BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door MaartenV »

outremer schreef: 04 dec 2023 13:17 Ivm dat blokuniversum.
Heden , toekomst en verleden mogen dan wel bestaan in dit universum maar één en dezelfde persoon heeft wel geen toegang tot om het even wat.
Wel, dat is nu net wat BDE-ers zeggen: zij hadden plots toegang tot alle kennis uit verleden, heden en zelfs toekomst.

Anita Moorjani schrijft bijvoorbeeld over haar BDE:

"Het leek alsof ik niet langer aan ruimte en tijd gebonden was".
"De tijd deed ook anders aan in dat rijk, en ik voelde alle ogenblikken tegelijkertijd.
En ik was me bewust van alles wat zich aan mij voordeed - verleden, heden en toekomst - allemaal tegelijkertijd."

Deze getuigenis, samen met heel veel andere getuigenissen die op hetzelfde wijzen, doet me denken dat we in een bepaalde bewustzijnstoestand (buiten ons lichaam) wél toegang hebben tot de simultaanheid van alle gebeurtenissen in dat blokuniversum.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

MaartenV schreef: 10 dec 2023 14:27 wél toegang hebben tot de simultaanheid van alle gebeurtenissen in dat blokuniversum.
Waarmee je heel de theorie in de prullenmand kan gooien.
Als dat mogelijk is , vervalt die theorie.
dus eigenlijk zeg je nu dat die er een Einstein Versie2 moet komen die versie 1 verbetert/herschrijft.

En dat alleen gebaseerd op getuigenissen van mensen wiens lichaam al in een gestresseerde toestand was?
MaartenV, geloof je dat nu echt ?
Het kan maar ik zet er geen geld op .
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 10 dec 2023 14:27
Heden , toekomst en verleden mogen dan wel bestaan in dit universum maar één en dezelfde persoon heeft wel geen toegang tot om het even wat.
Wel, dat is nu net wat BDE-ers zeggen: zij hadden plots toegang tot alle kennis uit verleden, heden en zelfs toekomst.
Waarom zouden we BDE'ers op dat vlak geloven? Ik wil best geloven dat zij dat zo aanvoelden maar daarom klopt dat aanvoelen nog niet.
MaartenV schreef: 10 dec 2023 14:27 Anita Moorjani schrijft bijvoorbeeld over haar BDE:

"Het leek alsof ik niet langer aan ruimte en tijd gebonden was".
"De tijd deed ook anders aan in dat rijk, en ik voelde alle ogenblikken tegelijkertijd.
En ik was me bewust van alles wat zich aan mij voordeed - verleden, heden en toekomst - allemaal tegelijkertijd."

Deze getuigenis, samen met heel veel andere getuigenissen die op hetzelfde wijzen, doet me denken dat we in een bepaalde bewustzijnstoestand (buiten ons lichaam) wél toegang hebben tot de simultaanheid van alle gebeurtenissen in dat blokuniversum.
Was zij zich werkelijk van alles tegelijk bewust of was dat enkel hoe zij dat ervaarde? Als mensen zeggen dat een drankje proeft alsof een engel op hun tong pist, moeten we dat dan lettelijk nemen om moeten we dat zien als metaforisch taalgebruik voor iets dat anders moeilijk onder woorden te brengen is?

Waar het wat mij betreft op neer komt is dat alle pogingen om op een betrouwbare manier na te gaan of die mensen werkelijk iets bovennatuurlijks waarnemen, uiteindelijk faalden. Dit soorten zaken worden al tientallen jaren bestudeerd en na die tientallen jaren lijkt er nog steeds geen vooruitgang te zijn gemaakt.

Ook jij MaartenV komt enkel met steeds het zelfde soort tot in de tereur herkauwde ideeën af. Maar van doorbraken lijkt me nooit sprake te zijn geweest.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

axxyanus schreef: 12 dec 2023 11:25 Ook jij MaartenV komt enkel met steeds het zelfde soort tot in de tereur herkauwde ideeën af. Maar van doorbraken lijkt me nooit sprake te zijn geweest.
Mij komt het voor dat na al deze bladen hier ook geen enkele voortgang laat staan doorbraak is geboekt.
Ik vrees dat er nog veel meer komt zonder enige voortgang.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 dec 2023 11:37
axxyanus schreef: 12 dec 2023 11:25 Ook jij MaartenV komt enkel met steeds het zelfde soort tot in de tereur herkauwde ideeën af. Maar van doorbraken lijkt me nooit sprake te zijn geweest.
Mij komt het voor dat na al deze bladen hier ook geen enkele voortgang laat staan doorbraak is geboekt.
idd, na +200 pagina's staan we nog even ver.
misschien even een pauze inlassen ?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

outremer schreef: 12 dec 2023 12:26
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 dec 2023 11:37
idd, na +200 pagina's staan we nog even ver.
misschien even een pauze inlassen ?
En dan van voren af aan beginnen?

