Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Bevlogen

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door lost and not found yet! »

Gelukkig, DE oplossing is eindelijk gevonden:
Mocht de tekst te lang zijn dan kort de moderatie deze maar in!
🟡 Dit is mijn (optimistische) interpretatie van Trumps bedoelingen voor Gaza op dit moment.
Mijn mening kan veranderen naarmate er een concretere visie wordt uitgerold, maar dit is mijn eerste reactie.

Laten we door de ruis heen snijden: Trump gaat niet met geweld 2 miljoen Palestijnen uit Gaza verwijderen. Dat is een alarmerende interpretatie die is bedoeld om hysterie te creëren. Trump spreekt de hele tijd in grote bombastische bewoordingen. Het is belangrijk om op te merken dat we hem te letterlijk moeten nemen.

Wat hij waarschijnlijk zal doen, is echte oplossingen bieden - niet de lege platitudes van het verleden, maar een tastbaar pad naar economisch herstel, veiligheid en vrede op de lange termijn. Gaza, een kustgebied met een enorm potentieel, zit al tientallen jaren vast in een cyclus van zelfopgelegde vernietiging.

Trump begrijpt wat maar weinig leiders bereid zijn toe te geven: Gaza is NIET gedoemd om een ​​mislukte staat te worden. Met het juiste beleid kan het transformeren in een bloeiend economisch centrum - het "Singapore van het Midden-Oosten" - zoals het cliché luidt.

Het pad naar deze transformatie zal lang en moeilijk zijn, maar zal waarschijnlijk de volgende pijlers omvatten:

1. Gestimuleerde verhuizing – Een nieuwe toekomst voor degenen die dat willen

Dit gaat niet over gedwongen verplaatsing, maar over vrijwillige kansen. Inwoners van Gaza die op zoek zijn naar een meer directe verbetering van hun leven, krijgen prikkels aangeboden om te verhuizen naar andere landen in het Midden-Oosten die bereid zijn hen op te nemen.

Verwacht een uitgebreid financieel pakket, inclusief:

A) Hervestigingshulp – Financiering om te helpen verhuizen naar stabiele landen.
B) Werkgelegenheidsprogramma's – Directe plaatsing in industrieën die werknemers nodig hebben.
C) Huisvesting en onderwijsvoordelen – Zorgen voor een echte nieuwe start.

Degenen die ervoor kiezen om te blijven, zullen niet in de steek worden gelaten. In plaats daarvan zullen ze profiteren van een enorme wederopbouwpoging die erop gericht is ervoor te zorgen dat Gaza niet langer gegijzeld wordt door terroristische heerschappij.

2. Een partnerschap tussen meerdere landen om Gaza te herbouwen

Trump is een dealmaker en hij zal relaties met gematigde Arabische staten gebruiken om ervoor te zorgen dat Gaza niet langer een lanceerplatform voor terreur is. Verwacht een gezamenlijk wederopbouwinitiatief – niet alleen lege VN-resoluties, maar echte, baanbrekende investeringen van Golfstaten die Hamas zien als een destabiliserende kracht.

Dit betekent:
A) Grote infrastructuurprojecten – Wegen, havens, elektriciteitsnetten, ontziltingsinstallaties.
B) Nieuwe industriële zones – Gaza omvormen tot een regionaal handelsknooppunt.
C) Prikkels voor de particuliere sector – Internationale bedrijven aantrekken om banen te creëren.

3. Deradicalisering en veiligheid: een zerotolerancebenadering van terrorisme

Economische welvaart alleen is niet genoeg – Gaza moet permanent worden gezuiverd van terroristische invloed. Trumps aanpak zal het volgende omvatten:

A) Totale repressie tegen terroristische groeperingen – Geen door Hamas gecontroleerde regering meer, geen terreurtunnels meer, geen door Iran gesteunde milities meer.

B) Veiligheidssamenwerking met regionale bondgenoten – Samenwerken met landen die met succes extremisme hebben bestreden, om ervoor te zorgen dat Gaza vrij blijft van een opleving van terrorisme.

