Enigma schreef:zucht..........
daar gaaaaat het toch niet over in dit topic
Ja daar gaat het wel over. En ik kan het weten, want ik heb de draad nota bene gestart.
dus waarom het er met de haren weer eens bijslepen,
Dit is wat ze noemen een 'strooien pop'. De positie parodieren om hem makkelijker onderuit te halen.
Aan de haren er bijslepen? In tegendeel. Roland Z. verklaarde zelf dat 'Jezus achter hem stond'. Dat is precies het probleem van die vermeende 'goddelijke authoriteit' waar ik naar verwees. Roland is wellicht een extreem voorbeeld, maar zo zijn er legio voorbeelden van mensen die de Bijbel (of de Koran of vul maar in) gebruiken als lulsmoes om homohaat, onderdrukking van vrouwen, terroristische zelfmoordacties, bombardementen van abortieklinieken, intolerantie t.o.v. "heidenen", etc. te rechtvaardigen. En gezien de legio manieren waarop dergelijke geschriften geinterpreteerd kunnen worden allemaal met scriptuele ondersteuning en een zogenaamde goddelijke authoriteit.
ik vind af en toe die hang-ups met religie overdone
Zo vind ik de manier waarop de religieuzen zich trachten te bemoeien met
-wie met wie mag trouwen
-wat ik met mijn lul mag doen
-waar ik mijn geld aan besteed
-wat voor kleren ik dragen mag
-etc.
-etc.
-etc.
"overdone".
Dat het onderwerp zo vaak te sprake komt, is te wijten aan de manier waarop religieuze organisaties de mensheid betuttelt in elk aspect van de manier waarop we invulling geven aan ons leven. Natuurlijk komt datgene dat de vrije gedachte het meest in de weg staat geregeld aan bod op een vrijdenkers bord.
Word die teneur een beetje beu, kom je op een forum om het niet constant over God en geloof te hebben, gaan de ongelovigen het overal in betrekken.

En dan te bedenken dat daar helemaal geen sprake van zou zijn, als er geen geloof in het bestaan van een schepper bestond. De ironie. Oh de ironie.
Dat je af en toe een beetje moe wordt van al dat 'gekanker' op religie vindt ik dat prima. Onthou alleen wel heel goed, dat het gekanker is op een situatie die wij niet hebben veroorzaakt, en waar we ook nooit om hebben gevraagd.
Laten we ervanuit gaan dat àlles wat er in de wereld en in de mensheid fout gaat de de schuld van religies, de religieusen, de overige gelovigen en last but not least God Himself is. Klaar, lekker overzichtelijk en gemakkelijk, weten we wie en wat we de schukl kunnen geven van alles waar we niet blij mee zijn.

Als een stuk kritiek t.o.v. de religie jouws inziens onterecht is, dan heb je altijd de gelegenheid om de zwakheden in desbetreffende argumenten aan te stippen, en uit te leggen waarom het zwakheden zijn. Als je die kans vervolgens verprutst met dit soort belachelijke overdrijvingen, heb je dat alleen maar aan jezelf te danken.