Politiek stemmen of je onthouden van je recht - dwalingen in uitkomst?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Mcmadtasty
Diehard

Re: Politiek stemmen of je onthouden van je recht - dwalingen in uitkomst?

Bericht door Mcmadtasty »

Stel ik zou een brood kopen, dan betaal ik een x bedrag aan de bakker. Ik vraag geen bonnentje, dus hij kan doen wat ie wil, als hij btw wil afdragen draagt dan doet hij dat maar.

Ik hoef trouwens geen uitleg over jullie zorgstelsel, ik vroeg alleen maar "hoezo dankzij?".
🤔😎😜😁😃😉👍
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Mcmadtasty schreef: 01 dec 2023 16:03 Stel ik zou een brood kopen, dan betaal ik een x bedrag aan de bakker. Ik vraag geen bonnentje, dus hij kan doen wat ie wil, als hij btw wil afdragen draagt dan doet hij dat maar.

Ik hoef trouwens geen uitleg over jullie zorgstelsel, ik vroeg alleen maar "hoezo damkzij?".
De bakker moet ook de BTW afdragen die in de prijs van jouw brood zit. Ergo of je nu wil of niet je draagt bij aan de schatkist.

Als er geen zorgstelsel zou zijn was je na een ongeval afhankelijk van een passerende barmhartige Samaritaan. De weg naar de o.k. voor een levensreddende ingreep werd je dan bespaard.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

De "openbare ruimte" is uiteindelijk een concept dat wij doorgaans hanteren "als een gegeven": want vanuit dat concept denkende kan inderdaad niemand echt ontkomen aan deze ruimte. Als je dat concept niet wil erkennen of hanteren (en het dus als een spel van "de ander" ziet, ook al betrekt een ander jou in dat spel door te impliceren dat jij dat spel ook speelt - of 'moet' spelen) dan zou je kunnen stellen dat je er inderdaad buiten staat, vanuit abstractie dan wel. Als je de regels van 'het spel' overtreedt dan zal het concept er toe leiden dat de ander jou straft: het besef dat concepten gewoon concepten zijn (en blijven) zal daarom geen praktische vrijheid bieden. Hoogstens een filosofische vrijheid?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Mcmadtasty schreef: 01 dec 2023 14:49 ...
De definitie die ik hanteer voor wat van mij is, beperkt zich tot mijn persoon, mijn lichaam en mijn vaardigheden. Zo heb ik een leven, dat is iets dat is alleen voor mij. Je kunt mij het leven afnemen door mij te doden, maar dan is het leven ook weg, het verdwijnt dan, net als ik.
Zo heb ik ook een lichaam waardoor ik waarneem en zolang ik waarneem is het door mijn lichaam.
Zo heb ik ook mijn vaardigheden of kwaliteiten die voortkomen uit mijn denken en handelen.
De rest is niet van mij.
Dus als je het over ons zorgstelsel hebt is het iets wat niet van mij is en wil ik je rustig in de waan laten dat het van jullie is.

Fictieve realiteit is voor mij een realiteit die ten grondslag gaat aan fictie. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld ten tijde van de inquisitie, dat mensen gods wil en wet overtraden en daarvoor op de brandstapel kwamen of een verdrinkingsdood stierven. De fictie werd geleefd en de realiteit wordt gespeeld als het spel van de fictie.

Is een publieke ruimte realiteit of fictie. Is " mijn tuin" realiteit of fictie. Het is m.i. alleen maar te herkennen als realiteit wanneer je de regels van de fictie kent.

Je hebt gelijk dat ik poog aan te geven dat ik er buiten sta, met er buiten geef je niet aan waar buiten,. Misschien dat dit je helpt te begrijpen waar ik buiten sta en waar ik niet aan bijdraag of gebruik van maak.
Als je schrijft "... de rest is niet van mij", impliceert dat dan dat je ongekleed door het leven gaat?

En ik weet natuurlijk niet hoe het met jou is maar mijn vaardigheden heb ik voor het merendeel van anderen geleerd of via anderen verkregen. Zelfs een beetje in gesprekken met jou. Kun je dan claimen dat ze van jezelf zijn?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mcmadtasty
Diehard

doctorwho schreef: 01 dec 2023 16:57
Mcmadtasty schreef: 01 dec 2023 16:03 Stel ik zou een brood kopen, dan betaal ik een x bedrag aan de bakker. Ik vraag geen bonnentje, dus hij kan doen wat ie wil, als hij btw wil afdragen draagt dan doet hij dat maar.

