Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hersenen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door heeck »

“Bonifacius” schreef: Als stichting skepp voorzitter heb jij vandaag de eer als 10de op mijn negeerlijstje te komen staan!
Bonifacius,

Niets van gemerkt dat je er voordien wel terzake op in ging.
Inclusief de nu door jou verzonnen rol van skepp-voorzitter.

Mischien is Tik-Tok een plek waar je verkondigingen beter en vooral effectiever hun vorm kunnen krijgen!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
MaartenV
Bevlogen

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door MaartenV »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 jul 2024 17:01 Ik vraag me werkelijk af wat al deze zweefkezerij met wetenschap van doen heeft.
Ik begrijp niet goed waarom dit niet onder 'wetenschap' zou vallen, TIBERIUS CLAUDIUS? De idee dat er twee vormen van bewustzijn zijn, is gebaseerd op een (wetenschappelijk) model van professor David Nutt die samen met zijn team van Imperial college London aan onderzoek deed naar de werking van psilocybine en LSD op de hersenen.

Dat is wetenschap.

Zie voor meer uitleg: https://youtu.be/UgCDSbvdZrM?si=Ii4D9E094UHgH4Km&t=2778 (vanaf 46:18)

Afbeelding
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17297777
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef:Dat is wetenschap.
Je haalt wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijke overeenstemming en wetenschappelijk bewijs door elkaar en wat je zeker ook doet is het niet duidelijk apart houden van jouw interpretaties van wat je in soms wetenschappelijke publikaties vond en jou aanstond als passend bij jouw verzwegen hypothese(n).

Gedenk jouw aannames over lijfloos waarnemen die je nog steeds niet hebt voorzien van de daarbij te verwachten rapporteringen over het in die toestand waarnemen van een regenboog.
Bij welke waarnemingen wordt jouw hypothese verworpen en bij welke juist bevestigd??!!!

Roeland
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik heb niet veel toe te voegen aan wat heeck schreef.

Ik blijf er dus bij dat dit onderwerp niet onder wetenschap valt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

MaartenV schreef:Dat is wetenschap.
Heeck schreef:Je haalt wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijke overeenstemming en wetenschappelijk bewijs door elkaar
Er zijn verschillende studies door verschillende instituten die een paper hebben gepubliceerd over respectievelijk de effecten van psilocybine, LSD en DMT op de hersenen.
Allen wijzen ze - onafhankelijk van elkaar - op het feit dat er een sterke binding is met 5HT2A-receptors en dat die binding ervoor zorgt dat er een algehele reductie in hersenactiviteit is. Enkel reductie in hersenactiviteit.

Als je dan beweert dat er geen wetenschappelijke overeenstemming is, ben je niet op de hoogte van het wetenschappelijk onderzoek in die verschillende instituten of ben je biased. (wat ik eerder denk).

Heeck schreef: en wat je zeker ook doet is het niet duidelijk apart houden van jouw interpretaties van wat je in soms wetenschappelijke publikaties vond en jou aanstond als passend bij jouw verzwegen hypothese(n).
Als de hypothesen verzwegen zijn volgens jou, hoe kan je er dan weet van hebben?
Heeck schreef:Gedenk jouw aannames over lijfloos waarnemen die je nog steeds niet hebt voorzien van de daarbij te verwachten rapporteringen over het in die toestand waarnemen van een regenboog.
Wat OBE's betreft zijn er inderdaad nog geen wetenschappelijke bewijzen voor buitenlichamelijke ervaringen. Er zijn echter wel bevestigingen door dokters, medici en ander in wetenschap getraind personeel, dat een graad van betrouwbaarheid heeft die hoger is dan zomaar wat beweren door iemand op straat. Sta gradaties van betrouwbaarheid toe, in plaats van onmogelijke standaarden te vereisen op een vrijdenkersforum.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV,

De door jou weggelaten vet gemaakte zin haal ik even duidelijk naar voren:
Gedenk jouw aannames over lijfloos waarnemen die je nog steeds niet hebt voorzien van de daarbij te verwachten rapporteringen over het in die toestand waarnemen van een regenboog.

Bij welke waarnemingen wordt jouw hypothese verworpen en bij welke juist bevestigd??!!!
Dank voor het zelf duidelijk etaleren van je techniek.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

heeck schreef: 11 jul 2024 13:24 MaartenV,

De door jou weggelaten vet gemaakte zin haal ik even duidelijk naar voren:

Dank voor het zelf duidelijk etaleren van je techniek.

Roeland
Het is eerder jouw tactiek om de terechte opmerking die ik gaf over de wetenschappelijke overeenstemming die er in het psychedelisch onderzoek is gewoonweg te negeren (omdat dat jouw stelling zou ondergraven al dat er geen wetenschappelijke overeenstemming zou zijn) en dan maar over iets off topic te beginnen (over OBE's en de bewijsbaarheid ervan, geheel off topic).

En nogmaals: hoe kan jij weet hebben van hypothesen wanneer deze verzwegen zijn?

