Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hersenen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 07 jul 2024 17:10 Depressie is op de keper beschouwd een genezingsproces in mijn ogen.
:shock:
Het wordt steeds gekker EN brutaler ...
... en zulks in hoofdstuk Wetenschap?

Depressie is géén genezingsproces maar een complexe, pervasieve EN levensgevaarlijke geestesziekte. Een slopende en uitputtende aandoening waardoor men soms zelfs geen energie meer heeft om uit bed op te staan en kan leiden tot gevoelens van hopeloosheid, waardeloosheid en isolatie. Ook tast een depressie de fysieke gezondheid en het functioneren in het dagelijks leven diepgaand aan.

Een depressie vereist professionele hulp en het is dus ook belangrijk om hulp te zoeken als jij en.of je omgeving denkt dat je depressief bent. Er zijn veel effectieve behandelingen beschikbaar, zoals therapie, medicatie en leefstijlveranderingen waardoor tegenwoordig met de juiste ondersteuning de meeste mensen met depressie kunnen herstellen en een gezond en bevredigend leven leiden.

Hier zijn enkele hulpmiddelen die nuttig kunnen zijn:
  1. 113 Zelfmoordpreventie:
    Bel 113 als je met suïcidale gedachten worstelt.
  2. MIND Korrelatie: https://mindkorrelatie.nl/
    biedt professionele hulp bij psychische problemen.
  3. Jellinek: https://www.jellinek.nl/
    biedt hulp en advies bij alcohol- en drugsproblemen,
    die soms een rol spelen bij depressie.
  4. MIND: https://wijzijnmind.nl/
    biedt informatie en lotgenotencontact over psychische problemen.

Dat gezegd hebbende, het is waar dat mensen die een depressie doormaken soms [achteraf!] een periode van intense persoonlijke groei en transformatie ervaren. Ze kunnen meer te weten komen over zichzelf, hun waarden en hun verlangens. Ze kunnen ook leren omgaan met moeilijke emoties en coping-mechanismen ontwikkelen.

Natuurlijk kan in die zin de ervaring van een depressie doorstaan gezien worden als een kans om te groeien en te veranderen. Maar zulks geldt zelfs voor de ervaring van kanker doorstaan ... :idea:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
bonifacius
Diehard

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door bonifacius »

heeck schreef: 07 jul 2024 11:06 Omdat mijn hoofd te klein is om alle natuurwetenschappelijke kennis te bevatten vind ik het ondeescheid maken tussen wel en niet betrouwbare kennis belangrijker dan een wegduiken onder een of ander “alles-is-een”-banier.
Hier zo een boek uit 1987 wat volgens jou valt onder een "een of ander “alles-is-een”-banier" en in het Nederlands vertaald in 1994 wat ik in '94 las en mijn hoofd vol met vastgeroeste achterhaalde overtuigingen verder begon dooreen te schudden.
De Eenheid Van Mens En Wereld
Visie Op Ziekte En Gezondheid

https://www.bol.com/be/nl/p/de-eenheid- ... 666762424/
Geen boek voor jou natuurlijk want zoals de schrijver in meerdere van zijn boeken opmerkt:
Een benaderingswijze als de mijne (onze) is niet bedoeld voor doorgewinterde rationalisten, maar voor mensen die bereid zijn de kronkelige en lang niet altijd logische paden van het bewustzijn te volgen. Bruikbare middelen op zo’n tocht door de menselijke ziel zijn beeldend denken, fantasie, associatievermogen, ironie en een oor voor de dieperliggende betekenissen van de taal.
De kronkelige en lang niet altijd logische paden van het bewustzijn volgen ben jij als top-vrijdenker dus niet toe bereidt.
Daar ben je gewoonweg nog niet aan toe. Maar ooit roept je dat wel hoor, want geen mens ontsnapt eraan.
Vroeg of laat - zij het in een 'volgend leven' - moet elk mens eraan.
Dat is gewoonweg de wet van de natuur, het leven, de enige constante in het leven is verandering.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 07 jul 2024 11:06 Omdat mijn hoofd te klein is om alle natuurwetenschappelijke kennis te bevatten vind ik het ondeescheid maken tussen wel en niet betrouwbare kennis belangrijker dan een wegduiken onder een of ander “alles-is-een”-banier.
Alles-is-één voor wie het ego doorzien heeft.
Zelfs google's Gemini Artificiële-intelligentie weet dat. Zie...