Ik hoef trouwens geen uitleg over jullie zorgstelsel, ik vroeg alleen maar "hoezo damkzij?".
De bakker moet ook de BTW afdragen die in de prijs van jouw brood zit. Ergo of je nu wil of niet je draagt bij aan de schatkist.

Als er geen zorgstelsel zou zijn was je na een ongeval afhankelijk van een passerende barmhartige Samaritaan. De weg naar de o.k. voor een levensreddende ingreep werd je dan bespaard.
Je zegt het juist dat de bakker btw af moet dragen terwijl ik hem niet daartoe verplicht.
Ik geef niets aan de schatkist. Maar met dat moeten, daar heb ik nog wel een link voor van iemand die daar iets anders over te zeggen heeft namelijk dat belasting diefstal is.
https://youtu.be/I2rx-X8SeA0?si=291DkxcuK4XkKKNY
Kun je spreken over het leveren van een bijdrage in geval van diefstal?
Op het moment dat de bakker een brood zou verkopen aan iemand die iemand anders vermoord, levert de bakker dan een bijdrage aan die moord?

Ik zie trouwens nog steeds niet waarom dankzij. Wat je schrijft zou mogelijkerwijs kunnen, ik zie echter niet waar ik vol overtuiging iets van d.ank zou kunnen plastsen op dit moment
🤔😎😜😁😃😉👍
Mcmadtasty
Diehard

Mullog schreef: 01 dec 2023 17:19 Als je schrijft "... de rest is niet van mij", impliceert dat dan dat je ongekleed door het leven gaat?

En ik weet natuurlijk niet hoe het met jou is maar mijn vaardigheden heb ik voor het merendeel van anderen geleerd of via anderen verkregen. Zelfs een beetje in gesprekken met jou. Kun je dan claimen dat ze van jezelf zijn?
Ik ga niet ongekleed door het leven. Ik draag kleding, behalve dan wanneer ik geen kleding draag, zoals in bed, onder de douche, in het zwembad en in de sauna. Daarnaast ligt er ook nog kleding in de kast, maar waar die allemaal van zijn zou ik op de labeltjes moeten nakijken, polyester en katoen zit er ond eer andere wel bij.

Wat vaardigeheden aangaat is het dat niemand jou iets kan leren, wanneer je niet over vaardigheid beschikt. Dus kun je het als jou vaardigheid claimen. Als je bijvoorbeeld een wiel kunt maken, betekent dat niet dat je claimt dat je het wiel uitgevonden hebt.
🤔😎😜😁😃😉👍
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Mcmadtasty schreef: 01 dec 2023 23:22
Mullog schreef: 01 dec 2023 17:19 Als je schrijft "... de rest is niet van mij", impliceert dat dan dat je ongekleed door het leven gaat?

Ik ga niet ongekleed door het leven. Ik draag kleding, behalve dan wanneer ik geen kleding draag, zoals in bed, onder de douche, in het zwembad en in de sauna. Daarnaast ligt er ook nog kleding in de kast, maar waar die allemaal van zijn zou ik op de labeltjes moeten nakijken, polyester en katoen zit er ond eer andere wel bij.

Wat vaardigeheden aangaat is het dat niemand jou iets kan leren, wanneer je niet over vaardigheid beschikt. Dus kun je het als jou vaardigheid claimen. Als je bijvoorbeeld een wiel kunt maken, betekent dat niet dat je claimt dat je het wiel uitgevonden hebt.
Ik zie het nu toevallig op TV. Heb jij ooit overwogen autonoom of soeverein te worden?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Mcmadtasty schreef: 01 dec 2023 23:07 Je zegt het juist dat de bakker btw af moet dragen terwijl ik hem niet daartoe verplicht.
Dat doe je wel, omdat het afdragen van de BTW over het door jou gekochte brood een gevolg is van deze transactie. Dat het van jou niet hoeft heeft geen betekenis in deze afdracht. Enkel door af te zien van aankopen, waarover BTW of accijns wordt geheven draag je daar niet aan bij.
Ik geef niets aan de schatkist. Maar met dat moeten, daar heb ik nog wel een link voor van iemand die daar iets anders over te zeggen heeft namelijk dat belasting diefstal is.
Als je een werkbaar alternatief kent voor een werkende op democratische leest geschoeide samenleving dan hoor ik het graag. Tot die tijd blijf ik de fiscus tot vriend houden.

