Een maand op de maan.
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Een maand op de maan.
Stel je voor: Je bevindt je op de maan ergens zuidelijk van de noordpool van onze satelliet, zodat je goed zicht had op de aarde, die fraai boven de zuidelijke horizon zou staan. Het is volle aarde, dat wil zeggen: De zon verlicht de hele zijde van de aarde die je kunt zien. Dat betekent dat het op de maan middernacht is, en op de aarde nieuwe maan! Na enkele uren kun je zien dat de aarde iets gedraaid is, maar nog altijd volledig verlicht. Pas nadat ze ongeveer een hele rotatie heeft gemaakt, is duidelijk dat een deel ervan in de schaduw komt te liggen, en na een week is het nog maar halve aarde. Juist op dat moment verschijnt de oogverblindende zon boven de oostelijke horizon. Je hebt nu een zonnescherm nodig, wil je de aarde nog kunnen zien. Na een tweede week, staat de zon achter de aarde. Die nu helemaal donker is en kun je mogelijk een maansverduistering meemaken, die er op de maan, als lange zonsverduistering uit ziet. Na drie weken, gaat de zon weer onder als de aarde weer half verlicht is. Na ruim vier weken is het weer zoals in het begin. Als het Middernacht is op de maan, schittert de volle aarde weer boven de zuidelijk horizon.
Al die tijd is de aarde bijna stil in de hemel blijven hangen, en heeft de zon blijkbaar één grote tocht rond aarde en maan gemaakt. Terwijl de maan stil bleef, draaide de aarde bijna 30 keer rond haar eigen as.
Weet iemand of er een versnelde simulatie van deze kijk op de aarde bestaat?
Al die tijd is de aarde bijna stil in de hemel blijven hangen, en heeft de zon blijkbaar één grote tocht rond aarde en maan gemaakt. Terwijl de maan stil bleef, draaide de aarde bijna 30 keer rond haar eigen as.
Ik wens u alle goeds
Re: Een maand op de maan.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ze is niet geheel juist, de maan draait dan eenmaal rond zijn as.Peter van Velzen schreef: ↑05 apr 2024 12:17 Stel je voor: Je bevindt je op de maan ergens zuidelijk van de noordpool van onze satelliet, zodat je goed zicht had op de aarde, die fraai boven de zuidelijke horizon zou staan. Het is volle aarde, dat wil zeggen: De zon verlicht de hele zijde van de aarde die je kunt zien. Dat betekent dat het op de maan middernacht is, en op de aarde nieuwe maan! Na enkele uren kun je zien dat de aarde iets gedraaid is, maar nog altijd volledig verlicht. Pas nadat ze ongeveer een hele rotatie heeft gemaakt, is duidelijk dat een deel ervan in de schaduw komt te liggen, en na een week is het nog maar halve aarde. Juist op dat moment verschijnt de oogverblindende zon boven de oostelijke horizon. Je hebt nu een zonnescherm nodig, wil je de aarde nog kunnen zien. Na een tweede week, staat de zon achter de aarde. Die nu helemaal donker is en kun je mogelijk een maansverduistering meemaken, die er op de maan, als lange zonsverduistering uit ziet. Na drie weken, gaat de zon weer onder als de aarde weer half verlicht is. Na ruim vier weken is het weer zoals in het begin. Als het Middernacht is op de maan, schittert de volle aarde weer boven de zuidelijk horizon.
Dat heet synchronisatie.
PS.
De maanbaan is elliptisch de aarde zal daardoor een klein pietsie onregelmatig lijken te draaien.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Peter van Velzen
- Site Admin
Beiden weet ik, maar dat zal iemand op het maanoppervlak niet of nauwelijks kunnen waarnemen. Voor het oog/de camera is het alsof aarde en maan aan elkaar vast zitten met een onzichtbaar elastisch touw en de zon er om heen draait.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑05 apr 2024 13:12Ze is niet geheel juist, de maan draait dan eenmaal rond zijn as.Peter van Velzen schreef: ↑05 apr 2024 12:17
Dat heet synchronisatie.
PS.
De maanbaan is elliptisch de aarde zal daardoor een klein pietsie onregelmatig lijken te draaien.
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
Zie je rechts geen aarde die in die 30 seconden ongeveer één rotatie maakt?
Die 30 seconden zijn dus ongeveer een 3.000 x versnelde dag!
Mijn beschrijving zou op die manier ongeveer een kwartier duren.
Ik wens u alle goeds
Pas toen ik mijn telefoon kanteldePeter van Velzen schreef: ↑06 apr 2024 01:33Zie je rechts geen aarde die in die 30 seconden ongeveer één rotatie maakt?
Die 30 seconden zijn dus ongeveer een 3.000 x versnelde dag!
Mijn beschrijving zou op die manier ongeveer een kwartier duren.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
De fout zit bij mij.Peter van Velzen schreef: ↑06 apr 2024 01:26Beiden weet ik, maar dat zal iemand op het maanoppervlak niet of nauwelijks kunnen waarnemen. Voor het oog/de camera is het alsof aarde en maan aan elkaar vast zitten met een onzichtbaar elastisch touw en de zon er om heen draait.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑05 apr 2024 13:12Ze is niet geheel juist, de maan draait dan eenmaal rond zijn as.Peter van Velzen schreef: ↑05 apr 2024 12:17
Dat heet synchronisatie.
PS.
Ik had niet door dat je bedoelde dat de Maan voor het 'Mannetje op de Maan' de maan lijkt stil te staan.
PS.
Ik heb gezocht naar zo' n opname maar niet gevonden.
Toch denk ik dat zoiets wel eens is gemaakt, maar vind het maar eens.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?