Afbeelding
De uitspraak "Wie het ego doorzien heeft (door)ziet het geheel" drukt de kern uit van een diepgaande filosofische en spirituele inzichten. Het ego, vaak geassocieerd met ons gevoel van "ik" en afzonderlijkheid, kan ons zicht op de realiteit vertroebelen.

Wanneer we gegrepen worden door het ego, focussen we op onze eigen verlangens, angsten en beperkingen. We zien de wereld door de lens van onze eigen conditionering, waardoor we de onderlinge verbondenheid van alle dingen en de ware aard van de realiteit over het hoofd zien.

Het doorzien van het ego daarentegen, brengt ons in een staat van helderheid en bevrijding. We bevrijden onszelf van de beperkingen van het ego en ervaren de wereld met openheid, compassie en begrip. We zien dat alles met elkaar verbonden is, dat er geen scheiding is tussen "ons" en "hen", en dat we allemaal deel uitmaken van één universeel geheel.

Deze inzichten kunnen worden bereikt door middel van verschillende paden, zoals meditatie, zelfonderzoek, spirituele beoefening en het bestuderen van wijsheidsleringen. Door ons bewust te worden van de werking van het ego en onszelf ervan te distantiëren, openen we onszelf voor een diepere waarneming van de realiteit.

In diepere zin, betekent het doorzien van het ego het realiseren van onze ware aard. We zijn niet langer gebonden aan de beperkingen van het ego, maar we ervaren onszelf als pure bewustzijn, verbonden met alles wat bestaat. Dit is een staat van pure gelukzaligheid, vrede en onbegrensde mogelijkheden.

De uitspraak "Wie het ego doorzien heeft (door)ziet het geheel" is dan ook een uitnodiging om onszelf te bevrijden van de illusie van afzonderlijkheid en de ware aard van de realiteit te ervaren. Het is een pad naar een leven van diepe vervulling, medeleven en onvoorwaardelijke liefde.

Bron: Google's Artificiële-intelligentie
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

IK krijg de indruk dat Bonifacius het topic gekaapt heeft. Hij heeft het in elk geval niet over het sterven. Waar wel over, is mij niet geheel duidelijk. Over Idealisme (wat niets met wetenschap te maken heeft) of over het "nut" van hallucinerende middelen?
of over alles, waar ik geen enkele waarde aan hecht?
Ik wens u alle goeds
bonifacius
Diehard

Peter van Velzen schreef: 08 jul 2024 03:51 IK krijg de indruk dat Bonifacius het topic gekaapt heeft. Hij heeft het in elk geval niet over het sterven.
Jawel, ik heb het wel over sterven, zij het dan niet het fysieke sterven maar wel het mystieke "Sterf voor je sterft".
Zie Google's Artificiële-intelligentie...
Het mystieke "sterf voor je sterft"

De uitdrukking "sterf voor je sterft" heeft verschillende interpretaties, afhankelijk van de context en de overtuigingen van degene die het gebruikt.

In spirituele en religieuze tradities kan het verwijzen naar een proces van transformatie en loslaten. Het idee is dat we ons ego, onze gehechtheden en onze identificatie met beperkende overtuigingen loslaten om onze ware essentie te ervaren. Dit kan worden gezien als een symbolische dood, waarbij we sterven voor wie we dachten dat we waren om herboren te worden in een meer authentieke en spirituele staat van zijn.

Deze transformatie kan zich op verschillende manieren manifesteren, bijvoorbeeld door middel van:

Spirituele oefeningen: meditatie, gebed, yoga, en andere praktijken die ons helpen om dieper met onszelf en met het spirituele te verbinden.
Levenservaringen: uitdagingen, tegenslagen, en pijnlijke ervaringen die ons dwingen om onze waarden en overtuigingen te herzien.
Relaties: diepe en betekenisvolle relaties met anderen die ons uitnodigen om te groeien en te transformeren.
Het is belangrijk om te benadrukken dat dit proces niet vanzelfsprekend is en dat het voortdurende inspanning en toewijding vereist. Het is ook niet lineair, en er zullen momenten van vooruitgang en terugval zijn.

