Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 22 aug 2024 13:19
Als ik niet hoor of zie over ellende in Verweggistan kan ik me daar uiteraard niet druk om maken. Je wordt er niet mee geconfronteerd.
In bijvoorbeeld dit topic is het herhaaldelijk genoemd, maar uiteraard zonder beelden, zonder reportages van journalisten etc. Maar goed, het is begrijpelijk.

Ik vraag het nu toevallig aan jou, maar jij neemt inderdaad slechts het (selectieve) nieuws tot je. De vraag gaat eigenlijk daarover. De NOS is in zoverre niet objectief dat dagelijks het ene nieuws wordt uitgemeten en het andere nieuws wordt genegeerd.

Onder aanvoering van media, politici en hulporganisaties focussen we daarom met zijn allen voortdurend op dit kleine reepje land. De vraag is dus veel breder: wat maakt Israel en Palestijnen zo ontzettend speciaal en Tibet, Jemen, etc. niet? Het heeft in elk geval niets te maken met de omvang van de oorlog, de misstanden, het lijden, enzovoorts.
Waarom je "dader" Israël tussen aanhalingstekens zet, snap ik niet.
Omdat "dader" hier ter discussie staat. Jij en sommige anderen, zien Israel als een foute partij die de Palestijnen al dit leed aandoet maar anderen zien deze oorlog als een logische reactie op het terrorisme waarbij zoals in elke oorlog helaas ook burgerslachtoffers vallen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 22 aug 2024 10:55 Berichtgeving in kranten en nieuws. Syrië, Jemen, Soedan, Marokko etc zijn maar mondjesmaat in het nieuws... Als ik niet hoor of zie over ellende in Verweggistan kan ik me daar uiteraard niet druk om maken. Je wordt er niet mee geconfronteerd.
Exact! Dát is waarom die man die z'n dochter en vrouw heeft verloren als onbedoelde nevenslachtoffers van een Israelisch precisie-bombardedment op een wapenopslagplaats je meer doen dan Syrië met een oorlog gaande en een half miljoen slachtoffers waar ook chemische wapens zijn gebruikt; dát is waarom die gedode kinderen in een flat als onintentionele nevenslachtoffers van de Israelische vernietiging van een Hamas-eenheid je meer aan het hart gaan dan Jemen met een oorlog gaande, een kwart miljoen slachtoffers en een echte hongersnood vanwege de blokkade door Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Jordanië, Soedan en Marokko.

Feit is echter, dat aangetoond is dat Hamas kinderen gebruikt als strijders, dat aangetoond is dat Hamas burgers gebruikt als schild, gebaseerd op het besef van Israel's wens om nevenschade te minimaliseren en de gevoeligheid van de Westerse publieke opinie voor burgerslachtoffers; en dat verifieerbaar is dat Hamas gijzelaars onder heeft gebracht bij Hamas-lieden in Gaza in een dichtbevolkte wijk tussen de burgers.

Ben blij dat je beide zaken eindelijk hebt toegegeven.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Als de NOS erg aan pro Palestijnse berichtgeving doet, zou me dat in dit land ten zeerste verbazen. De NOS mag uiteraard niet pro-dit of contra-dat zijn. Neutrale berichtgeving lijkt me een eerste vereiste.
Wat Israël zo speciaal maakt is dat het er al 80 jaar hommeles is en dat dit land nu zo'n beetje de situatie in het hele midden oosten bepaalt door maar verder te gaan met decimeren en verwoesten.
Overigens zie ik Israël als foute partij, zo zie ik Hamas ook. Maar Israël lijkt met terugslaan van geen ophouden te weten.

Zelfde geldt voor Hamas.
En dat Hamas schofterige dingen doet wil niet zeggen dat Israël zich hiervan onthoud.
Verder ben ik pro vrede en pro praten, dus niet zozeer pro of contra Israël. Ik verafschuw Hamas maar ik keur ook de halsstarrige houding van regering Israël af.

