Ja, ik snap het. En ja, iemand van het Vlaams Belang zou dat niet mogen tonen. Dat is ook voor mij compleet fout.axxyanus schreef: ↑14 jul 2024 19:47Ik vind deze bijdrage van je wat verwarrend en zou daarom graag hebben dat je volgende vraag voor me beantwoord. Ik weet het, het antwoord lijkt vanzelfsprekend maar ik zou het zeer waarderen als je mij het plezier doet om deze vraag te beantwoorden.
Als een ambtenaar aan het loket zit met ergens duidelijk zichtbaar op zijn kledij het logo van het Vlaams Belang, toont hij daarmee dan aanhang aan het Vlaams Belang?
Maar ja, we weten dat het omtrent de hoofddoek moelijker is omdat zij dat zomaar niet kunnen weglaten voor henzelf.
En dan vind ik dat die hoofddoek mag toegelaten worden vanuit de gedachte dat het zou bekeken worden als hun persoonlijke overtuiging die uitgaat van hen en waarmee het stadsbestuur of het gemeentebestuur zich verder niet mee zou associëren. Zodat zij zich neutraal houden. En voor mij mag dan dezelfde logica dienen omtrent een kruisje dat iemand zou dragen. Maar allemaal onder de voorwaarde dat ze professioneel zijn door verder nooit hun religie te betrekken bij hun ambt.
Daarnaast had ik deze morgen het gevoel dat jij net de gemoederen in de samenleving zou willen bedaren door een andere aanpak. Ik bedoel, je zou centrum rechts kunnen bekijken als een beweging die een bepaalde orde probeert te herstellen door in te spelen op de onvrede die er heerst. Als er bv. een onvrede zou zijn omtrent de hoofddoek doordat het niet strookt bij traditionele waarden dan zouden zij die eerder wensen te verbieden in bepaalde gevallen om zo de onvrede weg te nemen.
Ik denk niet dat het onmogelijk dat er zo een rust kan hersteld worden. Maar evenzeer blijft de kwestie hetzelfde... sommigen zullen benadeeld zijn waar ze volgens mij niet hoeven benadeeld te worden. En het is niet slechts dat. Want vele mensen zouden zich zelfs niet bewust zijn dat er ook iets mis zou zijn met die aanpak die ze gebruiken om zo de orde te herstellen. Zulk populisme zal uiteindelijk leiden tot een herbevestiging van hun eigen gelijk.
Ik mag er niet aan denken dat dit de richting zou zijn die Europa zou inslaan. Er leek ooit dat positieve gemoed te zijn in Europa om vooruitstrevend te zijn en hierbij ook open te zijn. Gewoon, een open attitude omwille van een positief gemoed.
En nu misschien des te meer een gesloten attitude omwille van een negatief gemoed. En als men zo, vast met tal van strubbelingen als het al zou slagen, maar als men zo de orde kan herstellen, dan zal men ook veel verloren hebben. Want het zou een ander Europa zijn dan het Europa dat er ooit was.
Maar Europa is rechtser geworden. Hoe het verder gaat... ik weet het niet. Ik wil de moed niet verliezen. Misschien worden mensen teveel blootgesteld aan negatief nieuws terwijl er ook veel positief nieuws is. Alhoewel... negatief nieuws kan ook positieve effecten hebben. Het zal er van afhangen tot welk besef het leidt.