: Begrijpen we het besluit de hond naar het asiel te brengen?

C: misschien had ik me anders moeten opstellen en de hond wat minder kleineren als zijnde zijn oppermachtige overheerser.
D: Wellicht hadden zowel ik als de hond her opgevoed moeten worden zodat we in harmonie weer konden samenleven.

Nu is er geen oplossing meer. Het is te laat. Laten inslapen dan maar?
Sorry hoor! Alleen al het feit dat je Gazanen vergelijkt met honden zegt genoeg in deze discussie! Kun je je voorgaande post ook nog eens reproduceren terwijl je de Gazanen OOK als mens ziet zoals je de Israelisch doet?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Rereformed schreef:
Of het moet jou of ChaimNimsky zijn! Yep, Rereformed wil jullie redden! Komen jullie gezellig eens een weekje naar Finland bij Rereformed op bezoek. Gaan we samen mooie boswandelingen maken en genieten van vrede, harmonie en het wonder van het leven.
Oke, offtopic, maar uit ervaring kan ik iedereen vertellen dat dat een super goed idee is!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Mus schreef: 19 feb 2025 10:43 Ik ben dan toch een mens, en kies voor mijn neefje en zijn afschuwelijke ervaring in de vakantieoorden om ook die kant van het verhaal te laten zien want dat gegeven is nauwelijks zichtbaar en moet, ondanks haar pijnlijkheid, wel zichtbaar worden gemaakt.
dat verhaal komt niet aan bod of wordt vereenvoudigd in totale oversimplificatie. in het meest extreme geval is je neefje gewoon terrorist.
op dit forum heeft men ook de neiging om het hersenloos en eendimensionaal uit te leggen als geloof. da's makkelijk

in de pers in europa is er geen compassie, medeleven of empathie en volgt men het bekende narratief. men strijdt tegen hamas en daarbij sterven af en toe mensen (niets aan te doen)
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 19 feb 2025 09:14

Of, anders gezegd, verstandelijk begrijpen waarom Hamas tot zulk een barbaarse daad overging, staat veroordelen van wat barbaars is toch niet in de weg? Net zoals men heel goed begrip kan opbrengen voor wat Israëli intrinsiek uiteindelijk drijft, en tezelfdertijd hun barbaarse vergelding kan veroordelen.
Was e.e.a. nog eens aan het door lezen en zag dat ik deze vraag heb gemist en is een boeiende maar tgt ook lastig vraag om te beantwoorden. Ik zal een poging wagen.

Buiten het feit dat ik van Palestijnse afkomst ben ben ik ook nog eens iets wat men vrouw schijnt te noemen en dat heeft consequenties mbt hoe deze ogen de wereld in kijken. Dit gehad hebbende.

Deze ogen zien, niet alleen in dit “conflict” maar in zo’n beetje alle conflicten over de hele wereld dat vooral zgn alfa mannetjes op de voorgrond treden om er dan een bende van maken. Nu kunnen we zulk gedrag dan veroordelen? Ja dat kan, maar kunnen we ze ook werkelijk verantwoordelijk maken voor dit primitieve gedrag en als gevolg daarvan veroordelen?

In mijn ogen moet ik die vraag met nee beantwoorden. Ik kan mensen - in het algemeen - met weinig verstand in de knikker, daarmee wil ik zeggen dat bij hen bij wie vooral het primitieve brein het voor het zeggen heeft niet veroordelen want zij volgen hun dierlijk instinct en dus weten zij niet wat zij doen.

