Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Bericht door ChaimNimsky »

gerard_m schreef: 03 jan 2024 09:06
appelfflap schreef: 02 jan 2024 12:05
en dan is het gedaan met een joodse staat voor joden, nl puur demografisch. Dit gaat in tegen de Britse belofte uit 1917
er zijn tenslotte 7 à 8 miljoen Joodse Israëliërs vs ca 15 miljoen Palestijnen (gaza, westbank en vluchtelingenkampen in de omringende landen).
Als in het huidige Israel+Gaza+Westbank één staat zou komen en de kleinkinderen van vluchtelingen uit 1948 daar gaan wonen, heb je gelijk. Dan wordt dit ongetwijfeld een Islamitische dictatuur, zoals de omliggende landen al zijn.
Ongetwijfeld, maar het is een weinig realistisch scenario. Ten eerste wordt niet gesproken over kleinkinderen van de vluchtelingen. Ten tweede had Jordanië een aanzienlijke hoeveelheid Palestijnse vluchtelingen, maar velen hebben de Jordaanse nationaliteit en worden als Jordaniërs beschouwd. De integratie van Palestijnse vluchtelingen in de Jordaanse samenleving is historisch gezien aanzienlijk geweest. Ten derde zijn er meer dan 15 miljoen Joden wereldwijd die het recht hebben in de Joodse staat te leven. En tenslotte spreekt de VN over twee staten, zodat al het voorgaande irrelevant is.

Trouwens Palestijnen die binnen de erkende grenzen van de staat Israël wonen, het Israëlisch staatsburgerschap hebben, hebben dezelfde rechten als Joodse Israëliërs en mogen ook in de Knesset zitten, terwijl de Palestijnen die in Syrië, Egypte wonen als tweederangs burgers worden behandeld, met zeer beperkte rechten en er nog slechter aan toe zijn dan de Palestijnen op de Westbank in de gebieden waar de Palestijnse Autoriteit civiele- en veiligheidscontrole heeft (A- en B-gebieden volgens de Oslo-akkoorden). Maar daar hoor je hier niemand over klagen.
Zionist
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: 05 jan 2024 17:06
gerard_m schreef: 05 jan 2024 16:17

Het blijft vreemd dat je nooit iemand hoort over de nazaten van de miljoenen verdreven Duitsers in diezelfde periode. Misschien omdat zij gewoon geintegreerd zijn?
Misschien dat je een appart topic kan beginnen over die verdreven Duitsers? Dan kan je daar uit de doeken doen welke les we daar uit kunnen trekken?
Zo'n topic zou onmiddelijk doodbloeden omdat het niemand interesseert.
Omdat uitsluitend bij Palestijnen de verdrijving van 75 jaar geleden nog altijd als een actueel onrecht wordt beschouwd en kleinkinderen die nooit in Israel geweest zijn, moeten kunnen terugkeren.

Waarom telkens die selectieve verontwaardiging?

ChaimNinsky geeft ook een voorbeeld:
ChaimNinsky schreef:Trouwens Palestijnen die binnen de erkende grenzen van de staat Israël wonen, het Israëlisch staatsburgerschap hebben, hebben dezelfde rechten als Joodse Israëliërs en mogen ook in de Knesset zitten, terwijl de Palestijnen die in Syrië, Egypte wonen als tweederangs burgers worden behandeld, met zeer beperkte rechten en er nog slechter aan toe zijn dan de Palestijnen op de Westbank in de gebieden waar de Palestijnse Autoriteit civiele- en veiligheidscontrole heeft (A- en B-gebieden volgens de Oslo-akkoorden). Maar daar hoor je hier niemand over klagen.
Wat Israel vs Palestina zo uniek maakt waardoor het zulke heftige emoties oproept over narigheid die elders niemand iets lijken te interesseren, blijft een mysterie.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Nimsky
je praat over de internationaal erkende grenzen van Israel

Is het blauw ingekleurde land op deze foto Israel met al zijn officieel erkende grenzen of niet?
indien niet, wat zijn dan de officiële grenzen van Israel?
Bijlagen
480.jpeg
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 06 jan 2024 16:15
axxyanus schreef: 05 jan 2024 17:06
gerard_m schreef: 05 jan 2024 16:17 Het blijft vreemd dat je nooit iemand hoort over de nazaten van de miljoenen verdreven Duitsers in diezelfde periode. Misschien omdat zij gewoon geintegreerd zijn?
Misschien dat je een appart topic kan beginnen over die verdreven Duitsers? Dan kan je daar uit de doeken doen welke les we daar uit kunnen trekken?
Zo'n topic zou onmiddelijk doodbloeden omdat het niemand interesseert.
Omdat uitsluitend bij Palestijnen de verdrijving van 75 jaar geleden nog altijd als een actueel onrecht wordt beschouwd en kleinkinderen die nooit in Israel geweest zijn, moeten kunnen terugkeren.
Of het bloed onmiddelijk dood omdat er redelijk snel een consensus zou ontstaan, dat die verdrijving onrechtvaardig was.

