Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hersenen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

bonifacius
Diehard

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door bonifacius »

Henry II schreef: 08 jul 2024 14:16 Voor de uitvinding van goede koorts onderdrukkende middelen zullen er heel wat mensen door de millennia dit soort ervaringen hebben gehad.
Gaat een Indiaan met koorts in het Amazonegebied naar de sjamaan van zijn dorp met de vraag om hem te genezen. Zegt de sjamaan: Goed, doe mee aan een ayahuasca-ceremonie (om weer in de specialiteit van André van de Braak te gaan) en je zal genezen zijn van je koorts. :lol:
Nee, als je koorts hebt moet je niet aan psychedelica beginnen. :wink:
Henry II schreef: 08 jul 2024 14:16 Dat hierop veel religieuze ideeën zijn verzonnen is ook aannemelijk.
Dat kunnen je psychedelica niet in de schoenen schuiven.
Mensen verzinnen van alle ideeën, leven in illusies, ook zonder psychedelica.
Onder goede begeleiding en met verstand gebruikt helpen psychedelica zelfs om je te ontdoen van illusies.
Zie...
'De verklaring voor het krachtige effect van psychedelica ligt in de bewustzijnsverruimende werking ervan. De spirituele of religieuze ervaringen die mensen met psychedelica opdoen, kunnen diepgaande transformatieprocessen op gang brengen. Psychedelica hebben eveneens een katalyserend effect op de behandeling met reguliere therapieën. Een enkele psychedelische ervaring kan soms al even goed werken als jarenlange psychotherapie.'

Fragment uit: Psychedelica als bron van heling
William A. Richards
Laatst gewijzigd door bonifacius op 08 jul 2024 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Mullog schreef: 08 jul 2024 15:11 Gezien dat AI in basis niet veel anders doet dan mooie zinnen uit verouderde informatie maken en AI zelf helemaal niets weet hebben al die AI quotes nauwelijks enige waarde.
Ik vroeg effe een leuke aan Artificiële-intelligentie: "is Artificiële-intelligentie als een mirakel?"
antwoord van Google's gemini...
Of Artificiële Intelligentie (AI) als een mirakel beschouwd kan worden, hangt af van je definitie van een mirakel.

Zeker is dat AI een enorme vooruitgang is in technologie. Het heeft ons in staat gesteld om machines te creëren die taken kunnen uitvoeren die we vroeger voor onmogelijk hielden, zoals het verslaan van wereldkampioenen schaken en Go, het diagnosticeren van ziekten met een hogere precisie dan artsen, en het genereren van tekst die niet te onderscheiden is van door mensen geschreven tekst.

Sommigen zien AI als een wonderbaarlijke prestatie van menselijke vindingrijkheid en creativiteit. De snelle vooruitgang op het gebied van AI in de afgelopen jaren is inderdaad verbluffend en heeft geleid tot baanbrekende nieuwe toepassingen in gebieden als gezondheidszorg, transport en onderwijs.

Anderen zijn bezorgder over de potentiële gevaren van AI. Ze vrezen dat AI zo intelligent kan worden dat het een bedreiging vormt voor de mensheid, of dat het kan worden gebruikt voor kwaadaardige doeleinden.

Of AI nu een mirakel is of niet, het is ontegenzeggelijk een krachtige technologie die een diepe impact heeft op onze wereld. Het is belangrijk om zowel de voordelen als de risico's van AI te begrijpen, zodat we deze technologie op een verantwoorde manier kunnen ontwikkelen en gebruiken.

Dus, om je vraag direct te beantwoorden:

Als je een mirakel definieert als iets dat ongelooflijk is en onmogelijk lijkt, dan kan AI zeker als een mirakel worden beschouwd.
Als je een mirakel definieert als iets dat bovennatuurlijk is of door God is gedaan, dan is AI dat waarschijnlijk niet.
Uiteindelijk is het aan ieder individu om te beslissen of ze AI al dan niet als een mirakel beschouwen.