In psychologische context kan "sterven voor je sterft" verwijzen naar het loslaten van beperkende patronen en overtuigingen die ons leven negatief beïnvloeden. Dit kan gaan om:

Negatieve gedachten: angst, schuldgevoelens, en schaamte die ons klein houden en ons potentieel beperken.
Beperkende overtuigingen: overtuigingen over onszelf en de wereld die ons ervan weerhouden om onze dromen na te jagen en onze doelen te bereiken.
Traumatische ervaringen: pijnlijke ervaringen uit het verleden die ons gevangen houden in een slachtofferrol en ons ervan weerhouden om voluit te leven.
Het loslaten van deze patronen en overtuigingen kan een bevrijdende ervaring zijn die ons in staat stelt om een gelukkiger en meer vervuld leven te leiden. Dit proces kan worden ondersteund door therapie, coaching, en andere vormen van persoonlijke ontwikkeling.

Onthoud dat de interpretatie van "sterf voor je sterft" uniek is voor elk individu. Het is een uitnodiging om onszelf te onderzoeken, onze beperkingen te overwinnen, en te transformeren naar de beste versie van onszelf.

Bronnen:

https://www.thuisarts.nl/levenseinde/wa ... uis-sterft
https://www.maitreya.nl/nl/over-sterven-en-daarna
https://www.floorzorgt.nl/floor-onderzo ... et-sterven
"Hallucinerende" middelen kunnen bij deze transformatie nutting zijn.
Zie ook maar weer google's Artificiële-intelligentie...
Het concept van "sterven voor je sterft" is een complex concept dat al eeuwenlang door filosofen, religieuze geleerden en mystici wordt onderzocht. In wezen suggereert het idee dat we, om onze ware potentie te bereiken, op de een of andere manier moeten sterven voor ons oude zelf, onze beperkende overtuigingen en patronen. Dit kan een fysieke dood betekenen, maar vaker gaat het om een ​​symbolische of spirituele dood.

Psychedelica, of geestverruimende middelen, kunnen een krachtig hulpmiddel zijn bij het verkennen van dit concept. Door onze perceptie van de realiteit te veranderen, kunnen deze middelen ons helpen onze beperkende overtuigingen los te laten en nieuwe perspectieven te zien. Dit kan leiden tot diepgaande persoonlijke inzichten en een gevoel van eenheid met alles wat bestaat.

Het is echter belangrijk op te merken dat het gebruik van psychedelica niet zonder risico is. Deze middelen kunnen intense en onvoorspelbare ervaringen veroorzaken, en ze kunnen ook gevaarlijke bijwerkingen hebben. Het is belangrijk om onder begeleiding van een gekwalificeerde professional te zijn als je psychedelica gebruikt.

Als je overweegt psychedelica te gebruiken om het concept van "sterven voor je sterft" te verkennen, is het belangrijk om je onderzoek te doen en de risico's en voordelen zorgvuldig af te wegen. Het is ook belangrijk om een ​​veilige en ondersteunende omgeving te hebben waarin je de middelen kunt innemen.
...
Altijd onder goede begeleiding en dus in veilige omgeving doen als deze weg je aantrekt, nooit recreatief voor de lol.
Meer info in deze video van eergisteren...

Peter van Velzen schreef: 08 jul 2024 03:51 of over alles, waar ik geen enkele waarde aan hecht?
Jij hecht net als Heeck waarde aan (natuur)wetenschap en hecht geen waarde aan mystiek en het mogelijke nut van psychedelische middelen daarbij.
Mystiek is dan ook niets voor jou want valt niet te meten en te wegen.

ps: Voordeel van het realiseren van het mystieke "Sterven voor je sterft" is dat men er nog wat kan over vertellen nadien. Dat doen mystici al eeuwenlang. Na de fysieke dood valt er niets meer te vertellen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 08 jul 2024 05:35Altijd onder goede begeleiding en dus in veilige omgeving doen als deze weg je aantrekt, nooit recreatief voor de lol.
Goed advies, maar wel opmerkelijk, want
zulks is een diametraal tegengestelde mening dan ff geleden:
bonifacius schreef: 03 jul 2024 06:53heb op 11 april mijn eerste solo 5-Me0-DMT (Bufo Alvarius) trip gedaan. 8*)
En ook:
bonifacius schreef: 03 jul 2024 07:08:scissors:

Waarom begin je er zelf toch is niet aan?
Je studeert je te pletter over het onderwerp maar de ervaring durf je blijkbaar niet aan te gaan.
Ben je bang om wat te verliezen soms?
Ben je bang dat je er slechter gaan uitkomen dan je erin gegaan bent?