Voor zover ik op de hoogte ben, kunnen die verdreven Duitsers en hun nazaten zich ondertussen terug vestigen waar ze ooit verdreven waren. Er is BMW geen uitzondering voor deze mensen op de algemene EU regels die toelaten dat alle EU inwoners zich overal in de EU mogen vestigen.
gerard_m schreef: 06 jan 2024 16:15 Waarom telkens die selectieve verontwaardiging?
Je weet helemaal niet of die verontwaardiging selectief is. Je haalt een gegeven aan waarvan ik denk dat er weinig kennis is, en dan interpreteer jij dat gebrek aan kennis als gebrek aan verontwaardiging.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 06 jan 2024 17:25Nimsky
je praat over de internationaal erkende grenzen van Israel

Is het blauw ingekleurde land op deze foto Israel met al zijn officieel erkende grenzen of niet?
indien niet, wat zijn dan de officiële grenzen van Israel?

Israël heeft geen internationaal erkende grenzen maar demarcatielijnen/bestandslijnen.

Ik herken inmiddels jouw framende 'manier van discussiëren', want Nimsky heeft het zover ik weet niet over de internationaal erkende grenzen van Israel en dat is ook de reden dat je zulks niet met met verwijzing citeerd in een heldere quoot, maar integendeel ff conveniënt uit je duim zuigt, waarbij jij tevens bewust naar de bekende weg vraagt en ik ben van daaruit dan ook benieuwd welk soort aap[val?] je vervolgens uit je mouw tovert ...
... vandaar dat ik die uitdaging dus graag aanga!

Please, surpise me positive? [-o<

• ALS
    • jij mij vervolgens die andere vraag stelt:
      • "Wat zijn dan de officiële[!!!] grenzen van Israel?"
    DAN
    • verwijs ik naar de uitspraak van een wijs man:
    appelfflap schreef: 31 mei 2023 08:36your google is as good as mine.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

We gaan de goede kant op.

Israël wordt bestookt vanuit Libanon. Onder meer Hezbollah vuurde raketten af richting het land. Israël reageerde niet veel later met een serie raketaanvallen. De EU waarschuwt voor verdere escalatie in het Midden-Oosten.

Israël heeft haar eigen graf gegraven, zo lijkt het.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 06 jan 2024 18:58 We gaan de goede kant op.

Israël wordt bestookt vanuit Libanon. Onder meer Hezbollah vuurde raketten af richting het land. Israël reageerde niet veel later met een serie raketaanvallen. De EU waarschuwt voor verdere escalatie in het Midden-Oosten.

Het verbaast mij niets dat juist jij schrijft "We gaan de goede kant op."
zodra jij denkt [en of hoopt?] dat Israël haar eigen graf heeft gegraven ...
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 06 jan 2024 19:06

Cynisme is u vreemd?
Ik wil niets liever dan vrede maar Israël heeft dat godsonmogelijk gemaakt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 07 jan 2024 09:14 Ik wil niets liever dan vrede maar Israël heeft dat godsonmogelijk gemaakt.
Eerst oorlog. Zolang Hamas nog de hegemonie in Gaza heeft, valt er met de Palestijnen niet te leven. Oorlog is een hel, maar op dit moment is vrede het perfecte recept voor een volgende oorlog over een jaar.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 07 jan 2024 14:50
dikkemick schreef: 07 jan 2024 09:14 Ik wil niets liever dan vrede maar Israël heeft dat godsonmogelijk gemaakt.
Eerst oorlog. Zolang Hamas nog de hegemonie in Gaza heeft, valt er met de Palestijnen niet te leven. Oorlog is een hel, maar op dit moment is vrede het perfecte recept voor een volgende oorlog over een jaar.
NEE! Met het Israëlische beleid valt voor de oorspronkelijke bewoners niet te leven. Ze zijn verdreven, worden gecontroleerd en onderdrukt en bovendien als derderangs burgers behandeld (mishandeld).
Wanneer ga je inzien dat de Palestijnen Calimero zijn? Volledig afhankelijk (in ALLE opzichten) van de nukken van de Israëliërs. Dat kan niet anders dan fout gaan. En om dan Calimero de schuld te geven.
Asociaal vind ik dat. Asociaal of anders uitermate kortzichtig en bevooroordeeld!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 07 jan 2024 16:08Met het Israëlische beleid valt voor de oorspronkelijke bewoners niet te leven.