Naast de bovenstaande punten is het ook belangrijk op te merken dat AI nog volop in ontwikkeling is. Het is moeilijk om te voorspellen wat de toekomst brengt voor AI, en het is mogelijk dat AI op een dag zelfs nog verbazingwekkendere dingen zal kunnen doen dan we ons nu kunnen voorstellen.
:lol:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Dit wilde ik ook nog meegeven:

Professor David Nutt, die samen met zijn team van Imperial College London zowel de werking van psilocybine als de werking van LSD op de hersenen onderzocht, kwam met dit eenvoudig maar toch impressief model van bewustzijn.

De rode cirkel in de afbeelding geeft de door ons allen vertrouwde bewustzijn-slaap cyclus weer, waar we dagelijks mee vertrouwd zijn. Dat hangt af van glutamaat en gaba.
De groene cirkel geeft een ander soort bewustzijn weer, dat 'ontwaakt' wanneer we psychedelica tot ons nemen of door een andere omstandigheid
bepaalde hersendelen niet meer werken. (zoals de voornoemde DMN enzovoort). Samenhangend met 5HT2A-receptoren.

Twee modellen van twee verschillende soorten bewustzijn.

Afbeelding

(zie voor meer uitleg over het model hier: https://youtu.be/UgCDSbvdZrM?si=j34kBWUtR8xtu01I&t=2780)

Ikzelf vermoed dat Het Bewustzijn dat via psychedelica wordt opgewekt en bij sterven zichtbaar wordt, omgekeerd werkt dan het normale bewustzijn dat we dagdagelijks ervaren.

Het ene dagdagelijkse bewustzijn, daarvan gaat de nietsvermoedende vrijdenker en atheist uit; Moderne theïsten en idealisten focussen dan weer meer op het soort Bewustzijn dat door pychedelica wordt wakkergemaakt of bij sterven brein.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

MaartenV schreef: 08 jul 2024 15:52Ikzelf vermoed dat Het Bewustzijn dat via psychedelica wordt opgewekt en bij sterven zichtbaar wordt, omgekeerd werkt dan het normale bewustzijn dat we dagdagelijks ervaren.

Het ene dagdagelijkse bewustzijn, daarvan gaat de nietsvermoedende vrijdenker en atheist uit; Moderne theïsten en idealisten focussen dan weer meer op het soort Bewustzijn dat door pychedelica wordt wakkergemaakt of bij sterven brein.
Het Bewustzijn wordt [bij sterven] zichtbaar?
Wie ziet[?'] dat bewustzijn dan en wat zie diegene dan?
Hoe ziet dat bewustzijn dan uit?
Welk verschil doel je op tussen 'bewustzijn zien' en 'bewustzijn ervaren'?

Wat bedoel je met 'uitgaan van' dagdagelijks bewustzijn en
'focussen op' psychedelisch bewustzijn?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

HierEnNu schreef: 08 jul 2024 16:19
MaartenV schreef: 08 jul 2024 15:52Ikzelf vermoed dat Het Bewustzijn dat via psychedelica wordt opgewekt en bij sterven zichtbaar wordt, omgekeerd werkt dan het normale bewustzijn dat we dagdagelijks ervaren.

Het Bewustzijn wordt [bij sterven] zichtbaar?
Wie ziet[?'] dat bewustzijn dan en wat zie diegene dan?
Hoe ziet dat bewustzijn dan uit?
Welk verschil doel je op tussen 'bewustzijn zien' en 'bewustzijn ervaren'?

Wat bedoel je met 'uitgaan van' dagdagelijks bewustzijn en
'focussen op' psychedelisch bewustzijn?