C) Een deradicaliseringspoging op een schaal die we nog nooit eerder hebben gezien – Onderwijshervormingen, religieuze moderatieprogramma's en een actieve poging om de ideologie die terrorisme kweekt, te elimineren.

Gaza hoeft geen rampgebied te zijn. Met het juiste leiderschap en daadkrachtige actie kan het eindelijk zijn volledige potentieel realiseren.

Eitan Fischerberg
Oke, oke, het is hoog gegrepen maar waarom eindelijk na al die jaren niet? En wie zal uiteindelijk Hamas missen? Niemand toch? Ik zeg DOEN!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 06 feb 2025 21:32
dikkemick schreef: 06 feb 2025 06:31
lost and not found yet! schreef: 05 feb 2025 22:12

Aanslagen door wie op wie?
O ja, je vraagt aan Peter waar ze "ja" op hebben gezegd.
Moest denken aan mijn moeder vroeger: "lieverd, jij mag kiezen: Spruitjes of bloemkool"
Laat ik aan beide gerechten nou een broertje dood hebben gehad!
Jij zegt: "Maar je mocht kiezen!"
Zelfs op een vraag die ik aan een ander stel NIET inhoudelijk ingaan! Het siert je, Cluny2! Goed bezig man!
Doet mijn voorbeeld zeer? Excuses! Palestijnen en keuzes krijgen gaat niet samen.
Wil je de muur om Gaza 20 of 22 meter hoog?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
holog
Diehard

Bericht door holog »

lost and not found yet! schreef: 06 feb 2025 21:54 Oke, oke, het is hoog gegrepen maar waarom eindelijk na al die jaren niet?
Dit zo ongeveer (waarschijnlijk niet helemaal hetzelfde) ,is ook wat Musk reeds gedeeltelijk aankondigde, reeds een tijd voor de uitspraken van Trump. Er word zeer veel 'framing' gedaan bij de uitspraken van Trump, iets wat hij natuurlijk zelf ook uitlokt. (Trump is wel duidelijk dat hij wenst dat zoveel mogelijk palestijnen tenslotte niet zouden willen terug keren.)
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
lost and not found yet!
Bevlogen

dikkemick schreef: 06 feb 2025 22:30
lost and not found yet! schreef: 06 feb 2025 21:32
dikkemick schreef: 06 feb 2025 06:31

O ja, je vraagt aan Peter waar ze "ja" op hebben gezegd.
Moest denken aan mijn moeder vroeger: "lieverd, jij mag kiezen: Spruitjes of bloemkool"
Laat ik aan beide gerechten nou een broertje dood hebben gehad!
Jij zegt: "Maar je mocht kiezen!"
Zelfs op een vraag die ik aan een ander stel NIET inhoudelijk ingaan! Het siert je, Cluny2! Goed bezig man!
Doet mijn voorbeeld zeer? Excuses! Palestijnen en keuzes krijgen gaat niet samen.
Wil je de muur om Gaza 20 of 22 meter hoog?
Jij snapt het nog steeds niet hé! Accepteer je de Oslo akkoorden, accepteer je de Abraham akkoorden? Hoe simpel ben je om jou etenskeuze te vergelijken met de hoogte van een muur om Gaza! Gatverdamme! Ik vraag me serieus af of iemand een negatief IQ kan hebben!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

holog schreef: 06 feb 2025 22:39
lost and not found yet! schreef: 06 feb 2025 21:54 Oke, oke, het is hoog gegrepen maar waarom eindelijk na al die jaren niet?
Dit zo ongeveer (waarschijnlijk niet helemaal hetzelfde) ,is ook wat Musk reeds gedeeltelijk aankondigde, reeds een tijd voor de uitspraken van Trump. Er word zeer veel 'framing' gedaan bij de uitspraken van Trump, iets wat hij natuurlijk zelf ook uitlokt. (Trump is wel duidelijk dat hij wenst dat zoveel mogelijk palestijnen tenslotte niet zouden willen terug keren.)
Schiet er eens inhoudelijk op! Waar baseer je op dat Trump wenst dat zoveel mogelijk Palestijnen tenslotte niet zouden willen terugkeren? Alles zou voor de Palestijnen in ieder geval beter zijn dan in de huidige situatie!