Weer geen antwoord en off topic vragen.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Maart

heeft uw brein te maken met zuurstoftekort, krijgt het drugs, bepaalde medicatie, alcohol, slaaptekort ... dan merkt ge dat
gij noemt dat mystiek anderen noemen dat zat, stoned, zuurtstoftekort, ... de effecten van die dingen zijn bekend en kunt ge online opzoeken
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

appelfflap schreef: 11 jul 2024 13:48 ... de effecten van die dingen zijn bekend en kunt ge online opzoeken
Ik heb het gevraagd aan Google's Artificiële-intelligentie! :lol:
Zie...
mystiek of stoned?

Zowel "mystiek" als "stoned" zijn gerelateerd aan veranderde bewustzijnstoestanden, maar ze verschillen in hun oorsprong en effecten.

Mystiek verwijst naar een spirituele of religieuze ervaring die een gevoel van eenheid met het goddelijke of transcendentie van de normale realiteit kan omvatten. Deze ervaringen kunnen worden opgeroepen door middel van meditatie, gebed, of andere spirituele praktijken. Mystieke ervaringen worden vaak beschreven als intens, vredig en transformerend.

Stoned is een informele term die wordt gebruikt om de effecten van cannabis te beschrijven, die gevoelens van euforie, ontspanning, en veranderde perceptie kan veroorzaken. Stoned zijn wordt vaak geassocieerd met een gevoel van loomheid, munchies, en verminderd coördinatievermogen.

De twee termen kunnen overlap vertonen in de zin dat beide een veranderde bewustzijnstoestand kunnen veroorzaken die diepgaand en betekenisvol kan zijn voor de persoon die het ervaart. Echter, de oorsprong en context van de twee ervaringen zijn verschillend. Mystieke ervaringen worden doorgaans gezien als het resultaat van spirituele of religieuze beoefening, terwijl stoned zijn wordt veroorzaakt door het gebruik van een psychoactieve drug.

Hier is een tabel die de twee termen samenvat:

Afbeelding

Welke term geschikter is voor een bepaalde ervaring hangt af van de specifieke context en de interpretatie van de persoon die de ervaring heeft.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

appelfflap schreef: 11 jul 2024 13:48 Maart

heeft uw brein te maken met zuurstoftekort, krijgt het drugs, bepaalde medicatie, alcohol, slaaptekort ... dan merkt ge dat
gij noemt dat mystiek anderen noemen dat zat, stoned, zuurtstoftekort, ... de effecten van die dingen zijn bekend en kunt ge online opzoeken
Jij bent wel hilarisch appelflap. :wink:
Maarten heeft er al jaren zijn levenswerk van gemaakt om research te doen naar de effecten van psychedelica op het brein (theoretisch weet hij er veel meer van dan ik, ik ben in de eerste plaats ervaringsdeskundige sinds aug. 2019) en jij komt hier droogjes binnenvallen met de tip dat de effecten van die dingen bekend zijn en hij ze online kan opzoeken.
:lol:
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 11 jul 2024 12:54 @Heeck,...

Als je dan beweert dat er geen wetenschappelijke overeenstemming is, ben je niet op de hoogte van het wetenschappelijk onderzoek in die verschillende instituten of ben je biased. (wat ik eerder denk).
Heeck, Tiberius en nog acht anderen die onder mijn negeerlijstje staan zijn inderdaad biased!
Neem dat maar van me aan! :lol:
MaartenV schreef: 11 jul 2024 10:04 Dat is wetenschap.

Zie voor meer uitleg: https://youtu.be/UgCDSbvdZrM?si=Ii4D9E094UHgH4Km&t=2778 (vanaf 46:18)
Terwijl ben ik nu van in het begin naar deze video aan't kijken / luisteren. :wink:
Uit transcript...
1:04
...it's great to be here and it's great to be talking about this topic because it's a it's a topic that I've been working on now for over 10 years and I think I'll convince you that it's been well worthwhile.
We've made some interesting discoveries and I think we are going to open up a new era in psychiatry and also in neuroscience.
But let's go back a long way, let's go back to the beginnings of human life.
Psychedelics are an enduring feature of human existence human life....
They've been around for the whole of human history in fact it's rather odd that probably only modern Western societies almost the only period of human life where these drugs have actually not been celebrated but have been banned, and that in itself is a rather peculiar and an interesting aspect of the whole story...

bron: YouTube: David Nutt: The New Psychedelic Revolution in Psychiatric Medicine - NPV
Ze worden ooit wel terug gevierd in de Westerse samenleving zoals dat ooit al het geval was in het oude Griekenland. :wink:
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Precies.