En burgerslachtoffers (wel of niet veroorzaakt door Hamas) keur ik ook ten zeerste af.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 22 aug 2024 20:40 Wat Israël zo speciaal maakt is dat het er al 80 jaar hommeles is en dat dit land nu zo'n beetje de situatie in het hele midden oosten bepaalt door maar verder te gaan met decimeren en verwoesten.
Je hebt beide zaken toegegeven: ten eerste dat berichtgeveing hetgene is waarom je die man die z'n dochter en vrouw heeft verloren als onbedoelde nevenslachtoffers van een Israelisch precisie-bombardedment op een wapenopslagplaats je meer doen dan Syrië met een oorlog gaande en een half miljoen slachtoffers waar ook chemische wapens zijn gebruikt; dat berichtgeving hetgene is dat die gedode kinderen in een flat als onintentionele nevenslachtoffers van de Israelische vernietiging van een Hamas-eenheid je meer aan het hart gaan dan Jemen met een oorlog gaande, een kwart miljoen slachtoffers en een echte hongersnood vanwege de blokkade door Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Jordanië, Soedan en Marokko. De aantallen en de intenties zijn simpel objectief vast te stellen.

En ten tweede het feit dat aangetoond is dat Hamas kinderen gebruikt als strijders, dat aangetoond is dat Hamas burgers gebruikt als schild, gebaseerd op het besef van Israel's wens om nevenschade te minimaliseren en de gevoeligheid van de Westerse publieke opinie voor burgerslachtoffers; en dat verifieerbaar is dat Hamas gijzelaars onder heeft gebracht bij Hamas-lieden in Gaza in een dichtbevolkte wijk tussen de burgers.

Dat de NOS bericht over de man die z'n dochter en vrouw heeft verloren en gedode kinderen in een flat, etc., en niet over de omvangrijkere ellende in Verweggistan, doet daar helemaal niets aan af.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 22 aug 2024 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.nu.nl/nujij/6325491/palesti ... -kamp.html

Doet dit ook niets aan mijn visie af?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 22 aug 2024 20:56 https://www.nu.nl/nujij/6325491/palesti ... -kamp.html

Doet dit ook niets aan mijn visie af?
Je gaat weer eens niet in op de zaak. Je hebt beide zaken toegegeven: ten eerste dat berichtgeving hetgene is waarom je die man die z'n dochter en vrouw heeft verloren als onbedoelde nevenslachtoffers van een Israelisch precisie-bombardedment op een wapenopslagplaats je meer doen dan Syrië met een oorlog gaande en een half miljoen slachtoffers waar ook chemische wapens zijn gebruikt; dat berichtgeving hetgene is dat die gedode kinderen in een flat als onintentionele nevenslachtoffers van de Israelische vernietiging van een Hamas-eenheid je meer aan het hart gaan dan Jemen met een oorlog gaande, een kwart miljoen slachtoffers en een echte hongersnood vanwege de blokkade door Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Jordanië, Soedan en Marokko. De aantallen en wreedheden zijn simpel objectief vast te stellen.

En ten tweede het feit dat aangetoond is dat Hamas kinderen gebruikt als strijders, dat aangetoond is dat Hamas burgers gebruikt als schild, gebaseerd op het besef van Israel's wens om nevenschade te minimaliseren en de gevoeligheid van de Westerse publieke opinie voor burgerslachtoffers; en dat verifieerbaar is dat Hamas gijzelaars onder heeft gebracht bij Hamas-lieden in Gaza in een dichtbevolkte wijk tussen de burgers.

Dat de NOS bericht over de man die z'n dochter en vrouw heeft verloren, en gedode kinderen in een flat, etc., en niet over de aantoonbaar omvangrijkere ellende en wreedheden in Verweggistan, doet daar helemaal niets aan af.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 22 aug 2024 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Copy paste is een liefhebberij van je?

Hoe vaak heb ik Hamas al afgekeurd en hoe vaak moet ik.dit nog doen?

En ja, jij en ik zijn afhankelijk van berichtgeving. Betrouwbare onafhankelijke berichtgeving. Daar wordt onze mening oa door gekleurd.
Ik lees van wandaden van Hamas EN ik lees over wandaden van Israël.
Wat begrijp je daar niet aan?
Wat wil je van me horen?
Ik heb een mening, jij hebt er 1 en misschien worden we beiden 1-zijdig geïnformeerd. Ik hoop echter dat de NOS betrouwbaar en onafhankelijk is!
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 22 aug 2024 21:12 Copy paste is een liefhebberij van je?