Dat is wel iets wat al binnen de pagina"s volop gebeurd is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Zolang er vragen of tegenwerping en komen, antwoord ik naar best vermogen uit beleefdheid en omdat de forum regels dat vereisen. Dat men hier blijft vragen stellen doet me dus blijvend responderen.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

MaartenV schreef: 10 dec 2023 14:27
Het is ook ze dat er mensen zijn die geen bijna-dood ervaring gehad hebben en toch toegang hebben tot die kennis die opgeslagen is in de Akashic records.
Zie ook video op YouTube 6 dagen geleden gepost...

- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 12 dec 2023 18:14 Zolang er vragen of tegenwerping en komen, antwoord ik naar best vermogen uit beleefdheid en omdat de forum regels dat vereisen. Dat men hier blijft vragen stellen doet me dus blijvend responderen.
m.a.w. je eist voor jezelf het laatste woord op, want elke reactie van een ander vereist een antwoord van jou?

Jij hebt trouwens geen vragen van anderen nodig. Zelfs als het een hele tijd stil geweest is, kom jij op een bepaald moment met weer het zelfde op de proppen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
bonifacius
Diehard

outremer schreef: 04 dec 2023 10:17
MaartenV schreef: 02 dec 2023 18:21 Dus je kan wel degelijk afgaan op getuigenissen van BDE-ers, mystici en mediteerders uit religies en psychonauten.
Dit lijkt me een gepaste samenvatting van 215 pagina's .
Ik zal het illustreren met een kort gesprek tussen mij en een mysticus / ziener 15 jaar geleden...
Boni: Loslaten, altijd maar loslaten...

François: Totdat loslaten een gewoontepatroon is geworden...

Boni: Totdat je nooit meer wil vasthouden...

François: ...niet meer kunt vasthouden. En dan ben je bevrijd. Dan kan je groeien volgens de lijn van verlichting die in jou geboren is. Ook ik moet loslaten. Ik mag en kan niet iemand zijn die zegt: 'zo en zo is het'. Ik moet aan iedere mens de ruimte laten, want 'Gods' wegen zijn ondoorgrondelijk. Daarom spreek ik ook in beeldentaal, een taal van mogelijkheden, en gebruik ik regelmatig het woord 'misschien'. Ik mag en kan niet zeggen 'zo is het', want alles is veranderlijk.

Boni: Leven is beweging.

François: Juist. Uiteindelijk zijn mijn woorden maar wegwijzers.

Boni: Mensen vragen soms of je de toekomst weet. Dan antwoord jij: 'Ja en nee'.

François: Ik mag boodschapper zijn, maar ik moet ruimte laten voor 'Zijn' werk. Ik mag en kan geen waarzegger zijn. Aan de andere kant spreek ik toch duidelijkheden. Want duidelijkheid is iets dat 'Hij' geeft, als jij er voor openstaat. Maar ook dat laatste ligt in 'Zijn' handen.

Boni: Je beschrijft enkel wat er op het huidige moment gebeurt in de energieën, want in die sfeer is er geen verleden en geen toekomst.

François: Zo is dat.

Boni: En die sfeer wordt ook wel de 'ethersfeer' genoemd.

François: Ja. als mensen aan mij een vraag stellen leg ik een lijn naar die inspiratie en ga ik naar de ethersfeer. Door dat alles verbonden is met elkaar, leg ik energetisch, vanuit mijn geest contact met de ethersfeer. Die ethersfeer is een bibliotheek die alles bevat van wat er op aarde is gebeurd sinds het begin van het leven op aarde. dus uiteindelijk is dat een heel geschiedenis. Er kan niets van wat er op aarde is gebeurd ontsnappen aan die ethersfeer. Dus dat is een bibliotheek waar alle mensen vanuit hun intuïtie contact kunnen mee krijgen. In feite kan je dat noemen: 'Gods intelligentie'. Het is simpel, wij kunnen reizen in de geest en dat heeft te maken met het contact met die ethersfeer.

Boni: Gnostici zijn mensen die 'weten'. Op een mysterieuze manier 'weten' zij, lijken zij over tijd en ruimte heen te kunnen kijken. Zelfs in mensen hun persoonlijke geschiedenis zonder die mensen ooit gezien te hebben. Dat komt dus omdat ze net als jij contact kunnen maken met de ethersfeer.

