Mantelzorg
Mantelzorg
Ik zit naar WNL te kijken met daarin Mirjam Bikker, lijsttrekker van de Christen Unie, en het gaat over mantelzorg en de rol van de overheid.
Mijn vrouw en ik doen mantelzorg voor onze ouders en bejaarde familie. Nu alleen nog voor mijn schoonvader want de anderen zijn inmiddels overleden. Het gaat erover dat het de mantelzorgers soms tot hier zit (hand net boven het hoofd). Dat klopt. Maar niet zoals daar bedoelt. Maar door de persoon waar wij mantelzorgen. Mijn schoonvader is geen makkelijke man. En datgene wat wij voor hem doen wordt vooral bemoeilijkt door zijn gedrag en de irritatie die daardoor ontstaat, niet door de zorg taken die we verlenen.
Zou de overheid daar wat aan kunnen doen?
Mijn vrouw en ik doen mantelzorg voor onze ouders en bejaarde familie. Nu alleen nog voor mijn schoonvader want de anderen zijn inmiddels overleden. Het gaat erover dat het de mantelzorgers soms tot hier zit (hand net boven het hoofd). Dat klopt. Maar niet zoals daar bedoelt. Maar door de persoon waar wij mantelzorgen. Mijn schoonvader is geen makkelijke man. En datgene wat wij voor hem doen wordt vooral bemoeilijkt door zijn gedrag en de irritatie die daardoor ontstaat, niet door de zorg taken die we verlenen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Re: Mantelzorg
Bikker zou jullie Gods zegen kunnen geven maar ik.weet niet of je daar op zit te wachten?Mullog schreef: 08 nov 2023 07:37 Ik zit naar WNL te kijken met daarin Mirjam Bikker, lijsttrekker van de Christen Unie, en het gaat over mantelzorg en de rol van de overheid.
Verder zijn schoonmoeders/vaders soms net mensen met de daarbij behorende nukken. Stel dat ze ook nog dement worden heb je de poppetjes al snel aan t dansen en is mantelzorg niet de beste meest voor de hand liggende oplossing meer.
Maar Nederland stemde (en stemt straks) massaal VVD dus Bikker gaat dit niet veranderden en VVD ook niet.
Ik verwacht dan ook geen grote oplossingen. Sommige ouderen zijn nu eenmaal beter af in een huis voor knorrepotten.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Misschien heeft hij niet anders te doen dan te knorrenpotten.
Als dat zo is, probeer dan iets voor hem te vinden waar hij een tijdverdrijf aan heeft.
Als dat zo is, probeer dan iets voor hem te vinden waar hij een tijdverdrijf aan heeft.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Tiberius, geloof me, dat hebben we geprobeerd. Er staat een zelf te bouwen Titanic waarvan wij soms hopen dat hij als hij af is zinkt (met hem eropTIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 nov 2023 09:17 Misschien heeft hij niet anders te doen dan te knorrenpotten.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Tja dan weet ik ook niet zo goed raad.Mullog schreef: 08 nov 2023 12:39Tiberius, geloof me, dat hebben we geprobeerd. Er staat een zelf te bouwen Titanic waarvan wij soms hopen dat hij als hij af is zinkt (met hem eropTIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 nov 2023 09:17 Misschien heeft hij niet anders te doen dan te knorrenpotten.
Als dat zo is, probeer dan iets voor hem te vinden waar hij een tijdverdrijf aan heeft.). Maar hij gaat nooit afkomen. Puzzels, leeswerk, we hebben hem proberen lid te maken van een bejaardensoos voor biljarten, kaarten of gewoon sociale contacten. Hij wil, kan en heeft niks anders dan knorrenpotten
Al zijn leeftijdsgenoten zijn er zeker ook niet meer?
Misschien kan je hem zo gek krijgen dat hij op een forum gaat zitten griepen?
De spijker op zijn kop.
Ik kan niet over de situatie van Mullog praten maar veel verzorgers verwaarlozen het aspect dat de verzorgde een deel van zijn autonomie heeft verloren. Een groter deel in zijn leven moet hij nu delegeren dan hij gewoon is. Dat veroorzaakt bij heel wat mensen wrevel. Heel wat mensen worden niet graag geholpen omdat dat hun neus op hun beperkingen duwt.
Een tweede aspect is dat te veel verzorgers de neiging hebben om over te nemen. i.p.v. De verzorgde te ondersteunen in hoe die zijn leven wil organiseren, nemen ze ook (een deel van) de organisatie over. Ze beperken zich niet tot het ondersteunen van de verzorgde in het ten uitvoer brengen van diens beslissingen maar nemen zelf ook beslissingen over diens leven. Dat vermindert de autonomie van de verzorgde nog meer waardoor dat natuurlijk ook weer meer wrevel bij die persoon opwekt.
