Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Moderator: Moderators
Re: Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Nu al?
De steun van het Westen voor Israël kalft af. In de Verenigde Staten staat de militaire steun aan de bevriende natie ter discussie. De Europese Unie gaat sancties instellen tegen enkele Joodse kolonisten, die verantwoordelijk worden gehouden voor geweld tegen Palestijnen, in navolging van de VS.
Wat een aanfluiting! Er is geen Gaza meer en het koloniseren gaat gewoon door.
De steun van het Westen voor Israël kalft af. In de Verenigde Staten staat de militaire steun aan de bevriende natie ter discussie. De Europese Unie gaat sancties instellen tegen enkele Joodse kolonisten, die verantwoordelijk worden gehouden voor geweld tegen Palestijnen, in navolging van de VS.
Wat een aanfluiting! Er is geen Gaza meer en het koloniseren gaat gewoon door.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Even dit zijsprongetje.
Sommige zaken vragen een maatschappelijk antwoord, geen individueel.
Ik rij bv zo goed als niet met de wagen. Maar mijn persoonlijke keuze op dat vlak is als een druppel op een hete plaat. Ondertussen worden mensen voortdurend bestookt met reclame voor wagens op TV of sociale media en worden hier in België de mogelijkheden voor wie geen wagen heeft afgebouwd.
Als de samenleving op allerlei manieren signalen uitzend over hoe centraal geld wel niet is. Dan kan ik individueel wel keuzes maken waarin geld een heel wat minder centrale rol speelt --- waarbij ik dan vaak te horen krijg dat ik onder mijn stand leef --- ondertussen lijken veel mensen ervan uit te gaan dat ze geen andere keuze hebben dan aan de rat race deel te nemen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Retorische vragen aan 'de mensheid' dus, want je voelt zelf wel dat jij dan aan ons Freethinkers niet te beantwoorden vragen stelt, toch?Gerard R. schreef: ↑18 mar 2024 21:35Ik stel de vraag aan ons mensen.
- "ANDER topic, hier alleen Israël bashen svp!'

Dat lijkt me erg frustrerend, maar maak je het misschien te groot?Gerard R. schreef:Ik probeer overigens niet anders dan verbeteren. Maar het helpt niet.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij buiten jou niets ziet
wat jij zou kunnen verbeteren door je zelf te 'verbeteren'!
Misschien denk ik te kleinschalig ... voorbeeldje:
- Ik heb omgang met een groepje mensen die zich geel en groen ergerden aan zwerfvuil en daar steen en been over klaagden, telkens weer opnieuw! Dat wilde ik graag verbeteren, want hoewel het ook vaak gezellig was, naar dat eeuwige gezeik luisteren was ik beu! Ik wees de groep op een gemotiveerde 'wereldverbeteraar' die een soort van 'troepgroep' had opgericht die nog mensen zocht die samen gezellig wandelend het zwerfvuil buiten de bebouwde kom te lijf wilden gaan. Ik hoor ze binnen ons groepje sindsdien nauwelijks nog klagen over zwerfvuil,
- voor mij een hele verbetering dus!
- langzaam maar zeker ligt er minder
zwerfvuil buiten de bebouwde kom!
- zelf ben ik gestopt bij die 'troepgroep',
want er werd me te veel geklaagd
over al dat nog op te ruimen zwerfvuil ...
is die vraag voor mij dus wel te beantwoorden en
vaak handel ik daar ook gewoon naar:
- Wat zie ik zoal buiten mij dat ik zou kunnen verbeteren door me zelf te 'verbeteren'?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
.
Ik vind het ook onbegrijpelijk dat Hamas die gegijzelden niet vrijlaat zodat deze ramp voorkomen wordt. Hongersnood misbruiken als PR-Wapen? Eigen volk offeren voor wat? Om dat volk te redden?appelfflap schreef: ↑18 mar 2024 22:41binnenkort?
https://news.un.org/en/story/2024/03/1147312at least 20 children have succumbed to starvation in the besieged and bombarded enclave, including most recently a 14-day-old baby.
Waar is Hamas toch mee bezig? Doorvechten tot de laatste Gazaanse burger van honger gestorven is en dan vervolgens capituleren omdat het Human Shield verdwenen is?
.
.
HierEnNu, Israël bashen is niet nodig.
Dat gaat Israël zelf wel best af!
Dat gaat Israël zelf wel best af!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Eensch! Tevens:
- maatschappelijke antwoorden worden door individuen bedacht en
maatschappelijke oplossingen worden door individuen uitgevoerd.
komt er van maatschappelijke antwoorden en oplossingen geen ene Jota terecht!
