Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door Rereformed »

dikkemick schreef: 03 okt 2024 12:55 Het is fijn en euforisch dat Israël al die domme Palestijnen en Iran bombardeert,
Dat is geen opmerking die een ander tot een gesprek uitlokt.
...maar komt er daarna misschien nog een oplossing
Natuurlijk komt er voor de Palestijnen geen oplossing. Ze erkennen - net als het regime in Teheran - het bestaansrecht van Israel niet.
Ze hebben in het verleden verscheidene malen kunnen kiezen voor een tweestaten-oplossing, maar hebben dat steevast afgewezen. En nu is het te laat.
of gaan we met z'n allen wachten op de volgende domme Palestijnse terreurgroep(en) die nu door Israël worden gekweekt?
Onzin om de toekomst uit te roepen alsof jij die weet.
Het lijkt mij dat de gemiddelde Gazaan goed kan uitrekenen wat de winst was van hun terreuraanslag, en wat voor verlies het opleverde. Zelfs de domste zal zoiets niet gauw weer doen.
Of zou er wellicht nog een periode in de toekomstige geschiedenis komen waarin Palestijnen gelijke rechten hebben en vredig naast (en in) Israël kunnen wonen en werken?
Als ik een Jood was zou ik jou vragen of er ooit in de geschiedenis een tijd komt dat Joden vredig in hun eigen land mogen wonen.
De Europeaan, die 2000 jaar geleden verantwoordelijk was voor de vernietiging van de Joodse staat, en daarna 2000 jaar lang Joden geen vrede heeft gegeven, en ze de vorige eeuw zelfs systematisch heeft gepoogd uit te roeien, is de laatste die Israel de les mag lezen.
En je laatste reactie: Netanyahu als vredestichter in het midden oosten? :lol:
Tsja, de wereld zit ingewikkeld in elkaar. Zoiets kan gebeuren. Menachem Begin was een terrorist maar werd ook een vredestichter. Net zoals Israel ooit vrede met Egypte maakte kan het op een dag vrede maken met Iran, nadat het huidige fanatiek religieuze regime daar eindelijk van het toneel verdwijnt.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

dikkemick schreef: 03 okt 2024 12:55Het is fijn en euforisch dat Israël al die domme Palestijnen en Iran bombardeert,
Rereformed schreef: 03 okt 2024 18:32Dat is geen opmerking die een ander tot een gesprek uitlokt.

Het was deels een citaat waar ik totaal niet achter kan staan. Vandaar deze licht cynische opmerking.
dikkemick schreef: 03 okt 2024 12:55...maar komt er daarna misschien nog een oplossing
Rereformed schreef: 03 okt 2024 18:32Natuurlijk komt er voor de Palestijnen geen oplossing. Ze erkennen - net als het regime in Teheran - het bestaansrecht van Israel niet.
Ze hebben in het verleden verscheidene malen kunnen kiezen voor een tweestaten-oplossing, maar hebben dat steevast afgewezen. En nu is het te laat.
Waarom erkennen ze Israel als staat niet? Hebben ze daar een legitieme reden voor? Maar goed, tijden kunnen veranderen en bommen, bommen en bommen lijkt me niet de juiste weg. Er moet onderhandeld en gesproken worden. En er moeten gelijke rechten voor iedereen zijn. Voor terreur is inderdaad geen plaats en dit vereist ingrijpen van misschien wel derde partijen die moeten bemiddelen.
dikkemick schreef: 03 okt 2024 12:55of gaan we met z'n allen wachten op de volgende domme Palestijnse terreurgroep(en) die nu door Israël worden gekweekt?
Rereformed schreef: 03 okt 2024 18:32Onzin om de toekomst uit te roepen alsof jij die weet.
Het lijkt mij dat de gemiddelde Gazaan goed kan uitrekenen wat de winst was van hun terreuraanslag, en wat voor verlies het opleverde. Zelfs de domste zal zoiets niet gauw weer doen.
Ik extrapoleer uit het verleden. Hoe en waarom zijn Hamas en Hezbollah (deels) ontstaan? Israel kweekt met haar superieure spierballen overmacht enorme HAAT.
dikkemick schreef: 03 okt 2024 12:55Of zou er wellicht nog een periode in de toekomstige geschiedenis komen waarin Palestijnen gelijke rechten hebben en vredig naast (en in) Israël kunnen wonen en werken?
Rereformed schreef: 03 okt 2024 18:32Als ik een Jood was zou ik jou vragen of er ooit in de geschiedenis een tijd komt dat Joden vredig in hun eigen land mogen wonen.
De Europeaan, die 2000 jaar geleden verantwoordelijk was voor de vernietiging van de Joodse staat, en daarna 2000 jaar lang Joden geen vrede heeft gegeven, en ze de vorige eeuw zelfs systematisch heeft gepoogd uit te roeien, is de laatste die Israel de les mag lezen.
Als beide partijen dit zich afvragen dan moeten beide partijen dus in gesprek gaan. Nu is er 1 partij die alles en iedereen plat meent te moeten gooien, zoals nu dus Beiroet. Hoeveel burgerslachtoffers moeten hier gaan vallen? Even veel als in Gaza??
Rereformed schreef: 03 okt 2024 18:32Tsja, de wereld zit ingewikkeld in elkaar. Zoiets kan gebeuren. Menachem Begin was een terrorist maar werd ook een vredestichter. Net zoals Israel ooit vrede met Egypte maakte kan het op een dag vrede maken met Iran, nadat het huidige fanatiek religieuze regime daar eindelijk van het toneel verdwijnt.
Hij is in ieder geval op de goede weg door Gaza helemaal plat te bombarderen en nu dus Libanon te grazen te nemen. Vreemde kijk op vrede heb je. Overigens wordt Netanyahu naar alle (terechte) waarschijnlijkheid veroordeeld als zijn oorlogstermijn er op zit.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 03 okt 2024 19:04
dikkemick schreef: 03 okt 2024 12:55Het is fijn en euforisch dat Israël al die domme Palestijnen en Iran bombardeert,
(..)
Rereformed schreef: 03 okt 2024 18:32Tsja, de wereld zit ingewikkeld in elkaar. Zoiets kan gebeuren. Menachem Begin was een terrorist maar werd ook een vredestichter. Net zoals Israel ooit vrede met Egypte maakte kan het op een dag vrede maken met Iran, nadat het huidige fanatiek religieuze regime daar eindelijk van het toneel verdwijnt.
Hij is in ieder geval op de goede weg door Gaza helemaal plat te bombarderen en nu dus Libanon te grazen te nemen. Vreemde kijk op vrede heb je. Overigens wordt Netanyahu naar alle (terechte) waarschijnlijkheid veroordeeld als zijn oorlogstermijn er op zit.
@dikkemick
In het kort door een buitenstaander iets dat bijna niet te beschrijven is (ik móet weer
eens wat kwijt, het spijt me):
De regionale oorlog, die nu aan de orde is in het MO (want dat IS het nu echt wel)
leert ons in ieder geval (in mijn ogen), dat 'mensen' onder omstandigheden niet meer waard
zijn dan stront. Voor de natuur, maar ook door toedoen van idioten. Wát er ook gezegd wordt,
wát we ook beweren, vooral in het Westen waar we er een soort dekentje over gelegd hebben.

Israël wordt daar in het MO neergepleurd door Britten, ze groeien, ze vechten met het
volk dat verdreven wordt (de 'terroristen' uiteraard), het Westen pompt de Joden vol met wapens.
Zijn ze veilig na Hitler... Het verdreven Palestijnse volkje kan de klere krijgen.
Oude tijden herleven.
De religies doen de rest. (En dat alleen al kan voor zo extreem veel ellende zorgen.
Altijd weer.) HAAT...

Joden zijn harde werkers, intelligent en ze weten te overleven. Prima volk.
Dus ze drijven boven in Islam-gebied. En niet zo weinig.
Maar ook: ze zorgen voor allerlei dreiging, denk aan het water van de Jordaan, de
verplaatsing van Palestijnen, het samenpersen van Palestijnen in het kamp Gaza met zijn
subkampen, het bedenken van de klote-regeltjes voor Pallies en op de Westbank doen ze ook
zoiets. Met een muur ook nog.

Extremisten van steeds nieuwe nederzettingen maken het leven van de Palestijn een hel,
dus bouwen ze fors door aan de nederzettingen. Stromen geld en wapens stromen binnen.
Ondertussen zijn er de vechtgroepen als Hamas en wat kleinere ontstaan ('terroristen´ )
die de eerlijkheid wel gewapenderhand willen terughalen. Zo werkt dat dan.
Alle mogelijke avonturen door de tijd heen waaronder een bijna vrede onder Rabin, maar
die wordt natuurlijk doodgeschoten. En die vrede was toch niks zeggen Israëli.
Trump vergeeft Oost-Jerusalem, de geclaimde hoofdstad van de Palestijnen. En toen dacht
ik: "als dát maar goed gaat, dat pikken ze niet". Etc.
En een jaar terug vergrijpt zich dan een groep Hamas-slagers gruwelijk aan Israëlis die op de
grens van Gaza ... een feest vieren.
Ik was verbaasd (lees het begin van de draad). Ik denk al een poosje te begrijpen waarom het is
gebeurd, al kan ik het nauwelijks geloven. Israëlische inlichtingendiensten zijn excellent...

Hamas maakt op afschuwelijke wijze 1200 mensen af. En dan begint Israël. en als Israël begint
met probleem-oplossen, dan gaat het van dik hout zaagt men planken.
We hadden dat al eerder gezien dachten we, maar we hadden nog niet zoiets als nu gezien.
Nog steeds vallen er in het voor een groot deel verpulverde Gaza tientallen doden per dag
door bommen, schieten, maar ook door ziekte, honger, zwakten, heen en weer gestuurd worden etc.
Het dodental zal op zijn minst in de buurt van de 45.000 liggen met meer dan 100.000
min of meer zwaar gewonden. Voor mij is dat veel hoewel het altijd erger kan uiteraard.
Geen toekomst meer.

En dan nu ook Westbank, Libanon, Houthi's en daarna Iran. Dit IS reeds een regionale oorlog naar mijn idee.
Ja, die denken terug te kunnen vechten. Kijken waar het op uitdraait.
Mensen...? Niks waard nog. Russen doen in Ukraine ook dat soort spelletjes.
Deden ze al elders. Zij leren ons veel handigs...
O, u zit lekker thuis in uw warme stoel? Wel, dat kan heel snel veranderen.
U en uw spullen zijn niks, null, noppes waard als de krachten ontketend worden. En ik weet
niet of de Navo overal tegenop gewassen is.

De wereld op dat mooie blauwe bolletje in het vacuüm van 't heelal is zwaar op hellend vlak.
Al enige tijd, maar het wordt erger. (Jemen, Sudan etc. etc..)
Het klimaat giert ook nog eens uit de klauw en dat is existentieel.
Vervuiling overal enorm.. Sodemieter maar in de oceaan...
Wij weten het toch allemaal?! En sommigen spelen Struisvogel en doen arrogant en hangen de
patriot uit of willen andere regimes neerzetten.
Mensen doen de raarste, de naarste, de akeligste dingen.
Onmacht en frustratie regeren. En dat is dat. #-o
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R

Waar zou Rutger Bregman zijn inspiratie vandaan gehaald hebben in zijn boek: Alle mensen deugen? Waarschijnlijk niet uit Israël.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 03 okt 2024 21:24 Gerard R

Waar zou Rutger Bregman zijn inspiratie vandaan gehaald hebben in zijn boek: Alle mensen deugen? Waarschijnlijk niet uit Israël.
Hij schrijft onzin.
Er zijn heel weinig mensen, die stabiel blijven als ze echt onder druk worden gezet of minder erg.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 03 okt 2024 21:27

Hij schrijft onzin.
Er zijn heel weinig mensen, die stabiel blijven als ze echt onder druk worden gezet of minder erg.
Druk is in dit topic zeker een voedingsbodem! Je wordt verjaagd, onderdrukt door een machtige tegenstander die ook USA nog eens achter zich heeft staan.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 03 okt 2024 22:23

