Reïncarnatie in de diverse vormen.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Mus
Diehard

Re: Reïncarnatie serieus genomen bij de NPO

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 21 okt 2024 17:43 Sorry, maar wat jij met ziel bedoeld is me niet duidelijk. Ik kan definities opzoeken maar kom dan ook niet verder. Een vaag multi-interpretabel begrip. Niet concreet voor mij
Persoonlijk heb ik niks met de term ‘ziel’ dus ik gebruik die in principe dan ook niet tenzij ik met mensen spreek die de term ‘ziel’ gebruiken om zichzelf de identificeren en ik daarmee voor hen iets helder kan maken. Met ander woorden ik hecht niet aan een term.
Laatst gewijzigd door Mus op 21 okt 2024 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Mullog schreef: 21 okt 2024 18:03
Mus schreef: 21 okt 2024 17:30 ...
Je heb er vast wel eens van gehoord en je kent vast ook de betekenis van het woord, dat je niet iets dergelijks ervaart als een ziel is een ander verhaal.
...
Dit integreert mij. Je impliceert hier dat jij je ziel ervaart. Kun en wil je die ervaring beschrijven? Hoe dat in zijn werk gaat of hoe dat voelt en hoe de relatie gelegd wordt van ziel naar ervaring.
Ik heb niks met de term ‘ziel’, zie eerder post aan dikkemick.

Hoezo stomme vragen? Kun jij een willekeurige ervaring uit je leven beschrijven en hoe heb je dat ervaren? Hoe ging dat ervaren in in zijn werk of hoe dat voelt en hoe de relatie gelegd wordt van jezelf naar die ervaring.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mus schreef: 21 okt 2024 18:11
dikkemick schreef: 21 okt 2024 17:43 Sorry, maar wat jij met ziel bedoeld is me niet duidelijk. Ik kan definities opzoeken maar kom dan ook niet verder. Een vaag multi-interpretabel begrip. Niet concreet voor mij
Persoonlijk heb ik niks met de term ‘ziel’ dus ik gebruik die in principe dan ook niet tenzij ik met mensen spreek die de term ‘ziel’ gebruiken om zichzelf de identificeren en ik daarmee voor hen iets helder kan maken. Met ander woorden ik hecht niet aan een term.
Dus je bedoelt je eigen "ik"? Je eigen identificatie? Hoe jij jezelf zou omschrijven als iemand vraagt: Wie is Mus?

Als dat correct is:

Wie is Mus? Wie is de ziel die zich hier Mus noemt?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 21 okt 2024 18:34
Hoe jij jezelf zou omschrijven als iemand vraagt: Wie is Mus?
Ik zou bij zo’n vraag vooral heel glazig kijken vermoed ik zomaar. Ik heb namelijk geen idee wie mus is. Zou men vragen wat mus is dan gaat er wel ergens een lichtje bij me branden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat is Mus?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

dikkemick schreef: 21 okt 2024 21:45Wat is Mus?
Bewustzijn.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

chromis schreef: 21 okt 2024 17:04 :scissors:

Maar dat alles veronderstelt een "jij" :) gezien je ook Advaita e.d. noemt:
het licht gaat van kaars naar kaars, identificeer je je met het licht of met de kaars?
Afhankelijk van de situatie en de manier van denken waar ik voor kies, zal dat de ene keer
met het licht zijn en een andere keer met de kaars en bovendien soms met beide tegelijk.

Rumi  Candle doesnt burn it illuminates.jpg
Rumi Candle doesnt burn it illuminates.jpg (24.44 KiB) 356 keer bekeken

Waar ik naar verlang is me nergens meer mee te identificeren, maar ja,
ik verlang er nog het allermeeste naar nergens meer naar te verlangen ...

En dan komt Reïncarnatie om de hoek kijken vanwege eeuwigheid de tijd hebben! Maar ook de 'Materislistische dood' komt dan om de hoek kijken, want dan ben ik meteen klaar en verlang ik zonder verdere inspanning en als vanzelf van het ene op het andere moment nergens meer naar!