Die druppel op de hete plaat vind ik verbetering. Wie dat andere kan/wil verbeteren zal ik aanmoedigen, maar zelf probeer ik het kleine wereldje om me heen te motiveren om wat vaker de fiets te pakken en hun was buiten te hangen door ze bijvoorbeeld voor te rekenen hoeveel geld ze daarmee besparen en ze te wijzen op de gezondheidsvoordelen:axxyanus schreef:Ik rij bv zo goed als niet met de wagen. Maar mijn persoonlijke keuze op dat vlak is als een druppel op een hete plaat. Ondertussen worden mensen voortdurend bestookt met reclame voor wagens op TV of sociale media en worden hier in België de mogelijkheden voor wie geen wagen heeft afgebouwd.
Geld en gezondheid zijn over het algemeen prima extrinsieke motivators!
Dat herken ik zeker: één van hen was ik! En wie weet? Ik mag daar van mezelf voor kiezen!axxyanus schreef:Als de samenleving op allerlei manieren signalen uitzend over hoe centraal geld wel niet is. Dan kan ik individueel wel keuzes maken waarin geld een heel wat minder centrale rol speelt --- waarbij ik dan vaak te horen krijg dat ik onder mijn stand leef --- ondertussen lijken veel mensen ervan uit te gaan dat ze geen andere keuze hebben dan aan de rat race deel te nemen.
Sterker: ik betreur het dat mijn zoon door omstandigheden zich niet kan ontwikkelen
op een manier dat hij daar voor KAN kiezen!
.
.
Er van uitgaande dat bashen:
- 'bekritiseren op een beledigende manier'
hoewel er wel steeds meer Israëliërs zijn die al dan niet terecht Israël bekritiseren,
maar zulks is geen bashen zolang het niet beledigend is!
.
.
Het lijkt er nu op, dat zelfs de Amerikanen nattigheid beginnen te voelen over ongeveer 2 miljoen mensen in Gaza.
Weliswaar zeer laat, maar ik ben benieuwd. Ze zien nu wat er wordt gedaan met hun wapens en munitie.
(Ik benadruk nógmaals, dat ik vind dat Israël zich mag verdedigen, maar verdelgen is abject.)
En daar waar veel meer van die wapens nodig zijn, daar laten de VS het afweten. Ukraine ja. Raar gedoe.
Onstabiel land de VS. Kan je niet op vertrouwen, lijkt het.
Weliswaar zeer laat, maar ik ben benieuwd. Ze zien nu wat er wordt gedaan met hun wapens en munitie.
(Ik benadruk nógmaals, dat ik vind dat Israël zich mag verdedigen, maar verdelgen is abject.)
En daar waar veel meer van die wapens nodig zijn, daar laten de VS het afweten. Ukraine ja. Raar gedoe.
Onstabiel land de VS. Kan je niet op vertrouwen, lijkt het.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Je hebt gelijk. Taalkundig zat ik ernaast. Israël is de gebashte en ze doet haar uiterste best dit in stand te houden en zelfs te vergroten. De hele wereld SCHREEUWT inmiddels: "Niet doen!" maar Netanyahu blijft er schijt aan hebben.HierEnNu schreef: ↑19 mar 2024 11:46![]()
Er van uitgaande dat bashen:betekent, ben ik eerlijk gezegd nog nooit tegengekomen dat Israël zelf Israël basht,
- 'bekritiseren op een beledigende manier'
hoewel er wel steeds meer Israëliërs zijn die al dan niet terecht Israël bekritiseren,
maar zulks is geen bashen zolang het niet beledigend is!
Netanyahu heeft eigen belang bij voortzetting van zijn beleid en hij is niet Israël:
- veel Israëliërs, ook in Israël zelf, zijn tegen het gevoerde beleid!
==========- zaterdag 17 februari, 20:17
Duizenden Israëliërs de straat op tegen Netanyahu
Duizenden Israëliers hebben vandaag in verschillende steden geprotesteerd tegen premier Netanyahu's aanpak van de oorlog met Hamas. Het grootste protest was in de kuststad Tel Aviv, waar een grote straat werd geblokkeerd door actievoerders. Ook bij de woning van Netanyahu in de badplaats Caesarea werd gedemonstreerd.
Veel van de demonstranten eisten nieuwe verkiezingen, andere riepen op tot een snelle wapenstilstand en een deal met Hamas om meer gijzelaars vrij te krijgen.
BRON: NOS Nieuws 18 februari, 10:25
Duizenden Israëliërs de straat op tegen Netanyahu
- 10 maart 2024 Tel Aviv –
Duizenden Israëli’s bijeen voor ontslag Netanyahu
Sommige demonstranten riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren, een standpunt dat de regering van Netanyahu tot nu toe heeft afgewezen met het argument dat het zou neerkomen op een overwinning voor Hamas. De bijeenkomst van zaterdag leek enigszins op de massaprotesten tegen Netanyahu’s controversiële wetswijziging vóór de oorlog in Gaza, ‘een eeuw geleden,’ zoals een demonstrant het met een zucht uitdrukte.