Een voorbeeld is bv een verzorger die een nieuwe lamp indraait omdat die beslist heeft dat de verzorgde niet vastgenoeg op zijn benen staat om op een trapladdertje een lamp te vervangen. Maar het is niet de taak van de verzorger om te beslissen welke risico's de verzorgde wel of niet mag nemen. Als de verzorgde dat zelf wil doen, dan is dat zijn recht ook al denk je als verzorgder dat die daarmee een onverantwoord risico neemt.
Dat is iets waar veel verzorgers mee worstelen zij zien de risico's voor de verzorgde en willen die beperken en gaan daardoor sommige zaken de verzorgde uithanden nemen, zelfs tegen zijn wensen in. Ze behandelen hem dus gedeeltelijk als een kind. De verzorgde voelt dat maar al te goed aan en neemt de verzorger dat meestal zeer kwalijk.
Een tweede aspect is dat te veel verzorgers de neiging hebben om over te nemen. i.p.v. De verzorgde te ondersteunen in hoe die zijn leven wil organiseren, nemen ze ook (een deel van) de organisatie over. Ze beperken zich niet tot het ondersteunen van de verzorgde in het ten uitvoer brengen van diens beslissingen maar nemen zelf ook beslissingen over diens leven. Dat vermindert de autonomie van de verzorgde nog meer waardoor dat natuurlijk ook weer meer wrevel bij die persoon opwekt.
Een voorbeeld is bv een verzorger die een nieuwe lamp indraait omdat die beslist heeft dat de verzorgde niet vastgenoeg op zijn benen staat om op een trapladdertje een lamp te vervangen. Maar het is niet de taak van de verzorger om te beslissen welke risico's de verzorgde wel of niet mag nemen. Als de verzorgde dat zelf wil doen, dan is dat zijn recht ook al denk je als verzorgder dat die daarmee een onverantwoord risico neemt.
Dat is iets waar veel verzorgers mee worstelen zij zien de risico's voor de verzorgde en willen die beperken en gaan daardoor sommige zaken de verzorgde uithanden nemen, zelfs tegen zijn wensen in. Ze behandelen hem dus gedeeltelijk als een kind. De verzorgde voelt dat maar al te goed aan en neemt de verzorger dat meestal zeer kwalijk.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
-
appelfflap
- Banned
verzorgers meoten ook maar meedraaienn in het systeemaxxyanus schreef: 09 nov 2023 08:51 Ik kan niet over de situatie van Mullog praten maar veel verzorgers verwaarlozen het aspect dat de verzorgde een deel van zijn autonomie heeft verloren.
zegt de computer dat je een patiënt op 25 minuten meot wassen en aankleden dan kun je patiënt dingen niet zelf laten doen (tijdrovend)
wie is er verantwoordelijk als er iets gebeurd?Dat is iets waar veel verzorgers mee worstelen zij zien de risico's voor de verzorgde en willen die beperken en gaan daardoor sommige zaken de verzorgde uithanden nemen, zelfs tegen zijn wensen in.
geen verwijt, ik ken het zelf maar al te goed
Dat klopt maar speelt misschien minder een rol als het om mantelzorgers gaat.appelfflap schreef: 09 nov 2023 11:05verzorgers meoten ook maar meedraaienn in het systeemaxxyanus schreef: 09 nov 2023 08:51 Ik kan niet over de situatie van Mullog praten maar veel verzorgers verwaarlozen het aspect dat de verzorgde een deel van zijn autonomie heeft verloren.
zegt de computer dat je een patiënt op 25 minuten meot wassen en aankleden dan kun je patiënt dingen niet zelf laten doen (tijdrovend)
Ik begrijp de vraag, maar ik vind het ook tekenend dat die gesteld wordt. Iedereen is toch verantwoordelijk voor zijn eigen handelingen. Als een verzorgde tegen adviezen iets zelf wil doen dat verkeerd afloopt, dan is dat diens verantwoordelijkheid. Zo behandelen we toch alle volwassen mensen. Dat iemand moeite heeft om zichzelf te wassen en aan te kleden, tast diens verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid niet aan.appelfflap schreef: 09 nov 2023 11:05wie is er verantwoordelijk als er iets gebeurd?axxyanus schreef: 09 nov 2023 08:51Dat is iets waar veel verzorgers mee worstelen zij zien de risico's voor de verzorgde en willen die beperken en gaan daardoor sommige zaken de verzorgde uithanden nemen, zelfs tegen zijn wensen in.
geen verwijt, ik ken het zelf maar al te goed
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat vind jij de verantwoording van die verzorgde.axxyanus schreef: 09 nov 2023 13:18 Ik begrijp de vraag, maar ik vind het ook tekenend dat die gesteld wordt. Iedereen is toch verantwoordelijk voor zijn eigen handelingen. Als een verzorgde tegen adviezen iets zelf wil doen dat verkeerd afloopt, dan is dat diens verantwoordelijkheid. Zo behandelen we toch alle volwassen mensen. Dat iemand moeite heeft om zichzelf te wassen en aan te kleden, tast diens verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid niet aan.
Het is maar de vraag of dat wordt overgenomen als er daadwerkelijk een ernstig ongeval uit voorkomt.
