Israël en het internationaal recht

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Israël en het internationaal recht

Bericht door HierEnNu »

IDF maakt kennelijk ook gebruik van Human Shields

Het artikel komt op mij geloofwaardig over, ook al blijven de bronnen vooralsnog anoniem, maar zulks kan ik me goed voorstellen, want indien je als militair in actieve dienst tijdens een oorlogsmissie voor klokkeluider speelt kan dat geduid worden als verraad ...
... met alle gevolgen van dien.

De IDF heeft te kennen gegeven dat ze de beschuldigingen onderzoekt.

Samenvattende vertaling door mij:
  • Volgens het rapport, dat gebaseerd is op getuigenissen van terugkerende IDF-soldaten die regelmatig het gebruik van deze tactiek hebben waargenomen, hebben troepen meerdere keren Gazaanse burgers opgespoord waarvan ze denken dat ze hen van dienst kunnen zijn bij operaties tegen Hamas in dichtbevolkte stedelijke gebieden en deze burgers worden dan als menselijke schilden gebruikt door hen te dwingen tunnels en huizen binnen te gaan vóór de soldaten, uit angst dat de structuren met vallen zijn uitgerust, meldde de krant Haaretz dinsdag. Meestal betreft het volwassen mannen, maar ook oudere mannen en tieners werden geselecteerd. Het betreft dus geen terreurverdachten, maar burgers die specifiek worden vastgehouden om naar gebouwen en tunnels gestuurd te worden waarvan de troepen denken
    dat ze boobytraps kunnen bevatten.

"Het is beter dat zij ontploffen en niet de soldaten," herinnerde een soldaat zich dat hem door zijn commandant was verteld, die volgens hem de praktijk op deze manier rechtvaardigde. De krant beweerde dat deze praktijk de afgelopen maanden op grote schaal in de Gazastrook is toegepast en dat het hogere IDF-personeel, inclusief stafchef luitenant-generaal Herzi Halevi, hiervan op de hoogte was.

Een soldaat zei dat hij de opdracht kreeg om een 16-jarige Palestijnse tiener te bewaken voordat hij op de missie werd gestuurd waarvoor hij was geselecteerd. De soldaat voegde eraan toe dat hij pas besefte dat de tiener helemaal geen terreurverdachte was toen hij een paar dagen later werd vrijgelaten.

Een niet nader genoemde bron binnen het IDF Zuidelijk Commando bevestigde aan Haaretz dat de bevelhebber van het Zuidelijk Commando, generaal-majoor Yaron Finkelman, op de hoogte was van de praktijk.

In haar reactie op de beschuldigingen leek de IDF niet te ontkennen dat de praktijk werd toegepast tijdens de gevechten in Gaza, waar Israëlische troepen verwikkeld zijn in een tien maanden durende oorlog met Hamas na de terreuraanval op 7 oktober in het zuiden van Israël.

"IDF-instructies en -bevelen verbieden het gebruik van Gazaanse burgers die in het veld zijn opgepakt voor militaire missies die een bewust risico voor hun leven vormen," zei het leger in haar reactie, eraan toevoegend dat de beschuldigingen in het rapport
    "zijn doorgestuurd naar de relevante autoriteiten voor onderzoek."
BRON [Engels]: Tmes Of Israel - 13 augustus 2024, 22:21 uur
Report: IDF using Gazans to check areas that may be booby-trapped before troops enter
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden."

.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Conclusie HierEnNu

De mens is ZIEK in het hoofd! Zwaar aangeslagen. Totaal niet sapiens geëvolueerd.
Volslagen in de WAR.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 14 aug 2024 12:59 Conclusie HierEnNu