Kun je spreken over het leveren van een bijdrage in geval van diefstal?
Op het moment dat de bakker een brood zou verkopen aan iemand die iemand anders vermoord, levert de bakker dan een bijdrage aan die moord?
Nee, tenzij je expliciet om een met lood verzwaard stokbrood vraagt en aangeeft dat je daar iemand mee gaat vermoorden.
Ik zie trouwens nog steeds niet waarom dankzij. Wat je schrijft zou mogelijkerwijs kunnen, ik zie echter niet waar ik vol overtuiging iets van d.ank zou kunnen plastsen op dit moment
[
Hier kan ik geen chocolade van maken :?
Mcmadtasty
Diehard

chromis schreef: 01 dec 2023 17:08 De "openbare ruimte" is uiteindelijk een concept dat wij doorgaans hanteren "als een gegeven": want vanuit dat concept denkende kan inderdaad niemand echt ontkomen aan deze ruimte. Als je dat concept niet wil erkennen of hanteren (en het dus als een spel van "de ander" ziet, ook al betrekt een ander jou in dat spel door te impliceren dat jij dat spel ook speelt - of 'moet' spelen) dan zou je kunnen stellen dat je er inderdaad buiten staat, vanuit abstractie dan wel. Als je de regels van 'het spel' overtreedt dan zal het concept er toe leiden dat de ander jou straft: het besef dat concepten gewoon concepten zijn (en blijven) zal daarom geen praktische vrijheid bieden. Hoogstens een filosofische vrijheid?
De praktische vrijheden die concepten bieden is dat je ze los kunt laten en dat je eraan vast kunt houden, zowel individueel als collectief.

Er is bij mijn weten in regels alleen maar sprake van consequenties, niet van straffen.
De regels van het leven zijn bijvoorbeeld simpel. Om te blijven leven moet je eten, drinken, jezelf warm zien te houden in bepaalde streken of op bepaalde momenten., ademen en het moet aanwezig zijn. Als het niet aanwezig is ga je dood, als je het niet doet ga je ook dood. Dat is geen straf, slechts een consequentie.
Straffen is echter geen consequentie van iets verkeerds doen, of iets niet doen, maar van iets willen.
Een simpel bewijs daarvoor is dat er slechts sprake is van straf wanneer er een bekritiserende partij is die zijn wil oplegt. De consequentie komt ook altijd van die bekritiserende partij en is alleen van toepassing mogelijk als er een bekritiserende partij aanwezig is. Zo hoef je je alleen maar aan de maximum snelheid te houden op het moment dat je waargenomen wordt door deze partij om geen straf te krijgen, in alle andere gevallen zul je geen straf krijgen omdat er niets is die bekritiseerd of de straf uitdeelt.
🤔😎😜😁😃😉👍
Mcmadtasty
Diehard

Mullog schreef: 02 dec 2023 08:16 Ik zie het nu toevallig op TV. Heb jij ooit overwogen autonoom of soeverein te worden?
Ik kan niet iets anders worden dan dat ik ben.(mens)
Maar stel ik wil souverein worden, hoe zie je me dan?
Als politiek liberaal, als aanhanger van complottheorieën of als aanhanger van extreem rechts, racisme of antisemitisme........
Het leidt alleen maar af van datgene wat ik ben.... mens
🤔😎😜😁😃😉👍
Mcmadtasty
Diehard

doctorwho schreef: 02 dec 2023 09:23
Mcmadtasty schreef: 01 dec 2023 23:07 Je zegt het juist dat de bakker btw af moet dragen terwijl ik hem niet daartoe verplicht.
Dat doe je wel, omdat het afdragen van de BTW over het door jou gekochte brood een gevolg is van deze transactie. Dat het van jou niet hoeft heeft geen betekenis in deze afdracht. Enkel door af te zien van aankopen, waarover BTW of accijns wordt geheven draag je daar niet aan bij.
Het afdragen van btw is het gevolg van afdragen van btw, en niet van de transanctie. Het is niet zo omdat gezegd wordt dat je btw moet afdragen, dat je dat ook moet doen. Het bewijs daarvoor is dat als je het niet doet, men het komt halen omdat men vindt dat je het moet afdragen.
Op het moment dat ik tegen de bakker zeg, ik geef je €1,80 voor het brood en €0,38 cent die jij moet geven aan de schatkist, dan betaal ik daarvoor. Als hij geen btw af zou dragen ga ik echt niet bij hem langs om iets terug te eisen wat ik voor de schatkist bedoeld zou hebben. Hij is vrij om te bepalen wat hij wil.