François: Zo is dat. En mensen hebben van het woord gnostici, 'paragnost' gemaakt. Maar een ware gnosticus houdt zich niet bezig met zweverig gedoe zoals toekomstvoorspellingen.
PS: 'ethersfeer' is een andere term voor de akasha kronieken.
Zie...
De Akashakroniek, van het Sanskriet akasha (ether, hemel of uitspansel), is een van oorsprong hindoeïstische opvatting over het bestaan van een allesdoordringend medium, 'ether' genoemd of het 'vijfde element' waar de term kroniek in de theosofie aan toegevoegd is. In deze kroniek zouden alle gebeurtenissen die ooit hebben plaatsgevonden, elke gedachte en emotie voorgoed bewaard worden in een 'astraal licht'. In de loop van de geschiedenis van het occultisme hebben een aantal zieners beweerd toegang te hebben tot deze kroniek. Onder invloed van de theosofie wordt ook aan creatieve mensen dit vermogen toegeschreven om te kunnen putten uit bronnen die voor anderen ontoegankelijk blijven. Het concept vertoont gelijkenis met het collectief onbewuste van Jung en met het kosmische, collectief bewustzijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Akashakroniek
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

bonifacius schreef: 12 dec 2023 19:34
outremer schreef: 04 dec 2023 10:17
MaartenV schreef: 02 dec 2023 18:21 Dus je kan wel degelijk afgaan op getuigenissen van BDE-ers, mystici en mediteerders uit religies en psychonauten.
Dit lijkt me een gepaste samenvatting van 215 pagina's .
Ik zal het illustreren met een kort gesprek tussen mij en een mysticus / ziener 15 jaar geleden...
Boni: Loslaten, altijd maar loslaten...

François: Totdat loslaten een gewoontepatroon is geworden...

Boni: Totdat je nooit meer wil vasthouden...

François: ...niet meer kunt vasthouden. En dan ben je bevrijd. Dan kan je groeien volgens de lijn van verlichting die in jou geboren is. Ook ik moet loslaten. Ik mag en kan niet iemand zijn die zegt: 'zo en zo is het'. Ik moet aan iedere mens de ruimte laten, want 'Gods' wegen zijn ondoorgrondelijk. Daarom spreek ik ook in beeldentaal, een taal van mogelijkheden, en gebruik ik regelmatig het woord 'misschien'. Ik mag en kan niet zeggen 'zo is het', want alles is veranderlijk.

Boni: Leven is beweging.

François: Juist. Uiteindelijk zijn mijn woorden maar wegwijzers.

Boni: Mensen vragen soms of je de toekomst weet. Dan antwoord jij: 'Ja en nee'.

François: Ik mag boodschapper zijn, maar ik moet ruimte laten voor 'Zijn' werk. Ik mag en kan geen waarzegger zijn. Aan de andere kant spreek ik toch duidelijkheden. Want duidelijkheid is iets dat 'Hij' geeft, als jij er voor openstaat. Maar ook dat laatste ligt in 'Zijn' handen.

Boni: Je beschrijft enkel wat er op het huidige moment gebeurt in de energieën, want in die sfeer is er geen verleden en geen toekomst.

François: Zo is dat.

Boni: En die sfeer wordt ook wel de 'ethersfeer' genoemd.

François: Ja. als mensen aan mij een vraag stellen leg ik een lijn naar die inspiratie en ga ik naar de ethersfeer. Door dat alles verbonden is met elkaar, leg ik energetisch, vanuit mijn geest contact met de ethersfeer. Die ethersfeer is een bibliotheek die alles bevat van wat er op aarde is gebeurd sinds het begin van het leven op aarde. dus uiteindelijk is dat een heel geschiedenis. Er kan niets van wat er op aarde is gebeurd ontsnappen aan die ethersfeer. Dus dat is een bibliotheek waar alle mensen vanuit hun intuïtie contact kunnen mee krijgen. In feite kan je dat noemen: 'Gods intelligentie'. Het is simpel, wij kunnen reizen in de geest en dat heeft te maken met het contact met die ethersfeer.

Boni: Gnostici zijn mensen die 'weten'. Op een mysterieuze manier 'weten' zij, lijken zij over tijd en ruimte heen te kunnen kijken. Zelfs in mensen hun persoonlijke geschiedenis zonder die mensen ooit gezien te hebben. Dat komt dus omdat ze net als jij contact kunnen maken met de ethersfeer.