Is net sneu?
Zeker is het sneu want je zou van een mens toch iets meer van (zelf)-inzicht verwachten. Wat dat betreft is er bij mij werk aan de winkel want ik verwacht meer van deze mensen dan waar zij toe in staat zijn wat mij vervolgens frustratie oplevert. Ik weet niet hoe dat bij is….
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 19 feb 2025 13:46 De allerdiepste basis van het probleem is religieus, zo schijnt het mij toe. En dat geeft mij niet veel hoop. :(
Maar goed, Martin Luther King had a dream, en John Lennon had er één, en zelfs Nietzsche klampte zich daaraan vast, en ze blijven hoop bieden.
Religie heeft misschien een rol gespeeld maar ik ben niet overtuigd dat op dit moment het diepste probleem is. Wat mij betreft zouden we toch echt moeten beginnen in 1917 met de Balfour-verklaring die om verschillende redenen, gemakkelijk op internet op te zoeken, kwaad bloed heeft gezet bij de niet Joodse bevolking aldaar. Wat mij betreft zou daar vanuit ‘Israël’ erkenning voor moeten komen. Zolang die er niet komt kunnen we zo hier en daar alleen maar roepen tegen dovemansoren en het projectiescherm voor de ogen van de Israëli waarin vooral een juichverhaal over de staat Israël wordt afspeelt. En natuurlijk vinden ze dat geroep van “buitenaf” in de staat Israël niet zo fijn want we ( de staat Israël ) blijven liever dromen over het “beloofde land” en alle stoorzenders mbt die droom motten weg, geef ze eens ongelijk. Sorry moest er toch nog even uit.

Hoop doet leven idd, het laat ook altijd zien dat de weg lang en hobbelig is en idd soms uitzichtloos naar niks leidend. Echter niet geschoten is altijd mis, dus moet je schieten in de hoop…..
Rereformed schreef:Haha, ik wens je toe dat je ooit nog eens in één adem aan die vorigen toegevoegd zal worden! :-({|=
Oops, zo op het schild geheven worden geeft een hele bijzondere reaktie, men noemt dat ‘naast de schoenen lopen’ geloof ik. Ik voel al een hiel uit de schoen omhoog komen. Ik moet deze hiel zo snel mogelijk terug in het gareel, terug de schoen in, zien te krijgen anders sta ik straks zo te kakken wanneer de gaten in mijn sokken, die ik zo zorgvuldig mogelijk verborgen heb proberen te houden, voor het oog van de hele wereld te zien zijn :oops:
OK!
P.S en twijfel niet of ik het meende hoor.
Ik zag dat je het meende en twijfel er dus ook niet aan, alleen de geste verwarmt mijn ♥️ al. Wie weet wanneer de tijd daar is dat het tot de mogelijkheden behoort. Weet dat de intentie hier ontvangen is :)
Laatst gewijzigd door Mus op 20 feb 2025 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

appelfflap schreef: 20 feb 2025 08:26
Mus schreef: 19 feb 2025 10:43 Ik ben dan toch een mens, en kies voor mijn neefje en zijn afschuwelijke ervaring in de vakantieoorden om ook die kant van het verhaal te laten zien want dat gegeven is nauwelijks zichtbaar en moet, ondanks haar pijnlijkheid, wel zichtbaar worden gemaakt.
dat verhaal komt niet aan bod of wordt vereenvoudigd in totale oversimplificatie. in het meest extreme geval is je neefje gewoon terrorist.
op dit forum heeft men ook de neiging om het hersenloos en eendimensionaal uit te leggen als geloof. da's makkelijk

in de pers in europa is er geen compassie, medeleven of empathie en volgt men het bekende narratief. men strijdt tegen hamas en daarbij sterven af en toe mensen (niets aan te doen)
In de ogen van “de vijand” is mijn neefje idd gewoon een ordinaire terrorist en mogen ze ook vinden omdat idd de rest van het verhaal systematisch wordt genegeerd. Zo wordt ook systematisch genegeerd hoe het komt dat de Palestijnse bevolking in de armen van Hamas terecht is gekomen, mag ook allemaal, waar ze uiteindelijk van een koude kermis thuiskwamen. Had allemaal niet hoeven gebeuren wanneer…… waarbij vooral dat ‘wanneer’ vooralsnog een wensdroom blijft.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo op de hoogte ben van wat de pers precies doet, kijk op tv wel actualiteiten e.d. omdat ik verder geen kranten lees kan ik daar dus ook niks over zeggen. Ik neem het dus van je aan.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mus schreef: 20 feb 2025 10:48
Rereformed schreef: 19 feb 2025 13:46 De allerdiepste basis van het probleem is religieus, zo schijnt het mij toe. En dat geeft mij niet veel hoop. :(
Religie heeft misschien een rol gespeeld maar ik ben niet overtuigd dat op dit moment het diepste probleem is.
Als ik jou was zou ik daar dieper op gaan studeren. Er lopen er een hoop rond met deze opinie.

