dikkemick schreef: ↑17 aug 2024 15:18
Ik zou er in geen 500 jaar willen wonen.
Israel staat in de top 5 van de gelukkiste landen ter wereld, ondanks de vele jihadistische Palestijnse terreur-buren!
Het heeft de meest oopzienbare zienswaardigheden, zoals Masada de millenia oude vesting op een bergplateau met een indrukwekkend uitzicht over de Dode Zee, beroemd om zijn geschiedenis; de Dode Zee, het laagste punt op aarde, waar je kunt drijven, rustig je ochtendkrantje kunt lezen in het zoutige water en genieten van de therapeutische modderbaden; Ejn Gedi, beroemd om zijn bronnen, watervallen, wandelpaden, de wilde dieren zoals ibexen en gazellen en het meest indrukwekkende natuurreservaat dat ik heb gezien (en ik ben op heel wat plaatsen ter wereld geweest, inclusief de Grand Canyons, Patagonië en Serengeti), Neve Tsedek, de charmante wijk in Tel Aviv met smalle straatjes, kunstgalerijen, cafés en boutiques; Jaffa, de oude havenstad met historische gebouwen, markten en een prachtig uitzicht op de Middellandse Zee; Haifa met de schitterende Bahá'í Tuinen op de berg Karmel, met terrassen en een panoramisch uitzicht over Haifa en de Middellandse Zee; de Carmelberg, een natuurgebied en wandelgebied met adembenemende uitzichten en veel buitenactiviteiten; de oude stad van Akko met goed bewaarde middeleeuwse muren, ondergrondse gangen, historische markten en een rijke geschiedenis; de Rosj Hanikra grotten aan de kust met een kabelbaan die je naar diep ondergronds brengt en daarboven een spectaculair uitzicht op de Middellandse Zee; de oude stad Nazareth met duizenden jaren oude gerestaureerde huizen en werkplaatsen; Eilat aan de Rode Zee met de beroemde stranden met uitstekende mogelijkheden voor duiken, met kleurrijke koraalriffen en zeedieren, met het nationale Timna Park met fascinerende rotsformaties en oude kopermijnen; Caesarea, de oude Romeinse stad met goed bewaarde ruïnes, waaronder een amfitheater, aquaducten en een haven; Be'er Sjeva met het Negev Museum van de Kunst dat een scala aan moderne en hedendaagse kunstwerken biedt in een prachtig gebouw; Tsfat, bekend om de kunstgalerijen, charmante straatjes en een unieke sfeer met historische synagogen en een artistieke gemeenschap; de moderne Herzlijah Stranden met de beroemde restaurants en winkels aan de kustlijn; Ejn Avdat, het natuurreservaat in de Negev-woestijn met indrukwekkende kloven, watervallen en een schitterend voorbeeld van de woestijnlandschappen van Israel; etc., etc., etc., ... En dan heb ik het nog niet eens over het oude Jeruzalem gehad!
Zou veel te geneigd zijn de kolonisten uit de huizen van de Palestijnen te willen schoppen.
Misschien is de Gazastrook iets voor je? Dat was prachtig totdat Israel het aan de Palestijnen overdroeg en Palestijnse tegenstanders van Hamas publiekelijk werden terechtgesteld en van de daken gegooid door jouw Palestijnse burgervrienden. Die losers hebben een bloeiende infrastructuur, met eigen voedsel-, electriciteit- en watervoorziening overgenomen en het met westers geld in een terreurbastion veranderd.