Ps, typevout hersteld!
We will dance again!
holog
Diehard

Bericht door holog »

lost and not found yet! schreef: 06 feb 2025 22:50

Schiet er eens inhoudelijk op! Waar baseer je op dat Trump wenst dat zoveel mogelijk Palestijnen tenslotte niet zouden willen terugkeren? Alles zou voor de Palestijnen in ieder geval beter zijn dan in de huidige situatie!
Je zit op het verkeerde adres , want ik wil er helemaal niet op schieten, maar niet getreurd daar zal je hier nog meer als genoeg vrijwilligers voor hebben.

Niet 'willen' is natuurlijk ook niets fout mee. Waar ik me op baseer dat Trump dat hoopt of wenst is uit video waarop ik hem dat hoorde zeggen.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 05 feb 2025 11:05
Het wordt steeds gekker!

Eerst wordt Israël beschuldigd van genocide vanwege ongeveer 50.000 gesneuvelde Gazanen, waarvan ongeveer 25.000 Hamasterroristen. De burgerdoden werden voor het grootste deel veroorzaakt doordat Hamas de Gazanen en hun infrastructuur gebruikten als Human Shield. Bovendien zijn er sinds het begin van de oorlog 20.000 nieuwe Gazaanse burgers geboren.
Hoezo genocide?

Nu stelt Trump voor dat hij er voor zal zorgen dat de Gazanen een fijne plek elders zullen krijgen om te gaan wonen, om daar een welvarend bestaan op te bouwen, omdat volgens Trump zulks in Gaza de komende 5 tot 10 jaar niet kan vanwege de verwoesting. Tevens geeft hij aan dat de VS zich Gaza zal toe-eigenen en de wederopbouw zal verzorgen.

En nu? Nu krijgt Israël voor de tweede keer de schuld van genocide?
Twee keer genocide plegen binnen één jaar op één en hetzelfde volk? :shock:

Ik ben benieuwd wie de schuld krijgt als Trump het Panamakanaal inlijft. Israël?
Je moet de definitie van Genocide eens goed doornemen.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lost and not found yet! schreef: 05 feb 2025 22:41
Peter van Velzen schreef: 05 feb 2025 06:49
lost and not found yet! schreef: 04 feb 2025 23:14 Alles wat je hier deponeert is een vaststelling dat er nooit een twee staten oplossing gaat komen. Ik heb me daar al jaren geleden bij neergelegd! Het probleem wat ik er mee heb is dat de hele islamitische wereld geen oplossing kan vinden om de Joden in hun eigen land te kunnen laten leven! Welke tegenstander van Israël je ook bekijkt, het is een en al genocide wat ze met Israël voor hebben! Of wil iemand dat hier ontkennen? En waarom altijd de oplossing bij de westerse wereld neerleggen? Laat de islamitische wereld eens voor hun zogenaamde broeders opkomen!
Wat ik in mijn bericht stelde is slechts een correctie op jouw ongenuaceerde: "ze zeiden NEE"
Het betekent niet dat er nooit een twee staten oplossing gaat komen. Het betekent slechts dat de kans op korte termijn vrijwel is uitgesloten. Maar ik denk niet omdat Palestijnen "NEE" zeggen, maar omdat Israël dat helemaal niet wil, en de VS haar daarin steunt. De Islamitische wereld heeft in het verleden pogingen gedaan om voor hun broeders op te komen, maar ze bleken dat niet te kunnen. (gedenk de oliecrisis vam 1973
Ook via de VN heeft ze haar best gedaan, maar Israel voorkomt dat fysiek en de VS door veto's in de veiligheidsraad. Dat kan de Islamitische wereld niet oplossen. Het zijn die veto's die een twee-staten oplossing helpen voorkomen. Het probleem ligt in Washington!
Beste Peter! Laat me eens zien waar ze JA hebben gezegd! Waar ze JA hebben gezegd tegen welk voorstel dan ook! In mijn belevingswereld heeft elke partij die de laatste 70 jaar de Palestijnen heeft vertegenwoordigd, en waarom zijn er daar zoveel van, op elk voorstel NEE gezegd? Wat er van de westerse kant ook aangeboden werd! Van de Islamitische kant is er, en nog steeds, bitter weinig aangeboden om tot een oplossing of een twee-staten oplossing te komen! Kijk alleen maar waar Hamas uit ontstaan is, de Moslimbroederschap, die wordt verafschuwd, en terecht, door Egypte! Hoe ga je met terroristen een twee staten oplossing maken? Hoe maak je sowieso vrede met een groep die genocide op jouw land en bevolking op nummer één heeft staan?

