IDF maakt kennelijk ook gebruik van Human Shields
Het artikel komt op mij geloofwaardig over, ook al blijven de bronnen vooralsnog anoniem, maar zulks kan ik me goed voorstellen, want indien je als militair in actieve dienst tijdens een oorlogsmissie voor klokkeluider speelt kan dat geduid worden als verraad ...
... met alle gevolgen van dien.
De IDF heeft te kennen gegeven dat ze de beschuldigingen onderzoekt.
Samenvattende vertaling door mij:
- Volgens het rapport, dat gebaseerd is op getuigenissen van terugkerende IDF-soldaten die regelmatig het gebruik van deze tactiek hebben waargenomen, hebben troepen meerdere keren Gazaanse burgers opgespoord waarvan ze denken dat ze hen van dienst kunnen zijn bij operaties tegen Hamas in dichtbevolkte stedelijke gebieden en deze burgers worden dan als menselijke schilden gebruikt door hen te dwingen tunnels en huizen binnen te gaan vóór de soldaten, uit angst dat de structuren met vallen zijn uitgerust, meldde de krant Haaretz dinsdag. Meestal betreft het volwassen mannen, maar ook oudere mannen en tieners werden geselecteerd. Het betreft dus geen terreurverdachten, maar burgers die specifiek worden vastgehouden om naar gebouwen en tunnels gestuurd te worden waarvan de troepen denken
dat ze boobytraps kunnen bevatten.
"Het is beter dat zij ontploffen en niet de soldaten," herinnerde een soldaat zich dat hem door zijn commandant was verteld, die volgens hem de praktijk op deze manier rechtvaardigde. De krant beweerde dat deze praktijk de afgelopen maanden op grote schaal in de Gazastrook is toegepast en dat het hogere IDF-personeel, inclusief stafchef luitenant-generaal Herzi Halevi, hiervan op de hoogte was.
Een soldaat zei dat hij de opdracht kreeg om een 16-jarige Palestijnse tiener te bewaken voordat hij op de missie werd gestuurd waarvoor hij was geselecteerd. De soldaat voegde eraan toe dat hij pas besefte dat de tiener helemaal geen terreurverdachte was toen hij een paar dagen later werd vrijgelaten.
Een niet nader genoemde bron binnen het IDF Zuidelijk Commando bevestigde aan Haaretz dat de bevelhebber van het Zuidelijk Commando, generaal-majoor Yaron Finkelman, op de hoogte was van de praktijk.
In haar reactie op de beschuldigingen leek de IDF niet te ontkennen dat de praktijk werd toegepast tijdens de gevechten in Gaza, waar Israëlische troepen verwikkeld zijn in een tien maanden durende oorlog met Hamas na de terreuraanval op 7 oktober in het zuiden van Israël.
"IDF-instructies en -bevelen verbieden het gebruik van Gazaanse burgers die in het veld zijn opgepakt voor militaire missies die een bewust risico voor hun leven vormen," zei het leger in haar reactie, eraan toevoegend dat de beschuldigingen in het rapport
"zijn doorgestuurd naar de relevante autoriteiten voor onderzoek."
Report: IDF using Gazans to check areas that may be booby-trapped before troops enter