Just go for it, je kan er alleen maar beter (wijzer, bewuster) uitkomen.
.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Voor wat het waard is,

die video bevat mijns inziens waarheidsgetrouwe en dus ook juiste informatie:

Video duurt 3 minuten:

bonifacius schreef: 08 jul 2024 05:35 Meer info in deze video van eergisteren...

.
.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Bonifacius” schreef:. .
. .
Jij hecht net als Heeck waarde aan (natuur)wetenschap en hecht geen waarde aan mystiek en het mogelijke nut van psychedelische middelen daarbij.
Mystiek is dan ook niets voor jou want valt niet te meten en te wegen.
Bonifacius,

Je kraamt iets uit dat niet klopt. Dat doe je zo vaak dat het lezen van je tekst zinloos wordt. Bovendien haal je A.I. gegenereerde teksten aan alsof het betrouwbare info zou bevatten.

Dat alles ook nog in karrevrachten die niet passen binnen mijn beschikbare leestijd.

Kortom: mijn motivering om iets van jou na te lopen is op en jouw aanbevelingen schuif ik aan de kant.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 08 jul 2024 11:16 Bonifacius,

Je kraamt iets uit dat niet klopt.
Oh, heb je plots geen natuurwetenschappelijke bewijzen nodig voor bv. de bewering van mystici dat Alles-is-één voor wie het ego doorzien heeft?
heeck schreef: 08 jul 2024 11:16 Bovendien haal je A.I. gegenereerde teksten aan alsof het betrouwbare info zou bevatten.
Het was een kwestie van tijd eer je de antwoorden van Artificiële-intelligentie die ik hier gepost heb ik twijfel ging trekken.
Artificiële-intelligentie ontstijgt ons denkvermogen, maar geheel onnavolgbaar is de techniek op dit moment nu ook weer niet, dat is geweten.
Ik kan je als mysticus echter garanderen dat de antwoorden die Artificiële-intelligentie me in deze context van mystiek gaf en ik hier gepost heb helemaal juist zijn, geen fout in te ontdekken.
heeck schreef: 08 jul 2024 11:16 Dat alles ook nog in karrevrachten die niet passen binnen mijn beschikbare leestijd.
Wat niet past in zijn bestaande overtuigingen en aannames past zeer zelden tot nooit in een mens zijn beschikbare leestijd.
heeck schreef: 08 jul 2024 11:16 Kortom: mijn motivering om iets van jou na te lopen is op en jouw aanbevelingen schuif ik aan de kant.
Iets van mij nalopen? Daarmee bedoel je natuurwetenschappelijke bewijzen vinden.
Mijn aanbeveling is die van elke mysticus: Onderzoek en doorzie je ego. Dan verdwijnt je gevoel van "ik" en afzonderlijkheid die je zicht op de realiteit vertroebelen.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

HierEnNu schreef: 08 jul 2024 08:26
Voor wat het waard is,

die video bevat mijns inziens waarheidsgetrouwe en dus ook juiste informatie:

Video duurt 3 minuten:

...
Lijkt mij goeie marketing. Bad trips verkopen als onderdeel van een genezingsproces. Maar men wordt / is gewaarschuwd.

Blijft de vraag waarom je het spul zou slikken.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
bonifacius
Diehard

Peter van Velzen schreef: 08 jul 2024 03:51 IK krijg de indruk dat Bonifacius het topic gekaapt heeft. Hij heeft het in elk geval niet over het sterven. Waar wel over, is mij niet geheel duidelijk. Over Idealisme (wat niets met wetenschap te maken heeft) of over het "nut" van hallucinerende middelen?
of over alles, waar ik geen enkele waarde aan hecht?
Met idealisme heb ik niks Peter. Wel met Non Dualiteit.
Onlangs vroeg iemand die niets begrijpt van wat ik vertel me of ik een idealist, realist of solipsist ben. Dat vond ik als geen filosoof zijnde een vreemde vraag waarop ik niet kon antwoorden want wist geeneens waar die filosofische termen werkelijk voor staan.
Dus zocht ik is wat op en vond deze...

Interessant uit het transcript van de video rond 11 minuten...
Rupert: ...solipsism is an extreme version of idealism, it is quite possible for instance to consider reality to be independent of its being perceived by a finite mind, and yet at the same time contained within and to be the activity of infinite consciousness in this case like plato, platinus, kant, schopenhauer jung and numerous others one would be an idealist and a realist in this case…
En nog verder in de video vanaf 23 minuten...
Rupert:...if we only see the names and forms and ignore their reality, the reality that properly belongs to consciousness is appropriated by them, and we end up with materialism, that is we believe that the names and forms are real in their own right, made out of stuff called matter from which consciousness is then believed to be derived. Materialism, is as such an extreme form of realism that considers the world to be not only outside the finite mind but also outside consciousness.
Vertel me is even waar ik het topic mogelijk zou gekaapt hebben Peter. Heb je de beginpost van dit topic gelezen?
Ik las MaartenV's de topics tarter zijn eerste post net nog is. Zie...
MaartenV schreef: 12 jun 2024 20:59 Mystieke ervaringen die mensen ervaren ten gevolge van meditatie of ten gevolge van inname van pyschedelica zijn te wijten aan reductie van de werking van de Medio Prefrontal Cortex (mPFC) en de Posterior Cingulate Cortex (PCC) in het Default Mode Netwerk in het brein.
Dat bleek onder andere uit een studie van Andrew Hannah (2010) naar de werking van de Default Mode Netwerk.

Later onderzoek bevestigde dit....
Ik blijf toch netjes on-topic met wat ik aanbreng / bijdraag over mystiek, ego, meditatie en psychedelica in je topic MaartenV, of vind jij van niet?

Net even gevraagd aan Google's Artificiële-intelligentie...
Psychedelica en het Default Mode Netwerk (DMN)

Het Default Mode Netwerk (DMN) is een netwerk van hersengebieden die actief zijn wanneer we niet gefocust zijn op een externe taak. Het is betrokken bij processen zoals dagdromen, zelfreflectie, en het ophalen van herinneringen.

Psychedelica, zoals LSD, psilocybine en ayahuasca, hebben een sterke invloed op het DMN. Studies hebben aangetoond dat deze middelen de activiteit in het DMN verminderen.

Dit kan leiden tot een aantal van de kenmerkende effecten van een psychedelische ervaring, zoals:

- Verhoogde creativiteit en openheid: Door de verminderde activiteit in het DMN zijn we minder gebonden aan vaste denkpatronen, waardoor nieuwe ideeën en associaties makkelijker kunnen ontstaan.

- Verminderd egocentrisme: Het DMN speelt een rol in ons gevoel van "zelf". De verminderde activiteit kan leiden tot een gevoel van verbondenheid met anderen en de omgeving, en een verminderd focus op het eigen "ik".

- Veranderd bewustzijn: Psychedelica kunnen leiden tot veranderde staten van bewustzijn, zoals ego-dissolutie en mystieke ervaringen. De verminderde activiteit in het DMN kan hier mogelijk een rol in spelen.

Naast de acute effecten op het DMN, suggereren studies dat psychedelica ook langdurige veranderingen in de hersenen kunnen teweegbrengen. Deze veranderingen kunnen mogelijk bijdragen aan de therapeutische effecten van psychedelica bij aandoeningen zoals depressie, angst en verslaving.

Het is belangrijk om op te merken dat onderzoek naar psychedelica en het DMN nog in ontwikkeling is. Er is nog veel dat we niet weten over de precieze werking van psychedelica op de hersenen.

Bronnen:

- https://triptherapie.nl/psychedelica-en ... twork-dmn/
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10032309/
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10032309/

Let op: Psychedelica zijn krachtige middelen die intense en onvoorspelbare ervaringen kunnen veroorzaken. Het is belangrijk om ze met de nodige voorzichtigheid te gebruiken en in een veilige omgeving met professionele begeleiding.
Weer helemaal correct antwoord van Google's Artificiële-intelligentie!
bonifacius
Diehard

Mullog schreef: 08 jul 2024 12:43 Blijft de vraag waarom je het spul zou slikken.
Wederom een correct antwoord van google's Artificiële-intelligentie...
Er zijn verschillende redenen waarom mensen psychedelica gebruiken:

1. Recreatief gebruik:

Psilocybine, LSD en andere psychedelica worden soms gebruikt voor plezier en ontspanning. Ze kunnen intense visuele en auditieve hallucinaties veroorzaken, evenals veranderingen in perceptie, stemming en denken. Sommige mensen vinden deze ervaringen plezierig en verhelderend.