En ja, jij en ik zijn afhankelijk van berichtgeving. Betrouwbare onafhankelijke berichtgeving. Daar wordt onze mening oa door gekleurd.
Wat wil je van me horen?
Ik heb een mening, jij hebt er 1 en misschien worden we beiden 1-zijdig geïnformeerd. Ik hoop echter dat de NOS betrouwbaar en onafhankelijk is!
Godver, je doet het weer om, niet? We hebben het over feiten, niet over meningen. Nogmaals dan: Je hebt beide zaken objectief toegegeven: ten eerste dat berichtgeving hetgene is waarom je die man die z'n dochter en vrouw heeft verloren als onbedoelde nevenslachtoffers van een Israelisch precisie-bombardedment op een wapenopslagplaats je meer doen dan Syrië met een oorlog gaande en een half miljoen slachtoffers waar ook chemische wapens zijn gebruikt; dat berichtgeving hetgene is dat die gedode kinderen in een flat als onintentionele nevenslachtoffers van de Israelische vernietiging van een Hamas-eenheid je meer aan het hart gaan dan Jemen met een oorlog gaande, een kwart miljoen slachtoffers en een echte hongersnood vanwege de blokkade door Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Jordanië, Soedan en Marokko. De aantallen en systematische wreedheden zijn simpel objectief vast te stellen.

Dat de NOS bericht over de man die z'n dochter en vrouw heeft verloren, en gedode kinderen in een flat, etc., en niet over de aantoonbaar omvangrijkere ellende en wreedheden in Verweggistan, doet daar helemaal niets aan af.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 22 aug 2024 21:17
dikkemick schreef: 22 aug 2024 21:12 Copy paste is een liefhebberij van je?

Wat wil je van me horen?
Godver, je doet het weer om, niet? We hebben het over feiten, niet over meningen. Nogmaals dan: Je hebt beide zaken objectief toegegeven: ten eerste dat berichtgeving hetgene is waarom je die man die z'n dochter en vrouw heeft verloren als onbedoelde nevenslachtoffers van een Israelisch precisie-bombardedment op een wapenopslagplaats je meer doen dan Syrië met een oorlog gaande en een half miljoen slachtoffers waar ook chemische wapens zijn gebruikt; dat berichtgeving hetgene is dat die gedode kinderen in een flat als onintentionele nevenslachtoffers van de Israelische vernietiging van een Hamas-eenheid je meer aan het hart gaan dan Jemen met een oorlog gaande, een kwart miljoen slachtoffers en een echte hongersnood vanwege de blokkade door Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Jordanië, Soedan en Marokko. De aantallen en systematische wreedheden zijn simpel objectief vast te stellen.

Copy paste is een liefhebberij van je?

Wat wil je van me horen?
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 22 aug 2024 21:23 Copy paste is een liefhebberij van je?
Ik doe een half uur over een posting en kom met feiten en links naar die feiten, NATO rapporten en videos die je met eigen ogen kunt gadeslaan, waarna jij in een paar seconden weer van onderwerp verandert, de zaak weer in het subjectieve probeert te trekken, of komt aan met een simpel artikeltje dat helemaal niet ingaat op het issue waar we het over hebben. Daar ga ik niet in mee. Ga eens inhoudelijk op de zaak.
Daar gaat het verdorie helemaal niet over!
NEEEEEEEE, niet weer! We hebben het over feiten, niet over meningen. Nogmaals, je hebt beide zaken objectief toegegeven: ten eerste dat berichtgeving hetgene is waarom je die man die z'n dochter en vrouw heeft verloren als onbedoelde nevenslachtoffers van een Israelisch precisie-bombardedment op een wapenopslagplaats je meer doen dan Syrië met een oorlog gaande en een half miljoen slachtoffers waar ook chemische wapens zijn gebruikt; dat berichtgeving hetgene is dat die gedode kinderen in een flat als onintentionele nevenslachtoffers van de Israelische vernietiging van een Hamas-eenheid je meer aan het hart gaan dan Jemen met een oorlog gaande, een kwart miljoen slachtoffers en een echte hongersnood vanwege de blokkade door Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Jordanië, Soedan en Marokko. De aantallen en systematische wreedheden zijn simpel objectief vast te stellen.

Dat de NOS bericht over de man die z'n dochter en vrouw heeft verloren, en gedode kinderen in een flat, etc. (waaraan ik niet twijfel), en niet over de aantoonbaar omvangrijkere ellende en wreedheden in Verweggistan, doet daar helemaal niets aan af.

Ga daar eens inhoudelijk op in.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het is een feit dat Hamas fout is en het is een feit dat Israël disproportioneel handelt.
Behalve als je Hamasstrijder of Israëliër bent...dan lijkt het mij een mening. Dan is de Hamasstrijder nl een andere mening toegedaan dan bovenstaande feiten suggereren. Geld ook voor de Israëliër.

