Dendave is hier...
Moderator: Moderators
Dendave is hier...
Beste
Dendave hier. Geloof niet in god. Beetje Richard Dawkinsfan.
Bewonderaar van wetenschap.
Wel soms moeite om het bos door de bomen te zien...
Dendave hier. Geloof niet in god. Beetje Richard Dawkinsfan.
Bewonderaar van wetenschap.
Wel soms moeite om het bos door de bomen te zien...
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Dendave is hier...
Welkom Dendave namens het beheerdersteam.
Zo te zien ben je geen fan van lange verhalen schrijven.
Had je dit topic al doorgelezen?
Welkom nieuwe leden.
Zo te zien ben je geen fan van lange verhalen schrijven.
Had je dit topic al doorgelezen?
Welkom nieuwe leden.
Ik wens u alle goeds
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Welkom
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Welkom!
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Welkom, Dendave!
"Stoute stellingen [zijn geen] bewijzen. Traagheid en angst doen velen der onzen zonder onderzoek aannemen; traagheid en onberedeneerde moed doen de uwe alles verwerpen. Ik hoop, dat wij eens allen tot de kennis van het ware zullen komen, en onderwijl wel doen."
Sara Burgerhart
Sara Burgerhart
-
ChaimNimsky
- Superposter
Die overlap hebben we!
https://archive.org/details/richard-daw ... lfish-gene
En er is ook nog mateloos meer bos dan ik ooit bewandelde.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Welkom Dave
Dan hebben we nogal wat gemeen.
Kies een onderwerp zou ik zeggen.
Ik leer ook nog steeds bij, maar sommige onderwerpen zijn aan mij niet besteed of gaan mijn pet te boven.
Ieder zijn vak.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Welkom Dendave!
Je benadrukt waar je niet in gelooft en zulks maakt mij dan nieuwsgierig naar waar je zoal wel in gelooft. Je geeft vervolgens aan dat je een Richard Dawkinsfan bent en een bewonderaar van Wetenschap waardoor ik me dan afvraag:
- "Is Dendave een Volgeling[!] van Richard Dawkins en van Wetenschap?"
Over ergens niet in geloven gesproken:
- ik geloof toevallig
niet in toeval
maar wel in wonderen!

Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is dat jij, net als ik en vele anderen, weliswaar heel benieuwd bent naar de uiteindelijke realiteit, maar tevens aangeeft dat je geen flauw idee hebt.
Dan vraag ik me meteen af:
- "Hoe houdt iemand zich staande in onze complexe samenleving
zonder ook maar een flauw idee te hebben van de uiteindelijke realiteit?"
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Bepaalde dingen in de wetenschap staan boven redelijke twijfel, zoals de evolutietheorie. Die geloof ik keihard.
Bij andere wetenschappelijke hypothesen is er wel nog redelijke twijfel mogelijk.
Wat ik probeer te weten is het onderscheid of de grens tussen wat boven redelijke twijfel staat, waar wel redelijke twijfel mogelijk is, en wat onredelijk is.
Ik moet je echter ontgoochelen dat ik de opleiding psychotherapie niet heb gevolgd. Ik ben dus geen maatschappelijk werker, wat maakt dat jij een kenner bent en ik niet.
In de dagdagelijkse wereld volg ik gewoon de realiteit zoals hij zich aan mij aanbiedt, leg ik daar mijn focus op.
Veel tijd heb ik niet dus enkel als ik even een rustig moment heb of wat tijd heb, ga ik op zoek naar die uiteindelijke realiteit.
Momenteel staat mijn mindset op kritisch denken.
Ik ervaar momenteel ook vaak, zeker als het over heel fundamentele dingen gaat het antwoord niet te weten, waarbij ik dit ook ervaar als een vorm van kritisch denken. In die zin ben ik een volgeling van Socrates, die zei, dat het het verstandig is om te weten wat je niet weet.
In de dagdagelijkse wereld zoek ik ook een houvast aan de waarheid.
Maar er is ook chaos, en dan heb ik mijn neuroplasticiteit nodig om mij aan te passen. Zo ervaar ik het heel vaak.
Bij andere wetenschappelijke hypothesen is er wel nog redelijke twijfel mogelijk.
Wat ik probeer te weten is het onderscheid of de grens tussen wat boven redelijke twijfel staat, waar wel redelijke twijfel mogelijk is, en wat onredelijk is.
Ik moet je echter ontgoochelen dat ik de opleiding psychotherapie niet heb gevolgd. Ik ben dus geen maatschappelijk werker, wat maakt dat jij een kenner bent en ik niet.
In de dagdagelijkse wereld volg ik gewoon de realiteit zoals hij zich aan mij aanbiedt, leg ik daar mijn focus op.
Veel tijd heb ik niet dus enkel als ik even een rustig moment heb of wat tijd heb, ga ik op zoek naar die uiteindelijke realiteit.
Momenteel staat mijn mindset op kritisch denken.
Ik ervaar momenteel ook vaak, zeker als het over heel fundamentele dingen gaat het antwoord niet te weten, waarbij ik dit ook ervaar als een vorm van kritisch denken. In die zin ben ik een volgeling van Socrates, die zei, dat het het verstandig is om te weten wat je niet weet.
