Discriminatie in Nederland

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Discriminatie in Nederland

Bericht door appelfflap »

Bonjour schreef: 30 dec 2024 00:08 Hoe racistisch zijn wij eigenlijk?
kleine bloemlezing
Die discussie zet juist aan tot racisme. Door het gezeur en de dreigementen groeit de weerstand tegen de multi-etnische samenleving. Blijkbaar is niet alleen de islam een probleem maar ook de aanwezigheid van donkere mensen als Sylvana Simons, Quinsy Gario en Jerry Afriyie.
of
Racisme wordt niet alleen door ideologie gedreven (bijvoorbeeld een godsdienst of het nazisme) maar ook door buitensporige criminaliteit en parasitair gedrag binnen bepaalde bevolkingsgroepen.
of
Feitelijk bestaat racisme ook niet
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De laatste lijkt me alleen over de naam te gaan.

Verder ben ik nog tegengekomen:
Wanneer blanken mikpunt worden van raciaal gemotiveerd geweld, gaan die blanken uiteraard op hun hoede zijn en dus weer discrimineren. De reden waarom het in de jaren tachtig zo goed ging, was dat we allemaal veilig over straat konden, óók met dure horloges om de pols, en de meiden topless van de zon konden genieten en na het uitgaan veilig naar huis konden fietsen. Zinloos geweld ("kopschoppen") bestond nog niet: als er in het uitgaansleven een vechtpartij was, dan ging het om een ruzie waar beide partijen met hun dronken kop voor gekozen hadden.
Eind jaren tachtig, begin jaren negentig is dat allemaal omgeslagen. Ook in Amerika, want toen was er de opkomst van de gangsta rap, met in 1992 de zeer hevige rellen in Los Angeles. In Nederland hadden we rond die tijd te maken met de eerste "kutmarokkanen".
Vrouwen werken ook minder, met meer onderbrekingen. Het is niet zo dat vrouwen minder verdienen omdat ze door vrouwenhatende werkgevers uitgebuit worden. Integendeel, ze worden maar al te vaak voorgetrokken terwille van de "diversiteit".
Helemaal waar. En volkomen begrijpelijk omdat (bijna) niemand op islamitische, semi-geïntegreerde werknemers of collega's zit te wachten. In veel werksituaties gaat het niet alleen om je opleiding maar ook om hoe goed je in de rest van het team past, zowel onder werktijd als erbuiten (vrijdagmiddagborrel, bedrijfsuitjes etc.).
Als ik me niet vergis, ging het om etnisch profileren, wat niet te reduceren valt tot huidskleur. Een scootertuig-jongere is als zodanig te herkennen, niet door zijn huidskleur (die vergelijkbaar is met die van Spanjaarden etc.) maar door de kleding en uitstraling van zijn subcultuur (etnos). Een "thug", "gangsta" of "drill rapper" is ook als zodanig te herkennen aan zijn kleding en manier van lopen. Blanke jongeren die er zo bijlopen, zijn ook verdacht. Het woord "profiel" in profileren valt niet te reduceren tot huidskleur. Het gaat om het totaalplaatje. Winkeliers worden na verloop van tijd net zo gevoelig voor dit soort profielen als politieagenten.
Tja, blijkbaar werd er door bepaalde bevolkingsgroepen meer gefraudeerd dan door andere, dat dit zo gekomen is
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

We gebruiken vaak beschrijvingen die een discussie bij voorbaat al in een bepaalde richting sturen.

Ik lees in de eerste alinea van het eerste bericht op de vorige pagina.
  1. "het kort en klein slaan van universiteiten"
    Dat wekt de indruk, dat deze opleidingsinstituten grotendeels onbruikbaar zouden zijn, als gevolg van vernielingen. Zover ik weet zijn slechts enkele locaties vrij hard getroffen.
  2. "Demonstraties met ISIS-achtige vlaggen"
    Dat suggereert dat de demonstranten bij een gruwelijke terroristische groepering horen, vanweg een veronderstelde uiterlijke gelijkenis van vlaggen.
  3. "Gruwelijke aanslagen in Israël Amerika en Europa"
    Ook dit is een leidende uitdrukking. Blijkbaar zijn de gruwelijke aanslagen op westerse doelen wel van belang, en zijn de gruwelijke geweldsuitbarstingen elders in Azië en in Afrika, niet van belang, omdat dat alleen "anderen" betreft.
  4. "Die allemaal met een antisemitische kijk op Israël en Amerika samenhingen"
    Is gewoonweg een onjuiste bewering, die het antisemitisme groter maakt dan het is. Het is mij helemaal niet duidelijk of de meest gruwelijke aanslagen met een antisemitische kijk op wat dan ook samenhangen.
Hoe snel zijn we in staat, om allerlei lieden waar we het niet mee eens zijn, op een - hoop te gooien en zonder duidelijk enig verband aan te tonen onder de noemer van antisemitisme (een specifieke vorm van racisme) te plaatsen. En ik verwacht dat de schrijver van de alinea, zich nauwelijks bewust zal zijn van de vooroordelen, die hij blijkbaar heeft. We denken immers allemaal, dat we objectiever zijn dan anderen. (Maar dat zijn we dus niet).
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Discriminatie en verwante kwaadaardigheden zijn een relatief begrip om een voorbeeld te noemen:

Men ziet in films en series steeds vaker mensen met een donkere huidskleur optreden, ook in die waarvan het speelt toen deze in geen velden of wegen te bekennen waren. De rol van Guiniverre de vrouw van Koning Arthur werd in een serie door een negerin gespeeld. Een jaartje terug hoorde ik verdedigen dat de rol van Willem de Zwijger best door een neger gespeeld kon worden.