BRON: Boeddhistisch Dagblad 10 maart 2024 Tel Aviv –
Duizenden Israëli’s bijeen voor ontslag Netanyahu
- 17 maart 2024 08:44
Duizenden Israëliërs protesteren tegen regering in Tel Aviv en Jeruzalem
Sinds de inval van Hamas in Israël 7 oktober gaan wekelijks mensen de straat op om te protesteren. Gisterenavond waren betogers massaal op de been in Tel Aviv en Jeruzalem. De demonstranten, onder wie veel familieleden van gijzelaars, eisen nieuwe verkiezingen en vrijlating van de gijzelaars in Gaza.
Volgens The Jerusalem Post waren er ongeveer 34.000 mensen op de been. In zowel Jeruzalem als Tel Aviv werden belangrijke wegen geblokkeerd en brandjes gesticht. Familieleden van gijzelaars die worden vastgehouden door Hamas hielden toespraken.
BRON: RTL Nieuws 17 maart 2024 08:44
Duizenden Israëliërs protesteren tegen regering in Tel Aviv en Jeruzalem
- zaterdag 17 februari, 20:17
.
.
Eindelijk een partij die Hamas aanspreekt op hun verantwoordelijkheid!
- zaterdag 9 maart, 20:23
'Qatar dreigt met uitzetting Hamas-ambtenaren bij uitblijven akkoord'
Qatar dreigt met het uitzetten van Hamas-functionarissen als ze de politieke leiding van de militante organisatie niet weten te overtuigen om akkoord te gaan met een deal.
NOS Nieuws zaterdag 9 maart, 22:52
'Qatar dreigt met uitzetting Hamas bij uitblijven akkoord'
Zodra de kopstukken van Hamas bang genoeg worden dat ze hun eigen hachje willen redden zullen die dappere helden met de broek vol heus wel overstag gaan:
- mijns inziens een hoopvolle ontwikkeling
die een tijdelijk staakt het vuren ietsje naderbij kan brengen!
.
.
Hoe lang is de ellende daar in het oosten al aan de gang? Heeft Netanyahu het annexeren van Palestijns (grond)bezit uitgevonden?
Is Netanyahu op dit moment niet even een heel geschikte zondebok voor het criminele wanbeleid de afgelopen jaren?
Dikkemick via een PB gevraagd om geen quote-tags te gebruiken, indien hij niet letterlijk iemand citeert.
Dat schreef ik niet: jij vervalst bewust mijn schrijfsel!
Ga je nou ook al over tot valsheid in geschrifte door pontificaal bewust hetgeen ik schreef door iets geheel anders te vervangen en daar vervolgens op te reageren? Goh ...
... ik ben benieuwd wat Moderating daar van vindt ...
.
.
Enige puntje van kritiek in deze kwestie heeft betrekking op Netanyahu, zeker niet op het vredelievende flyerende geweldige IDF die alles en iedereen kapot heeft gemaakt.HierEnNu schreef: ↑20 mar 2024 04:25![]()
Dat schreef ik niet: jij vervalst bewust mijn schrijfsel!
Ga je nou ook al over tot valsheid in geschrifte door pontificaal bewust hetgeen ik schreef door iets geheel anders te vervangen en daar vervolgens op te reageren? Goh ...
... ik ben benieuwd wat Moderating daar van vindt ...
En ja, dat was in opdracht van de meest eigengereide dictator ooit (Bennie), maar de STAAT Israël misdraagt zich al vele, VELE jaren. Daarbij worden Palestijnen nog net niet op 1 hoop gegooid met dieren.
Laat me dus een keer een verbindend stukje plaatsen met een mogelijke uitweg uit dit probleem.
Misdaad roept sterke emoties op. Heftige strafzaken bijvoorbeeld, kunnen rekenen op veel mediabelangstelling, en dan is vaak de manier waarop de samenleving moet omgaan met misdadigers onderwerp van gesprek. Bij een bruut misdrijf kan de straf niet hoog genoeg zijn, de roep om vergelding klinkt dan zeer luid.
Het recht kent naast vergelding nog een ander, fundamenteel doel: herhaling voorkomen. Hierbij kan worden gedacht aan een misdadiger die een traumatische jeugd heeft gehad en zich daardoor niet op een veilige en gezonde manier heeft kunnen ontwikkelen. Als er mogelijkheden zijn om dat trauma te verwerken, zal de kans op herhaling kleiner zijn dan wanneer je zo iemand slechts een tijdlang gevangenzet en daarna weer de samenleving in stuurt.