François: Zo is dat. En mensen hebben van het woord gnostici, 'paragnost' gemaakt. Maar een ware gnosticus houdt zich niet bezig met zweverig gedoe zoals toekomstvoorspellingen.
PS: 'ethersfeer' is een andere term voor de akasha kronieken.
Zie...
De Akashakroniek, van het Sanskriet akasha (ether, hemel of uitspansel), is een van oorsprong hindoeïstische opvatting over het bestaan van een allesdoordringend medium, 'ether' genoemd of het 'vijfde element' waar de term kroniek in de theosofie aan toegevoegd is. In deze kroniek zouden alle gebeurtenissen die ooit hebben plaatsgevonden, elke gedachte en emotie voorgoed bewaard worden in een 'astraal licht'. In de loop van de geschiedenis van het occultisme hebben een aantal zieners beweerd toegang te hebben tot deze kroniek. Onder invloed van de theosofie wordt ook aan creatieve mensen dit vermogen toegeschreven om te kunnen putten uit bronnen die voor anderen ontoegankelijk blijven. Het concept vertoont gelijkenis met het collectief onbewuste van Jung en met het kosmische, collectief bewustzijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Akashakroniek
Zeer interessant, die Akashakroniek. Dat doet de gemiddelde vrijdenkers hier tien keer nadenken voor hij of zij hier weer antwoordt dat het niet kan zijn. :wink: Dank voor je bijdrage. Dat wordt door mij zeer geapprecieerd.
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 12 dec 2023 22:43 Zeer interessant, die Akashakroniek. Dat doet de gemiddelde vrijdenkers hier tien keer nadenken voor hij of zij hier weer antwoordt dat het niet kan zijn. :wink: Dank voor je bijdrage. Dat wordt door mij zeer geapprecieerd.
Vrijdenkers prijzen zich gelukkig vrijdenker te zijn.
Boeddhisten prijzen zich gelukkig Boeddhist te zijn.
Christenen prijzen zich gelukkig Christen te zijn.
Enz....

Het zijn allemaal zijns-vormen waar niets mis mee is. het is allemaal wat het is. Ze zijn noch positief noch negatief.
Zie onder nog een gesprek van een 11 jaar geleden met deze bijzondere mysticus die 'over het muurtje' kon kijken.
François: Ik weet dat mensen naar een ander antwoord zoeken dan ik hen zou geven nu. Dus dan kan ik hun niet antwoorden. Want ze zoeken allemaal in een wereld waar ze het niet kunnen vinden.

Boni: Tot dat je daar uit gezocht bent zeker?

François: Voilà, voor sommigen wel, voor sommigen niet. Daarmee ligt het niet in de hand van mensen denk ik. Ik noem het Karma. Maar da's ook een moeilijk woord voor veel mensen. Dat is uw leven. Meer niet. En sommigen houden dat vol tot hun honderd jaar.

Boni: Omdat ze niet beter weten en dan kan je het hen ook niet uitleggen.

François: Ja. En dan zou ik ook zeggen: zoek dan niet naar iets anders, want er is voor jou niets anders weggelegd. Die moeten dan wel hun leven, hun wereld maken op de kermis. Met de carrousels die er zijn, en met de oliebollen, waarom niet, er is niets verkeerd mee. Die mensen zouden nog ongelukkiger worden, als ze dat niet meer moesten hebben, of dat je dat hen zou ontnemen.

Boni: Dus dat hoort bij het kosmische spel.

François: Goed uitgedrukt. En ge hebt er die clown kunnen blijven en er zijn er die op een zeker moment hun clown pak versleten hebben. Dus het is simpel. Het is wat is.

Boni: Dus alles is goed zoals het is.

François: Als ge dat begint te beseffen, amaai dan zeg. Een hoer, als ze er gelukkig mee is, dat is goed hé, daar is niks verkeerd mee.

Boni: Dat is ook een zijns-vorm.

François: Ah ja, een hoerenloper die denkt wat troost te vinden daar, misschien is die beter af dan éne die een pilleke gaat vragen aan een psychiater. Het is allemaal wat het is.

Boni: Noch positief noch negatief.
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 29 nov 2023 05:38 Het enige waar we zeker van zijn zijn ervaringen. Er moet dus ook een mind zijn aan wie die ervaringen zich voordoen.
Is vanuit een andere (mystieke) hoek bekeken...
'THERE IS NO DOER, THERE IS NO EXPERIENCER

An ordinary person undergoes experience, while the Self-realized one is the experience itself.

