Die vergelijking met die bril gaat absoluut niet op zodra jij de generatieve AI voor jou laat "denken". In dat geval stel je dus een vraag die resulteert in het antwoord dat jij wenst (je formuleert of hebt dus zelf het antwoord niet of deels) en als er vervolgens iets uitkomt wat jou bevalt (of: verrast) dan kopieer je het, anders niet. Een bril zal nooit voor jou kunnen kijken maar alleen jouw zicht verscherpen. Generatieve AI kan (tot zekere hoogte!) jouw uitdrukkingsvaardigheid verscherpen als je daar expliciet om vraagt. Zou je AI echt als schrijfhulp proberen te gebruiken dan zou je dit kunnen doen:bonifacius schreef: ↑02 dec 2024 14:46 Goed, laten we aannemen dat ik geen denker ben zoals Peter van Velzen me tien jaar geleden schreef, wat is er dan tegen Artificiële-intelligentie - waar je zo neerbuigend en afkeurend over doet - om een mens met een laag IQ als ik te laten helpen?
Vind je een bril ook niet kunnen? Daar kunnen mensen beter mee kijken.
Ik kan met Artificiële-intelligentie beter opstellen wat ik wil schrijven wat anders maar op het gestuntel van een ouwe Belg (wat ik ben) zou lijken.
Op zich is het Nederlands wat er uit komt niet slecht. Mijn "Neanderthaler"-Nederlands is de representatie van datgene wat ik in mijn hoofd had kunnen hebben en wat ik wil communiceren met iemand anders: dat is door de LLM behoorlijk verbeterd. Echter: de LLM gebruikt een vreemd woord, fysischisme, waarop je kunt Googlen. Dan krijg ik 0 hits, want het woord bestaat niet. Is "vinden" hetzelfde als "beschouwen"? Dat eerste is een mening, dat andere is het resultaat van uitvoerig nadenken (dat vervolgens leidt tot een redenatie die je deelt). De LLM voegt "blijkt te zijn" toe: draagt dat wat bij aan de zin? En: "een spel" lijkt mij ook niet echt hetzelfde als "een construct". Maar soit, dan nog is het een goede schrijfhulp in dit geval, want het herschrijft voornamelijk.chatgpt 4o mini schreef: Input: Herformuleer de volgende zin in academisch Nederlands zonder de betekenis te veranderen of de betekenis te vervormen: "ik fysicalisme logisch vinden in droomstaat, vanuit ultieme waarheid een illusie. Materialisme spel van bewustzijn."
Output: Ik beschouw fysischisme als logisch binnen de droomtoestand, terwijl het vanuit de ultieme waarheid een illusie blijkt te zijn. Materialisme is een construct van het bewustzijn.
Hier is nog een voorbeeld:
Helaas, dat is niet wat ik wilde toevoegen: in dit geval corrigeert de schrijfhulp dus ook mijn logische fout terwijl ik die fout juist wilde gebruiken in een tekst.chatgpt 4o mini schreef: Herformuleer de volgende zin in beknopt academisch Nederlands zonder de betekenis te veranderen of de betekenis te vervormen: "vissen en voogels dieren zijn. Dieren leven. Stenen niet. Dus steenen dieren zijn."
Output: Vissen en vogels zijn dieren, die leven, terwijl stenen dat niet doen. Daarom zijn stenen geen dieren.
Mocht het zo zijn dat een betaalde versie of een toekomstige versie deze fouten niet maakt (en dus echt "begrijpt" en doet wat ik vraag!) dan is het een uitstekende schrijfhulp. Zou je de output bestuderen en zelf overtikken (in plaats van te kopiëren!) of zou je zelfs (op deze basis) rustig met een pen schrijven dan zou iemands taalgebruik behoorlijk kunnen verbeteren binnen 9 tot 12 maanden.
Zo kun je het m.a.w. ook doen: dan helpt het jou. Anders draai je jezelf een loer, en dan voelen de anderen die jij laat communiceren met een chatbot zich begrijpelijkerwijs misleid.