Kijk eens niet ALLEEN naar de kaartjes van Palestina.

dikkemick schreef: 06 jan 2024 09:50de geest haal je nooit uit de fles.
:shock:

De Geest haal je juist wel uit de fles! Tenzij je te bang bent natuurlijk,
te bang dat je De Geest niet terug in die fles kunt krijgen! :idea:

dikkemick schreef: 06 jan 2024 09:28Als het op deze voet door gaat, als Nederland echt weer voor de Nederlander wordt, dan zijn de buitenlanders de persona non grata, zoals nu de Palestijnen dat zijn.
Kun je het bovenstaande zo herformuleren
dat er een enigszins samenhangende zin met duidelijke betekenis ontstaat
met betrekking tot hetgeen je duidelijk wilt maken?
Bij voorbaat dank!
.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 07 jan 2024 17:48 Kun je het bovenstaande zo herformuleren
Bij voorbaat dank!
Je wilt duidelijkheid? Zelfs inwoners van Israël gaan inzien dat de Palestijnen als vuil werden/worden behandeld.

viewtopic.php?f=23&t=18866&start=3420#p630733
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 07 jan 2024 16:08Met het Israëlische beleid valt voor de oorspronkelijke bewoners niet te leven.
Zonder het Israëlische beleid zouden veel oorspronkelijke bewoners het daar niet eens overleven, zoals duidelijk bleek op 7 oktober 2023 toen Israël vanwege de feestdag het Israëlische beveiligingsbeleid wat liet verslappen.

Bovendien wonen daar al sinds 1948 veel [nakomelingen van] oorspronkelijke bewoners die er de voorkeur aan geven om daar te wonen boven in één van de omringende landen. Dat zal vast niet zijn omdat met het Israëlische beleid voor de oorspronkelijke bewoners niet te leven valt en/of dat het in één van de omringende landen voor hen beter toeven zou zijn, denk jij wel?

Waarom mogen [nakomelingen van] oorspronkelijke bewoners die niet-Moslim zijn zich eigenlijk niet vestigen in het Moslimgebied [Al-oemma al-islamiyya] rondom Israël?
  • Weet jij dat?
.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 07 jan 2024 17:50
HierEnNu schreef: 07 jan 2024 17:48 Kun je het bovenstaande zo herformuleren
Bij voorbaat dank!
Je wilt duidelijkheid?
Tuurlijk! Hoe kan ik hier op Freethinker mijn vrienden zoals jij anders leren begrijpen? Ik wil namelijk niet afhankelijk worden van een Moderator die mij telkens uit komt leggen wat jij schrijft op het moment dat je iets diametraal anders bedoelt, dan wil ik een dergelijke 'language-switch/glitch' zelf kunnen herkennen. Dan hoef ik er vaak niet eens meer op te reageren, want van lezen en beluisteren [van datgene wat ik begrijp!] leer ik veel meer dan van mijn eigen standpunt verkondigen, want zaniken lukt meestal vanzelf wel. Wat mijn hersencel zoal aan verbale uitwerpselen uitkraamt via mijn voedselmolen zijn meestal toch slechts herkauwde oprispingen waar ik zelf niets van bijleer omdat ik zulks al wist.
Door mekaar heenluisteren is veel leerzamer voor mij ...
... dus ja: ik wil graag duidelijkheid!

dikkemick schreef:Zelfs inwoners van Israël gaan inzien
dat de Palestijnen als vuil werden/worden behandeld.

viewtopic.php?f=23&t=18866&start=3420#p630733
Hoe durf je? Ik ben met jou in discussie en dan schotel je me een lap tekst voor van Anneleen Ophoff en Vincent Merckx? Waarom dat dan? Als je niet in staat bent je eigen mening duidelijk te verwoorden is toch niet erg, maak dat dan gewoon kenbaar, maar om mij dan iemands anders mening in de maag te spiltsen[?]

