Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hersenen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Mullog
Bevlogen

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 21 jun 2024 00:06
Mullog schreef: 17 jun 2024 09:26 Maar wat is nu het belang van een mystieke ervaring en hoe die veroorzaakt wordt op het moment van sterven (ervan uitgaande dat deze dus gewoon een fysieke oorzaak hebben)?
Het blijkt zeker belang te hebben voor diegenen die het effectief ervaren hebben (jij en ik hebben dat niet), en die ook het normaal waakbewustzijn hebben ervaren. Zij zien het belang ervan. Wij die die ervaring niet hebben gehad kunnen het belang ervan niet inschatten.

'Mystieke ervaring' is natuurlijk een term die verwijst naar iets dat an sich onverwoordbaar is voor veel mensen die het ervoeren. Vaak heeft men ook toegang tot alle kennis, getuigt men, tijdens zo'n ervaring. Het is een ervaring die veel ruimer is dan ons normaal waakbewustzijn. Meer kan ik er ook niet over zeggen, aangezien ik het zelf nog niet heb ervaren.
Wat ik begrijp is dat er gebeurtenissen in iemands leven kunnen plaatsvinden die zo een diepe indruk op iemand maken dat het hele leven van die persoon op zijn kop gaat. Daar hoeft niks mystieks aan te zijn. Het kan een ongeluk zijn of het verlies van een geliefde of wat dan ook. Het kan dus ook buiten de persoon zelf plaatsvinden (en hoeft dus niet perse, en ik durf het bijna niet te schrijven, BDE achtig in de hersenen plaats te vinden).

Wat ik bedoel te zeggen is dat het label mystiek iets anders suggereert dan dat het naar mening is. Zo kijk ik ertegen aan
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
MaartenV
Bevlogen

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door MaartenV »

Denk je hier nooit over na, Mullog:

Met ons gewone waak bewustzijn heeft zelfs de meest creatieve geest onder ons moeite om zich zaken in te beelden vergelijkbaar met de hallucinaties die psychonauten zien met psychedelica. Maar het brein is minder metabolisch actief en de mate van verminderde metabolisch activiteit correspondeert omgekeerd evenredig met de intensiteit van de ervaring bij psychedelica.

Terwijl een artistieke creatieveling tijdens waak bewustzijn nauwelijks aan de verruiming van de bewustzijnservaring van een BDE kan komen is in dit laatste geval bijna alle bloed uit de hersenen tijdens een hartstistand of komt het langzaam terug volgens de skeptici.

Hoe kan een sterk verruimd bewustzijn met minder metabolisme in de hersenen corresponderen dan tijdens waakbewustzijn onder de materialistische aanname dat subjectieve beleving correspondeert met hersenmetabolisme?
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 23 jun 2024 04:01 Denk je hier nooit over na, Mullog:

Met ons gewone waak bewustzijn heeft zelfs de meest creatieve geest onder ons moeite om zich zaken in te beelden vergelijkbaar met de hallucinaties die psychonauten zien met psychedelica. Maar het brein is minder metabolisch actief en de mate van verminderde metabolisch activiteit correspondeert omgekeerd evenredig met de intensiteit van de ervaring bij psychedelica.

Terwijl een artistieke creatieveling tijdens waak bewustzijn nauwelijks aan de verruiming van de bewustzijnservaring van een BDE kan komen is in dit laatste geval bijna alle bloed uit de hersenen tijdens een hartstistand of komt het langzaam terug volgens de skeptici.

Hoe kan een sterk verruimd bewustzijn met minder metabolisme in de hersenen corresponderen dan tijdens waakbewustzijn onder de materialistische aanname dat subjectieve beleving correspondeert met hersenmetabolisme?
Sorry Maarten maar ik kijk daar anders tegenaan. Als ik in een benzine auto per ongeluk diesel tank dan verandert die auto in een rokend en pruttelende lawaai bak. Als ik de diesel er op tijd uithaal komt het nog wel goed. Dat is het zo ongeveer.

Termen als psychonauten kan ik niet serieus nemen. Dat vind ik een discutabele poging om cachet geven aan druggebruik en/of dat te rechtvaardigen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 23 jun 2024 04:01 Hoe kan een sterk verruimd bewustzijn met minder metabolisme in de hersenen corresponderen dan tijdens waakbewustzijn onder de materialistische aanname dat subjectieve beleving correspondeert met hersenmetabolisme?
Omdat dat brein nog steeds een vat vol verrassingen is. Wellicht komen er tijdens die afname van hersenmetabolisme
andere stofjes vrij. Stofjes in andere samenstelling, hoeveelheid of stofjes die juist onderdrukt worden waardoor dat brein een 'creatief' zetje krijgt.
Het lijkt me dat het eerder in die hoek gezocht moet worden dan in een extra dimensionale bovennatuurlijke ruimte.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 23 jun 2024 07:53
MaartenV schreef: 23 jun 2024 04:01 Hoe kan een sterk verruimd bewustzijn met minder metabolisme in de hersenen corresponderen dan tijdens waakbewustzijn onder de materialistische aanname dat subjectieve beleving correspondeert met hersenmetabolisme?
Omdat dat brein nog steeds een vat vol verrassingen is. Wellicht komen er tijdens die afname van hersenmetabolisme
andere stofjes vrij. Stofjes in andere samenstelling, hoeveelheid of stofjes die juist onderdrukt worden waardoor dat brein een 'creatief' zetje krijgt.
Het lijkt me dat het eerder in die hoek gezocht moet worden dan in een extra dimensionale bovennatuurlijke ruimte.
Daar ga ik mee.
De enige rede om deze bovennatuurlijke ruimte aan te nemen is dat een groep mensen zo graag wil dat hij bestaat.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Mullog schreef: 23 jun 2024 06:36

Sorry Maarten maar ik kijk daar anders tegenaan. Als ik in een benzine auto per ongeluk diesel tank dan verandert die auto in een rokend en pruttelende lawaai bak. Als ik de diesel er op tijd uithaal komt het nog wel goed. Dat is het zo ongeveer.

Termen als psychonauten kan ik niet serieus nemen. Dat vind ik een discutabele poging om cachet geven aan druggebruik en/of dat te rechtvaardigen.
Ik begrijp dat je kritisch staat tegenover het gebruik van psychedelica en de term 'psychonauten'. Dat is een morele overweging. Maar los van die morele en maatschappelijke overweging: mijn punt was echter gericht op de wetenschappelijke en filosofische vraag over hoe bewustzijnsverruiming mogelijk is met verminderde hersenactiviteit in vergelijking met waakbewustzijn, zoals gezien wordt bij zowel psychedelica als bij bijna-doodervaringen. Dit is een technische vraag en anders dan de morele of maatschappelijke implicaties van druggebruik.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef: 23 jun 2024 10:56 ......: mijn punt was echter gericht op de wetenschappelijke en filosofische vraag over hoe bewustzijnsverruiming mogelijk is met verminderde hersenactiviteit in vergelijking met waakbewustzijn, zoals gezien wordt bij zowel psychedelica als bij bijna-doodervaringen. Dit is een technische vraag en anders dan de morele of maatschappelijke implicaties van druggebruik.
Wat ik eerder opmerkte. Misschien wordt 'de geest' helemaal niet verruimd, eerder een mate van inhibitie waardoor onderdrukte signalen nu juist aan de oppervlakte komen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

dikkemick schreef: 23 jun 2024 07:53

Je punt over het vrijkomen van andere chemische stoffen of veranderingen in hun werking tijdens verminderde hersenactiviteit is inderdaad interessant. Dit sluit aan bij mijn vraag over hoe bewustzijnsverruiming mogelijk is onder deze omstandigheden. Maar dit zijn slechts veronderstellingen, terwijl het wetenschappelijk bewijs de andere richting uitwijst:

Onderzoek heeft aangetoond dat tijdens de inname van psychedelica de activiteit in bepaalde 'hub'-regio's van de hersenen vermindert. En dat die vermindering samengaat met een vermeerdering van intensiteit van de subjectieve beleving. Onder materialistische aannames kan dit niet. Daar onder materialisme meer subjectieve beleving dient samen te gaan met meer hersenmetabolisme. Dat is wat het wetenschappelijk onderzoek uitwijst. Wat jij doet zijn veronderstellingen uiten, die nergens zijn bewezen.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

dikkemick schreef: 23 jun 2024 11:01
MaartenV schreef: 23 jun 2024 10:56 ......: mijn punt was echter gericht op de wetenschappelijke en filosofische vraag over hoe bewustzijnsverruiming mogelijk is met verminderde hersenactiviteit in vergelijking met waakbewustzijn, zoals gezien wordt bij zowel psychedelica als bij bijna-doodervaringen. Dit is een technische vraag en anders dan de morele of maatschappelijke implicaties van druggebruik.
Wat ik eerder opmerkte. Misschien wordt 'de geest' helemaal niet verruimd, eerder een mate van inhibitie waardoor onderdrukte signalen nu juist aan de oppervlakte komen.
Interessant punt! Dat legitiem kritisch idee werd ook behandeld door Bernardo Kastrup in zijn boek 'Why Materialism is Balony'.

Je stelt dat psychedelica misschien eerder een soort 'loslaten' van remmende processen in de hersenen veroorzaken. Dat zou betekenen dat deze psychedelische stoffen selectief de werking van inhiberende neuronen verminderen, waardoor onderdrukte signalen en ervaringen aan de oppervlakte kunnen komen.

Gezien het feit dat zowel remmende (inhibitorische) als stimulerende (exciterende) neuronen overal in de hersenen aanwezig zijn, lijkt het me onwaarschijnlijk dat een psychedelisch middel alleen de inhibitie zou verminderen zonder ook de excitatieve activiteit te verminderen. Deze stoffen moeten op een complexe manier interageren met het hele neurale netwerk om de intensieve en vaak diepgaande ervaringen mogelijk te maken die gebruikers rapporteren. Dus hoewel vermindering van inhibitie een rol kan spelen, denk ik dat de werking van psychedelica zowel de remmende als de stimulerende processen dan tegelijk zou moeten beïnvloeden en beiden zou moeten onderdrukken, (wat uit het onderzoek blijkt, als je de hersenscans moet geloven) en dus niet selectief enkel de inhibitie zou remmen.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 23 jun 2024 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 23 jun 2024 10:56
Mullog schreef: 23 jun 2024 06:36

Ik begrijp dat je kritisch staat tegenover het gebruik van psychedelica en de term 'psychonauten'. Dat is een morele overweging. Maar los van die morele en maatschappelijke overweging: mijn punt was echter gericht op de wetenschappelijke en filosofische vraag over hoe bewustzijnsverruiming mogelijk is met verminderde hersenactiviteit in vergelijking met waakbewustzijn, zoals gezien wordt bij zowel psychedelica als bij bijna-doodervaringen. Dit is een technische vraag en anders dan de morele of maatschappelijke implicaties van druggebruik.
Maarten, met mijn benzine/diesel analogie probeer ik duidelijk te maken dat de bewustzijnsveruiming die jij ziet naar mijn mening disfunctioneren van (delen van de) hersenen is. Dat het niets anders is dan dat het niet goed werkt.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Mullog schreef: 23 jun 2024 11:20 Maarten, met mijn benzine/diesel analogie probeer ik duidelijk te maken dat de bewustzijnsveruiming die jij ziet naar mijn mening disfunctioneren van (delen van de) hersenen is. Dat het niets anders is dan dat het niet goed werkt.
'Disfunctioneren' is een negatieve evaluatie van deze ervaringen. Terwijl wetenschappers vaststellen dat die ervaringen depressie kunnen verlichten, angsten wegnemen en mensen zelfs van verslavingen kunnen afhelpen. Psychedelica is een andere categorie 'drugs' dat je niet kan vergelijken met verslavende drugs die onder dezelfde noemer ('drugs') worden genoemd, die inderdaad 'disfunctioneel' zijn.