De mens is ZIEK in het hoofd! Zwaar aangeslagen. Totaal niet sapiens geëvolueerd.
Volslagen in de WAR.
IDF-instructies en -bevelen verbieden het gebruik van Gazaanse burgers die in het veld zijn opgepakt voor militaire missies die een bewust risico voor hun leven vormen, en de beschuldigingen in het rapport zijn doorgestuurd naar de relevante autoriteiten voor onderzoek =D>. Verbiedt Hamas ook het gijzelen van burgers en het aanleggen van een terroristische infrastructuur met boobytraps?
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Chaimnimsky, je begreep me niet ben ik bang
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 14 aug 2024 17:47 Chaimnimsky, je begreep me niet ben ik bang
De ene groep onderzoekt de beschuldigingen van schendingen van het recht; de andere groep is juist uit op continue schendingen en juicht ze zelfs toe.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 14 aug 2024 18:06
dikkemick schreef: 14 aug 2024 17:47 Chaimnimsky, je begreep me niet ben ik bang
De ene groep onderzoekt de beschuldigingen van schendingen van het recht; de andere groep is juist uit op continue schendingen en juicht ze zelfs toe.
Jaja...wij van wc-eend. Kom op, ik ga toch ook mijn eigen diefstal of moord niet onderzoeken of laten onderzoeken door mijn vrienden en familie?
Lichtelijk onnozel om hierop te vertrouwen
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 14 aug 2024 18:10
Jaja...wij van wc-eend. Kom op, ik ga toch ook mijn eigen diefstal of moord niet onderzoeken of laten onderzoeken door mijn vrienden en familie?
Lichtelijk onnozel om hierop te vertrouwen
Dan blijkt dat je er zelf geen bal van hebt begrepen. Ten eerste worden mensenrechtenschendingen in eerste instantie berecht door nationale rechtbanken en gerechtssystemen. Het ICC is een permanent internationaal tribunaal en treedt alleen in actie wanneer nationale rechtssystemen niet in staat of niet bereid zijn om de misdaden te vervolgen. Het heeft dus een aanvullende rol ten opzichte van nationale rechtsstelsels, terwijl het ICJ juridische geschillen tussen staten behandelt of adviserende uitspraken doet over juridische kwesties die door de VN-leden worden aangevraagd.

Ten tweede had ik elders in deze draad reeds geschreven dat Israel een rechtssysteem met onpartijdige rechters heeft die gewoon een oorlogsmisdaad veroordelen.

Net zoals bij de Nederlandse Dutchbat-militairen, worden oorlogsmisdaden door Israel nationaal behandeld. Als gezegd, heeft Israel een systeem van militaire rechtspraak en een goed functionerend juridisch systeem dat verantwoordelijk is voor het onderzoeken en vervolgen van misdaden begaan door leden van de strijdkrachten en heeft militairen vervolgd en veroordeeld voor oorlogsmisdaden en andere misdrijven, zoals Elor Azaria voor het onwettig doden van een Palestijnse aanvaller in Hebron tijdens de Gaza-oorlog, Majoor Tomer K. werd veroordeeld voor het slaan en mishandelen van een Palestijnse gevangene tijdens een arrestatie in de Westelijke Jordaanoever, Korporaal Roni S. werd veroordeeld voor het mishandelen van een Palestijnse burger tijdens een patrouille, etc.

Maar misschien doel je op het Nederlandse oorlogsrechtssysteem? Dutchbat heeft burgers, die zich in het UNPROFOR-basisgebied bevonden, moeten evacueren naar veilige gebieden, maar de duizenden mannen en jongens werden door de Nederlandse troepen braaf overgedragen aan de Bosnisch-Servische strijdkrachten, terwijl bekend was dat deze mannen en jongens hoogstwaarschijnlijk naar detentiecentra zouden worden afgevoerd en zouden worden vermoord, zoals ook is gebeurd. De commandant van Dutchbat tijdens de val van Srebrenica - Kolonel Karremans - en andere hogere officieren, zoals Kapitein R., zijn internationaal zeer zwaar bekritiseerd maar nationaal nooit strafrechtelijk vervolgd.

Tijdens de Nederlandse missie in Afghanistan waren er rapporten en getuigenissen van lokale bewoners en humanitaire organisaties betreffende buitengerechtelijke executies en andere schendingen door Nederlandse troepen, maar er is niemand veroordeeld.

Er zijn veel meldingen gemaakt van oorlogsmisdaden door Nederlandse troepen, waaronder buitengerechtelijke executies en andere ernstige schendingen van de mensenrechten in Indonesië, maar ondanks decennialange publieke druk om deze zaken te onderzoeken, leidde het nooit tot een veroordeling, maar slechts tot tot een formele verontschuldiging.

Het is echter niet zo erg gesteld als op de Westbank, waar hun families zelfs financieel beloond worden indien terroristen Joden hebben vermoord.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Chaimnimsky, ik begrijp het Donders goed.
Maar ALS Israël op de vingers wordt getikt (veroordeeld!) dan is de rechter ineens partijdig.