Hij schrijft onzin.
Druk is in dit topic zeker een voedingsbodem! Je wordt verjaagd, onderdrukt door een machtige tegenstander die ook USA nog eens achter zich heeft staan.
Het is hels. Ook wat Hamas deed want ze hadden kunnen weten....
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

Ik wil hier nog even ter verduidelijking van mijn standpunt Golda Meir citeren:

Golda Meir heeft gezegd:
We kunnen de Arabieren vergeven dat ze onze kinderen hebben vermoord. Maar we kunnen ze niet vergeven dat ze ons gedwongen hebben hun kinderen te vermoorden. We kunnen alleen vrede hebben met de Arabieren als ze meer van hun kinderen gaan houden dan dat ze ons haten.
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

Gerard R. schreef: 03 okt 2024 22:24
dikkemick schreef: 03 okt 2024 22:23
Hij schrijft onzin.
Het is hels. Ook wat Hamas deed want ze hadden kunnen weten....
Daarom snap ik ook niet dat Hamas, dat Israel zo goed kent, bewust ervoor gekozen heeft, terwijl ze het wisten, door hun aanval op 7 oktober, Gaza in zo’n grote puinhoop gestort hebben! Ben je dan dom of kies je er bewust voor om zo’n tegenreactie op te roepen en bewust de burgers op te offeren door in plaats van mensen te verdedigen met wapens, wapens te verdedigen met mensen? Daarbij, Hamas is exact hetzelfde als Hezbollah! Burgers opofferen voor wat? Je wapens op publieke plekken neerleggen en dan zielig doen als ze beschoten worden! Het zijn door Iran gesteunde en betaalde lafaards en met deze terroristische groeperingen gaat er geen vrede komen. Hoe wil je vrede maken met iemand die op voorhand al op jou vernietiging uit is? Onmogelijk toch?
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 03 okt 2024 21:05 :scissors:
In het kort door een buitenstaander iets dat bijna niet te beschrijven is (ik móet weer
eens wat kwijt, het spijt me):
:scissors:
Goeie column! Waarom hier en niet in hoofdstuk Columns?

-------------

Waar zou Rutger Bregman zijn inspiratie vandaan gehaald hebben in zijn boek:
Alle mensen deugen? Waarschijnlijk niet uit Israël.
Dat boek heeft Rutger Bregman niet geschreven!
Rutger Bregman schreef: 'De MEESTE mensen deugen'.
Gewoon dat boek lezen dan weet je het antwoord: De meeste mensen deugen

Kon je het weer niet laten om alle inwoners van Israël te dehumaniseren?
Waarom suggereer jij dat in Israël waarschijnlijk geen inspiratie opgedaan kan worden voor iemand die een boek schrijft met als onderzoeksthema dat de meeste mensen deugen?

Bij de meeste mensen die deugen horen ook de meeste mensen in Israël, want weet je, de mensen in Israël zijn ook mensen, dus in Israël kun je net zo veel inspiratie halen als elders waar mensen leven. Laat je niets wijs maken door antiSemieten die het doen voorkomen alsof men in Israël geen inspiratie kan halen voor een boek met de titel 'De meeste mensen deugen'. Zodra iemand suggereert dat er in Israël veel minder mensen leven die deugen dan elders, ben dan alert, want zulke uitspraken grenzen aan antiSemitische uitingen ... snap? Graag gedaan! :angel12:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Steeds maar blijven vergelden?

Las ik recent ergens in dit topic. Waar/wie doet ff niet ter zake. Dit topic gaat niet meer over Gaza, maar mijn reactie wel, vandaar dat ik mijn schrijfsel plaatste in hoofdstuk 'Politiek'
in topic ''Geschiedenis van de Gazastrook':

