Rozenkruisers: een sekte of niet?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
Maria
Moderator

Re: Rozenkruisers: een sekte of niet?

Bericht door Maria »

Araua32 schreef: 04 feb 2023 23:58 Ik ben zelf ook een rozenkruiser al sinds ik een baby ben
Ik zie het zeker niet als een sekte en ook zeker niet als iets duisters de plek waar ik heen ga (noverosa) is een hele veilige plek wij denken anders over bepaalde dingen maar niet op een kwaadaardige manier altijd een plek geweest waar ik thuis kon komen als klein kindje rende ik met mijn jurkje naar de tempel en gingen we het hebben over het geloof omgezet in mooie verhalen over het hart en geest van de mens je voelt gelijk de energie als je er komt (heel sterk als je het mij vraagt)
Zoals je hebt kunnen lezen zijn er al een paar reacties geweest van mensen die zich hebben geregistreerd, een bericht hebben geplaatst en zich nooit meer hebben laten horen.

Misschien kun jij wat licht in de duisternis brengen?

Ook voor jou geldt wat al eerder is geschreven.
viewtopic.php?p=594246#p594246
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Araua32 schreef: 04 feb 2023 23:58Ik ben zelf ook een rozenkruiser al sinds ik een baby ben
Je benadrukt dat je al sinds je een baby bent zelf ook een Rozenkruiser bent. Kennelijk vormde het dus een belangrijk onderdeel van je opvoeding, of zie ik dat verkeerd?

Araua32 schreef:Ik zie het zeker niet als een sekte en ook zeker niet als iets duisters de plek waar ik heen ga (noverosa) is een hele veilige plek wij denken anders over bepaalde dingen maar niet op een kwaadaardige manier altijd een plek geweest waar ik thuis kon komen als klein kindje rende ik met mijn jurkje naar de tempel en gingen we het hebben over het geloof omgezet in mooie verhalen over het hart en geest van de mens
De Rozenkruisers noemen zichzelf een genootschap. Ik vermoed dus dat genootschap ook voor jou aangenamer klinkt dan sekte. Voor mij als buitenstaander vertoont jouw 'gnostisch-hermetisch genootschap' echter wel eigenschappen die gewoonlijk aan een sekte worden toegeschreven. Waarom is het volgens jou als ingewijde[?] zeker niet een sekte?
Araua32 schreef: je voelt gelijk de energie als je er komt (heel sterk als je het mij vraagt)
Jij voelt zulks als jij daar komt! Zou ik, of ieder ander die voor het voelen van dergelijke energie open staat, zulks ook voelen volgens jou? Of is zulks over het algemeen voorbehouden aan ingewijden, wellicht pas na een bepaald inwijdingsritueel?
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Een rozenkruizer kind? Zoals je ook gereformeerde kinderen hebt? Republikeinse kinderen, forum-kinderen, Jehova kinderen etc? Geeft dat nog ruimte om later zelf keuzes te maken? Heeft t rozenkruis iets met de waarheid/werkelijkheid te maken zoals religies dat doorgaans hebben? Ik had ooit begrepen dat ook Jezus een rol speelt in het rozenkruis.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
JonasKoloz

Bericht door JonasKoloz »

De Amorc is geen sekte.

Iedereen stapt in en uit naar eigen believen. Er wordt niks of niemand aanbeden, men heeft vrijheid van religie.
Het belangrijkste doel van Amorc is te ondersteunen in de zoektocht naar waarheid, dat voornamelijk via het bestuderen van wetenschap en het uitoefenen meditatie.
Plaats reactie