Correctie van een typefout!
Hamas heeft ja gezegd tegen de Wapenstilstandsovereenkomst. De PLO heeft ja gezegd tegen Oslo 1 en Oslo 2.Dat weet jij net zo goed als ik. "DE" Palestijnen hebben nooit de kans gekregen om een voorstel te aanvaarden of af te wijzen. Dat weet jij - denk ik - nog beter dan Dikkemick. Hoe je vrede maakt, is ook bekend. Minder geweld gebruiken en het conflict beschaafd bespreken (met je vijand!). Maar daar is meer geduld voor nodig, dan men wederzijds kan opbrengen. Er zijn altijd extremisten die met hun (mis)daden het overleg frustreren, en velen geven het dus maar op.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 07 feb 2025 01:33
Het wordt steeds gekker!

Eerst wordt Israël beschuldigd van genocide vanwege ongeveer 50.000 gesneuvelde Gazanen, waarvan ongeveer 25.000 Hamasterroristen. De burgerdoden werden voor het grootste deel veroorzaakt doordat Hamas de Gazanen en hun infrastructuur gebruikten als Human Shield. Bovendien zijn er sinds het begin van de oorlog 20.000 nieuwe Gazaanse burgers geboren.
Hoezo genocide?

Nu stelt Trump voor dat hij er voor zal zorgen dat de Gazanen een fijne plek elders zullen krijgen om te gaan wonen, om daar een welvarend bestaan op te bouwen, omdat volgens Trump zulks in Gaza de komende 5 tot 10 jaar niet kan vanwege de verwoesting. Tevens geeft hij aan dat de VS zich Gaza zal toe-eigenen en de wederopbouw zal verzorgen.

Ik ben benieuwd wie de schuld krijgt als Trump het Panamakanaal inlijft. Israël?
Bedankt voor die interessante en informatieve link.
Ook daar lees ik het volgende:

Use of the term “genocide”: The legal
definition of genocide is precise and
includes an element that is often hard to
prove, the element of “intent”.
en verder niets aangaande wat ik aankaartte. Heb ik iets gemist?
Je citeert mijn reactie in zijn geheel, maar in jouw link vind ik geen antwoorden
op de vragen die ik stel, behalve dan een bevestiging van wat ik al wist:
Centrum voor Internationaal Recht schreef:
Wanneer is sprake van genocide?

Het gaat bij genocide niet alleen om misdrijven begaan tegen een groep, maar tevens geldt het aanvullend vereiste dat deze misdrijven zijn begaan met de intentie om de groep als zodanig te vernietigen. In de context van het Statuut van Rome is hieraan nog toegevoegd dat het ook moet gaan om misdrijven die plaatsvinden op basis van een duidelijk patroon, waarbij het voortbestaan van de groep als zodanig daadwerkelijk wordt bedreigd.

De Nederlandse regering gaat terughoudend om met
het gebruik van de term 'genocide' in situaties zonder:

uitspraken van internationale gerechts- en strafhoven
eenduidige conclusies volgend uit wetenschappelijk onderzoek
vaststellingen door de VN
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Als dat is wat dat plan in gaat houden, dan steun ik dat!