Stel ik zou zeggen, in plaats van die 2,18 geef ik je 1,80 voor het brood, komt men nog steeds langs om btw te innen van die 1,80. Een teken dat gewoon genomen wordt zonder goedkeuring. Het is dat hij moet afdragen omdat anders vormen van geweld gebruikt wordt.

Leuke basis voor een vreedzame samenleving 8-[
🤔😎😜😁😃😉👍
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mcmadtasty schreef: 02 dec 2023 12:36
Stel ik zou zeggen, in plaats van die 2,18 geef ik je 1,80 voor het brood, komt men nog steeds langs om btw te innen van die 1,80. Een teken dat gewoon genomen wordt zonder goedkeuring. Het is dat hij moet afdragen omdat anders vormen van geweld gebruikt wordt.

Nee, de bakker heeft berekend dat jij 2,18 moet betalen als je bij hem een brood wilt kopen vanwege alle kosten, waaronder de BTW.
Als je toch 1,80 betaalt, komt de bakker in de problemen. Hij moet BTW betalen, maar ook zijn leveranciers, zijn huur, etc.

Dat de BTW geint wordt als de bakker niet betaalt, is niets bijzonders.
Als de bakker zijn huur niet betaalt, komt de huisbaas die ook halen.

Waarschijnlijk ben je bereid de volle prijs voor het brood te betalen.
Je gaat ook geen 18 cent op zijn prijs inhouden omdat de bakker bij Shell heeft getankt.
Jouw transactie draagt daarmee bij aan alle andere transacties die de bakker dankzij jou aankoop kan doen.

Vraagje: verplaats jij je wel eens per auto of per OV?
In dat geval maak je namelijk gebruik van subsidie van de overheid.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Mcmadtasty schreef: 02 dec 2023 12:36 btw af zou dragen ga ik echt niet bij hem langs om iets terug te eisen wat ik voor de schatkist bedoeld zou hebben. Hij is vrij om te bepalen wat hij wil.

De BTW op brood is overigens 9%. En de bakker is niet vrij in het niet of wel afdragen van BTW in de zin dat dit geen consequenties zal hebben. Het is niet zo dat de bakker denkt het is een feestmaand en een leuke omzet dus over deze maand doe ik geen BTW-aangifte.
Ben je overigens wel voor orde in een maatschappij of is het ieder voor zich en god voor ons allen?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Mcmadtasty schreef: 02 dec 2023 11:56
Mullog schreef: 02 dec 2023 08:16 Ik zie het nu toevallig op TV. Heb jij ooit overwogen autonoom of soeverein te worden?
Ik kan niet iets anders worden dan dat ik ben.(mens)
Maar stel ik wil souverein worden, hoe zie je me dan?
Als politiek liberaal, als aanhanger van complottheorieën of als aanhanger van extreem rechts, racisme of antisemitisme........
Het leidt alleen maar af van datgene wat ik ben.... mens
Dan denk ik dat ik weet waarmee je me in de war brengt.

Zoals jij over je positie in de wereld praat interpreteerde ik dat als dat je een soort van soeverein of autonoom visie hebt. Maar dat heb je dus blijkbaar niet, je bent mens. Je definieert je mens zijn als zijnde dat jij mens bent in jezelf, op jezelf, alleen jezelf (hoewel ik niet weet of ik het zo helemaal goed verwoord). Je staat op jezelf, als het ware.

Ik denk dat iemands mens zijn niet alleen wordt gedefinieerd door wat jezelf bent maar voor een groot deel door relaties met de wereld om je heen. Dat het juist een illusie is als je denkt dat je zelf bent omdat je niet kunt zijn zonder anderen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Van zodra jij een brood koopt gebruik je dus geld. Als je geld gebruikt, dan draai je mee in het systeem want dan ondersteun je de illusie die geld volgens jou is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie