Een man naar mijn hart.
Een geweldige zet van de PvdA om enig tegenwicht te bieden aan de overmacht van overtuigde gristenen in dit nieuwe kabinet.
Ben ook zeer te spreken over de opstelling van Rouvoet die zegt dat hij altijd graag in debat trad met Ronald omdat het altijd echte debatten waren met steekhoudende argumenten daar houd André ook van. Ik deel niet Rouvoets opvattingen maar waardeer zijn open opstelling zeer.
Maxime Verhagen heeft daar kennelijk meer moeite mee want toen ze hem gisteren vroegen wat hij vond van een overtuigde atheïst in het kabinet, doelend op Plasterk, begon hij schaapachtig te lachen en zei dat hij dacht dat Ronald ooit eens gezegd had ietsist te zijn.
Ik zal proberen later enkele citaten van Ronald Plasterk aan te halen uit het geweldige boek
"Leven zonder God" Elf interviews over ongeloof van Harm Visser.
Alvast eens eerder ge-quote onder de draad “citaten” in het hoofdstuk “boeken”
Citaten van Ronald Plasterk
Ronald Plasterk schreef:In het oude testament staat dat je geen andere goden mag aanbidden Let wel: Hij zegt niet dat ze niet bestaan je mag ze alleen niet aanbidden. Dus geeft je dat het recht diegenen te bestrijden die dat in jouw ogen wel doen, op hen rust immers Gods toorn. Kortom het geloof in God zou ervoor zorgen dat je je binnen je eigen samenleving sociaal gedraagt, terwijl het de agressie tegen vreemden rechtvaardigt. En je ziet dat dit mechanisme tot op de dag van vandaag werkzaam is. Kijk maar naar Bosnië, N. Ierland, de Molukken, het Midden-oosten etc. etc.
Ronald Plasterk schreef:Ik heb ooit een stukje geschreven “Het sterven verklaard.” dat een antwoord was op een rede van Hare Majesteit. Daarin had ze gezegd dat ons land groepen met diverse levensovertuigingen kent: christenen, moslims katholieken en dat geen van deze levensovertuigingen het sterven kunnen verklaren. Ik heb toen geschreven dat ze ten eerste een niet onaanzienlijk deel van de Nederlanders was vergeten, namelijk de ongelovigen én dat ik als ongelovige het sterven wel degelijk kon verklaren. We zijn er namelijk dankzij het proces van natuurlijke selectie-al denkt onze koningin daar misschien anders over. Welnu dat proces kán er alleen maar zijn de de opeenvolging van generaties. Anders valt er niets te selecteren. Met andere woorden: evolutie impliceert het komen en gaan van generaties en dus de dood. Let wel: dit betekent natuurlijk niet dat we doodgaan om de evolutie mogelijk te maken. Evolutie is immers niet doelstrevend; het is een dom mechanisme dat geen enkel doel nastreeft
Ik ben als vrijdenker overigens heel tevreden over de morele passages in het regeer accoord.Ronald Plasterk schreef: "Natuurlijk geloofden mijn kinderen in Sinterklaas. Buiten Nederland gelooft niemand in hem, laat staan in Zwarte Piet. Het geloof in Sinterklaas is erfgoed, van generatie op generatie overgedragen. Mijn kinderen geloofden omdat ze dat op de meest goedgelovige leeftijd, de leeftijd dat ze hun wereldbeeld vormden, hebben geleerd van hun ouders, de mensen die ze het meest vertrouwen. Idem voor elk religieus geloof. De kinderen van Hosni Mubarak zijn moslim, die van koningin Beatrix Nederlands-Hervormd. Dat is geen toeval, en ook geen gevolg van goddelijke interventie, geloof is cultuur."
(met name Abortus en Euthanasie) De Christen Unie heeft ons de keuze vrijheid niet afgenomen maar wil slechts meer aandacht voor de alternatieven en dat vind ik alleszins fair.