De mystieke ervaringen die mensen beleven tgv psychedelica of BDE's worden door hen gezien als vaak de meest belangrijke belevenissen tijdens hun levens en en hebben een diepe inslag op hun verdere omgang met mensen, vaak in de positieve zin. Dat kan je niet zomaar 'disfunctioneel' noemen. Wat bij verslavende drugs wel het geval is.

Maak een onderscheid tussen psychedelica zoals psilocybine en LSD en verslavende drugs zoals cocaïne en heroïne. Die laatste zijn destructief, de eerste worden nu al door wetenschappers aangeprezen en gebruikt als medicijnen.

Dus 'disfunctioneel' is een evaluatie van psychedelica die je maakt, die getuigt van weinig kennis over de medicinale effecten van psychedelica en BDE's volgens het laatste wetenschappelijk onderzoek.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Mullog schreef: 23 jun 2024 11:20
Maarten, met mijn benzine/diesel analogie probeer ik duidelijk te maken dat de bewustzijnsveruiming die jij ziet naar mijn mening disfunctioneren van (delen van de) hersenen is. Dat het niets anders is dan dat het niet goed werkt.

Je labelt 'psychedelica' al te makkelijk als 'disfunctionele drugs', terwijl dat niet zo is:

De wetenschappelijke gemeenschap heeft recent veelbelovende voordelen en medicinale toepassingen van psychedelica ontdekt. Hier zijn enkele van de belangrijkste bevindingen:

Voordelen van Psychedelica

Behandeling van depressie:

Psilocybine, een stof in paddenstoelen, heeft sterke antidepressieve effecten laten zien. Onder begeleiding van therapie kan psilocybine significante en langdurige verbeteringen in symptomen van depressie teweegbrengen. Uit onderzoek van Johns Hopkins blijkt dat patiënten met ernstige depressie na slechts twee doses psilocybine aanzienlijke verlichting van hun symptomen ervaren​ (Nature)​.

Verlichting van angst en PTSS:

MDMA, ook bekend als ecstasy, heeft bewezen zeer effectief te zijn bij de behandeling van posttraumatische stressstoornis (PTSS). Klinische studies tonen aan dat MDMA-ondersteunde therapie kan leiden tot blijvende vermindering van PTSS-symptomen​ (Nature)​.
Psilocybine helpt ook bij het verminderen van angst en depressie bij terminale kankerpatiënten, wat leidt tot verbeterde emotionele en existentiële welzijn​​.

Behandeling van verslaving:

Psychedelica zoals psilocybine en LSD worden onderzocht als potentiële behandelingen voor verslaving aan stoffen zoals alcohol en tabak. Studies hebben aangetoond dat deze middelen, gecombineerd met gedragstherapie, kunnen helpen bij het doorbreken van verslavingspatronen en het bevorderen van langdurige onthouding​ (Massachusetts General Hospital)​.

Versterking van cognitieve en emotionele verwerking:

Psychedelica kunnen de neuroplasticiteit van de hersenen verhogen, wat het vermogen van het brein om zich aan te passen en te herstellen kan verbeteren. Dit kan nuttig zijn bij de behandeling van cognitieve stoornissen en het bevorderen van emotioneel welzijn​ (Nature)​.

Verbeterde sociale interacties:

Onderzoek toont aan dat psychedelica de perceptie van sociale verbondenheid kunnen verbeteren en gevoelens van eenheid en verbondenheid met anderen kunnen bevorderen. Dit kan bijdragen aan verbeterde sociale relaties en persoonlijke groei​ (Massachusetts General Hospital)​.

Medicinale Toepassingen

Geestelijke gezondheid:

Psychedelica worden steeds meer erkend als krachtige hulpmiddelen in de behandeling van een breed scala aan psychische aandoeningen, waaronder depressie, angststoornissen, PTSS, en obsessief-compulsieve stoornis (OCD). De behandeling omvat meestal gecontroleerd gebruik van psychedelica in combinatie met psychotherapie​​​ (Nature)​.

