Ik benoemde de 'nationalistisch fascistoïde ideologie Islamisme'
Islamisme is geen synoniem van
Islam!
Peter van Velzen schreef: 15 apr 2024 02:37In zekere zin wel. We moeten alle waanideeën met de best mogelijke informatie bestrijden.
Als Vrijdenkers onder mekaar heb je daar groot gelijk in, maar zelfs dan dient zulks met de nodige zorgvuldigheid te geschieden, want zulks is een ernstige psychiatrische aandoening en we willen tenslotte geen geweld aanwakkeren.
Waan
Een waan is een fantasie die de betrokkene beschouwt als werkelijkheid. Het is een niet met algemeen geaccepteerde opvattingen en/of ideeën overeenkomend denkbeeld,
waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren.
Peter van Velzen schreef:Wat we niet moeten doen is het geweld aanwakkeren.
Eensch!
Een beter idee is zelfonderzoek en scherp blijven op ontdekken van de eigen waanideeën.
Peter van Velzen schreef:We zijn beter af als er geen burgeroorlog komt
maar wél een vreedzame evolutie naar een betere wereld.
Eensch!
Ik had het echter op geen enkele manier over de religie Islam. De spirituele aspecten van de Islam vind ik zelf hoogst insprirerend en er zijn zefs takken van sport binnen de Islam die structureel en intrinsiek gepacificeerd zijn en ook daadwerkelijk gericht zijn op het stichten van vrede, maar juist daarom binnen de Islam niet erkend worden als ware Islam, omdat daarmee bepaalde dogmatische onderdelen van de Koran genegeerd worden.
De waanideeën van zulks
'soort' relieuze mensen die daadwerkelijk gericht zijn op het stichten van vrede zouden eerder gekoesterd en gecultiveerd moeten worden, hooguit bijgestuurd naar realistisch haalbare doelen in plaats van met de best mogelijke informatie bestrijden ...
Bovendien zijn we Democraten. Een Democraat en dus ook een Vrijdenker
[? toch?] is voorstander van ieders recht op eigen mening. Strijden met informatie blijkt al snel polarisatie te veroorzaken, de best mogelijke informatie
verschaffen en bij eventueel onbegrip het daarbij laten zal
[verbaal] geweld minder snel aanwakkeren.