Trauma geeft zichzelf namelijk door: het maakt dat slachtoffers kunnen opgroeien tot daders, die zelf weer nieuwe slachtoffers maken. Vergelding kan nog zo goed voelen, het biedt geen antwoord wanneer daderschap en slachtofferschap in elkaar verstrikt zijn.
Op dit moment worden er in Gaza al bijna zes maanden lang onschuldige Israëlische burgers gegijzeld gehouden. De dader is een organisatie die zegt op te komen voor het getraumatiseerde Palestijnse volk. Op dit moment worden er in Gaza vermoedelijk meerdere oorlogsmisdaden gepleegd tegen onschuldige Palestijnen. De dader is een jonge staat die is voortgekomen uit trauma en op 7 oktober opnieuw getraumatiseerd is.
Er zijn vurige pleitbezorgers te vinden van zowel de Israëlische zaak als de Palestijnse. Maar voor beide partijen geldt dat daderschap en slachtofferschap dusdanig met elkaar verstrikt zijn geraakt dat iedere nieuwe vergelding enkel leidt tot een volgend verlies. Hamas heeft straks geen bevolking meer over om (zogenaamd) voor op te komen. De Israëlische regering heeft haar positie op het politieke wereldtoneel aangetast.
Het ontbreekt in beide kampen aan realiteitszin. De Israëliërs en Palestijnen zijn tot elkaar veroordeeld en moeten onder ogen zien dat de ander niet weggaat. Wie pleit voor de Israëlische zaak, moet daarom ook pleiten voor de Palestijnse zaak en andersom.
Dat Hamas geen fluit om zijn eigen bevolking geeft moge duidelijk zijn, van een terroristische organisatie kan weinig goeds worden verwacht. Maar dat de Israëlische regering zich evenmin inzet voor het bereiken van duurzame vrede, blijft verbazen. Benjamin Netanyahu wil Hamas verdelgen tegen elke prijs, verder heeft de man geen plan.
In The New York Times stond afgelopen week een artikel van Thomas L. Friedman die recent elijk bij een voedseldropping in Gaza is geweest. Hij beschrijft hoe Israëlische soldaten zich hebben teruggetrokken uit Noord-Gaza; ze keren slechts terug om specifieke Hamas-doelen te raken en verdwijnen daarna weer. De Palestijnse autoriteit wordt niet toegelaten in het gebied, maar Israël pakt het bestuur zelf ook niet op, het laat de boel simpelweg vervallen tot een rechteloos niemandsland.
Het recht is geen bezigheidstherapie voor naïeve juristen of een gunst die je een ander verleent vanuit de goedheid van je hart. Het is een kernelement van beschaving, dat slechts werkt op voorwaarde van wederkerigheid.
Als het plan van Netanyahu niet meer behelst dan de boel platbombarderen en verdwijnen, zullen er vanuit dat rechteloze niemandsland altijd nieuwe dreigingen opkomen. De Israëlische bevolking moet worden beschermd tegen vele vijanden, maar de eigen regering is op dit moment misschien wel de grootste. Het oproepen van de internationale gemeenschapp om op te treden tegen Israël moet daarom niet worden opgevat als een keuze voor de Palestijnen of tegen de Israëliërs. Het is een keuze tegen het blijven doorgeven van trauma.
http://digitalekrant.volkskrant.nl/volk ... rm=android
Je hebt geen weet he van oorzaak en gevolg..HierEnNu schreef: ↑19 mar 2024 11:09 Ik vind het ook onbegrijpelijk dat Hamas die gegijzelden niet vrijlaat zodat deze ramp voorkomen wordt. Hongersnood misbruiken als PR-Wapen? Eigen volk offeren voor wat? Om dat volk te redden?
Waar is Hamas toch mee bezig? Doorvechten tot de laatste Gazaanse burger van honger gestorven is en dan vervolgens capituleren omdat het Human Shield verdwenen is?
Het is Israel dat de honger in Gaza heeft bewerkstelligt en niet Hamas.
Tevens is het Israel dat de Mossad heeft teruggeroepen toen de Mossad met Hamas wilde onderhandelen over het vrijlaten van de gijzelaars. Als Mossad dit mocht dan waren die gijzelaars allang vrij. Maar Israel wilde liever doorgaan met Gaza bombarderen en kleine kinderen verhongeren. Omdat ze dan weten dat er een tweede Hamas komt. En dat is de enige manier voor Israel om een tweestatenoplossing te voorkomen.
Dan heb ik het over de leiding van Israhel. Die is al jaren lang een tweestatenoplossing aan het blokkeren.