Maar ik ben er van overtuigd dat onder de voorstanders hiervan een ware storm van protest zou losbreken als men de rol van Maarten Luther King aan een hoogblonde blanke zou geven, daar zullen dan ineens andere regels gaan gelden.

PS.
Cowboys 'zoals in de oude serie Rawhide' zouden beter door negers gespeeld kunnen worden want dat waren ze voor het overgrote deel.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Tiberius.....een NEGER #-o

Als m'n dochter dit leest :lol:

Maar goed, kijk naar jaren 70 politiefilms of series. De brieven waren bijna per definitie nege.....zwarten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 31 dec 2024 09:53 Tiberius.....een NEGER #-o

Maar goed, kijk naar jaren 70 politiefilms of series. De brieven waren bijna per definitie nege.....zwarten.
Ik kijk ook vaak naar oude films waaronder crimi's is me nooit opgevallen.
Kan zijn dat ik naar andere series kijk dan jij.

Ik heb de hele serie van Perry Mason gedownload een zit nu op ongrveer 1/3 maar de ware daders zijn geen zwarten.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 31 dec 2024 10:19

Ik heb de hele serie van Perry Mason gedownload een zit nu op ongrveer 1/3 maar de ware daders zijn geen zwarten.
Hebben we het over de jaren 70?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dwalen we niet een beetje af? Discriminatie in de USA is ook interessant, maar nog een veel langer verhaal.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bonjour schreef: 31 dec 2024 10:35 Dwalen we niet een beetje af? Discriminatie in de USA is ook interessant, maar nog een veel langer verhaal.
Ik denk het niet, Willem van Oranje is toch wel Nederlands.
En de discussie door wie hij gespeeld mag worden is ook een Nederlands.

Ik heb wel aangehaald dat men ook in Nederland met twee maten meet in deze.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Maar laten we de Amerikaanse series erbuiten houden.

Ik moet ook zeggen dat de rolverdeling in films voor mij ook een probleem is. Vergelijkbaar probleem: Zijn vrouwen toegestaan op een mannenkoor?
Maar het aantal incidenten op dit vlak is gering en er zijn grotere problemen
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 31 dec 2024 10:19

Ooit in mijn jonge jaren naar de film "Jezus Christ Superstar" geweest. Wat in de eerste minuut al opviel was dat Judas een kleurling is.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Bonjour schreef: 31 dec 2024 11:16 Maar het aantal incidenten op dit vlak is gering en er zijn grotere problemen
Inderdaad zou het daarover moeten gaan maar dwalen we direct af. Het lijkt direct te gaan over de vraag of er wel m probleem is . Zijn er mensen die denken dat racisme niet een probleem is? Zo niet, dan kunnen we door.

De theoretische discussie of Martin Luther king door een blonde man gespeeld zou kunnen worden, doet weinig ter zake. Racistische incidenten op bijv de arbeidsmarkt of op scholen lijken me relevanter.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 31 dec 2024 11:16 Maar laten we de Amerikaanse series erbuiten houden.

Ik moet ook zeggen dat de rolverdeling in films voor mij ook een probleem is. Vergelijkbaar probleem: Zijn vrouwen toegestaan op een mannenkoor?
Maar het aantal incidenten op dit vlak is gering en er zijn grotere problemen
Vrouwen worden op zoveel plekken gediscrimineerd... Kijk alleen al eens naar de mondiale ongelijkheid man/vrouw qua beloning voor arbeid. Ik vind het een schande.
(En.. maar dat kan een persoonlijk ideetje zijn, dan worden moderne vrouwen vaak aktivistisch, assertief en hard, wat ik wel snap, maar dan verliezen ze een soort hun aantrekkelijkheid, waarna mannen dan ook niet meer goed weten wat ze moeten. Verder dient men dan op te passen, want voor je het weet sta je voor de rechter vanwege 'grensoverschrijdend gedrag' e.d..)
¥¥
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het gaat bij discutabele schooladviezen nog steeds niet alleen om huidskleur, maar ook de maatschappelijke positie van gezinnen https://www.nji.nl/nieuws/verschil-in-s ... rklaarbaar
En hoelang is dat al niet zo, in de moderne vorm sinds de Mammoetwet?

Die was trouwens bedoelt om opwaartse mobiliteit in het onderwijs te bevorderen: leerlingen zouden stap voor stap kunnen instromen in een hogere onderwijslaag. De praktijk is echter vaak het omgekeerde: een havo/vwo advies is in de praktijk meestal havo, zo er al niet verder teruggevallen wordt.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Mullog schreef: 30 dec 2024 17:10 Feitelijk bestaat racisme ook niet want menselijke rassen bestaan ook niet.
In dat geval kan het anti-blanke discriminatie worden genoemd.
Gerard R. schreef: 31 dec 2024 13:05 Vrouwen worden op zoveel plekken gediscrimineerd... Kijk alleen al eens naar de mondiale ongelijkheid man/vrouw qua beloning voor arbeid.
Vrouwen verdienen niet minder voor exact dezelfde prestaties maar minder omdat ze minder lang werken en met meer onderbrekingen, om maar wat te noemen. Dat is deels hun eigen keuze en deels gerelateerd aan hun lichaam. Gelijkheid is een mooi streven, maar er zal nooit absolute gelijkheid mogelijk zijn, enkel maximale gelijkheid. In het seculiere Westen worden vrouwen niet gediscrimineerd, eerder voorgetrokken met genderquota's etc.
(En.. maar dat kan een persoonlijk ideetje zijn, dan worden moderne vrouwen vaak aktivistisch, assertief en hard
Ze worden activistisch als gevolg van leugens en misverstanden die worden verkondigd, niet als gevolg van de objectieve werkelijkheid.
Nihil est sine ratio.
Plaats reactie