En ik heb een mening gebaseerd op feitelijk nieuwsmateriaal.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 22 aug 2024 22:02 Het is een feit dat Hamas fout is...
Natuurlijk.
... en het is een feit dat Israël disproportioneel handelt.
Je gaf notabene toe dat aangetoond is dat Hamas kinderen gebruikt als strijders, dat aangetoond is dat Hamas burgers gebruikt als schild, gebaseerd op het besef van Israel's wens om nevenschade te minimaliseren en de gevoeligheid van de Westerse publieke opinie voor burgerslachtoffers; en dat verifieerbaar is dat Hamas gijzelaars onder heeft gebracht bij Hamas-lieden in Gaza in een dichtbevolkte wijk tussen de burgers.
En ik heb een mening gebaseerd op feitelijk nieuwsmateriaal.
Je hebt geen bewijsmateriaal getoond in tegenstelling tot je discussiepartner, maar slechts je mening geuit. Waar is het bewijs?
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Hoe wil men bewijzen dat meer dan 40.000 doden disproportioneel is te opzichte van het aantal slachtoffers aan Israëlische zijde?
Gewoon rekenen zou ik zeggen. Deel beide aantallen door het kleinste en bekijk dan hoeveel mensen je laat sterven om één enkele moord.
Ik wens u alle goeds
ChaimNimsky
Superposter

Peter van Velzen schreef: 23 aug 2024 01:19 Hoe wil men bewijzen dat meer dan 40.000 doden disproportioneel is te opzichte van het aantal slachtoffers aan Israëlische zijde?
Gewoon rekenen zou ik zeggen. Deel beide aantallen door het kleinste en bekijk dan hoeveel mensen je laat sterven om één enkele moord.
Kletskoek. Proportionaliteit betekent dat militaire acties worden afgestemd op het doel om de dreiging effectief te neutraliseren, waarbij de mate van geweld in verhouding moet staan tot het verwachte militaire voordeel en de mogelijke schade aan burgers en civiele infrastructuur zoveel mogelijk beperkt wordt. De opzettelijke tactieken van de tegenstander die burgers in gevaar brengen, zoals het gebruik van menselijke schilden, beïnvloeden de afweging tussen militaire voordelen en mogelijke nevenschade. Neveneffecten zijn onbedoelde gevolgen, terwijl moord een opzettelijke en doelbewuste handeling is. Israel is geen Hamas of Nederland in Nederlands-Indië.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Chaimnimsky, FEIT is dat ook IDF zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden! En dan bedoel ik even niet de verkrachtingen en martelingen die hier in t nieuws komen, want dan vraag je ongetwijfeld: "Kun je dat bewijzen"?
Nee Chaimnimsky, dat kan ik niet, evenzo goed dat ik niet kan bewijzen dat Hamas kinderen als schild inzet.

Ik ben afhankelijk van nieuwsvoorziening! En daardoor wordt mijn mening ook gevormd. En nu denk hij ineens te kunnen concluderen dat ik toe geef dat Hamas zo fout is dat Israël alle rechten heeft dit uit te roeien met alle nevenschade die daarbij komt kijken.

Nee dus! Waar 2 vechten.....

En waar mijn mening ook door gevormd wordt is dit nieuwsbericht/NIEUWSFEIT? uit de volkskrant vandaag.

Na de aanval van Hamas op 7 oktober vorig jaar trok Israël alle werkvergunningen in van Palestijnen die op de Westelijke Jordaanoever wonen en in Israël hun brood verdienen. Daar wordt de geldnood nu schrijnend. 'Ik weet niet hoe wij verder moeten nu.'Door Sacha Kester
Daarnaast wordt de Westelijke Jordaanoever ook op andere manieren economisch gemangeld door Israël: de vrije doorvoer van goederen wordt belemmerd en de belastinginkomsten die Israël voor de Palestijnse Autoriteit ophaalt, worden achtergehouden. Volgens Israël is dat allemaal nodig vanwege de veiligheid, maar volgens de Wereldbank leidt het tot ontslagen, onbetaalde salarissen en een terugval van de lokale productie.
Het checkpoint, zegt Israël, houdt terroristen tegen die aanslagen willen plegen. Voor veel Palestijnen is het echter een dagelijkse vernedering die ze moeten ondergaan om hun werk, de school van de kinderen, hun familie of het ziekenhuis te kunnen bereiken. Mits ze daar de juiste vergunningen voor hebben, natuurlijk.
Gesloten