Wat Reïncarnatie betreft vind ik de metafoor met de rivier, de druppel en de oceaan ook verhelderend, want zulks betekent voor mij dat als ik me identificeer met 'het leven zelf' ik wat dat soort overdenkingen ff klaar ben, maar als ik daar dan meditatief verder op contempleer ontstaat er vooralsnog wat te veel Cognitieve Dissonantie.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Er is in de geschiedenis van het leven ten minste éénmaal leven ontstaan uit niet-leven. Zover we weten is alles wat nu leeft ontstaan door het ontelbaar vele malen splitsen van één levend wezen of (iets minder vaak, maar even ontelbaar,) het samengaan van twee. Er is in dit wereldbeeld slechts ruimte voor Creatie of voor Incarnatie in het prille begin.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 22 okt 2024 02:26 Er is in de geschiedenis van het leven ten minste éénmaal leven ontstaan uit niet-leven. Zover we weten is alles wat nu leeft ontstaan door het ontelbaar vele malen splitsen van één levend wezen of (iets minder vaak, maar even ontelbaar,) het samengaan van twee. Er is in dit wereldbeeld slechts ruimte voor Creatie of voor Incarnatie in het prille begin.
Toen ik jouw leeftijd had geloofde ik ook niet in Reïncarnatie,
maar ja, dat was in een vorig leven ... :wink:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 22 okt 2024 02:31
Peter van Velzen schreef: 22 okt 2024 02:26 Er is in de geschiedenis van het leven ten minste éénmaal leven ontstaan uit niet-leven. Zover we weten is alles wat nu leeft ontstaan door het ontelbaar vele malen splitsen van één levend wezen of (iets minder vaak, maar even ontelbaar,) het samengaan van twee. Er is in dit wereldbeeld slechts ruimte voor Creatie of voor Incarnatie in het prille begin.
Toen ik jouw leeftijd had geloofde ik ook niet in Reïncarnatie,
maar ja, dat was in een vorig leven ... :wink:
Voor zover ik weet heb jij nooit mijn leeftijd gehad, en zul je die pas kunnen bereiken na mijn dood.
(veronderstellende dat jij en ik geïdentificeerd worden door onze gegevens in het bevolkingsregister, en dat jij de waarheid spreekt inzake jouw leeftijd.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het GELOVEN ergens in staat een ieder uiteraard vrij. En hoe dichter bij de dood, des te meer mensen dit soort ideeën omarmen?
Maar dat is slechts een eigen veronderstelling. Mijn Atomen zullen nog lang regenereren, mijn bewustzijn....daar is geen aanleiding voor om dat aan te nemen.
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Mus schreef: 21 okt 2024 18:19
Mullog schreef: 21 okt 2024 18:03
Mus schreef: 21 okt 2024 17:30 ...
Je heb er vast wel eens van gehoord en je kent vast ook de betekenis van het woord, dat je niet iets dergelijks ervaart als een ziel is een ander verhaal.
...
Dit integreert mij. Je impliceert hier dat jij je ziel ervaart. Kun en wil je die ervaring beschrijven? Hoe dat in zijn werk gaat of hoe dat voelt en hoe de relatie gelegd wordt van ziel naar ervaring.
Ik heb niks met de term ‘ziel’, zie eerder post aan dikkemick.

Hoezo stomme vragen? Kun jij een willekeurige ervaring uit je leven beschrijven en hoe heb je dat ervaren? Hoe ging dat ervaren in in zijn werk of hoe dat voelt en hoe de relatie gelegd wordt van jezelf naar die ervaring.
Waar gebruik ik het woord "stomme"? Dat je niks met de term ziel hebt blijkt niet uit " dat je niet iets dergelijks ervaart als een ziel is een ander verhaal. "

Maar blijkbaar is het in dit onderwerp zo dat vragen beantwoord worden met wedervraag. Dus laat verder maar zitten.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Mullog schreef: 22 okt 2024 08:04
Mus schreef: 21 okt 2024 18:19
Waar gebruik ik het woord "stomme"? Dat je niks met de term ziel hebt blijkt niet uit " dat je niet iets dergelijks ervaart als een ziel is een ander verhaal. "

Maar blijkbaar is het in dit onderwerp zo dat vragen beantwoord worden met wedervraag. Dus laat verder maar zitten.
Klopt idd dat je het woord “ stomme” niet gebruikt heb. Het was bedoelt als een retorische vraag van mijn kant omdat ik jou vraag een stomme vraag vond en dat verder wilde aantonen met de wedervraag. Ondertussen wacht ik nog steeds op antwoord.

En nee ik heb idd niks met het woord “ziel”, sterker nog; het zegt me niks en ik kan er ook niks mee. Wanneer je goed had gelezen had je dat ook kunnen zien dat ik het had over “ iets dergelijks als…”
Mus schreef: 21 okt 2024 17:30
dikkemick schreef: 21 okt 2024 17:10
Ik heb geen idee wat ziel is. Nooit van gehoord.
wat dus eerder impliceert dat ik niet zo veel heb met het woord “ziel”dan dat ik er wel iets mee zou hebben. Met andere woorden: je kunt geen idee hebben van wat een ziel is, ik heb dat zelf ook niet, maar je kunt wel betekenis kennen omdat er mensen zijn die er betekenis aan gegeven hebben en dus kan je er van hebben gehoord, wat dan dus niet onmiddellijk wil zeggen dat je die door mensen gegeven betekenis zelf ervaart binnen jou eigen systeem, wat dus ook niet hoeft!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Toch hebben we in dit geval alleen woorden tot onze beschikking om eea duidelijk te maken.
Je noemt het dan geen 'ziel' maar dat maakt dit topic misschien nog ingewikkelder om te analyseren of te begrijpen.
Wat is maw de grote lijn? De hele strekking? De bedoeling?
Einstein/Mick
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Mus schreef: 22 okt 2024 10:38 ...Klopt idd dat je het woord “ stomme” niet gebruikt heb. Het was bedoelt als een retorische vraag van mijn kant omdat ik jou vraag een stomme vraag vond en dat verder wilde aantonen met de wedervraag. Ondertussen wacht ik nog steeds op antwoord.
...
Ik huldig het credo dat stomme vragen niet bestaan en dat retorische vragen in geschreven tekst lastig te herkennen zijn. Verder stelde ik als eerste een vraag en je hebt die beantwoord door te zeggen dat je die niet gaat beantwoorden, wat niet alleen een antwoord is maar ook je goed recht en aansluit op wat ik schreef "Kun en wil je die vraag beantwoorden ? ".

Ik zie niet in dat ik een retorische vraag zou moeten beantwoorden. Het lijkt mij klaar.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Plaats reactie