Dank je voor je vragen. Ik zal proberen om ze zo duidelijk mogelijk te beantwoorden binnen het kader van het model dat ik heb besproken.
HierEnNu schreef:Het Bewustzijn wordt [bij sterven] zichtbaar? Wie ziet dat bewustzijn dan en wat zie diegene dan?
Bij sterven wordt vaak gesproken over een verandering in de staat van bewustzijn, zoals door mensen wordt gerapporteerd die bijna-doodervaringen hebben gehad. Dit verwijst naar het idee dat, wanneer de normale functies van de hersenen verminderen of ophouden, andere vormen van bewustzijn naar voren kunnen komen. Dit betekent niet noodzakelijk dat iemand anders dit bewustzijn ziet, maar eerder dat het individu zelf een andere ervaring van bewustzijn heeft, die verschilt van het alledaagse bewustzijn.
HierEnNu schreef:Hoe ziet dat bewustzijn er dan uit?
Het bewustzijn dat zichtbaar wordt bij psychedelische ervaringen of sterven is vaak beschreven als zeer anders dan het normale waakbewustzijn. Mensen rapporteren vaak verhoogde gevoelens van eenheid, diepe introspectieve inzichten, levendige visioenen en een gevoel van transcendentie. Dit kan variëren van persoon tot persoon, maar de gemeenschappelijke factor is een sterke verschuiving weg van het alledaagse bewustzijn naar iets dat als dieper en betekenisvoller wordt ervaren.
HierEnNu schreef:Welk verschil doel je op tussen 'bewustzijn zien' en 'bewustzijn ervaren'?
'Bewustzijn zien' kan begrepen worden als het observeren van de verschijnselen en veranderingen die optreden in bewustzijnsstaten, bijvoorbeeld door wetenschappelijk onderzoek of introspectieve observatie. 'Bewustzijn ervaren' verwijst naar de directe persoonlijke beleving van verschillende staten van bewustzijn, zoals men kan ervaren tijdens dromen, meditatie, psychedelische trips, of andere veranderde bewustzijnstoestanden.
HierEnNu schreef:Wat bedoel je met 'uitgaan van' dagdagelijks bewustzijn en 'focussen op' psychedelisch bewustzijn?
'Uitgaan van' dagdagelijks bewustzijn betekent dat men het normale waakbewustzijn als de standaard ervaart en begrijpt. Dit is het bewustzijn dat afhankelijk is van de normale werking van de hersenen, zoals weergegeven in de rode cirkel van het model (glutamaat en gaba).

'Focussen op' psychedelisch bewustzijn betekent dat men zich richt op en waarde hecht aan de ervaringen en inzichten die voortkomen uit psychedelische staten van bewustzijn. Deze zijn vaak geassocieerd met een verhoogde activiteit van de 5HT2A-receptoren en worden in de groene cirkel van het model weergegeven.

Om het simpel te stellen, het normale dagelijkse bewustzijn is wat we allemaal kennen en ervaren tijdens ons dagelijks leven, terwijl psychedelisch bewustzijn een meer veranderde, verruimde staat van bewustzijn is die kan worden ervaren onder invloed van psychedelica of andere buitengewone omstandigheden.

Ik hoop dat dit helpt om je vragen te verduidelijken en verder inzicht te geven in het model dat ik heb beschreven.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 08 jul 2024 15:52 Dit wilde ik ook nog meegeven:

Professor David Nutt, die samen met zijn team van Imperial College London zowel de werking van psilocybine als de werking van LSD op de hersenen onderzocht, kwam met dit eenvoudig maar toch impressief model van bewustzijn.

De rode cirkel in de afbeelding geeft de door ons allen vertrouwde bewustzijn-slaap cyclus weer, waar we dagelijks mee vertrouwd zijn. Dat hangt af van glutamaat en gaba.
De groene cirkel geeft een ander soort bewustzijn weer, dat 'ontwaakt' wanneer we psychedelica tot ons nemen of door een andere omstandigheid
bepaalde hersendelen niet meer werken. (zoals de voornoemde DMN enzovoort). Samenhangend met 5HT2A-receptoren.

Twee modellen van twee verschillende soorten bewustzijn.

Afbeelding
Goeie research weer van je MaartenV!
Ik heb al veel van David Nutt gezien en gehoord op YouTube. Hij is een topper.
Maar deze twee modellen van hem had ik nog niet gezien.
Merci.
In de groene cirkel staat het woordje "valence". In het Nederlands vertaald is dat valentie en vind ik op wiki deze betekenis: "Valentie komt van het Latijnse valentia en betekent 'waardigheid' (als in 'tweewaardigheid'), 'plaatsigheid' of 'geldigheid'."
Maar dan vat ik het nog niet in David Nutt's schema.
MaartenV schreef: 08 jul 2024 15:52 (zie voor meer uitleg over het model hier: https://youtu.be/UgCDSbvdZrM?si=j34kBWUtR8xtu01I&t=2780)
Ik zal de hele video is bekijken dan valt mijn eurocentje misschien.
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 08 jul 2024 16:45 @"HierEnNu"

'Focussen op' psychedelisch bewustzijn betekent dat men zich richt op en waarde hecht aan de ervaringen en inzichten die voortkomen uit psychedelische staten van bewustzijn. Deze zijn vaak geassocieerd met een verhoogde activiteit van de 5HT2A-receptoren en worden in de groene cirkel van het model weergegeven.
Oops, net dit antwoord van je gelezen. Dat verklaard het woordje "valence' in Nutt"s groene cirkel.

Nu, "psychedelisch bewustzijn" is natuurlijk maar een vreemde beschrijving, Ik zou het zo niet noemen, want dat is natuurlijk weer een rode lap voor veel mensen.
Voor vrijdenkers kan het weer aanleiding zijn om te denken dat het om iets "bovennatuurlijks" gaat wat niet wetenschappelijk bewezen kan worden en dan gaan ze weer discussiëren en in vraag stellen of je niet bijgelovig bent en zo van die dingen.

Een term als "verruimd bewustzijn" is al abstract genoeg voor de massa "volwassenen".
Al is het simpel wat daarmee bedoeld wordt voor wie het nog kan begrijpen, want het is simpelweg het tegenovergestelde van een vernauwt bewustzijn.
Zie...
‘Als we ouder worden vernauwt ons bewustzijn zich in zekere zin,’ aldus Gopnik. ‘De denkwereld van volwassenen is vastomlijnder en wat “gestold”,’ heeft ze ergens geschreven, terwijl ‘die van kinderen een stuk soepeler is en daardoor veel meer openstaat voor nieuwe ideeën’.

‘Als je een idee wilt krijgen van wat een verruimd bewustzijn is, hoef je alleen maar met een kind van vier een kopje thee te gaan drinken.’ Of wat lsd te nemen. Gopnik vertrouwde me toe dat ze getroffen was door de overeenkomsten tussen de fenomenologie van de lsd-ervaring en wat zij wist over het kinderbewustzijn: hogere zoektemperaturen, diffusere aandacht, meer mentale ruis (of entropie), magisch denken, en een laag consistent (in de tijd) zelfbewustzijn.

‘Waar het kort gezegd op neerkomt, is dat baby’s en jonge kinderen eigenlijk permanent aan het trippen zijn.

Uittreksel van: Michael Pollan. 'Verruim je geest'.
Laatst gewijzigd door bonifacius op 08 jul 2024 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

bonifacius schreef: 08 jul 2024 17:52 Goeie research weer van je MaartenV!
Ik heb al veel van David Nutt gezien en gehoord op YouTube. Hij is een topper.
Maar deze twee modellen van hem had ik nog niet gezien.
Merci.
In de groene cirkel staat het woordje "valence". In het Nederlands vertaald is dat valentie en vind ik op wiki deze betekenis: "Valentie komt van het Latijnse valentia en betekent 'waardigheid' (als in 'tweewaardigheid'), 'plaatsigheid' of 'geldigheid'."
Maar dan vat ik het nog niet in David Nutt's schema.
MaartenV schreef: 08 jul 2024 15:52 (zie voor meer uitleg over het model hier: https://youtu.be/UgCDSbvdZrM?si=j34kBWUtR8xtu01I&t=2780)
Ik zal de hele video is bekijken dan valt mijn eurocentje misschien.
Zeer hartelijk bedankt, Bonifacius. Dat soort complimenten zijn een unicum op dit forum. Dat voelt zeker goed erkenning te krijgen voor het wetenschappelijk onderzoek dat ik hier post. Dank. =D>
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

bonifacius schreef: 08 jul 2024 18:21
MaartenV schreef: 08 jul 2024 16:45 @"HierEnNu"

Oops, net dit antwoord van je gelezen. Dat verklaard het woordje "valence' in Nutt"s groene cirkel.

Nu, "psychedelisch bewustzijn" is natuurlijk maar een vreemde beschrijving, Ik zou het zo niet noemen, want dat is natuurlijk weer een rode lap voor veel mensen.
Voor vrijdenkers kan het weer aanleiding zijn om te denken dat het om iets "bovennatuurlijks" gaat wat niet wetenschappelijk bewezen kan worden en dan gaan ze weer discussiëren en in vraag stellen of je niet bijgelovig bent en zo van die dingen.

Een term als "verruimd bewustzijn" is al abstract genoeg voor de massa "volwassenen".
Al is het simpel wat daarmee bedoeld wordt voor wie het nog kan begrijpen, want het is simpelweg het tegenovergestelde van een vernauwt bewustzijn.
Zie...
‘Als we ouder worden vernauwt ons bewustzijn zich in zekere zin,’ aldus Gopnik. ‘De denkwereld van volwassenen is vastomlijnder en wat “gestold”,’ heeft ze ergens geschreven, terwijl ‘die van kinderen een stuk soepeler is en daardoor veel meer openstaat voor nieuwe ideeën’.

‘Als je een idee wilt krijgen van wat een verruimd bewustzijn is, hoef je alleen maar met een kind van vier een kopje thee te gaan drinken.’ Of wat lsd te nemen. Gopnik vertrouwde me toe dat ze getroffen was door de overeenkomsten tussen de fenomenologie van de lsd-ervaring en wat zij wist over het kinderbewustzijn: hogere zoektemperaturen, diffusere aandacht, meer mentale ruis (of entropie), magisch denken, en een laag consistent (in de tijd) zelfbewustzijn.

‘Waar het kort gezegd op neerkomt, is dat baby’s en jonge kinderen eigenlijk permanent aan het trippen zijn.

Uittreksel van: Michael Pollan. 'Verruim je geest'.
Ja, het is op de tenen lopen met woordgebruik hier op het forum.
Ja, de default mode network is nog niet goed gevormd op die leeftijd.
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 08 jul 2024 18:23 Zeer hartelijk bedankt, Bonifacius. Dat soort complimenten zijn een unicum op dit forum. Dat voelt zeker goed erkenning te krijgen voor het wetenschappelijk onderzoek dat ik hier post. Dank. =D>
Graag gegeven mijn complimenten. :-)

PS: Ik vraag mij toch weer af waar jij nog steeds de motivatie blijft vandaan halen om uitgerekend met vrijdenkers over deze passie van je te willen delen. Zijn er geen ander fora te vinden met gelijkgestemde ruimdenkenden zoals ik waar je eveneens erkenning van krijgt?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

bonifacius schreef: 08 jul 2024 18:31
MaartenV schreef: 08 jul 2024 18:23 Zeer hartelijk bedankt, Bonifacius. Dat soort complimenten zijn een unicum op dit forum. Dat voelt zeker goed erkenning te krijgen voor het wetenschappelijk onderzoek dat ik hier post. Dank. =D>
Graag gegeven mijn complimenten. :-)

PS: Ik vraag mij toch weer af waar jij nog steeds de motivatie blijft vandaan halen om uitgerekend met vrijdenkers over deze passie van je te willen delen. Zijn er geen ander fora te vinden met gelijkgestemde ruimdenkenden zoals ik waar je eveneens erkenning van krijgt?
Ja, ik vond geen gelijkaardig Nederlandstalig forum. En ik vind 'wetenschappelijkheid' (testbaarheid) ook een belangrijk criterium. Andere fora dreigen soms te zweverig te worden, naar mijn normen die ik geïnternaliseerd heb dankzij dit forum hier. Als je een forum weet dat nog actief is die nieuwe leden ontvangt en die ook een zekere wetenschappelijke onderbouwing van claims waardeert, laat het me gerust weten.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Samenvattend:

Twee soorten bewustzijn

1- Gekende bewustzijnstoestanden waar atheïsten en vrijdenkers zich mee bezighouden:

Glutamaat houdt je wakker en alert. (normale waakbewustzijn)
GABA zorgt ervoor dat je slaapt en ontspant. (tijdens slaap)

2- Verruimd Bewustzijn waar moderne theïsten, idealisten en non-dualisten zich mee bezig houden:

5-HT2A-receptor binding vermindert de activiteit van het DMN, vermindert de bloed flow sterk globaal, wat leidt tot een alternatieve, uitgebreide staat van bewustzijn. (psychedelische ervaringen, BDE's, en diepe meditatie).

Deze twee soorten bewustzijn bestaan, maar we worden in onze levens meestal maar geconfronteerd met de eerste vorm van bewustzijn, waardoor de tweede verruimde vorm niet of nauwelijks in ogenschouw wordt genomen.
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 08 jul 2024 18:24 Ja, het is op de tenen lopen met woordgebruik hier op het forum.
Men moest is durven beweren hier dat men God is! :lol:
Doet me denken aan Eckhart Tolle dewelke in een video op YouTube vanaf 19:23 vertelde...
...
So to sense your connectedness with the source is the realization that God loves you, but you can let, you don't need the words anymore.
There's just a trust and there's no duality anymore, because you are an extension of the one, an emanation of the one.

So faith really is trust, but the trust is not something you can think yourself into.
Ultimately, you need to let go of all these concepts, although when you later talk about it, you may take them up again.
But for the experience of it, you let go of concepts and you can sense in the space between two thoughts, in the space of awareness, you can sense the stillness, the presence, and you can sense it as a silent power.
Silent.
That's the Dao. It's Chinese. A silent power.
And that silent power is inseparable from who you are.
It's you and much infinitely vaster than you, both at the same time.
It's almost as if a ray of sunlight that arrives here suddenly realizes its source, its a ray of sunlight suddenly realizes its own source, where it comes from.
And it also realizes that it can never be totally separate from the source, because there's the ray of sunlight.
Some are is still connected to the sun, which in this analogy, that's the source.
So the ray of sunlight then could say, "My fear has disappeared, because I realize that I'm connected to something much vaster and this vastness is sustaining me."
It could say that.
It could also say, and some have, some rays have done that, "I am the sun."
Ecstatic, translated in this analogy, there have been mystics in various traditions who said, "I am God."
It's not advisable to say that. People don't like it.

(audience laughing)
...

bron: https://www.youtube.com/watch?v=eYCphOBe7Y8&t=39s
Jaja, mystici in verschillende tradities die zeiden: 'Ik ben God.'...
Niet raadzaam om dat te zeggen. Mensen vinden het niet leuk. Vrijdenkers vooral niet. :wink:
MaartenV schreef: 08 jul 2024 18:24 Ja, de default mode network is nog niet goed gevormd op die leeftijd.
Het DMN speelt een belangrijke rol bij het ego volgens onderzoekers.
Er is geen consensus over wanneer het ego zich volledig ontwikkelt, maar de meeste onderzoekers zijn het erover eens dat het een geleidelijk proces is dat plaatsvindt over een aantal jaren. Dat het ego zich pas rond de 2 à 3 jaar begint te ontwikkelen, wanneer kinderen taal beginnen te ontwikkelen en een begrip van zichzelf als individu krijgen, lijkt me wel aannemelijk.
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 08 jul 2024 21:49 Samenvattend:

Twee soorten bewustzijn

1- Gekende bewustzijnstoestanden waar atheïsten en vrijdenkers zich mee bezighouden:

2- Verruimd Bewustzijn waar moderne theïsten, idealisten en non-dualisten zich mee bezig houden:

5-HT2A-receptor binding vermindert de activiteit van het DMN, vermindert de bloed flow sterk globaal, wat leidt tot een alternatieve, uitgebreide staat van bewustzijn. (psychedelische ervaringen, BDE's, en diepe meditatie).

Deze twee soorten bewustzijn bestaan, maar we worden in onze levens meestal maar geconfronteerd met de eerste vorm van bewustzijn, waardoor de tweede verruimde vorm niet of nauwelijks in ogenschouw wordt genomen.

Da's een goede samenvatting! :lol:
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

bonifacius schreef: 08 jul 2024 22:54
MaartenV schreef: 08 jul 2024 21:49 Samenvattend:

Twee soorten bewustzijn

Da's een goede samenvatting! :lol:

:lol: ja, ik vat het overduidelijke graag nog eens simpel samen. Niet dat ik het IQ onderschat van de discutanten. 8*)
Plaats reactie