Zijn die twee op dezelfde manier als jij bevooroordeeld of zo? Vincent Merckx en Anneleen Ophoff, twee zelfverklaarde storytellers met een voorliefde voor fictie ... kom op zeg! Over inwoners van Israël die gaan inzien dat de Palestijnen als vuil werden/worden behandeld lees ik in het hele stuk niets, waar staat dat dan? In de Koran of zo? Hebben Anneleen Ophoff en/of Vincent Merckx überhaupt ooit één voet in Israël gezet? Hebben ze überhaupt ooit met één van de inwoners daar gesproken zoals jij doet voorkomen?

Alles wat ze in dat stuk schrijven is al ergens te lezen op internet en het zal mij niets verbazen als ze dit stuk op een zondagmiddag in een achteraf zolderkamertje gezellie met zijn tweetjes door middel van een copy/paste rooftocht in mekaar geflanst hebben. Zijn dat het soort obscuur dubieuze informatiebronnen die jij gebruikt om jouw historisch besef te voeden?
OK, dan is dat in ieder geval verduidelijkt, dank daarvoor!

Even goede vrienden natuurlijk dikkemick,
die dingen gebeuren nou eenmaal in het heetst van de 'verbale strijd', toch?

Mijn vraag echter om te herformuleren zodat er een voor mij enigszins samenhangende zin met duidelijke betekenis zou ontstaan met betrekking tot hetgeen je duidelijk wilt maken,
sloeg concreet op dat schrijfsel:
dikkemick schreef: 06 jan 2024 09:28Als het op deze voet door gaat, als Nederland echt weer voor de Nederlander wordt, dan zijn de buitenlanders de persona non grata, zoals nu de Palestijnen dat zijn.
Wat mij nu duidelijk is, dat is niets meer dan dat je die bovenstaande zin inwisselt voor een lap copy/paste tekst die 'geproduceerd' is door Anneleen en Vincent, storytellers met voorkeur voor fictie, die het in het betreffende stuk op geen enkele manier hebben over
  • 'Nederland wat echt weer voor de Nederlander wordt'
  • 'buitenlanders die persona non grata' worden
  • zoals nu de Palestijnen dat zijn
Mijn commandant verweet mij regelmatig:
  • "Met jou gaan we de oorlog niet winnen!"
maar ik vrees nu voor Hamas en de rest van jouw Palestijnen dat die met jou de oorlog niet zullen winnen. Trek het je niet aan, ná de [burger]oorlog komt alles goed!
.
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 07 jan 2024 09:14
HierEnNu schreef: 06 jan 2024 19:06

Cynisme is u vreemd?
Ik wil niets liever dan vrede maar Israël heeft dat godsonmogelijk gemaakt.
Cynisme is juist een stijlfiguur die goed bij me past, viel je zulks nog niet eerder op?
Door de keiharde ware werkelijkheid een beetje te kruiden met een snufje cynisme
komt de waarheid vaak nog veel harder binnen ...

Ik vind het oprecht erg voor je dat jij geen vrede hebt,
maar dat Israël zulks voor jou onmogelijk maakt lijkt me sterk!
Ik zelf verlies mogelijkerwijs op dit moment [verre!] bloedverwanten
  • [don't worry, niemand waar ik dat van vermoed hoor!]
daar ver weg op dat verre Guernica-achtige slagveld ...
  • ken je dat, Guernica?

• Ik speurde altijd weer naar nieuwe ontdekkingen in Guernica, maar sinds 7 oktober kan ik er zonder natte ogen niet meer naar kijken doordat ik dan aan
      • 'Operatie al-Aqsa Storm' en alle gevolgen denk.
      Guernica staat nu op zolder, naast de opgezette Kerstboom ...
      ... die Kerstboom staat daar zo al een jaar of 10,
      maar ik zal mijn 'avontuurlijke strooptochten' doorheen Guernica
      misschien nog wel een jaar of langer moeten missen vrees ik ...
      ... hopelijk geen 10 jaar!

Maar zulks betekent niet dat ik me daarom laat kisten! Nee joh:
  • laat door niemand die innerlijke vrede van jou en jouw naasten ontfutselen!
    Innerlijke Vrede is zelfs voor een sterke materialist meer waard
    dan ALLes ter wereld wat je wel zou kunnen bezitten! :idea:
.
.
Gesloten