Reïncarnatie in de diverse vormen.
Moderator: Moderators
Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO
Wat is de correlatie met reïncarnatie?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- De overeenkomst [niet correlatie] met reïncarnatie
en een PC die 'gestorven' is,- is dat zodra er een nieuwe PC 'geboren' is,
ALLe informatie die zich in de oude PC bevond
kan reïncarneren in de nieuwe PC.
- is dat zodra er een nieuwe PC 'geboren' is,
- De overeenkomst [niet correlatie] met reïncarnatie
en een TV die 'gestorven' is,- is dat zodra er een nieuwe TV 'geboren' is,
ALLe informatie die via de oude TV bekeken kon worden
kan reïncarneren in de nieuwe TV,
- is dat zodra er een nieuwe TV 'geboren' is,
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
.
.
Nee HierEnNu
Hersenen en bewustzijn
.....???..... en de ziel?
Hoe, wat, waar.....
Cor-relatie
Hersenen en bewustzijn
.....???..... en de ziel?
Hoe, wat, waar.....
Cor-relatie
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Leuke vergissingen, Dikkemick geeft zijn materiële brein een mentale eigenschap (materialistisch) en Mullog noemt het leertraject van het brein juist groeien, ofschoon de hersenmassa en zelfs het aantal verbindingen helemaal niet hoeft toe te nemen, maar wel dient te leren dat een spiegel een projectie is van de kijkrichting. Wat je in de spiegel ziet is wat een ander zou zien als hij naar jouw keek.Mullog schreef: ↑26 dec 2024 08:23Het bekende trucje waarbij een baby een rode stip op zijn voorhoofd krijgt geplakt en dan, kijkend in een spiegel, naar zijn voorhoofd grijpt en niet naar zijn spiegelbeeld toont aan dat zelfbewustzijn rond een maand of acht ontstaat. Dat beantwoord mijns inziens het wanneer.dikkemick schreef: ↑26 dec 2024 07:08Mijn bewustzijn komt voort uit denken (ik denk, dus ik ben)
Dit lijkt dan samen te hangen met mijn materialistische brein. Het bewustwordingsproces zal dan een geleidelijk proces zijn afhankelijk van de samenstelling en complexiteit van deze materie.
De exacte overgang van onbewust naar bewust kan ik je niet geven maar dit is al meer betrouwbare informatie dan de ziel materialistisch proberen uit te leggen
Het hoe zal wel iets met het groeien van de hersenen te maken hebben. Dat er een bepaald volume aann cellen en verbindingen nodig is.
Maar bovenstaande zal alleen materialisten aanspreken
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dan moeten er wel twee spiegels worden gebruikt want het spiegelbeeld lijkt wel op ons maar is toch anders.Peter van Velzen schreef: ↑27 dec 2024 00:59 Wat je in de spiegel zien is wat een ander zou zien als hij naar jouw keek.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
En wordt het dan een keer omschreven dan is het een warboel vanwege een persoonlijk ervaren dat als een tsunami alle verstandelijke constructies wegvaagt:Peter van Velzen schreef: ↑25 dec 2024 12:32็Heb jij een nauwkeurige omschrijving nodig van iets dat je helemaal niet kent? En wat dan.dikkemick schreef: ↑25 dec 2024 08:21Je moet een begrip(sbepaling) toch nauwkeurig omschrijven alvorens er fatsoenlijke uitspraken over te doen om er dan achter te komen dat reïncarnatie naar alle waarschijnlijkheid op wensdenken berust?Peter van Velzen schreef: ↑25 dec 2024 01:57 Ik verbaas me steeds meer over deze discussie.
Waar hebben we het over? Dat los je met een definitie niet op.
Als er niets valt waar te nemen omtrent een onderwerp dat houdt wat mij betreft de discussie op.
Maar jullie gaan maar door. Nou de groeten dan!
Overigens lijkt het dat het voor een Boeddhist, helemaal geen wensdenken is, ze beschouwen het als iets waaraan je door verlichting moet ontsnappen. Hoe dat precies werkt, wordt evenmin omschreven.
Een paar minuten Fred Matser, de stichter van de Essentia Foundation, ook bekend vanwege de hier vaak ddor MaartenV naar voren gehaalde Bernardo Kastrup:
https://www.essentiafoundation.org/a-wo ... er/seeing/
Veel geld plus bevlogenheid doet mij gelijk aan de Templeton Foundation *) denken die kapitalen uitgeeft aan datgene wat ook maar een zweem lijkt te verwijzen naar een hoegere bevlogenheid.The role of mind in nature
Roeland
*) https://www.templeton.org/funding-areas
The John Templeton Foundation supports interdisciplinary research and catalyzes conversations that inspire awe and wonder. Our funding areas define our philanthropic priorities and advance our aspiration to create a world where people are curious about the wonders of the universe, free to pursue lives of meaning and purpose, and motivated by great and selfless love. We welcome grant applications to support field-leading research and high impact public engagement
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Reïncarnatie is een oeroud geloof dat betrekking heeft op een opnieuw aan een fysiek lichaam verbonden raken van het niet-fysieke deel van ons (ziel, geest, monade etc.) dat alles beleeft,
of dat nu gevoelens zijn of een diepe slaap,
gedachten of een coma,
alledaags bewustzijn of hallucinaties,
alertheid of een roes,
qualia of noumena,
en dat zelf onveranderd blijft wanneer het brein ziek wordt (dementie, Alzheimer, psychose, Down etc.)
maar slechts tijdelijk door dergelijke toestanden beperkt wordt wat de waarneming van en interactie met de fysieke wereld betreft.