In de dagdagelijkse wereld zoek ik ook een houvast aan de waarheid.
Maar er is ook chaos, en dan heb ik mijn neuroplasticiteit nodig om mij aan te passen. Zo ervaar ik het heel vaak.
Ik weet niet of je bekend bent met de wetenschappelijke methode, maar sinds ik dat een klein beetje begrijp en af en toe kan toepassen ben ik anders, positiever, tegen Wetenschap en Materialisme aan gaan kijken. Meer als een zeer efficiënte manier van denken, als een soort van instrument welk naar behoeven al dan niet gebruikt kan worden en niet meerDendave schreef: ↑15 sep 2024 22:53 Bepaalde dingen in de wetenschap staan boven redelijke twijfel,
zoals de evolutietheorie. Die geloof ik keihard.
- [door mijn eigen vermaledijde ignorantie ingegeven!]
Sorry dat ik kennelijk de verkeerde indruk heb gewekt!Dendave schreef:Ik moet je echter ontgoochelen dat ik de opleiding psychotherapie niet heb gevolgd. Ik ben dus geen maatschappelijk werker, wat maakt dat jij een kenner bent en ik niet.
Om Psychotherapeut te kunnen worden dient men mijns inziens de postmaster Opleiding Psychotherapie te volgen en dus dient men voorafgaand aan deze opleiding tot Psychotherapeut te zijn afgestudeerd in de richting van Psychologie, Pedagogische Wetenschappen, en/of Geestelijke Gezondheidskunde of Geneeskunde. Om met de Psychotherapeut opleiding te kunnen starten, dient men dus een WO-masteropleiding te hebben voltooid.
Er zijn wel mogelijkheden om op erkend HBO niveau opleidingen te volgen zoals die ik gevolgd heb, in mijn geval tot PSW [Psyco Sociaal Werker] maar dat was absoluut geen WO-masteropleiding!
De realiteit is een hij? Of toch een zij? Of misschien toch een ZHij?Dendave schreef:In de dagdagelijkse wereld volg ik gewoon de realiteit zoals hij zich aan mij aanbiedt,
leg ik daar mijn focus op.
De realiteit als 'ÉÉN Creërende-Instandhoudende-Vernietigende' energie,
vergelijkbaar met Shiva

Ik doe iets dergelijks door net als jij gewoon [is dat wel zo gewoon?] op de realiteit van dat moment te focussen waardoor ik gewoonlijk, als ik dan toch weer 'verdwaal' in verleden en/of toekomst, ik me kan herpakken en het echte leven in 'mijn' hier en nu kan voortzetten.
Ik schreef er onder meer in die topics iets uitgebreider over:
Goh, mits ik je schrijfsel juist interpreteer[?],Dendave schreef:Ik ervaar momenteel ook vaak, zeker als het over heel fundamentele dingen gaat het antwoord niet te weten, waarbij ik dit ook ervaar als een vorm van kritisch denken. In die zin ben ik een volgeling van Socrates, die zei, dat het het verstandig is om te weten wat je niet weet.
dan zijn Socrates en jij samen bijna net zo 'slim' als ik
BRON: De kunst van het "niet-weten"HierEnNu schreef: ↑25 nov 2022 11:23
Als 'recovering perfectionist' herken ik me daarin. Het proces van meer en meer 'gewoon' toe kunnen laten van onzekerheid/machteloosheid heeft me doen inzien datchromis schreef: ↑24 nov 2022 22:19 De kunst van het "niet-weten" borrelt bij mij door dit alles op. Feitelijk is dat het grote culturele taboe: we doen liever alsof we wel van alles weten, met effecten van dien. Ik ben dit (in de afgelopen jaren) vooral gaan zien als een controle-neiging, het zoeken naar zekerheid in een wereld van "pure onzekerheid".
enHierEnNu schreef:ALLes wat ik weet
is nagenoeg NIETS
vergeleken met ALLes
wat ik NIET weet!HierEnNu schreef:Als je weet
dat je best wel weinig weet,
dan weet je best wel veel!
Of het zinnig klinkt weet ik niet, maar volgens mijDendave schreef:In de dagdagelijkse wereld zoek ik ook een houvast aan de waarheid.
Maar er is ook chaos, en dan heb ik mijn neuroplasticiteit nodig om mij aan te passen.
Zo ervaar ik het heel vaak.
is het waarheid dat DE Waarheid niet bestaat en
'ons' Universum een voortdurende veranderende chaotisch rondwentelende energie is
waaruit wijzelf 'onze' dagdagelijkse menselijke [mentale] realiteit construëren.
Ik zie de chaos in onze macroscopische wereld eerder als deterministische chaos. Chaos omwille van de complexiteit ervan. Wat maakt dat we voor bepaalde dingen de toekomst niet kunnen voorspellen.
Het indeterminisme in de microwereld van de quantummechanica is iets anders. Daar ben ik in twijfel of er geen andere oorzaken
achter zitten al of niet.
Het indeterminisme in de microwereld van de quantummechanica is iets anders. Daar ben ik in twijfel of er geen andere oorzaken
achter zitten al of niet.
Zoiets als 'het Vlindereffect'?
Welkom Dendave
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing