Nieuwste 'religie': doemdenken over klimaat

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jaap

Nieuwste 'religie': doemdenken over klimaat

Bericht door Jaap »

Ik weet niet of ik deze topic onder de juiste categorie plaats. Anders moet men hem maar verplaatsen.

Zie onderstaande link voor een artikel van Salomon Kroonenberg in het blad Opinio.
http://www.opinio.nu/node/56

Ik ben het met hem eens. De angst die wordt verkondigd door verschillende (machtige) personen zoals Gore, Clinton en instellingen als Intergovernmental Panel for Climate Change (IPCC) is als de angst die wordt verkondigd door imams, priesters, dominees en de paus. Het is een manier om geld en macht te krijgen.

In Nederland is het milieu ook een 'hot' :wink: item in de politiek. Waarschijnlijk is het tijdens de formatie een punt van discussie geweest. En dan met name de hoeveelheid geld dat er aan moet worden besteed.

Vaak wordt het klimaat en de ontwikkelingen daarvan niet in een breder perspectief gezien. De schuld wordt, enigszins terecht, in de schoenen van de mens gelegd. Maar de natuur kan er zelf ook wat van!

Er wordt hel en verdoemenis verkondigd als we niet heel snel drastische maatregelen nemen. (vergelijk de monotheistische religies)

Dus:
De huidige 'klimaatsveranderingslobby' begint te veel op de verkondigers van een religie te lijken. Er wordt angst gezaaid in de hoop mensen te overtuigen. Scepsis is geboden!! Laten we naar de echte problemen in de wereld kijken.

Groet,
Jaap
Laatst gewijzigd door Jaap op 31 jan 2007 18:11, 2 keer totaal gewijzigd.
"Ik ben tegen religie omdat het ons leert tevreden te zijn met het niet begrijpen van de wereld." - Richard Dawkins
Juan
Forum fan

Bericht door Juan »

De klimaatsverandering is gewoon voor ons een probleem. Sorry als er eens aan de noodrem getrokken wordt. Vanuit de wetenschappelijke wereld klinkt deze boodschap al jaren. Nu is het opeens concreet voelbaar, en wordt het probleem een hype (waar ik misschien enigszins dankbaar voor ben). Als er dan mensen mee op de kar springen om er geld uit te slaan, so be it. Om het gelijk een religie te noemen... pfffffffff.
Why has not anyone seen that fossils alone gave birth to a theory about the formation of the earth, that without them, no one would have ever dreamed that there were successive epochs in the formation of the globe.
G. Cuvier (1769-1832)
Jaap

Bericht door Jaap »

Ik heb de titel aangepast: religie staat nu tussen ' '
Het is wat minder beladen, maar maakt wel duidelijk wat ik bedoel.
"Ik ben tegen religie omdat het ons leert tevreden te zijn met het niet begrijpen van de wereld." - Richard Dawkins
Juan
Forum fan

Bericht door Juan »

Hoefde niet hoor, meningen kunnen verschillen :wink:
Why has not anyone seen that fossils alone gave birth to a theory about the formation of the earth, that without them, no one would have ever dreamed that there were successive epochs in the formation of the globe.
G. Cuvier (1769-1832)
Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben »

Poe, wat een hoop eenzijdigheid, halve waarheden en onzin in één column. Te veel om inhoudelijk op in te gaan.
Je kunt geloven dat de kat dood is.

Je kunt geloven dat de kat levend is.

Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.

Of je weet dat je het niet kunt weten.
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Ik ben het helemaal eens met Jaap. Hier eens een ander geluid van een klimaatdeskundige.

http://video.google.co.uk/videoplay?doc ... 9400589360

Mensen moeten eens echt in de wetenschappelijke materie duiken ipv iedereen na te praten. En Algore met zijn filmpje, je moet echt loose change 2 achtige gedachtegangen hebben om dat allemaal als zoete koek te slikken.

Neemt niet weg dat de mens verantwoordelijk met de natuur om moet gaan maar met kernenergie is mi weinig mis.
Jaap

Bericht door Jaap »

Juan schreef:Hoefde niet hoor, meningen kunnen verschillen :wink:
Dat weet ik, maar ik vond dat je wel een beetje gelijk had.
Neemt niet weg dat de mens verantwoordelijk met de natuur om moet gaan
Dat vind ik ook.