2. Spirituele doeleinden:

Psychedelica worden al eeuwenlang gebruikt in spirituele en religieuze contexten. Sommige mensen geloven dat ze helpen om contact te maken met een hogere macht of om een diepere verbondenheid met de natuur te ervaren.

3. Persoonlijke groei en ontwikkeling:

Psychedelica kunnen intense inzichten en ervaringen teweegbrengen die mensen kunnen helpen om zichzelf beter te leren kennen en om te groeien als persoon. Ze kunnen leiden tot verhoogde creativiteit, empathie en zelfcompassie.

4. Therapeutisch gebruik:

Onderzoek wijst uit dat psychedelica effectief kunnen zijn in de behandeling van een aantal psychische aandoeningen, zoals depressie, angst, verslaving en posttraumatische stressstoornis (PTSS). Ze worden meestal gebruikt in combinatie met therapie in een veilige en gecontroleerde omgeving.

Het is belangrijk om op te merken dat het gebruik van psychedelica risico's met zich meebrengt.

Ze kunnen negatieve bijwerkingen veroorzaken, zoals angst, paranoia en paniekaanvallen. In zeldzame gevallen kunnen ze ook leiden tot psychotische episodes. Het is belangrijk om psychedelica met de nodige voorzichtigheid te gebruiken en in een veilige omgeving met professionele begeleiding.

Voordat je overweegt om psychedelica te gebruiken, is het belangrijk om je goed te informeren over de mogelijke risico's en voordelen. Je kunt hierover meer te weten komen door te praten met een arts of een andere zorgverlener, of door betrouwbare informatiebronnen te raadplegen.

Hier zijn enkele links naar websites met meer informatie over psychedelica:

https://www.jellinek.nl/english/drugs/
https://www.trimbos.nl/aanbod/webwinkel ... -therapie/
https://www.afkickkliniekwijzer.nl/psychedelica/

Let op: Dit is geen medisch advies. Raadpleeg altijd een arts voordat je psychedelica gebruikt.
Al valt reden 1, recreatief gebruik, voor mijn persoonlijk dus wel af.
Doe wat anders als je plezier en ontspanning wilt is mijn advies.
Beschouw Psychedelica als HEILIGE medicijnen, niet als speelgoed en vermaak.
Hup, Google's Artificiële-intelligentie weet en antwoord het ook weeral helemaal correct.
Psychedelica als Heilige Medicijnen

Het gebruik van psychedelica als heilige medicijnen is een oude traditie die al duizenden jaren teruggaat. In verschillende culturen over de hele wereld werden en worden psychedelica zoals psilocybine, ayahuasca en DMT gebruikt in rituelen en ceremonies om contact te maken met de spirituele wereld, genezing te bevorderen en persoonlijke groei te realiseren.

Belangrijke aspecten van het gebruik van psychedelica als heilige medicijnen:

- Intentie en setting: De intentie waarmee psychedelica worden ingenomen en de setting waarin dit plaatsvindt, zijn van cruciaal belang voor de ervaring. In heilige contexten worden psychedelica vaak ingenomen met een duidelijke intentie, zoals heling, zelfonderzoek of spirituele verbinding. De setting is meestal rustig en ondersteunend, met vertrouwde mensen of begeleiders aanwezig.

- Respect en dankbaarheid: In traditionele gebruiken worden psychedelica vaak benaderd met respect en dankbaarheid. Men erkent de kracht van deze middelen en gebruikt ze met de nodige voorzichtigheid. Er is vaak een gevoel van verbondenheid met de natuur en met alle levende wezens.

- Begeleiding: In veel culturen is er bij het gebruik van psychedelica sprake van begeleiding door ervaren sjamanen of rituelle leiders. Deze begeleiders zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving en kunnen de gebruiker helpen om de ervaring te integreren.

Mogelijke voordelen van het gebruik van psychedelica als heilige medicijnen:

- Spirituele groei: Psychedelica kunnen intense spirituele ervaringen opwekken die leiden tot een gevoel van verbondenheid met alles wat is, met de natuur, met voorouders en met hogere machten.