De kans is groot dat de verzorger dan door een paar instanties op het matje wordt geroepen.
Dat is zelfs als men na veel vijven en zessen gelijk krijgt (en dat lijkt me helemaal niet zeker) niet bepaald een pretje.
Dus zal menig verzorger dat risico niet nemen.
Waarmee je illustreert dat we mensen waarvoor we zorgen gedeeltelijk als kinderen behandelen. Misschien te begrijpen vanuit het standpunt van de verzorger maar dat je daarmee ook een hoop wrevel opwekt bij de mensen die zorg nodig hebben, is dan ook heel goed te begrijpen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 nov 2023 16:41Dat vind jij de verantwoording van die verzorgde.axxyanus schreef: 09 nov 2023 13:18 Ik begrijp de vraag, maar ik vind het ook tekenend dat die gesteld wordt. Iedereen is toch verantwoordelijk voor zijn eigen handelingen. Als een verzorgde tegen adviezen iets zelf wil doen dat verkeerd afloopt, dan is dat diens verantwoordelijkheid. Zo behandelen we toch alle volwassen mensen. Dat iemand moeite heeft om zichzelf te wassen en aan te kleden, tast diens verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid niet aan.
Het is maar de vraag of dat wordt overgenomen als er daadwerkelijk een ernstig ongeval uit voorkomt.
De kans is groot dat de verzorger dan door een paar instanties op het matje wordt geroepen.
Dat is zelfs als men na veel vijven en zessen gelijk krijgt (en dat lijkt me helemaal niet zeker) niet bepaald een pretje.
Dus zal menig verzorger dat risico niet nemen.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat zie je te zwaar.axxyanus schreef: 09 nov 2023 17:11
Waarmee je illustreert dat we mensen waarvoor we zorgen gedeeltelijk als kinderen behandelen. Misschien te begrijpen vanuit het standpunt van de verzorger maar dat je daarmee ook een hoop wrevel opwekt bij de mensen die zorg nodig hebben, is dan ook heel goed te begrijpen.
Menig volwassene mag ook bepaalde zaken niet doe, omdat de maatschappij dat niet verantwoord vindt.
Men ziet ze niet als kinderen, maar op dit punt niet bekwaam genoeg.
Om een voorbeeld te geven:
Vroeger namen we wel eens college's van elkaar over ook al hadden we niet de zelfde opleiding.
Dat ik een socioloog dat niet zou toevertrouwen mij te vervangen betekent nog niet dat ik hem als een kind zie.
Klopt v.w.b. de situatie van mijn schoonvader. Voorbeeldje; Hij reed nog op zijn e.bike, zonder helm, want hij heeft toch een pet op. Is recentelijk gevallen zonder ernstige gevolgen. Maar had zijn door ons geregeld peroonsalarm, dat ziet als hij valt en dan zelf naar de meldkamer belt, niet bij zich. Dat heeft zijn rustplaats gevonden in de oplader waar het nooit meer uitkomt.axxyanus schreef: 09 nov 2023 17:11 ...
Waarmee je illustreert dat we mensen waarvoor we zorgen gedeeltelijk als kinderen behandelen. Misschien te begrijpen vanuit het standpunt van de verzorger maar dat je daarmee ook een hoop wrevel opwekt bij de mensen die zorg nodig hebben, is dan ook heel goed te begrijpen.
Is dan de e.bike in beslag nemen (de man is 93) hem als een kind behandelen of een verantwoorde actie om erger te voorkomen?
Maar het gaat hier vaak om alledaagse zaken die ze oorspronkelijk wel zelf deden. Zoals bv op een trapladdertje gaan staan om een lamp te vervangen. Het gaat dan om zaken die hen afgenomen werden.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 nov 2023 17:20Dat zie je te zwaar.axxyanus schreef: 09 nov 2023 17:11
Menig volwassene mag ook bepaalde zaken niet doe, omdat de maatschappij dat niet verantwoord vindt.
Vroeger namen we wel eens college's van elkaar over ook al hadden we niet de zelfde opleiding.
Dat ik een socioloog dat niet zou toevertrouwen mij te vervangen betekent nog niet dat ik hem als een kind zie.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat begrijp ik wel.axxyanus schreef: 09 nov 2023 18:40Maar het gaat hier vaak om alledaagse zaken die ze oorspronkelijk wel zelf deden. Zoals bv op een trapladdertje gaan staan om een lamp te vervangen. Het gaat dan om zaken die hen afgenomen werden.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 nov 2023 17:20Dat zie je te zwaar.axxyanus schreef: 09 nov 2023 17:11
Het is waarschijnlijk niet eens dat iemand het voor ze doet maar meer dat ze moeite hebben het te aanvaarden dat het zo beter is.
Mijn eigen vader had daar eigenlijk geen problemen mee maar die had een andere instelling.
Hij heeft me altijd voorgehouden:
Als een ander beweert het beter te kunnen dan jij, laat hem het dan lekker doen, dan ben je er mooi van af.
Toch weet ik geen goede oplossing voor het door Mullog aangeven probleem.