Waarbij ik dit het belangrijkste punt vind,
omdat het plan anders geen kans van slagen heeft:
Hamas&Co en hun infrastructuur dienen in Gaza volledig vernietigd te worden.
lost and not found yet! schreef: 06 feb 2025 21:54 Gelukkig, DE oplossing is eindelijk gevonden:
:scissors:

Gedeeltes uit citaat welke ik steun:

Gaza is NOT doomed to be a failed state. With the right policies,
it can transform into a flourishing economic hub,
  • the "Singapore of the Middle East", as the cliche goes.
The path to this transformation will be long and difficult,
but likely to include the following pillars:
  1. Incentivized Relocation – A New Future for Those Who Want It

This is not about forced displacement, it’s about voluntary opportunity.
    Gazans who seek a more immediate improvement to their lives will be
    offered incentives to relocate to other countries willing to absorb them.

Expect a comprehensive financial package, including:
    1. Resettlement assistance – Funding to help relocate to stable nations.
    2. Employment programs – Direct placement in industries that need workers.
    3. Housing and education benefits – Ensuring a true fresh start.
    Those who choose to stay will not be abandoned. Instead, they will benefit
    from a massive reconstruction effort aimed at ensuring that Gaza is no longer
    held hostage by terrorist rule.
    .
  2. A Multi-Nation Partnership to Rebuild Gaza

This means:
    1. Large infrastructure projects – Roads, ports, electricity grids, desalination plants.
    2. New industrial zones – Turning Gaza into a regional trade hub.
    3. Private sector incentives – Bringing in international business to fuel job creation.
  3. Deradicalization & Security: A Zero-Tolerance Approach to Terror

Economic prosperity alone is not enough,
    Gaza must be permanently cleansed of terrorist influence.
    1. Total crackdown on terrorist groups – No more Hamas-controlled government,
      no more terror tunnels, no more Iranian-backed militias.
    2. Security cooperation with regional allies – Partnering with nations that have
      successfully fought extremism, ensuring Gaza remains free from terrorist resurgence.
    3. A deradicalization effort on a scale never seen before – Education reforms, religious
      moderation programs, and an active push to eliminate the ideology that breeds terrorism.
Gaza doesn’t have to be a disaster zone. With the right leadership and
decisive action, it can finally realize its full potential.
Het bovenstaande onder het motto:
  • "Dood aan Hamas&Co, lang leve de Gazanen!"
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Laat de Gazanen zelf beslissen!

Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 07 feb 2025 15:41
Laat de Gazanen zelf beslissen!

O ja... ik zie het al gebeuren. Dan kiezen ze zelf, gaan ergens naar een vestiging van Hamas en dan vinden
HierEnNu (cc.) dat vast niet goed.
Want: ook als Gaza een lustoord wordt dan zou het mij verbazen als de haat op afzienbare termijn over is
en dan zal het daar misschien wel geen lustoord meer zijn ook al pomp je er miljarden in. :idea:
** ¥ **
lost and not found yet!
Bevlogen

Peter van Velzen schreef: 07 feb 2025 01:54
lost and not found yet! schreef: 05 feb 2025 22:41
Peter van Velzen schreef: 05 feb 2025 06:49
Wat ik in mijn bericht stelde is slechts een correctie op jouw ongenuaceerde: "ze zeiden NEE"
Het betekent niet dat er nooit een twee staten oplossing gaat komen. Het betekent slechts dat de kans op korte termijn vrijwel is uitgesloten. Maar ik denk niet omdat Palestijnen "NEE" zeggen, maar omdat Israël dat helemaal niet wil, en de VS haar daarin steunt. De Islamitische wereld heeft in het verleden pogingen gedaan om voor hun broeders op te komen, maar ze bleken dat niet te kunnen. (gedenk de oliecrisis vam 1973
Ook via de VN heeft ze haar best gedaan, maar Israel voorkomt dat fysiek en de VS door veto's in de veiligheidsraad. Dat kan de Islamitische wereld niet oplossen. Het zijn die veto's die een twee-staten oplossing helpen voorkomen. Het probleem ligt in Washington!
Beste Peter! Laat me eens zien waar ze JA hebben gezegd! Waar ze JA hebben gezegd tegen welk voorstel dan ook! In mijn belevingswereld heeft elke partij die de laatste 70 jaar de Palestijnen heeft vertegenwoordigd, en waarom zijn er daar zoveel van, op elk voorstel NEE gezegd? Wat er van de westerse kant ook aangeboden werd! Van de Islamitische kant is er, en nog steeds, bitter weinig aangeboden om tot een oplossing of een twee-staten oplossing te komen! Kijk alleen maar waar Hamas uit ontstaan is, de Moslimbroederschap, die wordt verafschuwd, en terecht, door Egypte! Hoe ga je met terroristen een twee staten oplossing maken? Hoe maak je sowieso vrede met een groep die genocide op jouw land en bevolking op nummer één heeft staan?