Neurologische aandoeningen:

Psychedelica worden ook onderzocht voor hun potentieel in de behandeling van neurologische aandoeningen zoals clusterhoofdpijn en migraine. Hun vermogen om de hersenactiviteit te moduleren kan helpen bij het verlichten van symptomen die moeilijk te behandelen zijn met traditionele medicijnen​ (Massachusetts General Hospital)​.

Palliatieve zorg:

Voor terminale patiënten kunnen psychedelica helpen bij het verminderen van existentiële angst en het verbeteren van de kwaliteit van leven in hun laatste dagen. Dit gebruik is vooral waardevol in palliatieve zorgsettings​.

Conclusie

Psychedelica hebben veel potentieel in de medische wereld, vooral op het gebied van geestelijke gezondheid en palliatieve zorg. Wetenschappers blijven onderzoek doen naar hun voordelen en toepassingen, wat uiteindelijk kan leiden tot bredere acceptatie en gebruik in de geneeskunde. Voor meer gedetailleerde informatie, kun je de onderzoeken en artikelen van Johns Hopkins University en Nature raadplegen​ (Nature)​​ (Massachusetts General Hospital)​.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“MaartenV” schreef:. . .
Knip knip
. . .
Dit is een technische vraag en anders dan de morele of maatschappelijke implicaties van druggebruik.
Die is alleen “anders” als die “onschuldige” technische vraag ook daadwerkelijk los kan worden gepeuterd van het plaatsvindende grootschalige en verslavende drugsgebruik dat vooral lange tijd voor het sterven plaats vindt.
Mijn indruk is dat jij op allerlei manieren signalen van een buitenlijfelijk bestaan denkt te zien en bij anderen ook het verschil tussen knollen citroenen weg denkt te kunnen poetsen.

Het medisch toepassen hoort niet onder jouw topic.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 23 jun 2024 11:39
Mullog schreef: 23 jun 2024 11:20

Je labelt 'psychedelica' al te makkelijk als 'disfunctionele drugs', terwijl dat niet zo is:
...
Maarten, wij hebben hersenen die functioneren. Bij een doorsnee mens betekent dit dat ze het functioneren van het lichaam sturen, bewust als je besluit te gaan rennen, onbewust zoals bijvoorbeeld ademhalen. De hersenen nemen ook de omgeving waarin je je bevindt waar. Dat gebeurt via de zintuigen. Dat voorkomt dat je je handen brandt aan kokend water of dat je tegen een boom aan loopt. Het laat je ook genieten van een mooie zonsondergang.

Omdat die zintuigen nogal wat signalen genereren wordt niet relevant signaal door de hersenen weggefilterd. Dit om een overload te voorkomen. Je wordt alleen bewust wat relevant is.

Daarnaast zijn er processen die gebeurtenissen verwerken en deze in het geheugen opslaan of cognitieve processen die nieuwe dingen eigen maken. Er zal nog veel meer zijn en het is druk daar bovenin.

En nu komt er een onderzoeker die op de gebruikelijke manier te werk gaat, namelijk een hoop (hopelijk tijdelijk) kapot maken door een berg psychedelica in een lichaam te proppen en te kijken wat er gebeurt. Daar leren we dingen van zoals wat er iemand gebeurt als het filter op al die informatie wegvalt. Dat helpt bij behandeling van mensen die van nature hier problemen mee hebben. Wat mij een goede zaak lijkt.

Iedere conclusie die buiten het concept wat ik hierboven schets gaat is volgens mij pure speculatie zonder grond. N.b. ik ben mij ervan bewust dat ik geen hele precieze wetenschappelijk verantwoorde beschrijving geef. Het is mijn vakgebied niet. Maar ik hoop dat ik een beeld geef van ik bedoel. Veel duidelijker kan ik het niet maken.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maak eens een foto van een winter landschap met infrarood lens (of zoek er 1 op)
Je filtert alles weg, behalve infrarood en je krijgt een bijna bovennatuurlijke ervaring!
Einstein/Mick
Plaats reactie