En er zijn steeds meer Israëlische Joden en Amerikaanse christenen die van mening zijn dat de westbank om (historische/)religieuze redenen rechtmatig aan Israel toebehoort. Luister bijvoorbeeld tien seconden hiernaar: "The ultimate reason why I believe we have clear right to the land, (apart from our biblical connections, historical, indigenous, legal..., all these things), is that God, the creator of this universe, the Owner of this universe, assigned it to the Jewish people."

Hiervoor de ogen sluiten beschouw ik als de hoofdzaak negeren.
Born OK the first time
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 20 feb 2025 11:52
Mus schreef: 20 feb 2025 10:48
Religie heeft misschien een rol gespeeld maar ik ben niet overtuigd dat op dit moment het diepste probleem is.
Er lopen er een hoop rond met deze opinie:

En in Israel zijn steeds meer Israëlische Joden en Amerikaanse christenen die van mening zijn dat de westbank om religieuze redenen rechtmatig aan Israel toebehoort.

Hiervoor de ogen sluiten beschouw ik als de hoofdzaak negeren.
Oh, ja, zo.
Is zorgelijk, mss wel meer dan zorgelijk idd. Had het wel gehoord maar ergens op een zijpad geparkeerd waar het is blijven staan.

Het toont in mijn ogen wel opnieuw de blinde vlek aan bij de Israëlische joden en Amerikaanse christenen die maar blijven vergeten dat mijn mensen daar ook al sinds jaar en dag wonen en dus ook zo nu rechten hebben. Getver dit roept van alles op.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mus schreef: 20 feb 2025 12:06Oh, ja, zo.
Is zorgelijk, mss wel meer dan zorgelijk idd. Had het wel gehoord maar ergens op een zijpad geparkeerd waar het is blijven staan.
Het probleem blijft altijd dat al zou maar tien procent of twintig procent van de bevolking zo denken, dat is een percentage hoog genoeg om een oplossing onmogelijk te maken. Die religieuze minderheid wordt altijd gekenmerkt door het allergrootste fanatisme: fundamentalisme, onwrikbaar geloof, compromisloosheid, ervoor bereid zijn te sterven, desnoods gebruik van geweld enz.
Hun opinies hebben bovendien de eeuwen getrotseerd en zijn dus eenvoudig onuitroeibaar.

Ooit heeft de Joodse natie hetzelfde ondergaan als de Gazanen nu. De Romeinen verwoestten Jeruzalem en maakten een eind aan de Joodse natie, om exact dezelfde reden: een kleine maar geweldadige minderheid van fanatieke religieuze Joden deed er alles aan om van de overheersers af te komen. Toen de maat van de overheersers vol was resulteerde het in de totale vernietiging van de natie, aangezien ze superieure macht hadden.
Born OK the first time
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Rereformed schreef: 20 feb 2025 12:15
Het probleem blijft altijd dat al zou maar tien procent of twintig procent van de bevolking zo denken, dat is een percentage hoog genoeg om een oplossing onmogelijk te maken. Die minderheid wordt altijd gekenmerkt door het allergrootste fanatisme, fundamentalisme, onwrikbaar geloof, compromisloosheid, desnoods gebruik van geweld enz.

Ooit heeft de Joodse natie hetzelfde ondergaan als de Gazanen nu. De Romeinen verwoestten Jeruzalem en maakten een eind aan de Joodse natie, om exact dezelfde reden: een kleine maar geweldadige minderheid van fanatieke religieuze Joden deed er alles aan om van de overheersers af te komen. Toen de maat van de overheersers vol was resulteerde het in de totale vernietiging van de natie, aangezien ze superieure macht hadden.
Exact, daarom zeg ik ook dat deze groep een goede leerschool heeft gehad van hun meester(s) zodat zij zich nu kunnen af reageren op een ander volk, hun broeders notabene.

Het oog om oog principe en als het niet jouw oog dan pak ik wel een ander oog, iets in die geest.

Dat moet toch een keer stoppen Rereformed, we mogen als mensheid toch hopen dat we op een dag meer beschaving zullen hebben dan nu het geval is?
Gesloten