Daarbij komt dat er hier nogal euforisch gesproken wordt over het meest morele leger ter wereld.
Nou....my ass! Ook in dit flyerende leger zitten mensen en mensen kunnen andere mensen (in oorlogstijd) de meest gruwelijke vernederende dingen aandoen.
Iedere oorlog weer! Ook hier.
Dit morele leger heeft heel Gaza met de grond gelijk gemaakt. Maakt het dan uit of je flyert? Is dat moreel superieur?

De mensen (Palestijnen) zijn compleet wanhopig. "Waarheen??"
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.timesofisrael.com/liveblog_ ... de-israel/
Turkey’s President Recep Tayyip Erdogan threatens to invade Israel in support of the Palestinians.
Dat kan me nog een oorlog wórden daar...

Maar het is ten hemel schreiend wat de Gazanen wordt aangedaan na wat Hamas deed...
Dus ik snap zo'n 'outcry' wel.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 14 aug 2024 23:30 https://www.timesofisrael.com/liveblog_ ... de-israel/
Turkey’s President Recep Tayyip Erdogan threatens to invade Israel in support of the Palestinians.

Maar het is ten hemel schreiend wat de Gazanen wordt aangedaan na wat Hamas deed...
Dat is oud nieuws. Hij heeft het daarna nooit meer gesuggereert.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 14 aug 2024 23:30 https://www.timesofisrael.com/liveblog_ ... de-israel/

Dan leg me die outcry maar eens uit?
Of ben je echt zo naief te denken dat Erdogan ook maar ene Jota geeft om de Gazanen?

.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

De ene groep onderzoekt de beschuldigingen van schendingen van het recht;
de andere groep is juist uit op continue schendingen en juicht ze zelfs toe.
Precies! En dan hebben we het niet slechts over intenties maar over daadwerkelijk gedrag! Helaas wordt informatie die Hamas en diens bondgenoten [zoals de UNRWA] verstrekken wereldwijd klakkeloos geslikt, maar zodra er info wordt verstrekt aan de hand van gedegen en onafhankelijk academisch en/of juridisch onderzoek door bewoners van Israël, dan is zulks kennelijk bij voorbaat onbetrouwbaar vanwege dooddoeners als 'WC-eend'.
Ik mag zulks hiet niet benoemen als [sluimerend?] Zelfcensuur,
maar dat is het mijns inziens wel!

.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 15 aug 2024 08:30

Dan leg me die outcry maar eens uit?
Of ben je echt zo naief te denken dat Erdogan ook maar ene Jota geeft om de Gazanen?
Misschien net zo weinig als HierEnNu?
Maar veel samenwerkende boze partijen buiten Israël is ook een geduchte vijand...
Het is overigens een Navoland, ik betwijfel of hij het zal doen, maar zeg nooit 'nooit' in het MO.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 15 aug 2024 11:00
HierEnNu schreef: 15 aug 2024 08:30Dan leg me die outcry maar eens uit?
Eerder net zo weinig als Gerard R. om Israël geeft!
Maar als je met je Gazanensneer jegens mij bedoelde
dat ik nog minder dan ene Jota om de HamasTerroristen geef, dan heb je groot gelijk!

.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 15 aug 2024 14:10
Gerard R. schreef: 15 aug 2024 11:00
HierEnNu schreef: 15 aug 2024 08:30Dan leg me die outcry maar eens uit?
Eerder net zo weinig als Gerard R. om Israël geeft!
Je vergist je. Ik ben een enorm fan van Israël. Ik walg van onzinnig verkeerd, wreed omgaan met wat nu voorligt.
En je ziet wat voor gevaren nu opdoemen. Anything goes.
Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.
Maar als je met je Gazanensneer jegens mij bedoelde
dat ik nog minder dan ene Jota om de HamasTerroristen geef, dan heb je groot gelijk!
Ik geef ook niet om Hamas, dat zelfs het eigen volk onderdrukte.
Maar ik geef heel veel om mensen, die er niets mee te maken hebben en er ook niets aan kunnen doen.
De liefste, mooiste mensen, die dagelijks op mijn schermen verschijnen en dan plotseling blijkbaar bv. aan
vleesflinters zijn geschoten... 40.000 (waarschijnlijk veel meer) en zóveel min of meer zwaar gewonden...
Hou op.
Gesloten