Zoals dat niet-fysieke deel van ons binnen één leven overgaat van het lichaam van een foetus naar het lichaam van een peuter en dan naar het lichaam van een tiener, een volwassene en uiteindelijk dat van een bejaarde, zo raakt dat deel na de dood vroeg of laat weer verbonden met een nieuw lichaam - doorgaans zonder herinneringen aan het vorige leven - om nieuwe ervaringen op te doen.
De meningen verschillen over wat het doel zou zijn van dit proces (dient het de biologische processen of maakt het gebruik van biologische processen voor eigen doeleinden, of allebei?), maar een vrij algemene interpretatie is dat het om levenslessen draait en dus om een innerlijke groei, een innerlijke evolutie waarin het niet-fysieke zelf steeds hogere niveaus van zelfbewustzijn bereikt en uiteindelijk tot volledige verlichting komt. Sommigen geloven dat verlichting het permanente einde is van de reïncarnatiecyclus.
Een andere interpretatie is dat het allemaal spel is, ook weer rondom innerlijke evolutie, maar zonder ernstig doel, omdat het niet-fysieke zelf na de verlichting (het "uitspelen" van de reïncarnatiecyclus, het "orgasme") ervoor kiest om de cyclus vrijwillig weer vanaf het begin te beginnen, dus vanaf het punt van minimaal zelfbewustzijn. Er is in dit concept geen haast om verlichting te bereiken en ook geen noodzaak om uit de reïncarnatiecyclus te ontsnappen.
Nihil est sine ratio.
Wel prettig te lezen dAt je begint met het een geloof te noemen. Haalt al direct wat druk van de ketel en maakt reïncarnatie persoonlijk.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Je hebt gelijk, maar voor mooie symetrische gezichten maakt het niet zo veel uit.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 dec 2024 09:33Dan moeten er wel twee spiegels worden gebruikt want het spiegelbeeld lijkt wel op ons maar is toch anders.Peter van Velzen schreef: ↑27 dec 2024 00:59 Wat je in de spiegel zien is wat een ander zou zien als hij naar jouw keek.
Ik wens u alle goeds
EN vooral niet gaan liggen, want dan komt de vraag waarom links en rechts wel worden gespiegeld, maar onder en boven niet.Peter van Velzen schreef: ↑28 dec 2024 00:44Je hebt gelijk, maar voor mooie symetrische gezichten maakt het niet zo veel uit.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 dec 2024 09:33Dan moeten er wel twee spiegels worden gebruikt want het spiegelbeeld lijkt wel op ons maar is toch anders.Peter van Velzen schreef: ↑27 dec 2024 00:59 Wat je in de spiegel zien is wat een ander zou zien als hij naar jouw keek.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Spiegels is zooooooo vorige eeuw. Gewoon de selfie camera van je mobiel.heeck schreef: ↑28 dec 2024 09:31EN vooral niet gaan liggen, want dan komt de vraag waarom links en rechts wel worden gespiegeld, maar onder en boven niet.Peter van Velzen schreef: ↑28 dec 2024 00:44Je hebt gelijk, maar voor mooie symetrische gezichten maakt het niet zo veel uit.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 dec 2024 09:33
Dan moeten er wel twee spiegels worden gebruikt want het spiegelbeeld lijkt wel op ons maar is toch anders.
Roeland
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
De ziel is zich via het lichaam bewust van de fysieke wereld, en dat bewustzijn kan dus sterk gereduceerd worden, bijvoorbeeld onder narcose maar ook tijdens de diepe slaap of in een coma. Zoals het actieve bewustzijn weer terugkeert wanneer de narcose uitgewerkt raakt, men ontwaakt of uit de coma komt, zo keert het actieve bewustzijn na de dood terug in het lichaam van een baby.dikkemick schreef: ↑26 dec 2024 12:38 Ander onderwerp, maar als je onder narcose bent en je hersenen 'slapen" (je bewustzijn wordt sterk verminderd) dan kunnen ze je in een voetbalstadion zetten tijdens Ajax Feijenoord (met rellende supporters) en je krijgt er niets van mee. Het is m.a.w te testen. Hersenen uitschakelen=bewustzijn uitschakelen. Dan lijkt er toch een correlatie te zijn.
Hoe dien we dit met ziel of reïncarnatie?
De mate van bewustzijn is dus afhankelijk van de toestanden van het lichaam (waken, slapen, dromen enz.), het type lichaam (insect, mens enz.) en de levensfase ervan (zuigeling, volwassene enz.).
In de Indiase filosofie/theologie wordt vaak benadrukt dat de ziel geen naam of vorm heeft: namarupa. Het identificeert zich met de vormen en namen in de fysieke wereld.
In veel meditatietradities wordt de beoefenaar aangemoedigd om alle identificaties met het lichaam en ook het brein (gedachten, zorgen enz.) te laten varen, tot er enkel nog een passief gewaarzijn overblijft. Vaak wordt dit gewaarzijn als "leeg" aangeduid (sunya), waarmee wordt bedoeld dat de ziel als een "lege" spiegel is waarop fysieke indrukken (vormen, namen, zorgen enz.) worden weerspiegeld.
Anderen stellen echter dat de ziel niet simpelweg een passieve spiegel is maar ook een actieve speler is die keuzes maakt, dus een wil (een vrije wil, een wil tot kennis en/of een wil tot macht). Wel weer zonder vorm/lichaam of naam.
Nihil est sine ratio.
Je begint je stelling al met: "De ziel is zich via het lichaam bewust"
Hoe weet je dat? Waar zit die ziel? Hoe is die ziel iets bewust? Ik neem aan dat hersenen en ziel niet hetzelfde is?
Ziel heeft geen naam, geen vorm. Dat geldt ook voor God.
Zie je overeenkomst?
Hoe weet je dat? Waar zit die ziel? Hoe is die ziel iets bewust? Ik neem aan dat hersenen en ziel niet hetzelfde is?
Ziel heeft geen naam, geen vorm. Dat geldt ook voor God.
Zie je overeenkomst?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik heb geen Ziel, jij wel?
Hoe, wat, waar? Zo, dat en daar ...
Wat betekent correlatie in deze context volgens jou?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
.
.
.
Ik ben simpelweg aan het voortborduren op de definitie. Het idee van reïncarnatie.
De ziel bevindt zich niet in de fysieke wereld maar de fysieke wereld in de ziel. De ziel verbindt zich, in zichzelf, met het nieuwe fysieke lichaam, vanaf de bevruchting en eerste celdeling, dus nog voordat er een zenuwstelsel is gevormd. De locatie waar de verbinding wordt gemaakt - de wifi-antenne of USB poort - is daarom het DNA, niet het brein.Waar zit die ziel?
De hersenen en de rest van het zenuwstelsel vormen het instrument waarmee de ziel zich van de fysieke omstandigheden bewust is en er invloed op kan uitoefenen. DNA dus als de "USB-poort" of "wifi antenne" maar het zenuwstelsel als het apparaat met al haar praktische functies (camera, microfoon, luidspreker, informatie-opslag, toegang tot de cloud, besturingssysteem voor een drone of robot etc.).Hoe is die ziel iets bewust? Ik neem aan dat hersenen en ziel niet hetzelfde is?
Ja, de termen zijn aan elkaar gerelateerd, maar de reïncarnerende ziel is eeuwig en dus niet gecreëerd door een almachtige Schepper. Het is niet voor niets dat orthodoxe christenen en moslims niet in reïncarnatie geloven en het zelfs als een gevaarlijke dwaalleer hebben bestreden. Ze willen dat mensen in één leven de juiste keuze maken voor het "enige ware geloof", en daarin te manipuleren zijn met een eeuwige hemel en eeuwige hel.Ziel heeft geen naam, geen vorm. Dat geldt ook voor God.
Zie je overeenkomst?
Reïncarnatie versus resurrectie.
Zelf goddelijk worden (apotheosis) versus je als een slaaf aan God onderwerpen.
De reden waarom er eeuwenlang geheime genootschappen waren, was niet dat zij een sinister complot smeedden om de wereld te veroveren, maar omdat het christendom en de islam zulke geheime genootschappen noodzakelijk maakten voor aanhangers van de oudere, heidense tradities (en ketterse mengvormen van het heidendom en christendom), die reïncarnatie en apotheosis als basis hadden.
Bekend voorbeeld daarvan zijn de katharen:
Uitgebreider lijstje (wiki), waarbij vooral die laatste paar een belangrijke invloed hebben gehad op bijvoorbeeld de alchemisten, vrijmetselaars en illuminati:De engelen konden niet ontsnappen uit de stoffelijke gevangenis van het lichaam. Via reïncarnatie zouden hun zielen eeuwig blijven verhuizen van het ene naar het andere warmbloedige schepsel. Toch was er een mogelijkheid om verlost te worden van de kwade wereld.
Although the majority of denominations within Abrahamic religions do not believe that individuals reincarnate, particular groups within these religions do refer to reincarnation; these groups include the mainstream historical and contemporary followers of Cathars, Alawites, Hassidics, the Druze, Kabbalistics, Rastafarians, and the Rosicrucians. Recent scholarly research has explored the historical relations between different sects and their beliefs about reincarnation. This includes the views of Neoplatonism, Orphism, Hermeticism, Manichaenism, and Gnosticism of the Roman era.
Nihil est sine ratio.