Een iets meer Morele oplossing is echter ook mogelijk.
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ondertussen gaat het hier niet meer over alleen de Gazastrook, maar over Libanon (waar momenteel al meer mensen omkomen dan in Gaza), en over Iran (dat zich duidelijk enigszins inhoudt als het om reageren gaat; denkende dat het westen dat zou waarderen?; naief denk ik)) en zijn sommigen nog steeds bezig partij te trekken. Wanneer is het te laat om voor vrede te kiezen als je nooit voor de oorlog hebt gekozen? Ook ik trek partij, maar roep niet om het uitroeien van wie dan ook. Ik trek partij voor de geïndoctrineerden en de slachtoffers van waanideeën, en pleit voor hun leven. Maar dat is volgens de voorstanders van uitroeien, uiteraard naief idealisme. Mag zo zijn, maar ik geef er de voorkeur aan boven het uitroeien van bepaalde mensen met alle "collateral damage" die daar bij omkomt.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 04 okt 2024 00:42
Bij de meeste mensen die deugen horen ook de meeste mensen in Israël, want weet je, de mensen in Israël zijn ook mensen, dus in Israël kun je net zo veel inspiratie halen als elders waar mensen leven. Laat je niets wijs maken door antiSemieten die het doen voorkomen alsof men in Israël geen inspiratie kan halen voor een boek met de titel 'De meeste mensen deugen'. Zodra iemand suggereert dat er in Israël veel minder mensen leven die deugen dan elders, ben dan alert, want zulke uitspraken grenzen aan antiSemitische uitingen ... snap? Graag gedaan! :angel12:
Op het (taalkundig verantwoorde) randje HierEnNu. Bijna een verkapte beschuldiging van antisemitisme, maar je hebt m dit keer goed weten te verbergen. Chapeau!

Maar je had gelijk wat de titel betreft. Daar zat ik 1 (essentieel) woord naast en ja, ook de meeste mensen in Israël deugen. Ik neem aan, ik hoop, dat de meeste inwoners er vrede willen. Maar geldt dat ook voor het opperhoofd met zijn rechtse achterban? Geldt dat voor de orthodoxe joden?

Ik denk ook wel dat het voor de meeste Palestijnse burgers geldt met die kanttekening dat als je familie vermoord wordt er weinig anders over blijft dan intense haatgevoelens. En op dit moment is Israël toch echt op meerdere fronten de agressor!
HierEnNu
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa Storm: oorlog!

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 04 okt 2024 08:38:scissors:
ja, ook de meeste mensen in Israël deugen.
Voor wat het waard is:
als jij zulks oprecht meent ben jij mijns inziens absoluut geen antiSemiet!

dikkemick schreef:Geldt dat voor de orthodoxe joden?
Dat een Vrijdenker vanuit diens vooroordelen tegen Religie en Dogmatisch denken Orthodoxe Religieuzen ter discussie stelt is niet verrassend, maar waarom jij nu we het over al dan niet deugen van mensen hebben vraagtekens zet bij het al dan niet deugen van specifiek Orthodoxe Joden roept bij mij dan weer de nodige vraagtekens op ... :idea:

Wat betreft het in jouw ogen pas deugen als men de 'bezetting' van de WestBank afkeurt komen juist veel Orthodoxe Joden wat betreft jouw definitie van deugen in aanmerking voor 'deugen' , want bijvoorbeeld de 'UltraOrthodoxe Neturei Karta-Joden in Jeruzalem' gaan zelfs zo ver dat zij de Joodse Staat willen ontmantelen omdat Israël pas dan mag worden gevestigd
nadat de beloofde Messias eenmaal gekomen is.

Wat jij en vele andere Israëlhaters kennelijk ook niet schijnen te beseffen is
dat een groot deel van de moderne Zionistische beweging door en door seculier is!

dikkemick schreef:En op dit moment is Israël toch echt op meerdere fronten de agressor!
Dat zou mijns inziens betekenen dat ook Oekraïne op dit moment
op meerdere fronten de agressor is.
Je begrijpt dat ik het niet met jou eens ben en waarom?
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu
Ultra-ortodoxe joden vind ik, evenals ultra..... moslims randdebielen die volkomen zijn losgeslagen van de werkelijkheid.
En annexaties vind ik fout, door wie ze ook gepleegd en goedgekeurd worden!
Nogmaals, ik ben geen Israël -hater, ik ben annexatie-en oorlogshater! Ik ben burger bombarderen -hater.
Gesloten