Fragment uit: Advaita And The Buddha
Ramesh S. Balsekar
Als dat geen hoofdbreker is! 8*)
MaartenV schreef: 29 nov 2023 05:38 En hersenen zijn ook niet meer dan zo'n (zelf-) ervaring van onze minds door een mind. Zoals al het andere, zijn het louter al dan niet gedeelde ervaringen. Van Mind at Large gedissocieerde minds zijn enkel ervaarbaar als een avatar met hersenen en lichaam in een virtuele ruimte, spacetime, ervaren door een andere van Mind at Large gedissocieerde mind. Denk aan een VR- bril waardoor je in een gedeelde virtuele ruimte jezelf en de ander ziet als bepaalde avatars. Stabiele tegenover niet-stabiele of veranderlijke ervaringen maken deze eerste ervaringen niet meer 'materieel' of 'fysiek'. Geen nood om iets 'materieels' te postuleren.
Die Mind large theory is me onbekend dus heb ik er is op gegoogled....
Mind at Large is a concept proposed by Aldous Huxley to help interpret psychedelic experience. He maintained that the human mind filters reality under normal circumstances and that psychedelic drugs remove the filter, exposing the user to a Mind at Large.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mind_at_Large
Ah, een concept voorgesteld door Aldous Huxley.
Jah, Huxley heeft gelijk hierin. Hij wordt ook vermeld in de bestseller uit 2018 van Michael Pollan.
Zie...
Het idee om terminale patiënten psychedelica te geven werd niet als eerste door een therapeut of een wetenschapper geopperd, maar door Aldous Huxley in een brief aan Humphry Osmond, waarin hij een onderzoeksproject voorstelde waarbij ‘lsd wordt toegediend aan terminale kankerpatiënten in de hoop van het sterven een spiritueler en minder fysiologisch proces te maken’.
Toen Huxley zelf op zijn sterfbed lag, op 22 november 1963, liet hij zich door zijn vrouw, Laura, een injectie met lsd geven. Inmiddels was Huxleys idee al op een aantal kankerpatiënten in Amerika getest. In 1965 schreef Sidney Cohen een artikel in Harper’s (‘lsd and the Anguish of Dying’ – ‘lsd en stervensangst’), waarin hij onderzocht of psychedelica ‘de stervenservaring’ konden veranderen. Hij beschreef daarin de behandeling met lsd als ‘therapie door zelf-transcendentie’. De premisse van die benadering was dat onze stervensangst een functie van ons ego is die ons belast met een gevoel van afzondering die ondraaglijk kan worden wanneer we gaan sterven.

‘We zijn geboren in een egoloze wereld,’ schreef Cohen, ‘maar we leven en sterven gevangen in onszelf.’ Het idee was dat psychedelica werden gebruikt om te ontsnappen uit de gevangenis van het ego. ‘We wilden een korte, lucide pauze inlassen met een complete afwezigheid van het ego, om te laten zien dat het niet noodzakelijk was om persoonlijk “intact” te zijn en dat er misschien “daarbuiten” wel iets was, iets wat groter was dan ons eigen ik, iets wat ons overlijden zou overleven. Cohen citeerde een patiënte, een vrouw die zou overlijden aan eierstokkanker, en die beschreef hoe ze na een lsd-sessie een heel andere kijk op de dood kreeg:

"Mijn overlijden is op dit moment niet zo belangrijk, zelfs niet voor mij. Het is gewoon de volgende fase in de schommelbeweging van zijn en niet-zijn. Ik vind dat weinig te maken hebben met de kerk of met de dood. Het lijkt me meer dat ik word losgemaakt – dat is het – van mezelf, mijn pijn en mijn verval. Ik zou nu prettig kunnen sterven – mocht het zover zijn. Ik verwelkom het niet maar ik loop er ook niet voor weg. "

In 1972 schreven Stanislav Grof en Bill Richards, die samenwerkten op Spring Grove, dat lsd de patiënten een ‘kosmische eenheid’ liet ervaren waardoor de dood ‘niet meer wordt gezien als het absolute einde van alles en een stap in het niets, maar opeens een overgang lijkt naar een ander soort bestaan ... het idee van een mogelijke continuïteit voorbij de fysieke dood wordt veel plausibeler dan het tegenovergestelde’.

Uittreksel van: Michael Pollan. 'Verruim je geest'.
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

MaartenV schreef: 12 dec 2023 22:43
Dat doet de gemiddelde vrijdenkers hier tien keer nadenken voor hij of zij hier weer antwoordt dat het niet kan zijn.
10 keer is wel veel hoor.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 12 dec 2023 22:43 Zeer interessant, die Akashakroniek. Dat doet de gemiddelde vrijdenkers hier tien keer nadenken voor hij of zij hier weer antwoordt dat het niet kan zijn. :wink: Dank voor je bijdrage. Dat wordt door mij zeer geapprecieerd.
Om het op zijn Engels te zeggen: Talk is cheap.
Plaats reactie