En bedankt voor het filmpje.
Laatst gewijzigd door Jaap op 31 jan 2007 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement »

het klimaat zal anders wel een groot deel van onze toekomst bepalen.
bijvoorbeeld, verwacht wordt dat de klimaatsverandering invloed zal hebben op het ijs op groenland en dat door dat ijs de warme golfstroom tussen de caribien en europa stopt. dit zou een lokale ijstijd veroorzaken.
daarom ben ik van mening dat dit wel degelijk een echt probleem in de wereld is. en de 'angst' die word gezaaid is bedoeld als waarschuwing en heeft niets weg van een religie in een hogere macht. =D>
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.
afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier »

Het mileu is een verzonnen iets om het geld uit je portomenee te kloppen, goed het word een paar graden warmer so what?? De mens past zich wel weer aan zoals het altijd al gedaan heeft.
Geloof verzet bergen onzin.
Jaap

Bericht door Jaap »

mouvement schreef:en de 'angst' die word gezaaid is bedoeld als waarschuwing en heeft niets weg van een religie in een hogere macht. =D>
Mouvement, ik heb religie al tussen ' ' gezet. Ik bedoel dus niet religie in die zin van het woord, maar wel de symptomen van religie.
Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben »

marc aka controle schreef:En Algore met zijn filmpje, je moet echt loose change 2 achtige gedachtegangen hebben om dat allemaal als zoete koek te slikken.
Al Gore is een politicus. Politici moet je inderdaad niet op hun blauwe ogen geloven, zeker Amerikaanse politici niet. Dat betekent echter niet dat de kern van zijn verhaal onwaar is. Er dreigt een klimaatverandering waar wij als mensen iets tegen kunnen doen.
Je kunt geloven dat de kat dood is.

Je kunt geloven dat de kat levend is.

Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.

Of je weet dat je het niet kunt weten.
marc aka controle
Ervaren pen

Ik denk dat de velen hier helemaal gek worden als ze horen dat middelbare scholen gratis naar religieuze films mogen maar Amsterdam laat de middelbare scholen gratis naar de indoctrinatiesessie van Al Gore gaan (ook in Eindhoven) http://www.tweevoeter.nl/natuur/200612/ ... _truth.php
Het is al langer bekend dat onze jonge scholieren geindoctrineerd worden met links gedachtegoed. Zo was er een tijdje geleden al ophef over bepaalde schoolboeken die nogal eenzijdig over links en rechts schreven.
http://www.elsevier.nl/nieuws/politiek/ ... index.html

[‘De overheid moet niet zo veel willen regelen, vindt de VVD,’ staat in het boek ‘Blikopener’. ‘Laat de mensen het zelf maar uitzoeken. Wie het zelf niet kan heeft pech,’ omschrijft het boek het gedachtegoed van de liberalen.

In een ander boek voor maatschappijleer, ‘Impuls’, staat dat linkse partijen inzien ‘dat niet iedereen zichzelf op eigen kracht kan onderhouden’ en dus pleiten voor een overheid die ‘iedereen zo veel mogelijk kansen moet geven’. Rechtse partijen daarentegen zouden volgens het boek sociale ongelijkheid ‘niet zo’n probleem’ vinden.]
mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement »

ik heb het filmpje even gezien en het is iets om over na te denken, 0.4 graden gedaald sinds 1998. maar ik ga toch nog mee met het model van klimaatsopwarming want bomen nemen co2 gassen uit de lucht op en zetten die om in zuurstof.

zo staat er nog maar 1/3 van het tropisch regenwoud! de mens kan verantwoordelijk zijn voor 4% van de uitstoot maar maakt dus ook dat de opname van de co2 door de natuur vermindert.
marc aka controle
Ervaren pen

Ik lach me echt kapot over de politiek hier in Nederland. Hoe spastisch die omgaan met klimaat (balkenende incluis). Echt, ten eerste is het probleem al schromelijk overschat. Ten tweede, wat denkt Nederland wel allemaal niet in haar almacht te kunnen betekenen zolang landen als china, rusland, vs, india schijt hebben daaraan. Zijn nederlanders echt zo gestoord dat ze zich blauw betalen voor al die windmolens terwijl kernenergie spot goedkoop is en 0 emissie heeft? Duitsland heeft geen kerncentrales meer maar importeert de energie wel fijn uit kernenergiewalhalla Frankrijk. Echt, die groenen maken europa paranoia en arm.
mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement »

iemand moet het goede voorbeeld al is het maar zo'n schijtland als nederland
Plaats reactie