Correctie van een typefout!
Hamas heeft ja gezegd tegen de Wapenstilstandsovereenkomst. De PLO heeft ja gezegd tegen Oslo 1 en Oslo 2.Dat weet jij net zo goed als ik. "DE" Palestijnen hebben nooit de kans gekregen om een voorstel te aanvaarden of af te wijzen. Dat weet jij - denk ik - nog beter dan Dikkemick. Hoe je vrede maakt, is ook bekend. Minder geweld gebruiken en het conflict beschaafd bespreken (met je vijand!). Maar daar is meer geduld voor nodig, dan men wederzijds kan opbrengen. Er zijn altijd extremisten die met hun (mis)daden het overleg frustreren, en velen geven het dus maar op.
Dank voor je uitleg Peter! Dat er altijd extremisten zijn die de zaak frustreren ben ik helemaal met je eens! Hamas zegt inderdaad ja tegen een wapenstilstand, ze bestaan amper nog en moeten wel! De PLO heeft toen ja gezegt, maar de Gazanen niet! Maar je moet het dan ook met me eens zijn dat het frustreren voornamelijk uit de terroristische hoek komt die de Palestijnse belangen behartigen! Hamas en Hezbollah zijn niet voor niets door de westerse wereld als terroristische organisaties bestempeld! Ik geloof alleen in een twee staten oplossing als Hamas en Hezbollah niet meer bestaan of uitgeroeid zijn. Anders zal er nooit vrede zijn! En daarbij, nog nooit heeft de oprichting van een terroristische organisatie tot vrede geleid, in ieder geval niet in het Midden-Oosten! Alleen maar tot meer spanningen en oorlogen waarvan 07-10-2023 de bloedigste was!
We will dance again!
lost and not found yet!
Bevlogen

Peter van Velzen schreef: 07 feb 2025 01:33
Het wordt steeds gekker!

Hoezo genocide?

Beste Peter, ik denk dat je deze zelf nog eens moet doornemen!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Genocide

En met deze uitleg wil jij beweren dat Israël dat doet?

Ik citeer alleen maar:
Genocide (of volkerenmoord of volkenmoord) is een misdrijf in het internationale recht dat door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in Resolutie 96(1) omschreven werd als 'de ontzegging van het recht van bestaan van een gehele menselijke groep.'[1] Genocide staat in haar praktische uitvoering vaak gelijk aan massamoord van een specifieke groep, hoewel ook andere daden onder de definitie vallen. Formeel juridisch gezien is genocide geen oorlogsmisdrijf, omdat het geen schending van het oorlogsrecht is, bovendien kan genocide ook in vredestijd worden gepleegd.
Gewoon een vraag! Doet Israël dit of heeft het dit gedaan en indien je het beaamd zou ik graag de bewijzen zien! Het internationale strafhof zou je dankbaar zijn!
We will dance again!
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Nog genoeg Gazanen over...
Oorlog is dus zeker niet perse genocide...
Hamas komt met 7 oktober 2023 dus nog steeds een hééel stuk dichter bij genocide...
Gesloten