Niks bijzonders aan.
Die zweefkezerij is nergens voor nodig.
Maar leg dat maar eens uit aan mensen die dolgraag willen dat er niet meer is.
Die nemen onwetenschappelijk nonsens op net als een ouderling een Bijbeltekst. :lol:
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 11 jul 2024 15:15 ...
Ze worden ooit wel terug gevierd in de Westerse samenleving zoals dat ooit al het geval was in het oude Griekenland. :wink:
Ik wist dit al lang maar effe aan google's Artificiële-intelligentie meer info gevraagd.
Zie...
Psychedelica in het oude Griekenland: Verruimende middelen in religie en rituelen

Het gebruik van psychedelica in het oude Griekenland is een fascinerend, maar complex onderwerp. Hoewel er geen directe archeologische bewijzen zijn voor het gebruik van specifieke psychedelica, wijzen tal van bronnen op de mogelijke toepassing van geestverruimende middelen in religieuze praktijken en rituelen.

Mogelijke psychedelica:

- Ergot: Dit schimmelgroeisel op granen kan LSD bevatten en hallucinaties veroorzaken. Ergot zou mogelijk een rol hebben gespeeld in de Eleusysische Mysteriën, rituelen ter ere van de godinnen Demeter en Persephone.

- Psilocybine paddenstoelen: Deze paddenstoelen, die van nature voorkomen in Griekenland, kunnen intense visuele en mentale ervaringen opwekken. Er is bewijs dat suggereert dat ze werden gebruikt in religieuze en oraculaire praktijken.

- Wijn: Sommige wijnen, vooral die gemaakt van wilde druiven, kunnen sporen van psilocybine hebben bevat. Dit zou kunnen verklaren waarom wijn een belangrijke rol speelde in Griekse rituelen en religieuze ceremonies.

Effecten op religie en rituelen:

Verbinding met het goddelijke: Psychedelica kunnen intense spirituele ervaringen opwekken, waardoor gebruikers zich verbonden voelen met het goddelijke of de natuur. Dit zou hun rol in religieuze praktijken kunnen verklaren.

Verruiming van het bewustzijn: Psychedelica kunnen ook leiden tot veranderde waarnemingen, verhoogde creativiteit en diepere inzichten. Deze effecten kunnen waardevol zijn geweest in rituelen die gericht waren op zelfontdekking en spirituele groei.

Genezing en waarzeggerij: Sommige bronnen suggereren dat psychedelica in het oude Griekenland werden gebruikt voor genezingsdoeleinden en waarzeggerij. De veranderde bewustzijnstoestanden die ze veroorzaakten, zouden mogelijk toegang hebben gegeven tot "andere werelden" of "hogere kennis".

Het belang van context:

Het is belangrijk om op te merken dat het gebruik van psychedelica in het oude Griekenland waarschijnlijk sterk verschilde van het moderne gebruik ervan. De context, intentie en set en setting van het gebruik waren cruciaal voor de ervaring.

Conclusie:

Hoewel het bewijsmateriaal fragmentarisch is, wijst het op een intrigerende relatie tussen psychedelica en religieuze praktijken in het oude Griekenland. Deze middelen speelden mogelijk een rol bij het opwekken van spirituele ervaringen, het verruimen van het bewustzijn en het bevorderen van verbinding met het goddelijke of de natuur.

Belangrijk om op te merken:

- Het gebruik van psychedelica kan risico's met zich meebrengen, zowel fysiek alsmentaal. Het is belangrijk om je goed te informeren en je verantwoordelijk te gedragen als je overweegt om ze te gebruiken.
- In veel landen zijn psychedelica verboden of streng gereguleerd. Het is belangrijk om de wetgeving in jouw land te kennen voordat je ze gebruikt.
Dat er sommige wijnen, vooral die gemaakt van wilde druiven, sporen van psilocybine kunnen bevat hebben wist ik niet!
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Precies.

Niks bijzonders aan.
Die zweefkezerij is nergens voor nodig.
Maar leg dat maar eens uit aan mensen die dolgraag willen dat er niet meer is.
Die nemen onwetenschappelijk nonsens op net als een ouderling een Bijbeltekst. :lol:

PS.
Bonifatius zet een ieder die het niet met hem eens op de verdwijn lijst.
Starks reageert hij alleen nog op Maarten. :D
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 11 jul 2024 15:15 ...
Terwijl ben ik nu van in het begin naar deze video aan't kijken / luisteren. :wink:
Uit transcript...
1:04
......
They've been around for the whole of human history in fact it's rather odd that probably only modern Western societies almost the only period of human life where these drugs have actually not been celebrated but have been banned, and that in itself is a rather peculiar and an interesting aspect of the whole story...

bron: YouTube: David Nutt: The New Psychedelic Revolution in Psychiatric Medicine - NPV
Oh, grappig was ik even gestopt hier met luisteren naar David Nutt omdat ik aan het oude Griekenland en het de Elysian mysteries dacht, luister ik verder naar de video en begint hij er zelf over! :lol:
2:03
...but the picture I particularly want to draw your attention to is the bottom left the Greek vowels so that's over 3,000 years old and that image there shows ancient Greeks partaking of the elysian mysteries….

David Nutt

Afbeelding
Plaats reactie