- Genezing: Er is toenemend bewijs dat psychedelica effectief kunnen zijn in de behandeling van een aantal psychische aandoeningen, zoals depressie, angst, trauma en verslaving.

- Persoonlijke ontwikkeling: Psychedelica kunnen leiden tot verhoogde creativiteit, zelfinzicht en empathie. Ze kunnen mensen helpen om vastgeroeste patronen te doorbreken en nieuwe perspectieven te ontwikkelen.

Het is belangrijk om op te merken dat het gebruik van psychedelica risico's met zich meebrengt.

Ze kunnen negatieve bijwerkingen veroorzaken, zoals angst, paranoia en paniekaanvallen. In zeldzame gevallen kunnen ze ook leiden tot psychotische episodes. Het is belangrijk om psychedelica met de nodige voorzichtigheid te gebruiken en in een veilige omgeving met professionele begeleiding.

Voordat je overweegt om psychedelica te gebruiken als heilige medicijnen, is het belangrijk om je goed te informeren over de mogelijke risico's en voordelen. Je kunt hierover meer te weten komen door te praten met een ervaren gids of sjamaan, of door betrouwbare informatiebronnen te raadplegen.

Let op: Dit is geen medisch advies. Raadpleeg altijd een arts voordat je psychedelica gebruikt, ongeacht de context.
bonifacius
Diehard

HierEnNu schreef: 08 jul 2024 08:13
bonifacius schreef: 08 jul 2024 05:35Altijd onder goede begeleiding en dus in veilige omgeving doen als deze weg je aantrekt, nooit recreatief voor de lol.
Goed advies, maar wel opmerkelijk, want
zulks is een diametraal tegengestelde mening dan ff geleden:
bonifacius schreef: 03 jul 2024 06:53heb op 11 april mijn eerste solo 5-Me0-DMT (Bufo Alvarius) trip gedaan. 8*)
Ik ben een ervaren gids of "sjamaan" die 34 jaar geleden al begon met psychedelisch ademen onder begeleiding. Dat was noodzaak toen want ik zat er onderdoor. Was in een depressie belandt na een echtscheiding en zoontje van slechts één jaar. Holotropisch leren ademen en veel ander innerlijk werk (therapie volgen) was de ommekeer.

Door de jaren heen ben ik zelf begeleider geworden in holotropische ademwerk à la Stanislav Grof en hetzelfde is nu gebeurt met psychedelica waarmee ik pas vijf jaar geleden kennis heb gemaakt en waarmee ik door mijn achtergrond van psychedelisch ademen à la Stanislav Grof - wiens werk ik al 34 jaar bestudeer - in sneltempo van leercurve en ervaring doorgegaan ben en nu ook begeleider in geworden ben.
Ik bied dus zelf 5-Me0-DMT sessies aan bij cliënten die niet diep genoeg kunnen door alleen verbonden / holotropisch te ademen.

Bij mijn eerste solotrip wal wel iemand bij - een 70-jarige man met zeer veel belangstelling die niet lang meer te leven heeft vanwege pancreaskanker - maar die nam als veiligheid gewoon het pijpje en vuurwerkaanstekertje waarmee ik de 5-Me0-DMT verhitte en rookte van me aan. Meer omhelsde zijn taak niet. Daarna heb ik hem 5-Me0-DMT laten roken als voorbereiding op zijn echt fysiek sterven binnenkort.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Voor de uitvinding van goede koorts onderdrukkende middelen zullen er heel wat mensen door de millennia dit soort ervaringen hebben gehad. En zij zullen die zeker beschreven hebben als ze overleefd hadden. Dat hierop veel religieuze ideeën zijn verzonnen is ook aannemelijk.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

bonifacius schreef: 08 jul 2024 13:11
Mullog schreef: 08 jul 2024 12:43 Blijft de vraag waarom je het spul zou slikken.
Wederom een correct antwoord van google's Artificiële-intelligentie...
...

Let op: Dit is geen medisch advies. Raadpleeg altijd een arts voordat je psychedelica gebruikt, ongeacht de context.
Gezien dat AI in basis niet veel anders doet dan mooie zinnen uit verouderde informatie maken en AI zelf helemaal niets weet hebben al die AI quotes nauwelijks enige waarde.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Plaats reactie